شناسه خبر : 6576 لینک کوتاه

به بهانه خطرناک شدن روش‌های خالکوبی در ایران

زیر پوست تو

«دوستت دارم»، «سلطان غم مادر»، «تشنه محبت»، «عشق من…» یا علامت قلبی که تیری از آن عبور کرده است را فقط پشت کامیون یا نیسان‌های آبی‌رنگ نمی‌بینید این عبارات بر روی پوست خیلی از افراد ممکن است دیده شود. خالکوبی اشکال مختلف از بوته و سنبل و پروانه گرفته تا اژدها و شیر و رتیل این روزها ممکن است بر روی تن هر مرد و زنی دیده شود. «ماورای باورهای ما ماورای بودن و نبودن‌های ما …» جمله‌ای است که آنجلینا جولی هنرپیشه معروف هالیوود و سفیر حسن نیت سازمان ملل پس از سفر به افغانستان آن را بر روی دستش خالکوبی کرده است.

رضا کیمیایی
«دوستت دارم»، «سلطان غم مادر»، «تشنه محبت»، «عشق من...» یا علامت قلبی که تیری از آن عبور کرده است را فقط پشت کامیون یا نیسان‌های آبی‌رنگ نمی‌بینید این عبارات بر روی پوست خیلی از افراد ممکن است دیده شود. خالکوبی اشکال مختلف از بوته و سنبل و پروانه گرفته تا اژدها و شیر و رتیل این روزها ممکن است بر روی تن هر مرد و زنی دیده شود. «ماورای باورهای ما ماورای بودن و نبودن‌های ما ...» جمله‌ای است که آنجلینا جولی هنرپیشه معروف هالیوود و سفیر حسن نیت سازمان ملل پس از سفر به افغانستان آن را بر روی دستش خالکوبی کرده است.

ممنوع اما پرطرفدار
زیبایی، درمان، عقاید مذهبی، تظاهر، چشم‌ و هم‌چشمی و... دلایل و بهانه‌های مختلفی است برای آنکه افراد خاصی به یک سالن آرایش مردانه یا زنانه برای منقش کردن نقش و نگاری مراجعه کنند. اما انجام این عمل با روش‌های غیربهداشتی عوارض و خطرات فراوانی به همراه دارد. اخبار زیادی در خصوص غیربهداشتی بودن خالکوبی و تاتو در رسانه‌ها منتشر می‌شود و حتی نیروی انتظامی بارها اعلام کرده است با مراکزی که اقدام به خالکوبی کنند به‌طورجدی برخورد می‌کند. به گزارش ایرنا و بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خالکوبی یا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن در صورتی که زیر نظر پزشک و مورد تایید آنها نباشد ممنوع اعلام شده است. همچنین پلیس اعلام کرده با مراکز ترویج خالکوبی و انجام آن برخورد خواهد کرد در حالی که هر روز شاهد افزایش گرایش به این پدیده ناخوشایند در میان جوانان به‌ویژه خانم‌ها هستیم. بر اساس نتایج یک تحقیق، پدیده خالکوبی در برخی شهرهای کشور به‌ویژه کلانشهرها در بین دختران، دانش‌آموزان و دانشجویان افزایش یافته است. گفته شده تقریباً 20 درصد افراد 18 تا 35‌ساله در دنیا خالکوبی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده این مقدار با توجه به گسترش رفتارهای نمایشگرانه و هویت‌طلبی افزایش یابد و برخلاف تصور عمومی بیش از 65 درصد کسانی که در جهان خالکوبی می‌کنند، زن هستند.

خم ابروی یار در گرو تاتو
دیگر این روزها کسی برای خال هندوی یار و خم ابرویش سمرقند و بخارا را نمی‌بخشد. به لطف یا زیان خالکوبی و تاتو خم ابروی یار کشیده‌تر و پررنگ‌تر و خال هندویش هم مصنوعی است. انجام تاتو به‌جز هزینه‌های گاه میلیونی که می‌تواند در‌بر داشته باشد هزینه‌های دیگری نظیر بیماری‌های پوستی و خونی نیز به همراه دارد. به گزارش فارس، پرویز طوسی، متخصص پوست در این زمینه معتقد است: تاتو در واقع وارد کردن مواد رنگی مختلف به داخل پوست است. تاتو از قدیم‌الایام وجود داشته چرا که در آن ایام با تاتو علامتی ایجاد می‌کردند که نشان‌دهنده تعلق فرد به قبیله، گروه یا دسته خاصی بوده است اما امروزه تاتو را بسیاری از افراد به دلیل آنکه از مساله روحی رنج می‌برند یا مشکل شخصیتی دارند استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت عفونت‌های میکروبی و قارچی می‌تواند بر اثر استفاده از سوزن یا رنگ آلوده وارد پوست شود. غیر از عفونت‌ها تاتو می‌تواند آلرژی‌زا هم باشد و در محل تاتو خارش، تورم و ضایعاتی پدیدار شود. غیر از حساسیت‌ها و بیماری‌های ذکرشده به دلیل آنکه کنترل کافی در این امر وجود ندارد در مراکز تاتو از سوزن‌ها و رنگ‌ها به طور یک‌بار مصرف و برای یک نفر استفاده نمی‌کنند و ممکن است فرد بر اثر تاتو مبتلا به هپاتیت، ایدز، سل و بیماری‌های دیگر شود.

نقش‌های ابدی
بوده‌اند افرادی که پس از انجام عمل تاتو تصمیم به پاک کردن آن گرفته‌اند که در بسیاری از موارد این کار یا غیرممکن است یا ممکن است عوارض بسیار ناگوار پوستی داشته باشد. به گزارش ایرنا، مجید کاظمی فوق تخصص جراحی پلاستیک در مورد راهکارهای از بین بردن جای خالکوبی می‌گوید: «از آنجایی که ماده رنگ‌بری برای خالکوبی در کشور موجود نیست، بسیاری از افراد جوان مجبور به صرف هزینه‌های سنگین برای محو خالکوبی می‌شوند. برخی افراد پس از مدت کوتاهی از انجام خالکوبی به دلیل تغییر شرایط زندگی مانند ازدواج، شرایط فرهنگی و حتی دلزدگی پشیمان می‌شوند اما این نقش‌های فریبنده به راحتی از بدن محو نمی‌شوند. در بیشتر موارد لیزر هم جواب نمی‌دهد و حتی ممکن است نیاز به مداخلات پیشرفته‌تر مانند جراحی پلاستیک و تغییر بافت پوست شود که پیوندهای پوستی هزینه زیادی را در پی دارد.»

اژدهایی بر پوست؛ گران و خطرناک
اژدهای خشمگین که دهان پر از آتشش از بازوی یک مرد بیرون می‌زند و یا عقابی که بر پشت مرد دیگری پرواز می‌کند یا حتی رتیل یا عقربی که بر روی گردن شخص دیگری منقش شده است، جز عوارض بهداشتی هزینه‌های سنگینی هم دارد. پرداخت هزینه‌های تا 10 و 12 میلیون تومان برای تاتوی کل بدن یا پشیمانی پس از آن و تلاش برای پاک کردن پروسه‌ای است که این روزها شاید برای پوست مشتریان ضرر داشته باشد و حتی ممکن است برخی را به بیماری‌هایی نظیر هپاتیت و ایدز مبتلا کند اما برای گروه دیگری که این عمل را مخفیانه انجام می‌دهند بسیار پردرآمد و لذت‌بخش است. اقتصادی که این روزها در زیر پوست شهر یا زیر پوست هر جوان دیگری در حال شکل‌گیری است عوارض پزشکی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارد. عوارضی که شاید برای برخی از افراد غیرقابل جبران باشد اما درگروه مقابل به عنوان یک شغل هر روز پررونق‌تر محسوب شود. در این پرونده سعی می‌شود تا تاریخچه خالکوبی و تاتو، قیمت‌ها و تعرفه‌های آن و عوارض اجتماعی و بهداشتی آن مورد بررسی قرار گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها