شناسه خبر : 7089 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حاتمی‌کیا: در انتخابات ۸۸ به موسوی و در ۹۲ به روحانی رای دادم

خواننده محبوب مایلی‌کهن

این روزها محمد مایلی‌کهن به هر کجا که می‌رود جنجال به پا می‌کند. این ورزشکار جنجالی هفته گذشته در سیما یکی دیگر از خطوط قرمز را زیر پا گذاشت

حمیده حق‌پرست
این روزها رسانه‌ها تا حدود زیادی به مسائل محیط زیستی حساسیت زیادی بیش از گذشته نشان می‌دهند و هر روز شاهد اخبار مهمی در این بخش هستیم. در هفته گذشته نیز بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به صور گوناگون به این مهم پرداختند. ایسنا در هفته گذشته خبری را به نقل از صفحه فیس‌بوک معصومه ابتکار منتشر کرد. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پیج خود نوشته ‌بود: «عصر جمعه خبر رسید که دو نفر از محیط‌بانان استان گلستان موقع گشت‌زنی در منطقه جنگلی نوهور صدای شلیک گلوله شنیدند و پس از اینکه با دو فرد مسلح و متخلف برخورد کردند، مورد هجوم هشت نفر قرار گرفتند و با ضربات تبر، چاقو و چوب به شدت مجروح شدند ...صبح شنبه طی تماسی با استان گلستان توانستم با آقای مهدی موجنی‌پور یکی از محیط‌بانان مجروح صحبت و احوال‌پرسی کنم. او با وجود آنکه حدود چهار ساعت تحت عمل جراحی بوده، قوی و محکم صحبت کرد. البته همکارش آقای محمدعلی تمسکنی در اتاق آی‌سی‌یو بود و امکان صحبت فراهم نشد. ولی با پزشک جراح آنها دکتر آرین‌نیا که صحبت کردم، گفتند با وجود اصابت ضربات تبر به دنده‌ها و ریه، خدا را شکر حال هر دو رو به بهبود است...شانسی که آورده‌اند همین حضور همزمان آقای دکتر آرین‌نیا به عنوان متخصص این جراحات در گلستان و سرعت عمل ایشان و همکاران‌شان بوده که جای تشکر بسیار دارد. تا الان یکی از متخلفان بازداشت شده و بقیه تحت تعقیب هستند.» در همین حال از مجلس نیز در هفته گذشتهindex:1|width:300|height:466|align:left اخبار جالبی درباره محیط زیست به گوش می‌رسید. در حالی که نزدیک به یک دهه از خشک شدن تالاب هامون می‌گذرد، نماینده زاهدان از نسخه‌ای جدید برای نجات این تالاب بین‌المللی خبر می‌دهد. او می‌گوید طرح انتقال آب دریای عمان به تالاب هامون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. «ناصر کاشانی» به مهر گفته است هم‌اکنون با خشکی تالاب هامون بسیاری از روستاها زیر تلی از شن قرار گرفته و بسیاری از مردم این منطقه در حال کوچ کردن به شهرهای شمالی کشور هستند که این امر عواقب اجتماعی بدی برای کشور خواهد داشت. او همچنین گفته است وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که در منطقه حضور پیدا کرده و مشکلات هامون را از نزدیک دیده‌اند، باید تلاش کنند تا دولت اعتباری ویژه برای احیای هامون در نظر بگیرد. کاشانی انتقال آب دریای عمان به تالاب هامون را یکی از راه‌های نجات این دریاچه می‌داند که «برای آن در سال جاری بودجه مطالعاتی نیز دیده شده است». خشک شدن تالاب هامون، در پی ساخت سد روی رودخانه «هیرمند» از سوی دولت افغانستان اتفاق افتاده است. بحث‌ها بر سر تامین حقابه این تالاب از سوی دولت افغانستان از سال 1353 بین دولت ایران و افغانستان در جریان بوده اما دولت افغانستان هیچ‌گاه به تعهدات خود در قبال این تالاب عمل نکرده است. در اینجا یک نکته کوچک می‌ماند که شاید ارزش گفتن نداشته باشد، اما بد نیست که ما هم به آن اشاره کنیم. از قرار معلوم آب دریاچه هامون شیرین بوده است و قاعدتاً آب دریای عمان شور است. فکر می‌کنید برای این مشکل کوچک در طرح جناب آقای نماینده چاره‌ای اندیشیده شده است؟

در انتخابات 88 به موسوی و در 92 به روحانی رای دادم
ابراهیم حاتمی‌کیا این روزها حسابی جنجال به پا کرده است. او در هفته گذشته به تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌ها بدل شد. انتخاب در این باره نوشت: «ابراهیم حاتمی‌کیا با تاکید بر اینکه اگر حرفی می‌زند از سر دلسوزی است، گفت: ما را این طور خط‌کشی نکنید؛ چون یک چیزی می‌گویید و ما هم پای کار می‌آییم اما بعد چیزهای دیگری می‌بینیم که حیرت می‌کنیم.» این کارگردان سینما که این روزها برای نمایش فیلم «چ» در محافل مختلف دانشگاهی حضور پیدا می‌کند و برخی اظهاراتش نیز با انتقادهایی مواجه شده است، در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی حاضر شد و سخنان مختلفی از خاطره‌گویی زمان گزینش خود برای سپاه تا فیلم «عصبانی نیستم» و رای انتخاباتی‌اش به میرحسین موسوی و حسن روحانی مطرح کرد. حاتمی‌کیا در بخش‌های مختلفی از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه این روزها برای نمایش «چ» مجبور شده هر روز صحبت کند، این گلایه را هم مطرح کرد که بسیاری از سخنانش در برخی رسانه‌ها «گزینشی» انتشار یافته است. در دو سال اخیر درباره مستندسازهای دستگیرشده صحبت کردم؛ آن زمان گفتم که این فیلمسازان هم از ما هستند و خوب است نگاه محبت‌آمیز به آنها شود چون شاید اینها هم اشتباه کنند؛ اما از میان تمام صحبت‌های من همین یک جمله بُلد (برجسته) شد که «اینها اشتباه کردند». کارگردان «آژانس شیشه‌ای» در ادامه این مثال بیان کرد: من رفتارهایم را در فیلم‌هایم نشان داده‌ام و همه آنها دل‌مشغولی‌هایی بودند که معتقد بودم باید از آنها حرف زده شود. کارگردان فیلم «گزارش یک جشن» در ادامه با اشاره به روزی که فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان را در جشنواره فیلم فجر دیده است، گفت: «عصبانی نیستم» فیلم قشنگی بود و غصه‌ای از این جامعه داشت که اذیت‌شان می‌کند و حرف، حرف درستی است. کارگردان فیلم سینمایی «چ» در ادامه سخنان خود در میان جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی آقای موسوی برای انتخابات آمد بنده به او رای دادم، ولی هیچ کجا موسوی را تبلیغ نکردم و البته با او هیچ رابطه‌ای نداشتم و علاقه‌ای هم نداشتم که بخواهم فیلمی در این رابطه بسازم. در انتخابات جدید هم، من به آقای روحانی رای دادم و معلوم بود که انتخابم این جنسی است؛ اما اینها به این معنی نیست که نگویم «آقای روحانی اتفاقی در حوزه فرهنگ در حال رخ دادن است که آدم را می‌ترساند».

مانعی ندارد
«تصویر کشیدن و بازی در نقش پیامبران و ائمه(ع) درصورتیکه اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود بلامانع است.» این جمله‌ای است که هفته گذشته از جانب آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سوالی در مورد به تصویر کشیدن سیمای ائمه و پیامبران‌(ع) منتشر شد. نمایش فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در جشنواره فیلم فجر واکنش‌های زیادی را از سوی افراد و جریان‌های مختلف در پی داشت که عمده آنها در خصوص تصویری بود که از حضرت عباس‌(ع) در این فیلم نمایش داده شده بود. تعدادی از هیات‌های مذهبی و برخی شخصیت‌های دینی نسبت به نشان دادن تصویر حضرت عباس‌(ع) انتقاداتی را به وزارت ارشاد وارد کرده بودند. آیت‌الله سیستانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا صورتگری یا صحنه‌سازی از زندگانی پیامبر اسلام (ص) و معصومین (علیهم السلام) یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آنها بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون یا تئاتر و غیره جایز است، بیان داشتند: «اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود و شخصیت مقدس آنان را در اذهان مردم خدشه‌دار نکند، مانعی ندارد.» با این همه اما برخی افراد و جریان‌های منتقد دولت نمایش چهره حضرت عباس‌(ع) را بهانه‌ای برای هجمه‌های جدید علیه دولت اعتدال قرار دادند. این در حالی است که سال‌های قبل فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع زندگی پیامبران‌(ع) ساخته شده و توسط صدا و سیما نمایش داده شده بود. با استناد به نظر حضرت آیت‌الله سیستانی، نمایش چهره حضرت عباس‌(ع) در فیلم رستاخیز منع شرعی و دینی ندارد. این فیلم واقعه قیام عاشورا را روایت می‌کند که این داستان با محوریت شخصیت بکیر بن‌ حر یزید ریاحی دنبال می‌شود.

خواننده محبوب مایلی‌کهن
این روزها محمد مایلی‌کهن به هر کجا که می‌رود جنجال به پا می‌کند. این ورزشکار جنجالی هفته گذشته در سیما یکی دیگر از خطوط قرمز را زیر پا گذاشت. فرهیختگان در این باره نوشت: گفت‌وگوی پینگ‌پنگی عادل فردوسی‌پور و علی کفاشیان خواب را از سر بینندگان 90 ربوده بود که محمد مایلی‌کهن روی خط آمد و کولاک به پا کرد و جملاتی گفت که در صدا و سیما کمتر سابقه داشته است و حالا خبرهای عجیبی به گوش می‌رسد. از ممنوع شدن صدا و تصویرش در رسانه ملی تا بازخواستش به دلیل جملاتی که به کار برده است... حرف‌های سرمربی پرسپولیس حدود چهار دقیقه در 90 علیه محمد مایلی‌کهن پخش شد و او به تصویری اشاره کرد که از محمد مایلی‌کهن منتشر شده بود. تصویری که مربوط به سال‌های قبل از انقلاب و سال 1356 بود. در تصویر مایلی‌کهن با تی‌شرتی که رویش به لاتین نوشته شده دانشگاه کالیفرنیا، با شلوار جین در کنار بازیکنانی مثل جمشید رشیدی، مرحوم صفر ایران‌پاک و محمدرضا دستجردی حضور دارد. این تصویر که به صورت پوستر در هفته‌نامه کیهان ورزشی چاپ شده بود، توسط یک روزنامه‌نگار ورزشی در یکی از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و سپس سایت‌ها روی آن مانور دادند و حتی در برخی کامنت‌ها مایلی‌کهن را قبل از انقلاب هیپی دانستند. علی دایی پس از کنفرانس مطبوعاتی بازی مقابل صبا در جملاتی علیه مایلی‌کهن گفت: برخی آدم‌ها هر لحظه رنگ عوض می‌کنند و قبل و بعد از انقلاب تیپ و قیافه‌شان هم تغییر کرده است. خوب است اکنون من هم تی‌شرت مارک USA بپوشم!؟ مرحوم ناصر حجازی را به این دلیل دوست داشتند که هیچ‌وقت رنگ عوض نکرد و قبل و بعد از انقلاب یک شکل و قیافه و تیپ داشت. حرف‌های دایی باعث شده بود چشم‌های کفاشیان هم گرد شود. محمد مایلی‌کهن در این باره گفت: «آن عکس متعلق به 37 سال پیش بوده، همه من را می‌شناسند، من هیچ‌وقت جانماز آب نمی‌کشم و با کفش هم نماز شکر نمی‌خوانم! و از همه افراد روسیاه‌تر هستم. نمی‌گویم انسان پاکی هستم، باز هم می‌گویم آن عکسی که از من منتشر کرده‌اند برای قبل از انقلاب بوده و روی پیراهن من نوشته شده کالج کالیفرنیای آمریکا. در زمان رژیم شاهنشاهی که همه‌چیز زیر بیرق آمریکا بوده پوشیدن چنین پیراهنی مشکل دارد؟ بنده در این عکس ریش گذاشته بودم چون آن زمان عاشق آقای داریوش بودم، (اشاره او به خواننده پاپ قبل از انقلاب است)، الان هم دوستش دارم اما بعضی کارهایش را نفی می‌کنم.» عادل فردوسی‌پور که در موقعیت عجیبی گیر افتاده بود سعی کرد ماجرا را جمع کند اما مایلی‌کهن خط قرمزها را درنوردیده بود. فردوسی‌پور خندید و به دوربین و اطرافش نگاه کرد و در نهایت از مایلی‌کهن خواست تا به دلیل کمبود وقت در فرصت دیگری حرف‌هایش را بزند؛ فرصتی که البته به نظر می‌رسد به این زودی‌ها اتفاق نیفتد. البته مایلی‌کهن خیلی خوب می‌دانست که نام بردن از این خواننده‌ها در رسانه ملی ممنوع است اما به عمد این کار را کرد تا دوباره در تیتر اخبار قرار بگیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها