شناسه خبر : 7758 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت

نمایشگاه کتاب تابلوی احتضار نشر

گل بود به سبزه نیز آراسته شد؛ نژادپرستی در فوتبال ایران

اردیبهشت‌ماه در سه دهه گذشته برای بسیاری از دوستداران فرهنگ ایران موعدی برای دیدار و فرصتی مغتنم برای آشتی بسیاری از شهروندان با مقوله کتاب و کتابخوانی بوده است

حمیده حق‌پرست
اردیبهشت‌ماه در سه دهه گذشته برای بسیاری از دوستداران فرهنگ ایران موعدی برای دیدار و فرصتی مغتنم برای آشتی بسیاری از شهروندان با مقوله کتاب و کتابخوانی بوده است. برپایی نمایشگاه کتاب در پایتخت به مثابه تزریق چند واحد خون به کالبد بی‌رمق نشر در سرزمینی که اهالی آن تا پیش از تولید آمارهای عجیب و غریب دولت دهم کمتر از پنج دقیقه در روز مطالعه داشتند به شمار می‌رفت. - طبق آمار رئیس کتابخانه‌های عمومی ایران در حال حاضر ما با 70 دقیقه! مطالعه روزانه در رتبه‌های نخست مطالعه در جهان قرار داریم- بسیاری از انتشاراتی‌های کشور در سال‌های اخیر همه امید خود برای بقا را به فروش10روزه نمایشگاه کتاب می‌دیدند و با همه توان در این جشنواره شرکت می‌کردند. با این همه بحران اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر این بخش بی‌پناه را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است. از سویی در جامعه‌ای مانند ایران نخستین آثار فشار اقتصادی بر سبد خرید خانوار با حذف هزینه‌های فرهنگی از جمله کتاب، مطبوعات، موسیقی و... عیان می‌شود، از سوی دیگر با افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ به ناچار قیمت تمام‌شده کتاب نیز بالا رفته و از دو سو‌ به عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان این کالای فرهنگی فشار وارد می‌آید. اگر به نمایشگاه کتاب امسال سری زده باشید، احتمالاً باورتان نخواهد شد که این نمایشگاه سوت و کور تا سال گذشته پر‌مخاطب‌ترین نمایشگاه پایتخت به شمار می‌رفت. «خبرآنلاین» در گزارشی به این امر پرداخته و می‌نویسد: «... چند سالی است که مسوولان نمایشگاه می‌گویند که در تلاشند تا نمایشگاه را از حالت فروشگاهی خارج و به شکل نمایشگاهی درآورند، آنها اگرچه در این راه تلاشی نکرده‌اند، اما وضعیت کاغذ و گرانی کتاب و اوضاع اقتصادی، چرخ‌های این جریان را روغن‌کاری کرده است و نمایشگاه کتاب که کارکرد چندساله‌اش فروش کتاب بود، این روزها محلی برای نمایش کتاب‌ها شده است...» نمایشگاه امسال فارغ از متن آن دارای حواشی ویژه‌ای نیز بود. به نظر می‌رسد سریال‌های تلویزیونی ترک که از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان پخش می‌شود، سایه خود را بر بازار نشر ایران نیز گسترده‌اند و دست‌اندرکاران دولت را به تکاپو انداخته تا مانع از انتشار رمان‌های این مجموعه‌های پرطرفدار در نمایشگاه کتاب شوند. بهار در این باره نوشت: « ماجرا زمانی شروع شد که خبر رسید کتاب‌های «حریم سلطان» و «عشق ممنوعه» - دو سریال ماهواره‌ای محصول کشور ترکیه- در نمایشگاه کتاب عرضه شده‌اند...» سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد در واکنش به این خبر اعلام کرد: «در نمایشگاه کتاب گروهی برای نظارت بر این‌گونه مسائل وجود دارد. قطعاً اگر کتاب‌ها مجوز چاپ نداشته باشند و در نمایشگاه عرضه شوند، با ناشران آنها برخورد می‌کنیم، ولی اگر مجوز نشر گرفته‌اند و در حال عرضه در نمایشگاه هستند، نشان می‌دهد که قبلاً در بررسی کتاب‌ها از سوی مسوولان کوتاهی صورت گرفته است.»
با توجه به اینکه رمان «سلطانه» چندین سال پیش از تولید سریال «حریم سلطان» به رشته تحریر در آمده و سال‌ها از انتشار ترجمه فارسی آن نیز می‌گذرد، وزیر ارشاد باید به این پرسش پاسخ دهد که صدور مجوز برای رمان‌های تاریخی و اجتماعی خارجی کلاً کوتاهی در نظارت به شمار می‌آید یا ملاک پخش روایت تلویزیونی آنها از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان است؟
بگذریم... احتمالاً طبق روال معهود در پایان این دوره از نمایشگاه نیز مسوولان با لبانی خندان از ثبت رکوردهای جدید و خارق‌العاده در نمایشگاه بیست و ششم خبر داده و این نمایشگاه را موفق‌ترین نمایشگاه کتاب در طول تاریخ مدون ایران ارزیابی می‌کنند.

نژادپرستی در فوتبال ایران
در سال‌های اخیر هر روز اخبار نگران‌کننده‌ای از نزول شاخص‌های اخلاقی در ورزش ایران به گوش می‌رسد. از استفاده از داروهای نیروزا گرفته تا برخی سوءاستفاده‌های مالی داوران و بازیکنان و ده‌ها مورد دیگر. در این میان اما در هفته گذشته شاهد اتفاقی عجیب و در نوع خود غیرقابل باور از سوی یکی از مربیان جنجالی لیگ فوتبال ایران بودیم. رویدادی که در هر کشور صاحب فوتبال و یا اخلاقی رخ می‌داد با واکنش تند و بدون گذشت فدراسیون مواجه می‌شد. برنامه تلویزیونی ۹۰ در هفته گذشته تصویرهایی از برخورد توهین‌آمیز فیروز کریمی سرمربی پیکان با سنلی بیتو، مهاجم خارجی و سیه‌چرده فجرسپاسی منتشر کرد. مربی پیکان که پیش از این با عصبانیت شاگردانش را «بی‌غیرت» و «بی‌شعور» خطاب می‌کرد، وارد زمین می‌شود و «سنلی بیتو» برای دست دادن به او نزدیک می‌شود که مربی پیکان به پشت دست او می‌کوبد. فیروز کریمی خطاب به یکی از بازیکنانش می‌گوید: «بگو تو کشور ما اول بزرگ‌تر دست میده، نه کوچیک‌تر.» او در ادامه یکی دیگر از بازیکنان را فرا می‌خواند و تاکید می‌کند: «بیا داوود، اون آدم‌خوره، نمی‌دونه بزرگ‌تر دست میده؛ بزرگ‌تر دست میده عوضی.»
رسانه‌های ورزشی کشور به رفتارهای خلاف عرف با چاشنی هجو و هزل جناب فیروز کریمی عادت کرده‌اند. رفتارهایی که تا چند سال پیش لبخندی را بر چهره مخاطبان می‌نشاند، اما تکرار این رفتارها و شکستن برخی از مرزهای اخلاقی سبب شده است که دیگر این رفتارها حتی در میان لمپن‌های فوتبال نیز طرفدار نداشته باشد. به نظر می‌رسد این بار فیروز کریمی با تعرض به کرامت انسانی یک بازیکن مرزی جدید را زیر پا گذاشته است، اگر امروز با این رفتار برخوردی قاطع و بدون مجامله صورت نگیرد، فردا نمی‌توان با آثار مترتب بر آن به این سادگی‌ها برخورد کرد. در همین احوال خبر می‌رسد مدیر برنامه‌های بازیکن هلندی تیم فوتبال فجرسپاسی از شکایت این بازیکن به فیفا به خاطر رفتار توهین‌آمیز فیروز کریمی خبر داد. بهداد بیات ضمن بیان این مطلب افزود: امروز شکایت‌نامه‌ای را تنظیم کردیم و به همراه فیلم رفتارها و حرکات فیروز کریمی برای فیفا ارسال کردیم و قطعاً شکایت‌مان را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد... آقای کریمی یک بار دیگر نیز با کاروالیو دروازه‌بان پیکان که مسلمان شده این رفتارها را انجام داده بود و این بار به مهاجم فجر توهین کرد. به همین خاطر به فیفا شکایت خواهیم کرد و تا آنجایی که می‌دانم کسانی که توهین نژادپرستانه داشته باشند بین شش ماه تا دو سال محروم خواهند شد. باید منتظر ماند و دید فیروزخان در محکمه فیفا نیز با لطیفه و رفتارهای غیرمتعارف از زیر بار مجازات در خواهد رفت، یا مجبور خواهد شد تاوان رفتار زشت خود را تمام و کمال بپردازد. در همین حال رسانه‌ها در آخر هفته خبر دادند که فیروز کریمی از سوی کمیته انضباطی فدراسیون به هشت جلسه محرومیت و 10 میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

مداحان خانه‌دار می‌شوند
در هفته گذشته اخباری درباره حل مشکل مسکن مداحان عزیز در رسانه‌ها منتشر شد. به گزارش ایلنا جواد احمدی مدیر روابط عمومی خانه مداحان از واگذاری خانه به مداحان اهل بیت (ع) در پیشوای ورامین خبر داد. وی تاکید کرد: «با توجه به توافق خانه مداحان با شرکت بلوک بتن شرق واحدهایی از پروژه مسکن مهر به مداحان واگذار می‌شود. مسکن مهر پیشوای ورامین ۲۷۱۶ واحد مسکونی دارد... از همین رو اگر متقاضیان بیشتری اقدام به ثبت نام کنند مشکلی وجود ندارد ...» خدا را شکر که یکی دیگر از مشکلات بزرگ ملت ایران نیز حل شد و باید پذیرفت که تا حل کامل همه معضلات کشور چند گام کوچک دیگر باقی نمانده است، گام‌هایی از قبیل خانه‌دار شدن همه معلمان، کارگران، کارمندان و...

پوشش مطابق آیین‌نامه؛ شرط ادامه کار استادان زن
پس از افزایش نظارت بر نوع پوشش دانشجویان دختر در دولت‌های نهم و دهم به نظر می‌رسد در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم قرار است، بانوان مدرس دانشگاه‌ها هم مورد عنایت ویژه دولت قرار بگیرند. به گزارش روزنامه اعتماد دانشگاه‌ها در نظر دارند اعمال نفوذ بیشتری درباره پوشش و نحوه حجاب استادان و کارمندان زن دانشگاه‌ها نیز داشته باشند. در همین راستا مسوولان فرهنگی دانشگاه تهران برنامه‌ها و مقررات انضباطی جدیدی برای نوع پوشش استادان و کارمندان این دانشگاه تعیین کرده‌اند. به گفته آنها برنامه‌های حجاب و عفاف دانشگاه‌ها در سه سطح دانشجویان، کارکنان و استادان برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. در همین زمینه جعفر گل‌محمدی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه تهران درباره فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه حجاب و عفاف و ساماندهی پوشش در دانشگاه تهران می‌گوید «دانشگاه تهران در زمینه بحث حجاب و عفاف فقط به فعالیت در زمینه دانشجویان اکتفا نکرده و در زمینه استادان و دانشجویان هم فعالیت‌هایی انجام داده چرا که ممکن است دانشجو از نظر حجاب اصلاح شود، اما کارکنان یا استادان بدحجاب باشند.» بر این اساس داشتن پوشش مطابق آیین‌نامه‌های فرهنگی و انضباطی دانشگاه‌ها شرط استخدام و ادامه کار استادان زن این دانشگاه خواهد بود. در چند سال اخیر، استادان خانمی که وارد دانشگاه می‌شوند، قبل از استخدام به آنها گفته می‌شود که باید حجاب و نوع پوششی را که در دانشگاه عنوان شده است رعایت کنند و اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفت، دانشگاه هم می‌تواند قرارداد آنها را یک‌طرفه فسخ کند. در واقع این موضوع شرط ضمن عقد قرارداد همکاری است.

احتمال کاهش موفقیت پیوند بیماران ایرانی
این روزها هزینه‌های سلامت به یکی از نگرانی‌های اصلی بسیاری از خانواده‌های ایرانی بدل شده است. تهران امروز در این باره می‌نویسد: «... وزارت بهداشت و نظام پزشکی بر سر رشد 30 درصدی ویزیت پزشکان عمومی به توافق رسیدند، تا در سال جدید بدترین خبر در حوزه سلامت عمومی منتشر شود. چون همین چند وقت پیش هم اعلام شده بود که 70 درصد هزینه‌های درمانی را از این پس باید بیماران پرداخت کنند... با این افزایش، ویزیت پزشکان عمومی حداقل مابین 13 تا 26 هزار تومان در چرخش خواهد بود. این میزان ویزیت از حداقل حقوق روزانه قانون کار بیشتر است. با این روند بسیاری از مردم ناچار خواهند شد از اقدام اولیه برای شناسایی یا درمان بیماری خود چشم‌پوشی کنند.» روزنامه خراسان نیز در این زمینه خبر داد: «به دنبال افزایش هفت تا هشت برابری قیمت مواد دندان‌پزشکی و افزایش 5/2 تا سه برابری هزینه‌های دندان‌پزشکی از تعداد مراجعات مردم به دندان‌پزشکان بخش خصوصی کاسته شده و مراجعه به بخش دولتی افزایش چشمگیری داشته است. کاهش مراجعه مردم به دندان‌پزشک در حالی است که 90 درصد هزینه‌های سنگین درمان بیماری‌های دهان و دندان را مردم می‌پردازند.» از سوی دیگر محمدحسین ماندگار رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان شریعتی از مشکلی دیگر در مراکز درمانی کشور پرده برداشت. به گزارش مهر وی تصریح کرد: «... متاسفانه با وجود تحریم‌ها و گران بودن قیمت دارو و کمبود یا نبود برخی لوازم و تجهیزات اکنون بیماران پیوندی با مشکلات تامین داروهای روزانه - مادام‌العمر ماهانه 300 هزار تومان- خود روبه‌رو بوده و از این رو موفقیت پیوندهای کشور نیز در معرض شکست است...» باید منتظر ماند و دید مسوولان کشور برای بحران سلامت در کشور چه برنامه‌ای تدوین خواهند کرد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید