شناسه خبر : 7660 لینک کوتاه

نخستین جشنواره زن خانواده و رسانه برگزار شد

جسارت زنانه

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، در نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه از سهم قاطع زنان در توسعه فرهنگ رسانه‌ای سخن گفت. او با یادآوری اینکه «نزدیک به دو سده پیش، در نخستین اخباری که در جریده‌های عهد ناصری منتشر می‌شد، از زنان با عناوین و توصیفاتی چون «ضعیفه» یاد می‌شد»، به تکان خوردن سهم و قدر زنان در رسانه‌های آن دوران با انتشار نخستین نشریه اختصاصی زنان در تهران اشاره کرد و سپس گفت: «از آن زمان تا امروز، هر جا که زنان قلم به دست شده‌اند، خطر کرده‌اند و نوشته‌اند، خود و خانواده و جامعه‌شان را متحول کرده‌اند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، در نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه از سهم قاطع زنان در توسعه فرهنگ رسانه‌ای سخن گفت. او با یادآوری اینکه «نزدیک به دو سده پیش، در نخستین اخباری که در جریده‌های عهد ناصری منتشر می‌شد، از زنان با عناوین و توصیفاتی چون «ضعیفه» یاد می‌شد»، به تکان خوردن سهم و قدر زنان در رسانه‌های آن دوران با انتشار نخستین نشریه اختصاصی زنان در تهران اشاره کرد و سپس گفت: «از آن زمان تا امروز، هر جا که زنان قلم به دست شده‌اند، خطر کرده‌اند و نوشته‌اند، خود و خانواده و جامعه‌شان را متحول کرده‌اند. جسارت زنانه‌ای که از میانه‌های عصر قاجار به رسانه‌ها و فضای عمومی راه یافت، پنجره‌های تازه‌ای رو به زنان گشود تا از اندرونی به اجتماع سرک بکشند.» مولاوردی زنان اهل رسانه امروز را جدی‌تر از مادران و مادربزرگان در تعهد به خلق ایده‌ها و طرح اندیشه‌ها توصیف کرد، ورود زنان به تحریریه‌های مطبوعاتی و اتاق‌های خبری را طی دو دهه گذشته چشمگیر دانست و گفت: «در حال حاضر نیمی از شاغلان رسانه را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۴۰ درصد از مدیران مسوول رسانه‌ها زن هستند و ۲۵ نشریه ویژه زنان منتشر می‌شود.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز اظهار کرد: «رسانه‌ها می‌توانند تصویرگران شایسته‌ای از نقش و تحرک زنان در جامعه باشند. البته رسانه‌ها خود نیز از حضور و نقش پرمعنای زنان در کشور بهره‌مند بوده‌اند و شاهد فعالیت موفق زنان روزنامه‌نگار، هنرمند و فعالان رسانه‌ای هستند.» او در این جشنواره همچنین از عملکرد برخی رسانه‌های مخالف دولت انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه برخی رسانه‌ها در سال‌های اخیر نشان دادند به دنبال حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و روی کار آمدن جریان اعتدال و عقلانیت نیستند و راهی برخلاف این نقش و رسالت برگزیده‌اند. شاهد این مدعا عملکرد برخی رسانه‌های منتقد دولت است که به جای نقد سازنده و نقد عملکردها و سیاست‌های دولت، از نوعی عملیات و جنگ روانی بعضاً با سرمایه‌های عمومی و بیت‌المال علیه دولت استفاده و تلاش می‌کنند دولت و مجلس برآمده از رای ملت را در ذهن مردم ناتوان و ناکارآمد نشان دهند.» جهانگیری «از همه رسانه‌های مخالف دولت» خواست که «جامعه امن، نظام مقتدر و برخوردار از رهبری آگاه و هوشمند را ناامن، ناتوان و آشفته نشان ندهند.» رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز برقراری عدالت و رعایت توازن را منوط به برقراری عدالت جنسیتی در جامعه دانست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها