شناسه خبر : 7086 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توقیف اپرای سعدی

حال دریاچه ارومیه رو به بهبود است

برخلاف زمستان پارسال در ماه نخست سال جدید بسیاری از نقاط کشور شاهد بارندگی‌های مناسبی بود. با این حال همین مقدار باران نیز برای بسیاری از هموطنان مایه دردسر شد. روزنامه شهروند در روزهای پایان هفته در گزارشی با اشاره به بارش‌های اخیر نوشت: «…‌طغیان رودخانه چالوس جاده‌های منتهی به شمال را زیر آب فرو برد.

حمیده حق‌پرست
برخلاف زمستان پارسال در ماه نخست سال جدید بسیاری از نقاط کشور شاهد بارندگی‌های مناسبی بود. با این حال همین مقدار باران نیز برای بسیاری از هموطنان مایه دردسر شد. روزنامه شهروند در روزهای پایان هفته در گزارشی با اشاره به بارش‌های اخیر نوشت: «...‌طغیان رودخانه چالوس جاده‌های منتهی به شمال را زیر آب فرو برد. سیل مهیب خسارات سنگین به تاسیسات زیربنایی، مسکونی و رستوران‌های حاشیه رودخانه وارد کرد. بارش‌های بهاری در اولین ماه سال جاری، نخستین سیل را در مازندران ثبت کرد تا برخی از حاشیه‌نشینان رودخانه مجبور به ترک خانه‌هایشان شوند... بارندگی‌های مستمر و طغیان رودخانه‌ها در مناطق غربی استان مازندران جاده چالوس، فشم و شمشک را بست و تردد پایتخت‌نشینان را در این جاده‌ها متوقف کرد. این در حالی است که با تداوم بارندگی، سد لتیان سرریز شد و ساکنان اطراف این سد برای در امان ماندن از خطر سیلاب خانه‌های خود را تخلیه کردند. باران بهاری ۴۸ ساعت در تهران بارید و باعث اختلالات و تهدیدهایی در شهرستان‌های شمیرانات به‌ویژه فشم شد. قطعی آب، برق و گاز و سقوط چندین پل در این منطقه باعث ایجاد اختلالاتی شد.» سیل در برخی دیگر از استان‌ها از جمله زنجان هم خساراتی به همراه داشت. در همین حال با انتشار تصاویری از سرازیر شدن سد لتیان در برخی رسانه‌های اجتماعی، این زمزمه میان کاربران مجازی و مصرف‌کنندگان به وجود آمد که با وجود بارندگی‌های اخیر و پرشدن سدها، نیاز آبی برطرف شده است و هشدارهای مسوولان درباره خطر کم‌آبی و کاهش مصرف، دلیل قانع‌کننده‌ای ندارد! با این حال مسوولان وزارت نیرو باز هم تاکید کردند پایتخت امسال به شدت با خطر کم‌آبی مواجه است و سرریز شدن یک سد نشان از حل مشکل آب ندارد.
در این هفته خبری خوب نیز برای مردم تهران روی خروجی خبرگزاری‌های قرار گرفت. از قرار معلوم با دستور مقامات بلندپایه کشور، قرار شده است تا 11 ماه دیگر پروژه مصلای تهران که تاکنون حدود سه دهه کش آمده است، به پایان بر‌سد. طبق برنامه‌ها شهرداری پایتخت مسوول پایان‌دهی به این پروژه شده است. باید دید جناب محمدباقر قالیباف و همراهانش می‌توانند به این مهم دست یابند یا قرار است عید سال آینده نیز با مصلی در سیاهه پروژه‌های ناتمام شهری کشور قرار بگیرد.
در هفته پیش اخبار متعددی از تغییر تحول در شهرداری تهران منتشر شد. شرق نوشت: «شهرداری تهران در ماه آغازین سال جدید برخی از معاونان، مشاوران و مدیران خود را تغییر داده است. مهم‌ترین تغییرات در تصدی معاونت‌های فنی، معماری و شهرسازی، فرهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری پایتخت شکل گرفت. علیرضا جاوید، شهردار پیشین منطقه ۴ تهران به‌عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری پایتخت جایگزین مازیار حسینی شد و مازیار حسینی مسوولیت مشاور ویژه و مدیر پروژه فنی و عمرانی مصلی بزرگ تهران را بر عهده گرفت. محمود صلاحی هم جایگزین شهاب مرادی در سازمان فرهنگی‌-‌هنری شهرداری شد. ناصر امانی، قائم‌مقام پیشین معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا نیز در حکمی جایگزین محمود صلاحی شد و از این پس تصدی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری را بر عهده خواهد داشت. قدرت‌الله گودرزی، مدیرعامل پیشین فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند نیز در حکمی به‌عنوان معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و دادوش ‌هاشمی، معاون پیشین مالی و اقتصاد شهری نیز به‌عنوان مشاور شهردار تهران از این پس فعالیت خواهند کرد.
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به اجرای گام جدید «طرح تحول سلامت» اشاره کرد. «شرق» در این‌باره نوشت: «...‌مسوولان وزارت بهداشت در جدیدترین فاز طرح تحول در نظام سلامت، یکی از پرچالش‌ترین مشکلات در نظام بهداشت و درمان کشور را نشانه گرفته‌اند. سلامت دهان و دندان در کشور، کمتر مورد توجه قرار گرفته و این بی‌توجهی باعث شده ایران در زمره کشورهای با شاخص پایین در سلامت دهان و دندان قرار گیرد. همچنین هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی در کشور و عدم پوشش‌های بیمه‌ای در این حوزه، یکی دیگر از مشکلاتی است که بیش از پیش سلامت دهان و دندان در کشور را با چالش مواجه کرده است. در حال‌ حاضر بر اساس آمارهای مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ایران به‌طور میانگین افراد ۱۲ساله دو دندان خراب، ۱۵ساله سه دندان خراب، ۱۸ساله چهار دندان خراب، افراد ۳۵ساله ۹دندان خراب و افراد ۴۵ساله ۱۲دندان خراب در دهان دارند. بر این اساس، وزارت بهداشت فاز جدید طرح تحول نظام سلامت را طرح تحول سلامت دهان نامگذاری کرده است. سعید عسگری، دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در کشور در نظر گرفته شده که قرار است از امسال اجرایی شود، اعلام کرد: «این برنامه‌ها به دو صورت درون‌بخشی با امکانات و توانمندی‌های وزارت بهداشت و نیز به‌صورت میان‌بخشی با مشارکت‌های بین‌بخشی و همکاری‌های وزارت آموزش ‌و پرورش در مدارس ابتدایی سراسر کشور اجرا خواهد شد.» ان‌شاءالله که مسوولان وزارت بهداشت در ‌برداشتن این گام نیز موفق باشند.

حال دریاچه ارومیه رو به بهبود است
«معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توافق با وزارت راه برای اصلاح جاده میانگذر دریاچه ارومیه در سال 94 خبر می‌دهد. جاده‌سازی غیراصولی در دل این دریاچه یکی از علل خشک شدن دومین دریاچه شور جهان است. این جاده با ریختن کامیون‌ها خاک در دل دریاچه ساخته شد و امروز که آب دریاچه خشک شده، خاک‌ها به دست باد افتاده و مجریان طرح برای جلوگیری از تخریب بادی جاده، قطعات سنگ بخشی از یکی از کوه‌های موجود در دل دریاچه را برداشته و روی خاک می‌گذارند. به گزارش «ایران» «معصومه ابتکار» می‌گوید: «این جاده باید به شکلی اصلاح فنی شود که ارتباط اکولوژیک آب دریاچه در دو سوی پل ایجاد شود.» او به رسانه‌ها قول می‌دهد که این برنامه در سال جاری اجرایی شود. ابتکار همچنین حال دریاچه ارومیه را نسبت به سال گذشته خوب ارزیابی می‌کند و از آموزش اهالی 75 روستای پیرامون این دریاچه در دو استان آذربایجان شرقی و غربی برای اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب خبر می‌دهد. خبرهای استانی هم از حضور پنج هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه خبر می‌دهند. البته خشک شدن دریاچه ارومیه براثر سدسازی‌ها، کشاورزی بی‌رویه، حفر چاه و ساخت جاده تنها در استان آذربایجان غربی به ایجاد پنج کانون بحرانی ریزگردهای شنی‌-‌ماسه‌ای منجر شده است. تثبیت این کانون‌ها از اسفندماه گذشته شروع شده و مسوولان استانی سازمان جنگل‌ها می‌گویند در صورت تامین اعتبارات موجود، برنامه تثبیت‌ها، شدت می‌گیرد! ابتکار هم می‌گوید ستاد احیای دریاچه ارومیه توانسته است دفتر سدسازی در این منطقه را برای نجات دریاچه ارومیه ببندد.

توقیف اپرای سعدی
اجرای اپرای «سعدی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور در روزی که به نام این شاعر نامگذاری شده این روزها حواشی بسیاری از سر گذراند تا جایی که علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره اجرای این اپرا گفته که در حال بررسی مساله است و تلاش می‌کند با کارگردان و تهیه‌کننده این اثر به توافقی برسند تا اصل کار از بین نرود. اپرایی که با اعتراض گروهی در شیراز مواجه شد و همین مساله باعث شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس توپ را به زمین وزارتخانه بیندازد تا درباره اجرای آن تصمیم‌گیری کند. بدعتی که اداره کل ارشاد فارس گذاشت باعث شد کاری که قرار است در شیراز اجرا شود، در تهران بازبینی شود. اداره کل هنرهای نمایشی تهران هم به بازبینی این اثر نشست و از نظر نمایشی آن را تایید کرد اما توپ را به زمین دفتر موسیقی وزارت ارشاد انداخت تا از نظر موسیقی و خواننده‌های زن این اپرا تصمیم‌گیری کند. به گزارش «فرهیختگان» پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد هم درباره این اپرا گفت: «اپرای سعدی دارای تک‌خوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما نمی‌توانیم به تک‌خوان زن مجوز دهیم. مگر آنکه بخش تک‌خوانی به‌صورت همخوانی انجام یا حذف شود.» از طرف دیگر «مرکز سعدی‌شناسی» که سفارش‌دهنده این کار بوده و این اپرا در شهر شیراز و روز سعدی برگزار می‌شده پایش به میان آمده است. کوروش کمالی‌سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی نیز درباره اجرای این اثر گفته است: «امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه دخالت کند تا گامی در جهت تحقق شعار سال (همدلی و همزبانی دولت و ملت) را شاهد باشیم. بسیار عجیب است نمایشی که در تمامی دولت‌های قبلی مجوز دریافت کرده با چنین مساله‌ای مواجه شده و حتی از وزیر محترم دعوت می‌کنیم تا به تماشای این نمایش بنشیند. اگر وزیر تشخیص داد که این کار مشکل دارد ما می‌پذیریم.» کمالی از تلاش‌هایشان برای به صحنه بردن این اپرا در شیراز گفته و درباره تک‌خوانی‌های زن در این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داده است. او معتقد است: «تمام مسائل ایجادشده فقط به دلیل دو دیالوگ بسیار کوتاه است که در صحنه‌ای بین سعدی، شخصیت همزاد و خواهر منصور حلاج اجرا می‌شود و اتفاقاً این آهنگ بسیار حزن‌انگیز است و شور و حال غم‌انگیزی به صحنه می‌دهد. آهنگ این بخش بر اساس دستگاه‌های موسیقی ایرانی تنظیم شده و هیچ چیز غیرشرعی در آن وجود ندارد.» مدیر مرکز سعدی‌شناسی در شیراز در واکنش به مجوز نگرفتن این اپرا برای اجرا نیز تاکید کرده است: «اتفاقی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران رخ داده و مجوز اجرای اپرای «سعدی» صادر نشده است به معنی محروم کردن مردم از یک اثر هنری فاخر در یادروز مبارک سعدی است.» باید دید دولت یازدهم در این زمینه چه تدبیری می‌اندیشد.

چشم پارک ملی گلستان به بودجه
سال 1393 در حالی سپری شد که در فاصله تیر و مردادماه آن سال، حداقل هشت بار پارک ملی گلستان طعمه حریق شد و بیش از هزار هکتار از این پارک ملی در آتش سوخت. آتش‌سوزی‌های سریالی پارسال، جزو پرحاشیه‌ترین اتفاقات محیط‌زیستی در چند سال اخیر بودند چراکه علاوه بر وقوع پی‌درپی آتش‌سوزی‌ها، برخی جهت‌گیری‌های سیاسی علیه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان و همچنین کمبود امکانات و اعتبارات برای مهار آتش تا مدت‌ها سوژه داغ رسانه‌ها بود. حالا با آغاز سال نو و نزدیک شدن به فصل گرم، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان می‌گوید که با وجود حاشیه‌های فراوان، هنوز اعتبارات مربوط به آتش‌سوزی پارسال از طرف دولت پرداخت نشده است. اسماعیل مهاجر می‌گوید: «پارسال 5 /6 میلیارد تومان برای مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های استان گلستان در نظر گرفته شده بود که 60 درصد آن برای پارک ملی گلستان بود اما هنوز هیچ بودجه‌ای به ما اختصاص داده نشده است.» او می‌گوید برای امسال 500 میلیون تومان در نظر گرفته شده که 160 میلیون تومان تاکنون پرداخت شده است اما اگر بودجه‌های پارسال و امسال پرداخت نشود باز هم با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.

۶۰ درصد جوانان تمایل به داشتن دو فرزند دارند
مرکز آمار ایران، بررسی طرح نحوه نگرش جوانان در آستانه ازدواج و زنان همسردار ۱۵ تا ۴۹‌ساله نسبت به فرزندآوری و شناخت عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر آن را منتشر کرد. به گزارش «شرق» میانگین تعداد فرزندان دلخواه مردان و زنان جوان در آستانه ازدواج به ترتیب برابر 4 /2 و ۲ /۲ بوده است به‌گونه‌ای که بین نظرهای مردان و زنان در مورد تعداد فرزند 2 /0 درصد تفاوت وجود دارد. بیشتر جوانان در آستانه ازدواج (2 /60 درصد) علاقه‌مند به داشتن دو فرزند هستند، ۱۴ درصد طالب یک فرزند و نزدیک به یک درصد علاقه‌ای به داشتن فرزند ندارند. همچنین میانگین تعداد فرزندان دلخواه جوانان در آستانه ازدواج ساکن نقاط شهری یا نقاط روستایی به ترتیب برابر با ۲ /۲ و 5 /2 فرزند بوده است. شایان ذکر است، 6 /14 درصد جوانان در آستانه ازدواج ساکن نقاط شهری و 8 /9 درصد از جوانان نقاط روستایی طالب یک فرزند بوده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها