شناسه خبر : 9630 لینک کوتاه

حاشیه‌های زاهدی و شهرزاد

ازدواج بیمه شد

از دیگر اخبار هفته پیش نیز می‌توان به استعفای مرتضی طلایی از شورای شهر پایتخت اشاره کرد. از قرار معلوم این عضو شورای شهر از بی‌توجهی مهدی چمران، رئیس شورا به شورایاری‌ها گلایه داشته و به همین سبب نیز روز سه‌شنبه هفته پیش استعفای خود را از شورای شهر اعلام کرد.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش نیز به سیاق هفته‌های اخیر بحث آنفلوآنزا یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهروندان ایرانی به‌شمار می‌آمد. در همین زمینه در روزهای پایانی هفته وزارت بهداشت آمارهای رسمی مبتلایان آنفلوآنزا را اعلام کرد. براساس آنچه مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این وزارتخانه اعلام کرده، طی دوهفته گذشته تاکنون بیش از ۲۷۰۰ نمونه مشکوک ابتلا به آنفلوآنزا درکشور در ۱۲ آزمایشگاه قطب و آزمایشگاه مرجع سلامت مورد بررسی قرار گرفته که از این موارد ۸۹۶ مورد آنفلوآنزای نوع H1N1 در سراسر کشور تشخیص داده شده و مرگ ۵۷نفر هم ثبت شده است. افرادی که بنا بر تاکید وزارت بهداشت، شدت بیماری زمینه‌ای بیماران، منجر به مرگشان شده است. بیماری زمینه‌ای هم همان دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی، کلیوی، ریوی و... است. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این گزارش را اعلام کرد و در توضیح بیشتر گفت: «موارد بیماری از بیشتر استان‌های کشور گزارش شده و این نشان می‌دهد که بیماری در دو هفته گذشته، فعال بوده اما اکنون موارد آن در بعضی از استان‌ها از جمله کرمان و سیستان ‌و بلوچستان رو به کاهش است.» به گفته او، موارد جدید مرگ از هفته گذشته تاکنون ۱۱ مورد و به صورت تک‌گیر در استان‌های مختلف گزارش شده است: «موارد فوت در لرستان دو مورد، مازندران دو مورد، البرز دو مورد، خوزستان یک مورد، دزفول یک مورد، گلستان یک مورد و تبریز دو مورد اعلام شده است.»
«شهروند» نیز در گزارشی خبر از مرگ سه نفر از شهروندان همدانی در اثر ابتلا به آنفلوآنزا داد. طبق گزارش این روزنامه این شهروندان در هفته‌های قبل از زیارت عتبات برگشته بودند.
بحث آلودگی شدید هوا نیز در هفته پیش به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. برخی رسانه‌های منتقد دولت از جمله «وطن‌امروز» و «سیاست‌روز» در این زمینه سنگ تمام گذاشته و با تمام توش و توان دولت را مورد نوازش قرار دادند.
از دیگر اخبار هفته پیش نیز می‌توان به استعفای مرتضی طلایی از شورای شهر پایتخت اشاره کرد. از قرار معلوم این عضو شورای شهر از بی‌توجهی مهدی چمران، رئیس شورا به شورایاری‌ها گلایه داشته و به همین سبب نیز روز سه‌شنبه هفته پیش استعفای خود را از شورای شهر اعلام کرد.

ازدواج بیمه شد
ازدواج بیمه شد. این خبری بود که هفته پیش در مراسم امضای تفاهمنامه میان وزارت ورزش و جوانان و بیمه ایران اعلام شد. حالا براساس آنچه اعلام شده، هزینه مشاوره‌های پیش از ازدواج، مهریه، هزینه مراسم برگزاری ازدواج و خسارت‌های ناشی از طلاق یا فوت همسر بیمه می‌شود و خانواده‌ها با خریداری بیمه ازدواج و پرداخت ماهانه مبالغی می‌توانند هنگام ازدواج فرزندان‌شان از این امکانات بهره‌مند شوند. به گزارش «شهروند» محمد حیدری، عضو هیات‌مدیره بیمه و معاون فنی بیمه ایران که در این مراسم حضور داشت با اعلام این خبر گفت: «متقاضیان می‌توانند تا ۱۵ روز دیگر به بیمه ایران مراجعه و این بیمه را خریداری کنند.» به گفته او، فرد در این بسته بیمه‌ای در هر مقطعی که نیاز باشد می‌تواند سرمایه را خارج کند و پس از آن دوباره سرمایه را بازپس گیرد. عباس حسینی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت بیمه ایران نیز اجرای بیمه ازدواج را از برنامه‌های دولت یازدهم برای امیدبخشی به جامعه به‌ویژه جوانان عنوان کرد: «... بیمه ازدواج از جمله خدمات جدید و منطبق با نیاز روز جامعه طراحی شده است...»

حاشیه‌های زاهدی و شهرزاد
چندی پیش پس از انتشار قسمت هشتم سریال شهرزاد، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مردم کرمان نسبت به دیالوگ شخصیت شیرین در این مجموعه انتقاد کرد. از قرار معلوم در این قسمت شیرین دختر «بزرگ آقا» بعد از بازگشت از سفر چندروزه کرمان در دیدار با پدر خود این شهر را پر از خاک عنوان کرد. این جملات از نظر نماینده کرمان توهین به این شهر محسوب شد. حسن فتحی کارگردان سریال هم احتمالاً از ترس جوگیری بعضی از عزیزان در همان دقایق اول مراتب اعتذار خود را در رسانه‌ها منتشر کرد. در همین زمینه «خبرآنلاین» در یادداشتی با عنوان «آیا معترضان به سریال شهرزاد سلطنت‌طلبند؟» نوشت: «انگاری مسابقه راه افتاده است. همه منتظرند بهانه‌ای دستشان بیاید تا آن را علم کنند و این‌ور و آن‌ور هیاهو راه بیندازند که ‌ای کجایید که ببینید به ما توهین شده! حالا نوبت به عده‌ای رسیده تا دیالوگی از سریال موفق شهرزاد را بهانه‌ای کنند برای هیاهو به راه انداختن. ظاهراً یکی از شخصیت‌های سریال در نکوهش شهر کرمان می‌گوید کوچه‌های روستاهای کرمان بوی خاک و خل و... می‌داد.
همین دیالوگ باعث شده تا یکی دو تن از نمایندگان داد و هوار راه بیندازند و به بهانه دفاع از مردم کرمان کارگردان شهرزاد و وزارت ارشاد را حسابی مورد تفقد قرار دهند. علاوه بر این، گزینش یک دیالوگ از میان دیالوگ‌های بی‌شمار اصلاً نمی‌تواند معیار درستی باشد. این کار شبیه بولتن‌سازی برخی از مدعیان کار مطبوعاتی است که از ساعت‌ها سخنرانی مخالف سیاسی‌شان یک جمله را بدون توجه به فضای کلی متن و جملات پس و پیش آن انتخاب می‌کنند و آنگاه طرف را به کفر و ارتداد و مخالفت با انقلاب و اسلام و امام متهم می‌کنند...با این شیوه از اساس غلط می‌توان دیالوگی از سریال مختارنامه را انتخاب کرد و داوود میرباقری را به جرم توهین به سیدالشهدا به اعدام محکوم کرد...تازه گیرم دعوی مدعیان درست باشد و بازیگر فیلم چنین گفته باشد. خب، قصه فیلم در چه سالی می‌گذرد؟ مگر دوستان مدافع حیثیت کرمانی‌ها خود را مدافع انقلاب اسلامی معرفی نمی‌کنند؟...مگر نمی‌گویند چرا به مردم انقلابی و شهیدپرور و ولایتمدار کرمان توهین شده؟ فیلم دارد در سال‌های دهه 30 می‌گذرد. اگر قرار باشد با استدلال‌هایی از نوع استدلال‌های دوستان بحث کنیم می‌توان گفت منظور کارگردان این بوده که کرمان در دوره پهلوی-علیه ما علیه- این گونه بوده و این نه تنها بد نیست بلکه انتقادی از رژیم ستم‌شاهی پهلوی است و مگر شما سلطنت‌طلبید که از عملکرد آن خاندان منحوس دفاع می‌کنید؟ بله، اگر قرار بر بی‌منطقی باشد می‌توان خیلی حرف‌ها زد. البته خدا را شکر تا این جای داستان دوستان کرمانی با صبر و متانت و بزرگواری‌شان باعث شده‌اند، تیر سیاست‌بازانی که در آستانه انتخابات مجلس، سوداهای عجیبی در سر دارند، به سنگ بخورد و شهرزادی‌ها خیلی به دردسر نیفتند.»

گاف‌های یک خانم بازیگر
گفت‌وگوی تازه سحر قریشی یکی از بازیگران زن سینما با یکی از مجریان تلویزیون و پاسخ‌های عجیب این بازیگر به برخی از بدیهی‌ترین پرسش‌های قابل تصور، در حالی به بحث روز بدل شده که سوای دانش این چهره و نظایر او، موقعیت اجتماعی که با تکیه بر این سطح از سواد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به دست آورده، محل تامل است.
«جماران» با این مقدمه افزوده است: سحر قریشی در برنامه «دید در شب» با اجرای رضا رشیدپور، با پرسش‌هایی مواجه شد که با صراحت به آنها پاسخ داد و همین موضوع بسیار چالش‌زا بود. سحر قریشی در مواجهه با تصاویر چهره‌هایی که مقابلش قرار می‌گرفت، «کوئنتین تارانتینو» نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناس سینمای آمریکا را نشناخت و همین اتفاق درباره «فرانسیس فوردکاپولا» کارگردان پدرخوانده نیز افتاد.
رشیدپور با نشان دادن چهره «فوردکاپولا» به قریشی گفت که این چهره کارگردان سه‌گانه پدرخوانده است که قریشی این‌بار «فوردکاپولا» را با آل‌پاچینو اشتباه گرفت و گفت: «چقدر پیر شده است»، تا در ادامه این بازی، رشیدپور چهره «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به او نشان دهد و سحر قریشی طبیعتاً این چهره را نیز نشناسد. مجری برنامه دید در شب از این موقعیت استفاده کرد و به قریشی گفت: «خانم، ایشان آقای وینچستر برنده اسکار بهترین بازیگری هستند. چطور نمی‌شناسید؟» در ادامه وقتی قریشی کاملاً این گفته رشیدپور را پذیرفت و اصراری بر سوادش نکرد، رشیدپور از شوخی‌اش و دست انداختن این بازیگر سینما و تلویزیون پرده برداشت. با این حال جالب‌تر از همه اینها، نشناختن محمد سرافراز رئیس صداوسیما بود؛ در واقع قریشی هنوز رئیس مجموعه‌ای را که در آن به شهرت رسیده نیز نمی‌شناسد. البته این گفت‌وگو، با سخنان تاسف‌آور دیگری نیز همراه بود، ولی شاید هیچ بخشی تاثربرانگیزتر از دیالوگ‌های فوق نبود؛ دیالوگ‌هایی که نشان می‌دهد سطح سواد عمومی و آگاهی از مسائل روز کشور نزد برخی چهره‌های مطرح کشورمان تا چه حد پایین است و حتی این چهره‌ها شناختِ حداقلی درخصوص حوزه تخصصی‌شان یعنی سینما نیز ندارند.

تنبیه معلم خاطی
در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی از ضرب و شتم دانش‌آموزان به وسیله یک معلم در الیگودرز، مسوولان آموزش ‌و پرورش از برخورد با این معلم متخلف خبر دادند. به گزارش «مهر» علی قربانی مشاور مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان لرستان با تایید خبر کتک ‌زدن دانش‌آموز الیگودرزی از سوی معلم‌اش گفت: «متاسفانه این اقدام از سوی این معلم رخ داده است.» او با بیان اینکه آموزش ‌و پرورش شهرستان الیگودرز به محض اطلاع از این موضوع این معلم را فراخوانده است، تاکید کرد: «حراست آموزش ‌و پرورش تخلف این معلم الیگودرزی را در پرونده او درج و این معلم از سوی آموزش ‌و پرورش توبیخ شده است.» مدیر روابط عمومی آموزش ‌و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه به‌طورحتم این اداره کل اقدامات لازم را در بحث برخورد با این معلم الیگودرزی خواهد داشت، گفت: «این معلم الیگودرزی از اقدام خود ابراز ندامت و پشیمانی کرده است. به‌خاطر یک لحظه عصبانیت اقدام به کتک ‌زدن این دانش‌آموز کرده و از این اقدام خود نهایت پشیمانی را دارد.» او با بیان اینکه همچنین اولیای این دانش‌آموز و سایر دانش‌آموزان نیز اگر مدعی هستند که از سوی این معلم مورد کتک‌کاری قرار گرفته‌اند، می‌توانند اقدامات قضایی خود را در این رابطه داشته باشند، گفت: «ما نیز در آموزش ‌و پرورش به‌ طور حتم با این معلم برخورد جدی خواهیم کرد.» هنوز مسوولان آموزش و پرورش راهکاری برای جلوگیری از تکرار این رفتارهای غیرقابل توجیه ارائه نداده‌اند. باید منتظر ماند و دید چه زمانی این عزیزان در این باره اقدام خواهند کرد.

اصفهان و رشت به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) از پیوستن ۴۷ شهر از جمله شهرهای اصفهان و رشت به شبکه شهرهای خلاق خبر داد. انتخاب این شهرها از میان ۳۳ کشور جهان براساس قابلیت‌هایی در زمینه‌های صنایع‌ دستی و هنرهای بومی، طراحی، فیلم، غذا، ادبیات، رسانه و موسیقی صورت گرفته است که در این میان اصفهان به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی و هنرهای بومی و رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده‌اند. به گزارش «فارس» لادن جعفری‌تهرانی، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر افزود: این شبکه در سال ۲۰۰۴ میلادی تشکیل شده است و درحال حاضر ۱۱۶ شهر از سراسر جهان عضو آن هستند. هدف این شبکه تقویت همکاری‌های بین‌المللی میان شهرهای عضو به‌منظور سرمایه‌گذاری در زمینه خلاقیت است زیرا به عقیده یونسکو خلاقیت هدایت‌کننده توسعه پایدار شهری، مشارکت اجتماعی و طراوت فرهنگی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها