شناسه خبر : 8026 لینک کوتاه

برگزیدگان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی تجلیل شدند

عبور از خط قرمز

رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین بیست‌وچهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: «از گذشته‌های دور قبل از ریاست‌جمهوری شهادت می‌دهم که دکتر روحانی همواره متذکر می‌شدند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سختگیری بی‌مورد را رها کنید. امروز دوران سختگیری به پایان رسیده و دوران همکاری با اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده است.»

رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین بیست‌وچهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: «از گذشته‌های دور قبل از ریاست‌جمهوری شهادت می‌دهم که دکتر روحانی همواره متذکر می‌شدند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سختگیری بی‌مورد را رها کنید. امروز دوران سختگیری به پایان رسیده و دوران همکاری با اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده است.» وزیر فرهنگ آمارهایی از انتشار کتاب ارائه کرد و گفت: «از مجموع ۶۵ هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفته‌اند ۱۴ هزار کتاب ترجمه‌ای بوده است و بیش از ۵۰ هزار کتاب تالیفی. از این تعداد،‌ کتاب‌هایی که در مسیر ممیزی و نظارت قرار گرفته، ناچیز است به طوری که کمتر از سه‌هزارم آنها نیاز به نظارت و ممیزی داشته است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم دیگر اعلام ‌خط قرمز نکنیم، یعنی حتی همین سه‌هزارم را هم از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم تا خود صاحبان این آثار به اصلاح متونی که خطوط قرمز را رعایت نکرده‌اند بپردازند تا همگان بتوانند آثار خود را آزادانه منتشر کنند.» صالحی‌امیری هدف از این کار را فراهم کردن امکان قلم ‌زدن و نشر آزادانه برای همگان در کشور عنوان و اعلام کرد: «این سیاست قطعی است که رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است.» او ایجاد فضای باثبات در محیط فرهنگی را از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی برشمرد و ادعا کرد: «امروز دیگر اصحاب قلم با مناقشه نسبتی ندارند. از این نظر می‌توانیم بگوییم امروز دستگاه فرهنگی آرام‌ترین شرایط خود را بعد از انقلاب تجربه می‌کند و آن‌ هم به دلیل ایجاد فضای گفت‌وگو بین اهالی قلم و دولت است.» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، نیز در آیین کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: «اینکه چرا جاذبه کتاب کم شده است که البته اگر کم شده باشد، این خود شما هستید که باید علت آن را پیدا کنید و آنجایی که ما باید کمک کنیم به ما بگویید. وزیر ارشاد آماده و در کنار شماست تا نظر، طرح و چارچوب شما را بشنود. در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما در برابر سخنان بحق صاحبان اندیشه گوش شنوایی داشتند، هم وزیر اول و هم وزیر دوم. ما باید جاذبه لازم را برای کتاب ایجاد کنیم. باید همه را جذب کنیم.»
در این آیین از برگزیدگان سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش‌های دین، زبان،‌ علوم خاص، علوم کاربردی، هنر و ادبیات تجلیل شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها