شناسه خبر : 8482 لینک کوتاه

«شاه مازندران» تحت تعقیب

هم‌صدایی دولت برای نجات زریوار

پس از توافق هسته‌ای رسانه‌های خارجی مانند گاردین، سی‌ان‌ان، تلگراف، یورونیوز و… گزارش‌های بسیاری در رابطه با مناطق گردشگری ایران نوشتند. این گزارش‌ها که از پیست‌های اسکی ایران تا تخت جمشید و مراکز خرید نوشته بودند، بدون شک تاثیر زیادی روی گردشگری ایران دارند اما گاردین برای شناخت بهتر نسبت به ایران، از مخاطبان ایرانی خود خواسته تا نظرشان را در رابطه با ایران بنویسند.

حمیده حق‌پرست
برخلاف واپسین هفته دی که هوای پایتخت بحرانی بود، شهروندان تهرانی هفته نخست بهمن، هوایی تمیز و تا حدودی بهاری را تجربه کردند. هوایی که لطافت آن نه به سبب تدبیر شهروندان که به مدد افزایش دما و وزش باد به وجود آمده بود. هفته پیش فارغ از ماجرای آلودگی هوا و بحران آب که به موضوع همیشگی رسانه‌های این کهن‌دیار بدل شده است، سوژه‌های دیگری مانند اشتغال بانوان نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در این زمینه «فارس» در گزارشی به بحث زنان سرپرست خانوار پرداخت. صالح اسکندری، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا در این گزارش با ابراز نگرانی از افزایش طلاق در کشور به حدود ۲۲ درصد به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل خانواده‌های «زن‌سرپرست» گفت: اکنون دست‌کم سه میلیون خانواده زن‌سرپرست در کشور وجود دارد که حدود ۱۵ درصد از ۲۲ میلیون خانواده ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. جمعیت کشور در حال پیر شدن است. افزایش سهم افراد مسن همراه با کاهش نرخ زادوولد، نشان‌دهنده آینده‌ای با خانواده‌های کم‌جمعیت‌تر همراه با یک یا دو بچه است.
از دیگر اخبار هفته می‌توان به خبری درباره ارسال پرونده‌های نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت‌شده ارسباران و شهر تاریخی یزد به یونسکو اشاره کرد تا مرکز میراث جهانی یونسکو پس از ارزیابی دو پرونده پیشنهادی ایران تصمیم نهایی خود را در اجلاس سال ۲۰۱۷ نسبت به جهانی ‌شدن یزد و جنگل‌های ارسباران اعلام کند.
ماجرای حمله گروه‌های خودسر به فاطمه معتمدآریا، بازیگر مطرح سینما در کاشان نیز در رسانه‌ها با واکنش‌های زیادی همراه بود و بسیاری از چهره‌های هنری و رسانه‌ای خواهان برخورد با این گروه‌ها شدند.
گفت‌وگوی سالار عقیلی، خواننده سنتی با شبکه «من‌وتو» هم دردسرهای زیادی برای مسوولان فرهنگی کشور به وجود آورد. در صورت ممنوعیت فعالیت این هنرمند، بسیاری از پروژه‌های سیما از جمله «معمای ‌شاه» با چالش مواجه خواهد شد.

داستان بحران آب ایران به امپریال کالج لندن رسید
منابع آب و مباحث مدیریتی آن، تبدیل به بحثی فرامرزی شده، بحثی که استادان و متخصصان را، از نقاط مختلف جهان، وادار به ایده‌پردازی و گفت‌وگو می‌کند تا گردهم آیند و با ارائه راهکارهای مختلف، درصدد حل مساله آب برآیند. به گزارش «اعتماد» این عزم جهانی برای حل مشکلات مرتبط با آب، بیشتر از آن کشورهایی می‌شود که خشکی ذاتی‌شان بیشتر است و به لحاظ اقلیمی، جزو کشورهای پربارش نیستند. ایران، یکی از این کشورهاست که مساله منابع آبی‌اش، چند سالی است بر سر زبان‌ها افتاده و متخصصان و مسوولان را به تکاپو انداخته، بلکه با ارائه راهکارهای عملی و منطقی، مشکلات را به حداقل برسانند. اما این مساله تنها به ایران مربوط نمی‌شود، چه، تعداد زیادی از مناطق و شهرهای دنیا با مساله آب به انحای گوناگون درگیرند، برخی دچار بحران‌اند و برخی دیگر تا بحران، راه زیادی ندارند. مرکز سیاست محیط زیست امپریال کالج لندن، اقدام به برگزاری کارگاهی برای تبادل دانش با موضوعیت مدیریت منابع آب کرده، کارگاهی مشترک با حضور استادان ایران، انگلیس و ایالت کالیفرنیای آمریکا که در آن، متخصصان آب، در برنامه‌ای سه‌روزه، به مشکلات کلی مدیریت منابع آب و به طور خاص، مشکلات مدیریت منابع آب ایران می‌پردازند. مدیریت مناقشه، امنیت غذایی، امنیت آب، آب مجازی، مدیریت ریسک و عدم قطعیت، مدیریت خشکسالی، مباحثی است که در این کارگاه دنبال می‌شود. همچنین پنل مدیریت منابع آب در انگلیس، پنل مدیریت منابع آب در ایران و جلسات مربوط به خشکسالی در کالیفرنیا از جمله محتویات این کارگاه هستند. این کارگاه نخستین کارگاه تبادل دانش میان استادان ایرانی و انگلیسی بعد از سال ۲۰۰۹ است.

هم‌صدایی دولت برای نجات زریوار
سال‌هاست که ورود فاضلاب‌های صنعتی، شهری و روستایی، حفر چاه‌های غیرمجاز، احداث غیرکارشناسی دایک خاکی، ساخت بی‌رویه خانه‌باغ‌ها و رشد شتابان نیزارها سیمای نیلگون دریاچه زریوار را خاکستری و مکدر کرده است. دقیقاً از سال ۸۳ زمان دولت اصلاحات، دو دوره دولت عدالت و مهرورزی و دولت تدبیر و امید کارگروه‌های ‌پرشماری برای نجات حیات روبه موت دریاچه زریوار تشکیل شده است و بدون‌ شک در سال‌های آینده نیز تشکیل می‌شود. به گزارش «شهروند» هم‌اکنون استاندار کردستان در قامت نماینده عالی دولت، مصمم است با تشکیل ستاد طرح نجات‌بخشی دریاچه زریوار، گفتارها و پیشنهادهای مدیران و کارشناسان را عملی کرده و بر پهنه و سفره گسترده آبی زریوار بنمایاند. عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان در جلسه این ستاد به تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی هشدار داد که حفظ حیات دریاچه زریوار از برنامه‌های مهم دولت در کردستان است و اگر ارگان یا سازمانی از وظایف کلان و خرد در راستای صیانت از این نعمت الهی عدول کند، استاندار در سمت رئیس ستاد مستقیم عمل خواهد کرد. او اطلاق نام تالاب بر زریوار را که سال‌هاست از تریبون حفاظت محیط‌زیست در رسانه‌های ملی و محلی برای نهادینه شدن این عنوان در افکار عمومی تلاش می‌شود به مذاق شهروندان کردستانی خوش ندانست و گفت: «من خودم نیز شخصاً با واژه دریاچه زریوار بیشتر مانوس هستم تا تالاب.» نماینده عالی دولت در کردستان بر اساس مصوبه ستاد طرح نجات‌بخشی، مدیریت حفظ و مولفه‌های زیست‌بومی دریاچه زریوار را مستقیم به حفاظت محیط‌زیست کردستان سپرد و به مدیران دستگاه‌های دولتی که به نوعی در اکوسیستم این منبع آبی سهیم هستند، توصیه کرد با هماهنگی محیط‌زیست و اعضای ستاد در درون‌وبرون دریاچه به فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بپردازند. او دریاچه زریوار، این پتانسیل آبی و نعمت الهی را متعلق به همه مردم کردستان و ایران دانست و برحفظ، نجات و مدیریت عقلانی و کارشناسی این منبع خدادادی در کردستان تاکید کرد.

«شاه مازندران» تحت تعقیب
در پی انشار فیلم ویدئویی از یکی از اراذل و اوباش شهرستان بابل به نام «محمود طالبی» که در آن، وی ضمن ربودن یکی از اوباش منطقه «گتاب» به ایجاد رعب و وحشت اقدام می‌کند، این فرد که به «شاه مازندران» ملقب است، به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. علی مرادی، دادستان بابل با اعلام این خبر به میزان گفت: این فرد با ربودن یکی از اوباش منطقه جویبار با زدن قمه به وی، قدرت‌نمایی کرده و با انتشار فیلم آن، موجبات ناامنی و ایجاد رعب و وحشت در منطقه را فراهم کرده است. وی با تاکید بر برخورد قاطع دستگاه قضایی با مخلان نظم و امنیت در جامعه بیان کرد: پس از انتشار این کلیپ، دادستانی بلافاصله وارد عمل و دستور جلب و ورود به مخفیگاه این فرد صادر شد. متاسفانه این فرد متواری است و تلاش برای دستگیری وی ادامه دارد. دیروز یک مظنون در این رابطه دستگیر شده، ولی چون تحقیقات قضایی کامل نشده بود، این فرد بلاقید آزاد شد. دادستانی شاکی را احضار کرده که چون وی خود نیز از اوباش مناطق دیگر بود، به دادستانی مراجعه نکرد، ولی امروز دوباره دستور احضار وی صادر شد. مرادی در ادامه بخشی از سوابق محکومیتی متهم تحت تعقیب را برشمرد و گفت: محمود طالبی یک ماه پیش از زندان آزاد شده و پیش از این در زندان سیستان و بلوچستان به صورت تبعیدی بوده است و شش سال حکم برایش صادر شده بود که با رضایت شاکی خصوصی از زندان آزاد شد. او با تاکید بر اینکه «متهم به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض تحت تعقیب قضایی قرار دارد»؛ افزود: هماهنگی‌های لازم بین فرماندهی شهرستان بابل و فرماندهی انتظامی استان مازندران انجام شده است که برای دستگیری وی از همه نیروهای انتظامی و نظامی استان استفاده شود.
به گزارش تابناک در روزهای اخیر و در ادامه درگیری‌های میان اراذل و اوباش استان مازندران، سلسله کلیپ‌هایی توسط آنها در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاوی پیام‌های تهدید اوباش برای یکدیگر به همراه زشت‌ترین فحاشی‌ها و گاه همراه با اسلحه است. کلیپ‌هایی که برخی از آنها از درگیری میان این افراد شرور و به قصد ارعاب عمومی تهیه و منتشر شده است.

پرواز «همایون سرطلایی»
فوتبال ایران در کمتر از یک هفته، دوباره عزادار شد و یک پیشکسوت دیگر خود را از دست داد. همایون بهزادی، اسطوره باشگاه پرسپولیس و تیم ملی، هفته پیش بعد از مدت‌ها که با بیماری ریوی و قلبی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، در ۷۴سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. سرطلایی فوتبال ایران در حالی از این دنیا پر کشید که ۱۹ روز قبل، هفتادوچهارمین سال زندگی خودش را آغاز کرده بود. همایون سرطلایی یکی از مردان محبوب ایران در دهه ۴۰ ایران و اوایل دهه ۵۰ بود. بهزادی که در سال ۱۳۲۰ در خرم‌آباد به دنیا آمده، به دلیل شغل پدرش، بزرگ‌شده تهران است. همایون در سال ۱۳۳۷ توانست به تیم بزرگسالان باشگاه شاهین برسد، تیمی که عباس اکرامی، سرمربی وقت تیم شاهین، هم بنیانگذارش بود. در سال ۱۳۳۸، همایون ۱۸‌ساله برای تیم ملی فوتبال انتخاب شد تا به هندوستان برود و در مسابقات فوتبال مقدماتی جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کند. در سال ۱۳۴۶ پس از انحلال باشگاه شاهین، بهزادی به پرسپولیس رفت.

ایران چه شکلی است و ایرانی بودن چه معنایی دارد؟
روزنامه انگلیسی گاردین از مخاطبان ایرانی خود خواسته است تا نظرشان را درباره ایران بنویسند. سایت روزنامه گاردین در گزارشی از مخاطبان ایرانی خود پرسش‌هایی را مطرح کرده تا چهره واقعی ایران بیشتر شناخته شود. در سایت این روزنامه خطاب به کاربران ایرانی آمده است، می‌خواهیم بدانیم که برای شما ایرانی بودن چه معنایی دارد و کدام بخش از فرهنگ ایران که برای مدت‌ها برای جهان پوشیده بوده، باید شناخته شود. پس از توافق هسته‌ای رسانه‌های خارجی مانند گاردین، سی‌ان‌ان، تلگراف، یورونیوز و... گزارش‌های بسیاری در رابطه با مناطق گردشگری ایران نوشتند. این گزارش‌ها که از پیست‌های اسکی ایران تا تخت جمشید و مراکز خرید نوشته بودند، بدون شک تاثیر زیادی روی گردشگری ایران دارند اما گاردین برای شناخت بهتر نسبت به ایران، از مخاطبان ایرانی خود خواسته تا نظرشان را در رابطه با ایران بنویسند. به گزارش «خبرآنلاین»، این روزنامه انگلیسی روز شنبه در گزارشی کاربران ایرانی را مخاطب خود قرار داد و از آنها سوالی پرسید؛ ایران واقعاً چه شکلی است؟ در گزارش گاردین آمده است: بعد از لغو تحریم‌ها، رسانه‌های جهان روی تجارت و پیامدهای سیاسی این اتفاق تحلیل‌های مختلفی ارائه کردند ولی ما می‌خواهیم از ایرانیان بپرسیم ایران واقعاً چگونه است؟ پس از سال‌ها، ایران وارد دوران پس از تحریم شده است. گاردین در گزارش خود نوشته است: «حسن روحانی رئیس‌جمهوری، ایران را به صفحه‌ای طلایی و نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی این کشور رسانده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها