شناسه خبر : 8040 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

۹۰ درصد زنان پس از طلاق ازدواج نمی‌کنند

امضای مجوز ورود زنان به سالن‌های ورزشی

در چندساله اخیر کمتر عادت به شنیدن اخبار خوب در حوزه مواجهه پیشرفت و طبیعت داشته‌ایم. اصولاً در اکثر قریب به اتفاق مواجهه این دو شاهد قربانی شدن طبیعت به سود پیشرفت بوده‌ایم. در هفته پیش اما تصمیم مدیریت شهری پایتخت بسیاری از دلسوزان محیط زیست را خرسند کرد.

حمیده حق‌پرست
در چندساله اخیر کمتر عادت به شنیدن اخبار خوب در حوزه مواجهه پیشرفت و طبیعت داشته‌ایم. اصولاً در اکثر قریب به اتفاق مواجهه این دو شاهد قربانی شدن طبیعت به سود پیشرفت بوده‌ایم. در هفته پیش اما تصمیم مدیریت شهری پایتخت بسیاری از دلسوزان محیط زیست را خرسند کرد. در شرایطی که سازمان منابع طبیعی تهران و شهرداری منطقه ۱۳ در آخرین روزهای سال گذشته، طی قراردادی بر سر عبور بخش‌هایی از بزرگراه شوشتری از پارک ملی سرخه‌حصار توافق کردند، هادی ذاکری، شهردار این منطقه در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام کرد، به دنبال تذکر سازمان محیط زیست استان تهران مبنی بر اینکه برای احداث این بزرگراه باید از این سازمان مجوزهای لازم اخذ شود، طرح احداث بزرگراه و جابه‌جایی درختان سرخه‌حصار عملاً متوقف شد. در برخی رسانه‌ها ابراز نگرانی شده بود که با احداث این بزرگراه صدها درخت سرخه‌حصار قطع خواهند شد. طبق شنیده‌ها و در صورت تامین اعتبار و تایید مراجع ذی‌صلاح این بزرگراه 11کیلومتری در منطقه ۱۳ از پادگان‌های سپاه، پادگان پازوکی، دره رزک و در نهایت از سرخه‌حصار می‌گذرد. در تمام طول مسیر بر اساس طراحی‌های انجام‌شده، بزرگراه از روی زمین عبور نخواهد کرد بلکه یا از داخل شش تونل ۱۵۰، ۷۰۰ و یک تا دوکیلومتری می‌گذرد یا جاده از سطحی پایین‌تر از سطح زمین (تا منفی پنج) عبور می‌کند و با پل‌های پایه‌بلند به سطح متصل می‌شود و با فضاسازی محیط زیستی پیوستی قابل قبول خواهد یافت. هنوز معلوم نیست ملاحظات زیست‌محیطی مدیران شهری را به پذیرش این طرح راغب خواهد کرد یا در زمانی مغتنم شاهد قطع یکباره درختان این مسیر خواهیم بود.

امضای مجوز ورود زنان به سالن‌های ورزشی
«شرق» هفته پیش گفت‌وگویی با شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور داشت. او در این گفت‌وگو به بحث ورود بانوان در ورزشگاه‌ها نیز اشاره کرد. مولاوردی در پاسخ به این پرسش که «پیش از این اعلام کردید ممانعتی برای ورود زنان به سالن‌های والیبال و تماشای مسابقات والیبال وجود ندارد و این نتیجه جلساتی بود که تشکیل دادید. از بیست‌ و نهم خرداد، دور برگشت مسابقات لیگ جهانی والیبال در ایران برگزار می‌شود. چرا خود شما به همراه زنان کابینه برای تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه نمی‌روید تا تابوی رفتن زنان به ورزشگاه شکسته شود؟ بالاخره رفتن زنان به سالن‌های والیبال آزاد شده است یا نه؟ این وعده روحانی و دستورش به شما بوده و شما هم اعلام کردید که برای والیبال آزاد است»، تصریح کرد: «مسوولان می‌آیند و مشکلی هم ندارد. حتی در جریان بازی‌های سال گذشته، مسوولان به سالن والیبال می‌رفتند. در مورد والیبال هم تا جایی که من در جریانم، اتفاقی نیفتاده، این موضوع ساز و کارش تعیین شده، منتها ابلاغ نشده است... در جلسات وزارت کشور، نه شورای امنیت کشور. در این جلسات با حضور نمایندگان وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ورزش و جوانان سازوکارهایش تدوین شده و صورت‌جلسه امضا شده است... من می‌دانم صورت‌جلسه امضا شده است، ابلاغ شده یا نه، خبر ندارم.» درست یک روز پیش از این اظهارات «انتخاب» خبر داد: حامد وفسی، مدیر حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی در پاسخ به اینکه حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی در قبال ورود زنان به ورزشگاه چه اقداماتی انجام خواهد داد، تاکید کرد: «طلاب ما بر این عقیده هستند که اگر آن روزی که این جماعت نااهل می‌خواهند برای فحشا یک سنگر جدید فتح کنند و به ورزشگاه بیایند و این خلاف را به یک امر مشروع تبدیل کنند، ان‌شاءالله با برادران حزب‌اللهی همراهی کرده و در آنجا اعتراض خودمان را به گوش مسوولان می‌رسانیم و اگر لازم باشد از انجام منکر جلوگیری می‌کنیم.» هنوز معلوم نیست واکنش دولت به این خط و نشان کشیدن‌ها چیست؟

سلحشور نگاه آنجلینا جولی را تغییر داد
این روزها در حوزه ادب و هنر چیزهایی می‌شنویم که می‌تواند تا حدود زیادی برای سال‌ها به غنای طنز این کهن‌دیار بیفزاید. یکی از این موارد اظهار نظر جالب جهانگیر الماسی درباره فرج‌الله سلحشور است. به گزارش «فارس»، جهانگیر الماسی بازیگر سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری فرج‌الله سلحشور، در سخنانی گفت: «بعد از انقلاب اسلامی کارهای دینی و مذهبی بسیاری ساخته شد، اما پیش از انقلاب و در جوی که در آن زمان برپا شده بود، اگر فردی نگاه دینی و اعتقادی داشت در برخی اوقات از محافل طرد می‌شد، اما یکسری از افراد بودند که در همان زمان با پشتوانه و معارف دینی کار می‌کردند و این طرد شدن‌ها هیچ تاثیری در اعتقادات آنها نداشت که یکی از آنها فرج‌الله سلحشور بود. سلحشور از همان اوایل هیچ ادعایی نداشت و مثل بسیاری نیامده بود تا به شهرت و موقعیت برسد. در زمانی که خیلی از افراد هنر را ابزاری برای بهره بردن می‌دانستند، به عقیده من ایشان هیچ‌گاه به این سبک عمل نکرد و عقیده‌شان بسیار ارزشمند و قابل احترام است.» الماسی با اشاره به ماجرای بین سلحشور و آنجلینا جولی از هنرپیشگان مطرح هالیوود بیان کرد: «مدتی پیش در سفری که به خارج از کشور داشتم، فردی از من پرسید شما آقای سلحشور را می‌شناسی؟ ایشان چطور آدمی است؟ و من هم در پاسخ گفتم؛ او فردی است که به حرف‌هایی که می‌زند کاملاً اعتقاد دارد. به نظر من معرفتی که در کلام سلحشور در پاسخ به آنجلینا جولی بود، او را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد او حتی در بازی کردن در فیلم‌هایش تغییر نگاهی داشته باشد و من از این جهت به سلحشور تبریک می‌گویم.»

شهردار اصفهان استیضاح شد
بالاخره بعد از چند هفته کش و قوس فراوان بین شورای شهر و شهردار اصولگرای اصفهان هفته پیش شهردار نصف‌جهان، بعد از ۱۲ سال حضور در مسند مدیریت یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی و هنری کشور، پس از استیضاح اعضا و به حکم شورای شهر اصفهان از کار برکنار شد. این جلسه به دنبال طرح سوال در جلسه هفته گذشته شورای شهر از شهردار صورت گرفته بود. در جلسه هفته گذشته، اعضای شورای شهر با طرح دو سوال خواستار پاسخ شهردار شدند. اما زمانی که از پاسخ‌های مرتضی سقاییان‌نژاد قانع نشدند در این جلسه او را به صحن شورا فرا خواندند تا این بار به شیوه «استیضاح» از او پاسخ بخواهند. جلسه‌ای که درنهایت اعضای شورا با ۱۴ رای مخالف در برابر هفت رای موافق، حکم برکناری شهردار کهنه‌کار اصفهان را صادر کردند. رضا امینی، رئیس شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با «اعتماد» در تشریح دلایل استیضاح شهردار این شهر گفت: «از ابتدای سال 13۹۳، شورای شهر طی گزارشی نسبت به بخشی از عملکرد شهردار اصفهان اعتراض کرد و با طرح ابهامات موجود، به شهردار «تذکر» داده و خواستار پاسخگویی او شد، اما متاسفانه آقای سقاییان‌ن‍ژاد که گویا تذکرات شورای شهر را جدی نگرفته بودند، چندان تلاشی برای پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر و قانع کردن آنها نکردند. یکی از اعتراض‌ها و سوالات اعضای شورای شهر در مورد نحوه ساخت و تکمیل مترو اصفهان بود، چرا که اعضای شورای شهر معتقد بودند شهرداری در روند ساخت و تکمیل این پروژه که می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوای اصفهان داشته باشد، کوتاهی کرده و نتوانسته از عهده وظایف محوله خود در این خصوص به خوبی برآید. تشکیل اداره کل حوزه دفتر شهردار، موضوع دیگری است که به گفته امینی، اعضای شورای شهر نسبت به آن اعتراض داشته‌اند. به گفته وی، گویا شهردار اصفهان بدون داشتن چارت سازمانی اداره کلی تشکیل داده بوده و مسوول دفتر خود را به عنوان مدیرکل این اداره تازه تاسیس‌شده منصوب کرده بوده است.» عزل یکی از چهره‌های قدرتمند اصولگرا در اصفهان با رای مشترک اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نشان از آن دارد که دست‌کم در این کلانشهر نگاه دو جریان به حوزه شهری تا حدودی به هم نزدیک شده است.

افزایش چهار درجه‌ای دمای ایران تا ۱۵ سال آینده
«اگر دمای زمین تنها دو درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، تاثیرات جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد»، «با تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین، بیماری‌های جدید افزایش می‌یابند و بیماری‌هایی که قبلاً رخ داده است، دوباره ظهور می‌کنند»، «گرمایش زمین آسیب‌پذیری را بیشتر می‌کند و همه را در معرض تهدید قرار می‌دهد» و «این پدیده کاهش سه‌درصدی تولید ناخالص ملی را رقم می‌زند». اینها گوشه‌ای از سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تبعات پدیده گرمایش زمین در ماه‌های گذشته است. پدیده‌ای که سایه‌اش بر سر کشور به‌شدت سنگینی می‌کند و افزایش دمایی چند درجه‌ای در آینده‌ای نه‌چندان دور را به همراه می‌آورد. به گفته معصومه ابتکار، تا ۱۵سال آینده یعنی تا سال ۲۰۳۰ میلادی دمای ایران افزایشی چهار درجه‌ای را تجربه می‌کند. تجربه‌ای تلخ که تغییرات اقلیمی و عدم مدیریت گازهای گلخانه‌ای پدید می‌آورد. «شهروند» در گزارشی در این باره نوشت: «هر یک درجه افزایش دما منجر به رشد ۶درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و کاهش ۳درصدی تولید ناخالص ملی می‌شود.»

۹۰درصد زنان پس از طلاق هرگز ازدواج نمی‌کنند
افزایش طلاق در ایران و شدت گرفتن آن در دهه‌های اخیر یکی از موضوعات اصلی مورد توجه جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان است. آمارهای تازه‌ای دراین‌باره نشان می‌دهد تنها ۱۰ درصد زنان پس از طلاق دوباره ازدواج می‌کنند درحالی‌که آمار ازدواج مجدد برای مردانی که با همسران‌شان متارکه کرده‌اند، ۹۰ درصد است. به گزارش «انتخاب»، «مرتضی باقری»، قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی در همایشی که با موضوع تحلیل وضع اجتماعی و فرهنگی ایران در دانشگاه پیام نور بجنورد برگزار شده بود، این آمار را اعلام کرد. قائم‌مقام وزیر کشور گفته سالانه ۱۵۰هزار طلاق در کشور اتفاق می‌افتد و بالا رفتن تعداد زنانی که پس از طلاق در شمار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرند، نگران‌کننده است. آن‌طور که او می‌گوید: «در حال حاضر در ایران دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار هستند.» زنانی که بسیاری از آنها برای گذران زندگی شغل مناسبی ندارند یا به کارهای پاره‌وقت اشتغال دارند یا اینکه بیکارند. بر اساس آمارهای سازمان ملی جوانان، البته آخرین آماری که حدود سه سال پیش اعلام شده، ۳۰ درصد از دختران مجرد در شهرهای بزرگ مستقل از خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند. همین سازمان هم اعلام کرده بود تا پایان دهه ۹۰ تعداد زنان مجرد در ایران به ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی است که به نظر می‌رسد اصولاً ازدواج مجدد برای زنان با چشم‌اندازی که به‌طورکلی از پدیده ازدواج در ایران در پیش روست در آینده هم با محدودیت‌های بیشتری مواجه شود.

حرف‌های افشارزاده بغض خواننده لس‌آنجلسی را ترکاند
از قرار معلوم گفت‌وگوی نوروزی بهرام افشارزاده با «خبرآنلاین» سبب شده فرامرز آصف خواننده لس‌آنجلسی بعد از 37 سال دوری از کشور به دنبال برگشت به ایران باشد. بهرام افشارزاده مدیر باشگاه استقلال در آن گفت‌وگو به سیم آخر زد و درباره این خواننده لس‌آنجلسی گفت: «او یک قهرمان ملی بود که چون خوب مدیریت نشد و نتوانستیم حفظش کنیم از ایران رفت و بعد در غربت تبدیل شد به یک خواننده اگرچه از قدیم ته صدایی داشت.» افشارزاده که پیشتر توانسته بود مسوولان نظام را قانع کند تا قهرمان بزرگی چون محمد نصیری را که از افتخارات ورزش ایران است به کشور برگرداند حالا شاید با آن گفت‌وگو سبب شود این خواننده، ورزشکار تحصیل‌کرده که حالا در مرز 70سالگی است به کشور برگردد و در روزهایی که دوومیدانی ایران در حسرت مربیانی با کیفیت می‌سوزد بتواند به ورزش ایران کمک کند. این خواننده لس‌آنجلسی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه اطلاعات هفتگی که در سایت سینما ژورنال بازنشر شده است، دلیل حرف زدنش را مصاحبه افشارزاده و حرف‌های اثربخش این مربی قدیمی‌اش عنوان کرده و گفته است: «خیلی دوست داشتم به ایران برگردم. حرف‌های او باعث شد که حرف بزنم. در همه این سال‌ها آمریکا برای من بهشت نبوده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها