شناسه خبر : 8209 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طلسم المپیکی والیبال ایران شکسته شد

به سوی ریو

تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار جواز حضور در رقابت‌های مردان «المپیک» را به دست آورد تا پس از ۵۲ سال، طلسم حضور والیبال در المپیک شکسته شود.

میلاد محمدی

تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار جواز حضور در رقابت‌های مردان «المپیک» را به دست آورد تا پس از 52 سال، طلسم حضور والیبال در المپیک شکسته شود. با ورود والیبال ایران به المپیک 12 والیبالیست ایرانی نیز در تابستان امسال عازم «ریو» خواهند شد تا در کنار 47 ورزشکار دیگر از سایر رشته‌ها، رکورد بیشترین تعداد نفرات ایران در المپیک نیز شکسته شود.
موفقیت والیبالیست‌های ایرانی را باید در ادامه مسیر موفق این رشته ورزشی در سال‌های گذشته دانست که حدود هشت سال پیش و با سرمربیگری مرحوم «حسین معدنی» آغاز شد و سه سال بعد این تیم تحت هدایت یک مربی آرژانتینی معروف و خوش‌سابقه به نام «خولیو ولاسکو»، عصر طلایی خود را آغاز کرد و در همان سال نخست، عنوان «قهرمانی مسابقات آسیایی» و «تیم شگفتی‌ساز جام جهانی 2011» را به‌دست آورد و پس از ناکامی در ورود به المپیک 2012 فقط به خاطر یک امتیاز اختلاف، در سال بعد برای نخستین بار مجوز حضور در لیگ جهانی 2013 را به دست آورد‌. ایران در این رقابت‌ها با شکست تیم‌های صاحب‌نامی مثل ایتالیا، صربستان، آلمان و کوبا پدیده مسابقات شد و نشان داد قدرت جدیدی به مدعیان والیبال مردان در سطح جهان اضافه شده است. به دنبال این موفقیت‌ها، فدراسیون والیبال آرژانتین ولاسکو را برای سرمربیگری به این کشور فراخواند و باعث نگرانی والیبال‌دوستان ایرانی شد. ولی تداوم موفقیت‌ها با نام‌های تازه‌ای مثل «اسلوبودان کواچ» و «رائول لوزانو» حاکی از آن بود که درخشش والیبال ایران، وابسته به شخص ولاسکو نبوده و عوامل ریشه‌دارتری داشته است که یکی از آنها، مدیریت موفقیت «محمدرضا داورزنی» است که اکنون دهمین سال ریاست خود بر فدراسیون والیبال ایران را پشت سر می‌گذارد.
والیبال ایران با این پیروزی‌ها به یکی از رشته‌های ورزشی محبوب ایران تبدیل شده و شانه به شانه ورزش پرطرفدار فوتبال می‌زند. از سوی دیگر، موفقیت‌های والیبال ایران به یک باور نادرست و رایج در کشور نیز مهر باطلی زده که با بدبینی معتقد بود «ایرانی‌ها قادر به کار تیمی نیستند» و برای اثبات این مدعای غلط هم، به شکست‌های معمول ورزش‌های تیمی ایران در مسابقات جهانی استناد می‌کرد.
پس از موفقیت در ورود به المپیک، والیبال ایران با خوش‌شانسی در گروه «زندگی» رقابت‌های المپیکی در کنار «لهستان، روسیه، آرژانتین، کوبا و مصر» قرار گرفت که هرچند رقیبانی جدی برای ایران محسوب می‌شوند ولی ایرانی‌ها امیدوار هستند که در نخستین حضور خود در المپیک، صعود از مرحله گروهی رقابت‌ها را هم می‌توانند به کارنامه خوب خود اضافه کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها