شناسه خبر : 7615 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجوز کتابفروشی‌ها با نظرات اتحادیه صادر می‌شود

مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت این وزارتخانه برای صدور مجوز به کتابفروشی‌ها، در انتظار اعلام نظر نهایی اتحادیه ناشران و کتابفروشان است و این کار قطعاً با همفکری اتحادیه مذکور انجام خواهد شد.

مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت این وزارتخانه برای صدور مجوز به کتابفروشی‌ها، در انتظار اعلام نظر نهایی اتحادیه ناشران و کتابفروشان است و این کار قطعاً با همفکری اتحادیه مذکور انجام خواهد شد.
همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات انجام‌شده برای اجرای مصوبه کارگروه معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان این معاونت مبنی بر صدور مجوز به کتابفروشی‌ها گفت: ما در این زمینه وارد فاز اجرایی شده‌ایم. بررسی‌های ما در حوزه معاونت فرهنگی و اداره کتاب و کتابخوانی انجام شده است اما در مرحله بعد ما نیازمند نظرات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم بودیم.
وی افزود: مجوز فعالیت کتابفروشی‌ها از گذشته تا الان به وسیله اتحادیه‌ها صادر می‌شد و قطعاً نظرات کارشناسی‌شده آنها برای ما هم مهم است و هم در تدوین دستورالعمل نهایی و شیوه‌نامه مورد عمل می‌تواند راهگشا و کمک‌کننده باشد. به همین جهت ما از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خواستیم نظرشان را در این خصوص اعلام کنند که با توجه به همزمانی این مساله با حضور نشر کشورمان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ارائه این بسته نظری کمی به تاخیر افتاد و ما همچنان منتظر دریافت نظر دوستان اتحادیه هستیم.
مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان با ابراز امیدواری نسبت به دریافت نظرات کارشناسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان در آینده‌ای هر چه نزدیک‌تر اضافه کرد: بحث‌هایی هم که در حوزه مسائل حقوقی در این خصوص وجود داشت، با اداره کل حقوقی وزارتخانه تقریباً به سرانجام رسیده است.
به گفته امیرزاده، بر اساس مصوبه کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، هر کتابفروشی که بخواهد از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود، حتماً باید نسبت به اخذ مجوز از وزارت ارشاد اقدام کند اما از آنجا که در متون قانونی و اساسنامه تاسیس این وزارتخانه و وظایف آن، هیچ‌گونه سابقه قانونی در خصوص تفویض اختیار صدور مجوز کتابفروشی‌ها از طرف این وزارتخانه به جای دیگری مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یا نهاد صنفی دیگری وجود ندارد و نظر به اینکه بهره‌مندی فعالان این صنف از معافیت مالیاتی، نیازمند داشتن مجوز از وزارت ارشاد است، لذا وزارت ارشاد اقدام به تدوین این آیین‌نامه کرده که مطابق آن، کتابفروشان در بخش «فعالیت‌های فرهنگی» جای داده شده‌اند و برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مربوطه، باید نسبت به اخذ مجوز از وزارت ارشاد اقدام کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها