شناسه خبر : 8524 لینک کوتاه

افزایش احتمال بازگشت جسد مرحوم شریعتی به ایران

مجازات حبس برای جراحی پیشگیری از بارداری

هفته پیش بخش عمده اخبار رسانه‌های کشور تحت تاثیر جام‌جهانی و حضور ایران در این مسابقات مهیج بود. پس از تساوی ملی‌پوشان ایران با نیجریه در یک بازی کاملاً دفاعی، بازی قدرتمندانه و محکم تیم ملی با یکی از مدعیان قهرمانی - آرژانتین - همه ملت را به وجد آورد.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش بخش عمده اخبار رسانه‌های کشور تحت تاثیر جام‌جهانی و حضور ایران در این مسابقات مهیج بود. پس از تساوی ملی‌پوشان ایران با نیجریه در یک بازی کاملاً دفاعی، بازی قدرتمندانه و محکم تیم ملی با یکی از مدعیان قهرمانی -آرژانتین- همه ملت را به وجد آورد. اگر لیونل مسی در ثانیه‌های پایانی وقت اضافه گل پیروزی‌بخش آرژانتین را که مارادونا به آن لقب «پای خدا» را داد، در دروازه ایران نمی‌کاشت، این بازی می‌توانست به یکی از خاطرات خوش جمعی ایرانیان بدل شود. با این همه مردم بسیاری از شهرهای ایران پس از باخت ملی‌پوشان نیز به احترام آنان تمام‌قد ایستادند و کلاه از سر برداشتند. بازار تبریک به ملی‌پوشان پس از این بازی حسابی داغ شد. از رئیس‌جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت تا محمدرضا شجریان هر کدام در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از بازی خوب ملی‌پوشان تقدیر کردند. پس از این مسابقه همه نگاه‌ها به بازی چهارشنبه‌شب مقابل تیم قدرتمند بوسنی ‌و‌ هرزگوین معطوف شده بود. بازی که با شکست 3 بر 1 ایران مشتاقان وطنی را حسابی ناامید کرد.
تیم والیبال کشورمان نیز در هفته گذشته به موفقیت‌های درخشانی در بازی‌های گروهی لیگ جهانی دست‌یافت و توانست مدعی اصلی قهرمانی-‌ایتالیا- را در خانه دو بار شکست دهد. از حواشی مهم این بازی‌ها ممانعت از حضور بانوان در ورزشگاه ایران بود. طبق برخی شنیده‌ها ناظر فدراسیون در این باره گزارشی منفی علیه ایران تهیه کرده است، که می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای والیبال کشور داشته باشد.
در روزهای پایانی هفته گذشته و در اوج هیاهوی جام‌جهانی یک میلیون داوطلب به امید آینده در کنکور سراسری شرکت کردند. روزنامه‌ها درباره کنکور امسال اطلاعات جالبی ارائه داده‌اند. از قرار معلوم چراغ آموزش‌ عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است. ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در هفته گذشته اعلام کرد بر اساس آمار تنها 15درصد از کل متقاضیان ورود به دانشگاه جذب دانشگاه‌های دولتی و روزانه می‌شوند.
این هفته برخلاف اکثر هفته‌های گذشته در حوزه میراث فرهنگی خبر خوبی نیز منتشر شد. اعتماد در این ‌باره نوشت: «شهر سوخته به عنوان نخستین الگو برای سایت‌های تاریخی در ایران به ثبت جهانی رسید. این منطقه در اجلاس یونسکو با توافق همه اعضا به ثبت جهانی رسید؛ شهری که هم‌اکنون به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌شود. این اثر ایرانی که در گوشه شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، با نظر موافق نمایندگان عضو اجلاس و دفاع 16 نماینده از کشورهای حاضر، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. شهر سوخته هفدهمین اثر ثبت‌شده ایران در آثار جهانی است.»
در این هفته اهالی پایتخت هم خبر خوش شنیدند. طبق گزارش رسانه‌ها هوای تهران که انگار آلودگی به نافش بسته شده بود بهار امسال سنت‌شکنی کرد. بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست شهر تهران در 93روز فصل بهار امسال 80 روز سالم، شش روز پاک و هفت روز ناسالم را پشت سر گذاشت. نکته گفتنی اینکه هفت روزی که هوای تهران ناسالم اعلام شد نیز روزهای وقوع توفان در پایتخت و بروز ریزگردهای برآمده از بیابان‌های اطراف تهران بود.
در کنار این خبر امیدوارکننده، متاسفانه در روزهای اخیر اخبار نگران‌کننده ‌نیز درباره پایتخت کم نبود. یکی از این اخبار احتمال جیره‌بندی آب بود. به گزارش ایرنا سیدحسین هاشمی استاندار تهران با اشاره به بحران کم‌آبی در پایتخت هشدار داد: «در صورت رعایت نکردن صرفه‌جویی حداقل 20‌درصدی، ناگزیر به استفاده از گزینه جایگزین یعنی جیره‌بندی آب هستیم... با وجود توصیه‌های فراوان به شهروندان تهرانی در خصوص رعایت صرفه‌جویی در مصرف آب شرب متاسفانه همچنان شاهد روند افزایشی هستیم.‌» یک خبر بد دیگر در روزهای ابتدایی هفته گذشته این بود که جنگل ملی گلستان بار دیگر طعمه حریق شد و حدود 50 هکتار آن به خاکستر بدل شد.

طرح عجیب نمایندگان برای ازدیاد نسل
این روزها برخی طرح‌ها در مجلس ایران مطرح می‌شود که قابل پیش‌بینی است که به صورت ویژه در تاریخ پارلمانی جهان باقی خواهد ماند و سال‌ها درباره تصویب این قبیل قوانین تحلیل‌ها و رساله‌ها نگاشته خواهد شد. در روزهای میانی هفته گذشته نمایندگان مجلس، به کلیات «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» رای دادند. طرحی که در صورت تصویب جزییات آن «سقط‌جنین، عقیم‌سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع است و مرتکب به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی مصوب 02/03/1375 محکوم می‌شود». نکته ابهام‌برانگیز در این طرح گنجاندن مجازات حبس برای اعمالی مانند وازکتومی است.

عصر ایران در گزارشی به این طرح عجیب پرداخته و نوشته است:
«... به نظر می‌رسد بسیاری از مسوولان و نمایندگان مجلس، درک درستی از سیاست افزایش جمعیت ندارند. پیشتر نیز آموزش‌های چگونگی جلوگیری از بارداری در مراکز بهداشت و دانشگاه‌ها حذف شده بود و اکنون هم اقدامات پزشکی برای جلوگیری از بارداری جرم‌انگاری می‌شود !... این در حالی است که صورت منطقی مساله باید چنین باشد: در کشوری که سیاست کلی‌اش، افزایش جمعیت است، باید با بهسازی فضای عمومی جامعه، از جمله اقتصاد و معیشت، مردم به افزایش تعداد فرزندان تشویق شوند... فرض کنید زن و شوهری صاحب پنج فرزند شدند و دیگر نخواستند بچه‌دار شوند؟ آیا حق ندارند نحوه جلوگیری از بارداری را بلد باشند یا از علم پزشکی برای این منظور استفاده کنند ... اعمالی مانند وازکتومی و توبکتومی، جزو شخصی‌ترین حیطه‌های افراد است و هر انسانی حق ذاتی دارد که درباره خودش تصمیم بگیرد. جای تعجب و تاسف دارد که مجلسی‌ها این نکته ساده و بدیهی را نادیده گرفته‌اند و برای این عمل معمول پزشکی که در همه دنیا امری متعارف است، زندان، آن هم در حد دو الی پنج سال در نظر گرفته‌اند! ...جالب است که مجلسی‌ها در حالی برای کارهایی مانند وازکتومی و توبکتومی دو تا پنج سال زندان در نظر گرفته‌اند که بسیاری از جرائم سنگین، مجازات‌های حبسی به مراتب کمتر دارند. به عنوان مثال، جرم‌هایی که ذکر می‌شوند کمتر از دو الی پنج سال زندان دارند... سرقتی که موجب اخلال در جامعه و خوف شود، معاونت در سرقت مستوجب حد، معاونت در قتل عمدی که اولیای دم قاتل را عفو کنند، شروع به قتل عمد، نزاع دسته‌جمعی منتهی به قتل عمد، معاونت در جرم قطع عضو دیگران، مخفی کردن جاسوس‌ها، تهدید به بمبگذاری هواپیما و کشتی، جعل سند، جعل‌ عنوان، ساخت سکه مجعول، رساندن اسلحه به زندانی برای فرار و...»
هنوز نمایندگان مجلس روش‌های خود را برای شناسایی مرتکبان این جرم بزرگ! نیز تبیین نکرده‌اند و معلوم نیست در این زمینه گشت‌های میدانی تشکیل خواهد شد یا قرار است مردم دسته‌دسته به بیمارستان‌های معتمد مراجعه و گواهی عدم جراحی! دریافت کنند.

اعلام جزییات لیست بورسیه‌های غیرقانونی
ماجرای بورسیه‌های غیرمجاز در هفته گذشته نیز در رسانه‌ها انعکاس یافت. شرق در گزارشی در این‌باره نوشت: «10 زن و شوهر و 15 خواهر و برادر در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور در تهران به‌طور غیرقانونی بورسیه شده‌اند... بورسیه شدن از داخل به خارج یک فرد متولد 1337 از دیگر مصادیق بورسیه‌های غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد است. یکی از مهم‌ترین شرایط بورسیه شدن شرط سنی است... براساس این گزارش میزان افرادی که در پرونده سه هزار بورسیه غیرقانونی شرایط سنی بورسیه شدن را ندارند، تعداد قابل‌توجهی است و حتی بیش از 325 نفری است که توسط رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام شده است. چندی پیش رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم دولت یازدهم آماری از تخلفات پذیرش دانشجوی بورسیه خارج در وزارت علوم دوره گذشته و پذیرش آقازاده‌های متصل به دولت دهم خارج از روال پذیرش در دانشگاه‌های مطرح کشور را اعلام کرد.»

با انتقال جسد شریعتی به ایران موافقیم
روزهای واپسین خردادماه با نام علی شریعتی عجین شده است. امسال نیز برنامه‌های متنوعی درباره این اندیشمند در بخش‌های مختلف کشور برگزار شد. به همین مناسبت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع هنرمندان سبزوار حضور یافت. به گزارش مهر او در این جلسه به حضور خود در مراسم تدفین شریعتی اشاره و در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر عملی کردن وصیت دکتر شریعتی جهت انتقال جسد او از دمشق به حسینیه ارشاد تهران اعلام کرد: «ما موافقیم و اگر نظام موافق این کار باشد این موضوع را پیگیری می‌کنیم.» پیکر مرحوم علی شریعتی به صورت امانی در گورستان دمشق آرام گرفته است.

ناصر تقوایی: ممنوع‌الفعالیت نیستم
رسانه‌ها در هفته گذشته گزارش‌های مبسوطی درباره مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی کارگردان سریال دایی‌جان ناپلئون منتشر کردند. برنامه‌ای که در آن چهره‌هایی چون مسعود کیمیایی، سعید پورصمیمی، نجف دریابندری و البته مرضیه وفامهر همسر ناصر تقوایی که هر کدام درباره ویژگی‌های اخلاقی و کاری تقوایی چند دقیقه‌ای سخن گفتند. شرق در بخشی از گزارش خود از این مراسم نوشت: «ناصر تقوایی پشت تریبون حاضر شد و گفت که قرار نبود امشب صحبت کنم: ... «هر کدام از دوستان از دیدگاه خودشان در مورد من صحبت کردند که برایم جذاب بود. صحبت در مورد کار نکردن اجباری شد و باید بگویم هیچ کس در این مملکت کار من را ممنوع‌ نکرده است و با جو موجود فرهنگی است که نمی‌توان کار کرد.» کیهان اما به صورت دیگر به این برنامه نگریسته است. این روزنامه در گزارش خود آورده بود: «... در ابتدای جلسه مسعود کیمیایی می‌گوید: «نمی‌توانی با کسی که در جیبش اسلحه دارد حرف از عدالت بزنی، ای کاش من هم مثل ناصر (تقوایی) فیلم نمی‌ساختم» و بعد نوبت به تقوایی می‌رسد، تقوایی پس از سخنرانی‌های سراسر ستایش‌آمیز دوستان و همسرش پشت تریبون قرار می‌گیرد و می‌گوید: «هیچ کس در این مملکت کار من را ممنوع نکرده است... تقوایی لحظاتی بعد به دلیل کهولت سن، حرف‌هایش را فراموش می‌کند و ادامه می‌دهد: «امروز دیگر صحبت از مضمون نیست به واژگان رسیده است و من این نوع سانسور را در طول تاریخ بشر سراغ ندارم... تا وقتی که سانسور این طور عمل می‌کند من نمی‌توانم کار کنم.» از آنجا که این فیلمساز همیشه ناتوانی خود را در امر فیلمسازی به گردن سانسور انداخته است باید یادآور شد مگر در آذرماه سال گذشته معاونت امور سینمایی ضمن حضور در کنار «بهمن فرمان‌آرا» از شما دعوت نکرد تشریف بیاورید با سلام و صلوات فیلم بسازید؟! مگر در طرح جزیره کیش میلیون‌ها تومان پول دولتی به جیب شما ریخته نشد؟! و دست آخر مگر در آستانه سفر به فرانسه بنا به دلایلی غیب‌تان نزد؟! مگر فیلم «ناخدا خورشید» به خواهش و کمک‌های مالی مدیران اسبق فارابی ساخته نشد؟!...و دست آخر می‌ماند سخنی با مدیران امروز سینمای ایران که به جای حمایت از استعدادهای جوان و مومن می‌پندارند مرغ شبه‌روشنفکران غاز است، امیدواریم پاسخ خود را حداقل در همین جلسه دریافت کرده باشید. جایی که از بالا تا پایین مدیریت شما را زیر سوال می‌برند و دست آخر ادعا می‌کنند با کسی که چاقو در جیب دارد نمی‌شود از عدالت حرف زد؟!»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها