شناسه خبر : 7449 لینک کوتاه

بریده روزنامه ها

رهبر مندائیان در اهواز درگذشت
نوشت: گنزبرا «جبار چحیلی» معروف به «شیخ جبار طاووسی» رهبر مندائیان (صابئین) جهان در سن 91‌سالگی در منزل مسکونی‌اش در اهواز درگذشت. او روز دوشنبه هفته پیش در مراسمی با حضور شمار زیادی از پیروان این دین بر اساس آیین مندائی به خاک سپرده شد. او نیز مانند اکثر پیروان این دین در زمینه طلاسازی و میناکاری فعالیت می‌کرد. به همین مناسبت علی یونسی دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی و اقوام نیز پیام تسلیتی ارسال کرد. مندائیان یا صابئین به پیروان حضرت یحیی گفته می‌شود. پیروان این دین در حاشیه رود کارون، دجله و فرات در استان‌های خوزستان و جنوب عراق زندگی می‌کنند. در بین علمای معاصر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای آنها را اهل کتاب دانسته‌اند.

سرمایه‌گذار آشوراده نیستم
مصاحبه‌ای با سیدحسین مرعشی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی انجام داده است. در بخشی از این مصاحبه با اشاره به شایعاتی درباره سرمایه‌گذاری مرعشی به نقل از او آمده است: ... من قصد هیچ سرمایه‌گذاری در آشوراده را ندارم... من که امروز اصلاً در دولت نیستم و از جزییات تصمیمی که برای آشوراده گرفته شده هم بی‌خبرم. فقط شنیدم سازمان‌های محیط ‌زیست و میراث فرهنگی، تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌اند که آنجا را به یک منطقه گردشگری تبدیل کنند... سال‌ها پیش زمانی که آقای مهیمنی استاندار گلستان بودند گروه توسعه و عمران کرمان را دعوت کردند برای اجرای یک طرح گردشگری در استان گلستان و در منطقه آشوراده با آنها همکاری کنیم.

شرط سخنگوی ارشاد برای شجریان
نوشت: حسین نوش‌آبادی -سخنگوی وزارت ارشاد- درباره فعالیت محمدرضا شجریان استاد موسیقی ایرانی و اجرای برنامه توسط او گفت: آقای شجریان چهره شناخته‌شده هنری است که خدمات خوبی به هنر ایرانی داشته و منعی برای فعالیت ایشان نبوده است. شجریان دهه اول انقلاب حضور و برنامه‌های خوبی داشت، اما نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسوول این کار است. با این حال راه بازگشت برای ورود ایشان باز است به شرطی که به چارچوب‌های نظام متعهد باشد. نمی‌شود فردی هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند. شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد.

مرگ پیش از تولد ۳۲۳ هزار ایرانی
index:3|width:60|height:20|align:right نوشت: معاون وزیر بهداشت از 220 هزار سقط غیرقانونی در کشور خبر می‌دهد که اگرچه زیرزمینی و غیررسمی هستند، اما در کنار سقط‌های قانونی و تولد 100 هزار نوزاد مرده در سال، رقمی حدود 323 هزار مرگ را شامل می‌شوند؛ 323 هزار مرگ، قبل از تولد. آمارها وقتی عجیب‌تر می‌شوند که بدانید بر اساس گزارش‌های سازمان ثبت احوال، در سال گذشته 372 هزار مورد مرگ در وقایع حیاتی کل کشور به ثبت رسیده است. این مرگ‌ها متعلق به کسانی بوده است که شناسنامه داشتند. تا 11 سال قبل، سقط جنین به هر شکل ممنوع بود. اما سازمان پزشکی قانونی در سال 1382 بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، در صورتی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید