شناسه خبر : 8768 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیانیه پشتیبانی چهره‌های فرهنگی از دستفروشان مترو

جنتی و صالحی در مترو

پرستویی گفت: «شنیدم الان برای بازیگران برای حضور روی فرش قرمز لباس طراحی می‌شود که جزو محالات است پایم را روی آن فرش بگذارم. فرهنگ من ایرانی است. من باید با فرهنگ و دنیای خودم این چیزها را آموخته باشم تا بتوانم بپذیرم. اگر در هالیوود این کار را می‌کنند، مرتبط با فرهنگ‌شان است و من هم که می‌بینم، لذت می‌برم.

حمیده حق‌پرست
بخش‌های غیرسیاسی رسانه‌های ایران نیز در هفته پیش تحت تاثیر لغو تحریم‌ها و به سرانجام رسیدن برجام بودند. در این ایام بسیاری از روزنامه‌ها و سایت‌های خبری به فراخور تخصص و دیدگاه خود، گشایش‌های احتمالی در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادند. در حوزه فضای مجازی نیز اخبار خوشایندی برای کاربران ایرانی در رسانه‌ها منتشر شد. «انتخاب» در این باره نوشت: «با لغو تحریم‌های ایران، شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و یاهو که پیش از این ایران را از لیست کشورهای سرویس‌دهنده خود حذف کرده بودند، نام و پیش‌شماره ایران را در سایت رسمی خود اضافه کردند.»
فارغ از مسائل برجام، هفته پیش رسانه‌ها به سوژه‌های متنوعی در حوزه جامعه و فرهنگ پرداختند. به طور نمونه «ایسنا» در گزارشی به شادکام‌ترین شهروندان کشور پرداخت و نوشت: «...‌استان تهران به عنوان چهارمین استان کشور از نظر شادکامی شناخته شده است و استان‌های گیلان، بوشهر و گلستان به ترتیب در ردیف اول تا سوم رتبه شادکامی در کشور قرار دارند.»
این هفته برای پرسپولیس و استقلال نیز هفته خوبی بود. این دو تیم پایتخت‌نشین به لطف شهرداری و شورای شهر، پس از سال‌ها بی‌سرپناهی صاحب دو ورزشگاه مجهز در مناطق 19 و 18 تهران شدند. برای اینکه حرف و حدیث پیش نیاید مسوولان وزارت ورزش و شهرداری قرعه‌کشی کردند و سرانجام استادیوم 15هزارنفری شهید کاظمی به قرمزها و استادیوم 10هزارنفری امام رضا به آبی‌های تهران دست‌کم به مدت پنج سال واگذار شد.
در این هفته اما جامعه فوتبال ایران خبری ناخوشایند را نیز دریافت کرد. طبق گزارش رسانه‌ها رضا احدی کاپیتان آبی‌پوش‌ها در دهه 60 بر اثر ابتلا به سرطان دار فانی را وداع گفت.

اظهار پشیمانی افتخاری از در آغوش گرفتن احمدی‌نژاد
علیرضا افتخاری که هفته پیش پس از انتشار یک فایل ویدئویی در فضای مجازی، حواشی و جنجال‌های زیادی را از سر گذراند، در یک گفت‌وگوی تند، با «موسیقی ما» نسبت به برخی اقدامات رسانه‌های تندرو واکنش نشان داد. چند سال پیش بود که در برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهدای خبرنگار حاضر شدم و روحم هم خبر نداشت که آقای «ایکس» هم در این برنامه حضور دارند! اگر تاریخ به عقب برگردد، من غلط بکنم بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم. من امروز با بانگ بلند این حرف را می‌زنم و هیچ واهمه‌ای هم ندارم که اگر زمان به عقب برگردد، حتی سمت آقای احمدی‌نژاد هم نمی‌روم. وی ادامه داد؛ آن هجمه‌ها در همه این سال‌ها برای من تبعات زیادی داشت. آقای احمدی‌نژاد در این مدت حتی یک‌بار پیگیر احوال من نشدند. با صدای بلند به ایشان می‌گویم در مورد من بسیار انسان قدرنشناسی بودند. با صدای بلند این جملات را بر زبان می‌آورم و امیدوارم به گوش‌شان برسد. شما را به جان مادرتان قسم می‌دهم که به من کمک کنید تا این حرف‌ها به گوش همه برسد. امروز به آگاهی و درک سیاسی درستی از این بازی‌ها رسیده‌ام و امیدوارم این موضوع به خوبی در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.

بیانیه پشتیبانی چهره‌های فرهنگی از دستفروشان مترو
۴۰۰ چهره فرهنگی و هنری با انتشار نامه‌ای به پشتیبانی از دستفروشان مترو برخاستند. «شرق» هفته پیش در صفحه آخر خود با انتشار این خبر نوشت: «جمعی از اهالی سینما، تئاتر، تجسمی، ادبیات، فلسفه، رسانه و فعالان اجتماعی در بیانیه‌ای حمایت خود را از دستفروشان مترو اعلام کردند. در میان امضاکنندگان این بیانیه که شمار آنها به بیش از ۴۰۰ تن می‌رسد، اسامی چهره‌های سرشناسی چون ناصر تقوایی، لیلی گلستان، سیدعلی صالحی، حافظ موسوی، فرزانه طاهری، فریبرز رئیس‌دانا، ناصر زرافشان، محسن حکیمی، حسن مرتضوی، عباس مخبر، اکبر معصوم‌بیگی، حسینعلی نوذری، احمد پوری، شادی قدیریان، باربد گلشیری، ژینوس تقی‌زاده، سحر سلحشور، مهرداد اسکویی و بسیاری چهره‌های فعال و سرشناس دیگر به چشم می‌خورد.» در متن این بیانیه آمده است: «دستفروشان مترو غریبه نیستند. آنها دوست ما، همشهری ما، همسایه ما هستند. قصدشان آزار ما نیست. هرگز این نبوده است. تنها شرایط ناگوار اقتصادی دستفروشی را به‌عنوان یک گزینه و گاه تنها گزینه پیش‌روی آنها گذاشته است.» در همین زمینه «اعتماد» گفت‌وگویی با مهدی‌ چمران رئیس شورای شهر پایتخت داشت. او در این گفت‌وگو از جمع‌آوری دستفروشان مترو دفاع کرد و این اقدام را قانونی و شرعی دانست.

درددل پرستویی با مدیران جشنواره
پرویز پرستویی، بازیگر مطرح سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، ارزیابی‌اش را از این جشنواره در ادوار مختلف آن ارائه داد. پرستویی گفت: «شنیدم الان برای بازیگران برای حضور روی فرش قرمز لباس طراحی می‌شود که جزو محالات است پایم را روی آن فرش بگذارم. فرهنگ من ایرانی است. من باید با فرهنگ و دنیای خودم این چیزها را آموخته باشم تا بتوانم بپذیرم. اگر در هالیوود این کار را می‌کنند، مرتبط با فرهنگ‌شان است و من هم که می‌بینم، لذت می‌برم. ما بیاییم به جای آنکه تزیینات این جشنواره را زیاد کنیم، قضاوت‌هایمان را درست کنیم و مثل سال‌های 60 و 70 کمی دوستانه‌تر و مهربان‌تر برخورد کنیم... الان موسم جشنواره که می‌شود، برخلاف قبل، دیگر تنم نمی‌لرزد و اصلاً برایم اهمیتی ندارد. در حالی که سال‌ها عشقم این بود چگونه کارت افتتاحیه و اختتامیه تهیه کنم و دچار استرس می‌شدم که دست به دامن که شوم یا چگونه می‌توانم فیلم‌ها را کامل ببینم و این چیزها برایم مهم بود.» پرستویی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با «ایسنا» با انتقاد از طراحی و نحوه رونمایی پوستر این دوره جشنواره، اعلام کرد: ... اگر خسرو زنده بود، چنین لباسی را تنش نمی‌کرد.
روحیات و خصوصیات او را خوب می‌شناختم. در کویر با او زندگی کردم و در کنار هم شب و روز گذراندیم و مطمئن هستم اگر امروز بود، اجازه نمی‌داد در چنین پُزی او را نشان دهند. نمی‌دانم این فکر بکر مال که بوده است؟ حال اینها گذشت و عیبی ندارد و خوشبختانه کار بدیع انجام می‌دهیم و همه به‌روز شده‌ایم. اما برای رونمایی، یک نفر از دوستان و هم‌نسلان شکیبایی حضور نداشت؛ آدمی که حضورش برای رونمایی معنا داشته باشد. اگر کسی غیر از شکیبایی بود، کاری نداشتم اما وقتی او را روی پوستر می‌گذاریم، برای رونمایی یا رضا کیانیان را باید دعوت کنیم یا آتیلا پسیانی، امین تارخ یا مثلاً مجید مظفری یا در آخر من. نه اینکه خود دبیر جشنواره این کار را بکند. این کار نمادین است و باید رعایت می‌شد. اگر غیر از خسرو کسی دیگر بود، اصلاً چنین حرفی نمی‌زدم.

ایران چهار برابر دنیا گرم ‌شده ‌است
طبق تصمیم وزارت آموزش و پرورش، دبستان‌های تهران دو روز میانی هفته را به علت آلودگی هوا تعطیل بودند. با این همه باید گفت هنوز کودکان مهم‌ترین قربانیان این بحران به شمار می‌روند. کودکان کار روزانه ۱۴ تا ۲۰ ساعت در خیابان‌ها کار می‌کنند و هوای آلوده را نفس می‌کشند. در حالی ‌که همین هوای آلوده، سیستم‌های عصبی کودکان را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد و حتی می‌تواند منجر به مرگ آنها شود. اینها بخشی از موضوعات مطرح‌شده در نشست کودکان و آلودگی هواست، نشستی که از سوی جمعیت امام علی‌(ع) برگزار شد. به گزارش «شهروند» محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران یکی از سخنرانان این نشست تاکید کرد: «ما لیستی از تمام عوامل دخیل در آلودگی هوا را تهیه و برنامه مشخصی هم برای آن تعریف کرده‌ایم، به ‌هر حال هر کدام از سازمان‌ها باید وظیفه خود را انجام دهند، وگرنه مهم‌ترین عامل را پیدا کردن و برنامه بزرگی را به راه انداختن، یا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت یا اینکه برنامه ادامه پیدا نمی‌کند.»
به گفته او، تهران پهنه‌ای بزرگ و رو به رشد با وسعت ۷۰۰هزار هکتار است که قطب‌های اداری و آموزشی دارد و بیشتر مراکز مهم در آن قرار گرفته است: «آمارها نشان می‌دهد جمعیت فعلی تهران هشت و نیم میلیون نفر است، یعنی جمعیتی که در پایتخت قرار گرفته، ۵۰۰ برابر بیشتر از ۷۰۰هزار هکتاری است که در آن زندگی می‌کنیم... این موضوع نشان می‌دهد یا جمعیتی که در تهران مستقر شده باید در جایی با ۴۰۰ برابر وسعت فعلی زندگی کرد یا افراد نیازهای خود را از ۵۰۰ شهر دیگر به اندازه تهران، در سراسر کشور برآورده کنند.» رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران، به گرم شدن ایران در ۱۰۰سال اخیر اشاره کرد: «طی صد سال اخیر میانگین دما در ایران دو درجه افزایش یافته که در مقایسه با میانگین جهانی، چهار برابر می‌شود؛ به این صورت که دمای ما ۱۸ است و سایر کشورهای جهان، ۱۵ است. آنها نیم درجه گرم‌تر شده‌اند اما ما دو درجه که حکایت از چهار برابر گرم شدن ایران نسبت به کشورهای دیگر دارد.»

جنتی و صالحی در مترو بودند
29 دی‌ماه، روز ملی هوای پاک در میانه هفته پیش قرار داشت. «شهروند» در این باره نوشت: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد با مترو راهی بهارستان شد، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، از ایستگاه شهید بهشتی تا دانشگاه امام علی‌(ع) را با قطار شهری طی کرد و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکسی به سازمانی رفت که در هفته‌های گذشته، انگشت اتهام آلودگی هوا را به سمت خود دیده است. جنتی، صالحی و ابتکار در حالی در روز ملی هوای پاک از حمل ‌و نقل عمومی استفاده کردند که سال گذشته دولتی‌ها استقبال بهتری از این روز داشتند و حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری؛ اسحاق جهانگیری، معاون اولش و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم مترو را برای تردد انتخاب کردند اما امسال، این استقبال کمرنگ‌تر بود و تنها سه تن از مقامات دولتی، حواس‌شان به تقویم و ۲۹ دی‌ماه یعنی روز هوای پاک بود...در روز هوای پاک، شاخص کیفی هوای تهران ۱۰۸ بود و کمی بالاتر از حد سالم قرار داشت.

۴۰ درصد معتادان زن متجاهر تهرانی هستند
احمد دلبری مدیرکل بهزیستی استان تهران هفته پیش از انتخاب معتادان واجد شرایط برای انتقال به مراکز بهاران خبر داد. به گزارش «مهر» او تاکید کرد: «این افراد یک سال در این مراکز نگهداری می‌شوند... معتادان متجاهر اعم از زن و مرد پس از نگهداری در مراکزی که پس از جمع‌آوری به آنجا منتقل شده‌اند و گذراندن دوره‌های سم‌زدایی، با تمایل خود برای حرفه‌آموزی و توانمندسازی به مراکز بهاران منتقل می‌شوند که البته این موضوع شامل حال افرادی می‌شود که نزد خانواده‌های خود نروند.‌» او در ادامه خبر داد: «...در حال حاضر ۱۸۶ کمپ ترک اعتیاد و ۱۰۹ مرکز اقامتی میان‌مدت در تهران برای نگهداری معتادان فعالیت می‌کنند که این کمپ‌ها امکان نگهداری سه هزار معتاد را دارند.» او با اشاره به اینکه ۴۰۰ معتاد زن متجاهر در حال حاضر در کمپ شفق نگهداری می‌شوند، افزود: «۶۰ درصد این زنان از استان‌های دیگر به تهران آمده‌اند و ۴0 درصد آنها ساکن پایتخت بودند.»

با حجاب‌ها هم بیایند!
پس از انتشار اخبار و شایعاتی درباره حضور چند چهره سینمایی ایرانی در شبکه GEM، هفته‌نامه تماشاگران امروز گفت‌وگویی با مدیر این شبکه انجام داد. این هفته‌نامه نوشت: برایمان جالب بود که یکی مثل «سعید ک» که بین آنچه در سریال‌های تولیدشده شبکه‌اش می‌بینیم، با فرهنگ‌های اجتماعی‌مان، تفاوتی آشکار دیده می‌شود، این روزها برای اهالی سینما خیلی در دسترس است و از شبکه‌اش برای آنها پیشنهاد کاری فرستاده‌اند. او حتی در بحث‌های مربوط به جم در گروه‌های تلگرامی اظهارنظر می‌کند و خیلی راحت به سوال‌ها درباره حضور هنرپیشه‌های ایرانی در شبکه‌هایشان واکنش نشان می‌دهد. آخرین بار او در یک چت تلگرامی به پرسش‌ها پاسخ داده است. او در پاسخ به این پرسش که «هر بازیگری که پایش به سریال‌های شما می‌رسد، اولین واکنش‌اش کشف حجاب است؛ آن وقت چه انتظاری دارید؟» تاکید کرد حجاب بحث شخصی افراد است. ما هیچ‌گونه محدودیتی برای هنرپیشه‌ها نداریم. ...‌آنها اگر می‌خواستند، می‌توانستند با حجاب در سریال‌ها بازی کنند!

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها