شناسه خبر : 7645 لینک کوتاه

سفارشی‌سازی هم سفارشی‌سازی‌های قدیم

هراس جدید زنان کارتن‌خواب

بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند درباره کودک‌آزاری و جرائم منافی عفت مرتبط با کودکان و نوجوانان اعلام جرم و شکایت کنند.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش ایران با خبری خرسندکننده آغاز شد. «شهروند» در این باره در گزارشی نوشت: هشت محیط‌بان از اعدام نجات پیدا کردند. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، همزمان با روز جهانی محیط‌بانان، خبرهای خوشی برای حافظان ۱۰ درصد از مساحت کشور داشت، یکی از این خبرهای خوش، نجات محیط‌بانانی است که در سال‌های اخیر برای حفاظت از اراضی حفاظت‌شده و گونه‌های در معرض انقراض با شکارچیان و متخلفان درگیر شده و در نهایت درگیری منجر به قتل شکارچیان و متخلفان شده بود. قتلی که برای ادای وظیفه انجام شد و محیط‌بانان را زیر حکم اعدام برد. در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری از سوی فعالان محیط‌زیست و دوستداران طبیعت برای نجات محیط‌بانان زندانی، کسانی که به خاطر حفاظت از گونه‌های در معرض خطر، در آستانه اعدام قرار گرفته بودند، انجام شد. از مسوولان سازمان حفاظت محیط‌زیست گرفته تا فعالان این عرصه، دست‌های بسیاری در کار بود تا گرهی را که به زندگی محیط‌بانان افتاده بود باز کند. در راستای همین تلاش‌ها، معصومه ابتکار درباره پیگیری مشکلات حقوقی محیط‌بانان کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: «سال 13۹۲ که من مسوولیت سازمان را بر عهده گرفتم، هشت محیط‌بان حکم اعدام داشتند. در حال حاضر مسائل حقوقی بعضی از این محیط‌بانان حل شده و دو نفر از آنها به‌زودی مشکلات‌شان مرتفع خواهد شد.»
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به اجرای یکی دیگر از بندهای قانون مجازات اسلامی اشاره کرد. بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند درباره کودک‌آزاری و جرائم منافی عفت مرتبط با کودکان و نوجوانان اعلام جرم و شکایت کنند. اما طبق تغییراتی که قبل از تصویب نهایی در شورای نگهبان در این ماده‌قانونی به وجود آمد، محدودیت‌هایی برای سمن‌ها ایجاد شد. به گزارش «فرهیختگان» بر اساس تغییرات جدیدی که در ماده 66 آیین دادرسی کیفری جدید رخ داده است، سمن‌ها حق شرکت در دادگاه کودکان درباره موضوعات منافی عفت را ندارند همچنین حق اقامه دلیل و اعتراض به آرای مراجع قضایی را ندارند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این تغییرات دست فعالان حقوق کودک را بسته است. با همه این احوال نفس اجازه اقامه دعوا در این باره به گروه‌های مردم‌نهاد، گامی بلند در جهت صیانت از حقوق کودکان به شمار می‌آید.
این روزها آمار متفاوتی از طلاق در رسانه‌ها منتشر می‌شود و دلایلی نیز برای رشد آنها ذکر می‌شود. هفته پیش یوسف طباطبایی‌نژاد امام‌جمعه اصفهان نیز به این موضوع پرداخت. به گزارش سایت رسمی امام‌جمعه اصفهان، او در جریان دیدار با سهیلا اثنی‌عشران مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، ضمن تاکید بر احیای هویت زن و نظام خانواده تصریح کرد: «یکی از دلایل افزایش آمار طلاق نداشتن هنر خانه‌داری و همسرداری است لذا لازم است در خصوص اشتغال زنان از این منظر توجه بیشتری مبذول شود.» به نظر می‌رسد در این زمینه باید پژوهش‌های دقیق‌تری صورت بگیرد.

زنان کارتن‌خواب عقیم نمی‌شوند
مسوولان مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد و تیم‌های سیار خدمات‌رسانی به معتادان کارتن‌خواب، از هراس جدیدی می‌گویند؛ هراسی که البته ماهیتش چندان جدید نیست اما به تازگی مختصاتش رو به افزایش است. «اعتماد» در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: «... بارداری زنان کارتن‌خواب در چند سال اخیر به یک معضل برای این زنان که خود را از بسیاری خدمات حمایتی و درمانی محروم کرده‌اند، تبدیل شده است. مشاهدات فعالان مقابله با اعتیاد حکایت از آن دارد که این زنان، نه‌تنها پیش از بارداری، به دلیل شرایط زیستی خود در معرض آسیب‌های جسمی بی‌شمار هستند، بلکه وقتی در مسیر تامین مواد مصرفی‌شان، باردار می‌شوند هم، از ترس عواقب قضایی، نه‌تنها به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند بلکه بیشتر و بیشتر سعی در پنهان شدن و پنهان ماندن دارند و در حالی که هیچ اطلاعی از احتمال آلودگی خود به اچ‌آی‌وی ایدز ندارند، در پنهانی‌ترین گوشه‌های شهر، نوزاد معتاد خود را به دنیا می‌آورند در حالی که زایمان طبیعی -در صورت ابتلای این زنان به ایدز- سریع‌ترین راه انتقال ویروس و آلودگی نوزاد به ایدز خواهد بود...»
با این حال، سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در گفت‌وگویی که با «اعتماد» دارد، ضمن ابراز تاثر برای محرومیت و گرفتاری‌های زنان کارتن‌خواب، عقیم‌سازی آنها را قاطعانه منتفی دانسته و تاکید می‌کند که این زنان و فرزندان‌شان باید مورد حمایت قرار بگیرند نه اینکه از زندگی و دنبال کردن سرنوشت نامعلوم خود محروم شوند... سازمان بهزیستی کشور هم در مخالفت با عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب، نگاهی همسو با وزارت بهداشت دارد. مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در توجیه این مخالفت می‌گوید: «چرا یک زن معتاد باید عقیم شود؟ او امروز معتاد است اما شاید شش ماه یا یک سال دیگر اعتیاد خود را ترک و درمان کرد و به جامعه و خانواده بازگشت و تمایل به بارداری و فرزندآوری داشت. ما امروز وسایل پیشگیری از بارداری در اختیار کارتن‌خواب‌ها و معتادان پرخطر می‌گذاریم تا به طور موقت از بارداری پیشگیری کنند. واقعیت این است که این افراد، روابط جنسی ناایمن و پرخطر و متعدد و با افراد غیرهمسرشان دارند که باید از بارداری پیشگیری کنند و هیچ‌کس هم مایل نیست که آنها در چنین شرایطی باردار و صاحب فرزند شوند.»

سفارشی‌سازی هم سفارشی‌سازی‌های قدیم
این امیر تتلو هم این روزها به یکی از کیس‌استادی‌های مهم جامعه‌شناسی در ایران بدل شده است. خواننده رپی که بغ‌بغوخواهی او در اینستاگرام با هزاران پاسخ مثبت مواجه شده و بسیاری از ناظران امور ایران را انگشت‌به‌دهان گذاشته است. «اعتماد» در یادداشتی با اشاره به کلیپ جدید این خواننده نوشت: در این مقال تنها می‌خواهیم به جدیدترین اثر جناب تتلو که برای انرژی هسته‌ای خوانده شده است بپردازیم. اثری که کلیپ آن بدون کمک ارتش امکان تولید نداشت. پیش از نگارش این بخش از مطلب چندباری کلیپ جناب تتلو را مشاهده کردم، باید گفت که نمی‌توان از شباهت‌های این کلیپ با برخی آثار برخی خوانندگان آمریکا از جمله بیانسه، ریحانا و... گذر کرد. در این زمینه به عزیزان فرهنگی در ارتش حق می‌دهیم که به سبب عدم مشاهده این قبیل آثار ضدفرهنگی! به این شباهت پی نبرده باشند. دست‌اندرکاران تولید این اثر هم که به احتمال زیاد از اینکه در بهشت کپی‌رایت‌شکنان حضور دارند، خرسندند و بی‌ملال و نگرانی روزگار می‌گذرانند. با همه این احوال این پرسش مطرح است که اگر قرار است ارتش بودجه یا امکاناتی را در این زمینه اختصاص دهد چرا باید آن را به بدترین شکل ممکن خرج کند؟ طبق اقوال بسیار در اواسط دهه 50 یکی از خوانندگان مشهور پاپ آن زمان به همراه یکی دو نفر از آهنگسازها و ترانه‌سراهای معروف بازداشت شدند.
سرانجام نیز با تولید دو ترانه حکم آزادی آنها امضا شد. هرچند که موسیقی، خوانندگی و متن این ترانه‌ها سفارشی بود، هنوز که هنوز است به عنوان آثار شاخص و ماندگار آن دوره از آنها یاد می‌شود، با این حال در زمانی که قاعدتاً بحمدالله از این اجبارها و سفارشی‌سازی‌ها وجود ندارد و بسیاری از هنرمندان بزرگ و شاخص از سنتی گرفته تا پاپ و سایر سبک‌ها بی‌چشمداشت در هر جایی که مردم بوده‌اند حضور داشته و صدای رسای آنها به شمار رفته‌اند و آثار ماندگاری چون ای‌ایران، سرای امید، همپای جلودار و... به خاطره جمعی بسیاری از ایرانیان بدل شده است، این پرسش مطرح می‌شود که با چه متر و معیاری امکانات عمومی با بدسلیقگی تمام در اختیار چنین چهره‌هایی قرار می‌گیرد، اصولاً چند نفر در داخل یا خارج با دیدن این کلیپ معتقد می‌شوند که انرژی هسته‌ای حق مسلم مردم ایران است! از همه مهم‌تر امیر تتلو توانسته در ابتدای کدام صف قرار بگیرد که عزیزان ارتش این امکانات را در اختیار او قرار داده‌اند؟ به نظر می‌رسد به صواب نزدیک‌تر آن باشد که هریک از نهادها به وظایف ذاتی خود پرداخته و امور دیگر را به اهلش واگذار کنند.

آشوراده در ایستگاه آخر
طرح گردشگری جزیره آشوراده در دریای خزر به ایستگاه اجرا رسیده است. به گزارش «شرق» هفته پیش تعدادی از بلندپایه‌ترین مقامات دولتی شامل سه نفر از معاونان رئیس‌جمهور به استان گلستان سفر کردند تا بر اساس گزارش رسانه‌ها، نهایی‌سازی طرح‌های گردشگری و طبیعت‌گردی در ۱۰ درصد از ۳۸۰ هکتار زمین این جزیره را کلید بزنند. اگر چه در خبرهای منتشرشده در این رابطه اعلام شده است این طرح با رویکرد محیط زیستی و ایجاد کمیته ویژه و تخصیص ردیف‌های ویژه بودجه اجرا خواهد شد، اما پیش ‌از این فعالان و کارشناسان حوزه محیط زیست هرگونه دستکاری در این جزیره حساس را مساوی با تخریب طبیعت بکر و مهم آن اعلام کرده بودند.
جزیره آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست‌کره جهان معرفی و ثبت شد؛ در همین ‌حال در کنوانسیون جهانی، رامسر در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت. اهمیت دیگر این منطقه در موضوع پناهگاه حیات‌وحش است که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است، علاوه بر این ۴۰ درصد خاویار ایران نیز از نزدیکی این جزیره به دست می‌آید. پوشش گیاهی این جزیره بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی مانند شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در آن زندگی می‌کنند. بر اساس قوانین داخلی و بین‌المللی هرگونه واگذاری و دستکاری برخلاف قواعد و اصول زیست‌محیطی در مناطق حفاظت‌شده و ثبت‌شده به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ممنوع است.
در همین ‌حال و در واکنش به تلاش‌ها برای اجرای این طرح گردشگری در آشوراده از سوی تشکل‌های محیط زیستی غیردولتی ستادی با عنوان ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا) با پشتوانه بیش از صد سازمان مردم‌نهاد از سراسر کشور تشکیل شد و روز دوشنبه ۲۲ دی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور به دلیل امتناع از لغو تفاهمنامه آشوراده، به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرد. بااین‌همه بازدید هفته گذشته مسوولان بلندپایه دولتی حکایت از نهایی ‌شدن این طرح و بی‌حاصل ‌بودن مخالفت‌ها و شکایت‌های مطرح‌شده در رابطه با آشوراده دارد. در سفر هفته گذشته این مسوولان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی حضور داشتند.

رشد فردگرایی در شیراز
حدود دو ماه پیش اعلام شد بر اساس یک پژوهش شیراز، تهران، رشت و سنندج سکولارترین شهرهای ایران هستند، اما گرایش به سکولاریسم در زاهدان، یزد، مشهد و قم کمترین است. به گزارش «تابناک» جوانشیر کدخداپور معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز اما به‌شدت این آمار و پژوهش را رد می‌کند و این اخبار را صرفاً خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی می‌داند. گذشته از این آمار و این پژوهش و درست و غلط ‌بودن آن، به‌هرحال آمارهای رسمی هم حکایت‌های مشابهی دارند. اخیراً مقاله‌ای در مورد تغییرات فرهنگی و اُفت باروری در ایران در شماره تابستان نشریه جامعه‌شناسی کاربردی منتشر شده که در آن هم شیراز در رتبه نخست فردگرایی قرار گرفته است. معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز اما به‌شدت این آمار و پژوهش را رد می‌کند و این اخبار را صرفاً خوراکی برای شبکه‌های اجتماعی می‌داند. این تحقیق به‌هیچ‌وجه به مذاق جناب معاون خوش نیامده، چنان‌که وی از برخورد با سازندگان این خبر گفته و از گردآورندگان این تحقیق خواسته است که برای تحقیق‌شان منبع ارائه کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها