شناسه خبر : 8529 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نظرسنجی هالیوود ریپورتر از ۲۱۲۰ چهره شاخص سینمایی

پدرخوانده همچنان صدرنشین باقی ماند

انتخاب ماندگارترین‌های سینمای جهان اتفاق تازه‌‌ای نیست، مجله سایت ‌اند ساوند یکی از معتبرترین نظرسنجی‌ها را در این زمینه برگزار می‌کند.

انتخاب ماندگارترین‌های سینمای جهان اتفاق تازه‌‌ای نیست، مجله سایت ‌اند ساوند یکی از معتبرترین نظرسنجی‌ها را در این زمینه برگزار می‌کند. در نظرسنجی سایت ‌اند ساوند اغلب فیلم‌هایی به عنوان برترین‌های تاریخ سینما انتخاب می‌شوند که کمتر در گیشه موفق بوده‌اند، فیلم‌هایی که احتمالاً تماشاگران عادی سینما هیچ رغبتی برای تماشای آنها ندارند. اما نظرسنجی‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد که یکی از معتبرترین‌هایشان نظرسنجی مجله سینمایی هالیوود ریپورتر است، مجله‌‌ای که بیش از همه بر اساس علایق مخاطبان اصلی سینما نظرسنجی‌هایش را برگزار می‌کند. مجله هالیوود ریپورتر در تازه‌ترین نظرسنجی‌اش فهرستی از 100 فیلم محبوب تاریخ سینما را منتشر کرده است، نظرسنجی که «پدرخوانده» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» همچنان در صدر برترین‌های تاریخ سینما باقی‌مانده است. این نشریه از 2120 چهره سینمایی در این نظرسنجی دعوت کرده است تا بهترین فیلم‌هایی را که در زندگی تماشا کرده‌اند نام ببرند و در نهایت نتایج جالبی به دست آمده است. پدرخوانده، جادوگر شهر اوز و همشهری کین صدرنشین جدول شده‌اند. بیشترین رکورد از فیلم‌های یک کارگردان در این لیست به «استیون اسپیلبرگ» تعلق دارد، هفت فیلم این کارگردان سرشناس آمریکایی به فهرست 100 فیلم برتر تاریخ سینما راه یافته است. از کارنامه سینمایی اسپیلبرگ فیلم‌هایی همچون ای‌تی (رتبه هشتم)، فهرست شیندلر (رتبه دهم)، «جویندگان صندوق مفقود‌شده» (رتبه سیزدهم)، آرواره‌ها (رتبه بیست و چهارم)، «نجات سرباز رایان» (رتبه چهل و ششم)، پارک ژوراسیک (رتبه پنجاهم) و برخورد نزدیک از نوع سوم هم نود و سومین فیلم از برترین‌های تاریخ سینما شده است. نکته جالب اینجاست که اغلب فیلم‌هایی که به این فهرست راه یافته‌اند حداقل دو دهه از ساخت‌شان می‌گذرد. جدیدترین فیلم که یک استثنا در این فهرست محسوب می‌شود ساخته کریستوفر نولان است، «آغاز» در رتبه هشتاد و نهم این لیست قرار دارد. به سیاق اغلب این نظرسنجی‌ها مارلون براندو همچنان محبوب‌القلوب است، او با پنج فیلم بیشترین رکورد را در این جدول دارد، بعد از او بازیگرانی همچون «جک نیکلسون» و «رابرت دنیرو» بیشترین عنوان‌ها را در این لیست دارند.
دهه 1990 درخشان‌ترین دهه در تاریخ سینما بر اساس این فهرست محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که از میان 100 فیلم این فهرست، 24 فیلم در فاصله این 10 سال ساخته شده‌اند و پس از آن دهه‌های 1970، 2000، 1980 و 1960 از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در میان 2120 شرکت‌کننده در این نظرسنجی که همگی از فعالان عرصه سینمای جهان بودند، فیلم «همشهری کین» بیشتر مورد اقبال بازیگران و تدوینگران قرار گرفت، در حالی که نویسندگان، کارگردانان و عوامل اجرایی بیشتر فیلم «پدرخوانده» را پسندیدند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها