شناسه خبر : 6529 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره حضور ستارههای سینما روی صحنه تئاتر

تئاتر خودش دردهایش را درمان میکند

بودجه تئاتر ایران سال‌هاست که محل بحثاست؛ در دولت یازدهم هم وعده‌ها چندان محقق نشدند و بودجه تئاتر افزایش نیافت و تمام سهم صحنه‌ها و سالن‌ها و بازیگران و جشنواره‌ها تنها ۱۲ میلیارد تومان شد.

بودجه تئاتر ایران سال‌هاست که محل بحث است؛ در دولت یازدهم هم وعده‌ها چندان محقق نشدند و بودجه تئاتر افزایش نیافت و تمام سهم صحنه‌ها و سالن‌ها و بازیگران و جشنواره‌ها تنها 12 میلیارد تومان شد.
همین چند وقت پیش بود که «قطب‌الدین صادقی» با یک حساب سرانگشتی خبر داد که در نهایت سرانه تئاتر در ایران 75 تومان است و برای هر هنرمند تنها 30 هزار تومان تعریف شده است. این در حالی است که فرانسه سال گذشته 15 میلیارد یورو هزینه هنرش کرده است.
حساب و کتاب‌های دیگری هم در این مدت شده است، می‌گویند اگر این 12 میلیارد تومان را میان فعالان عرصه تئاتر ایران تقسیم کنند، به هر نفر 75 هزار تومان می‌رسد.
علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد معتقد است وقتی امکان افزایش بودجه در این بخش برای دولت وجود نداشته، تنها راه باقی‌مانده، رفتن به سمت جذب سرمایه‌ها در بخش خصوصی است. او می‌گوید: باید کاری کنیم که تئاتر مشتری داشته باشد و در چنین شرایطی موفقیت حاصل شده است. ما باید شرایط متوازنی در اقتصاد هنر ایجاد کنیم.
همه اینها در حالی است که تئاتر ایران موظف است با همین بودجه نیم‌بند جشنواره‌هایی همچون فجر، تئاتر عروسکی، جشنواره آیینی سنتی، جشنواره تئاتر کودک و دفاع مقدس را هم برگزار کند.
جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به نظر یکی از راهکارهاست، اما تئاتر برای زنده ‌ماندن و رونق گرفتن در چند سال اخیر خود راه‌های شرافتمندانه‌ای یافته است. یکی از این راهکارها که فعلاً تجربه موفقی بوده و گردش مالی تئاتر را کمی بهتر کرده، حضور ستاره‌های سرشناس و گاه مردم‌پسند روی صحنه تئاتر است. بازیگران سینما در چند سال اخیر اغلب حضور موفقی روی صحنه تئاتر داشتند، گاهی وقت‌ها بازیگرانی که پیشتر دستی در تئاتر داشتند و حالا در سینما در شمار چهره‌های مطرح و محبوب هستند، به سالن‌های تئاتر بازمی‌گردند که حضورشان هم مردم و هم منتقدان را راضی می‌کند، درست مثل بازی «رضا کیانیان»، «فاطمه معتمدآریا»، «علی نصیریان» و.... تابستان امسال ترافیک بازیگران سینما و چهره‌های سرشناس روی صحنه تئاتر به شدت قابل اعتنا بود، بیش از 20 ستاره سینما در گوشه ‌و کنار تهران روی صحنه تئاتر بودند و به‌زودی نمایش‌های دیگری هم به این فهرست اضافه می‌شود. نمایش «بر پهنه دریا» نوشته اسلاو مروژک با کارگردانی و بازی «پارسا پیروزفر» یکی از اینهاست.
حالا هم خبر رسیده که بهمن فرمان‌آرا در تدارک اجرای نمایش «مردی برای تمام فصول» است. فرمان‌آرا زمانی درباره این نمایش گفته بود: «تا آن را اجرا نکنم خیال مردن ندارم.» حالا قرار است این کارگردان به همراه رضا کیانیان که آرزویش بازی در این نمایش است، نیمه دوم آبان‌ماه آن را در تالار وحدت اجرا کنند. نمایشی نوشته رابرت بولت و ترجمه فرزانه طاهری که پیش از انقلاب فیلمی از روی آن هم ساخته و البته توقیف شد. علاوه بر رضا کیانیان، سیامک صفری، هدایت هاشمی، بهناز جعفری، هوتن شکیبا و ... دیگر بازیگران این نمایش هستند.
به نظر می‌رسد اهالی تئاتر تصمیم گرفته‌اند بی‌اینکه پای سرمایه‌گذار بخش خصوصی را به میان بکشند و مطالبات دست‌وپا گیر سرمایه‌گذار را جامه عمل بپوشانند با پلی که میان ستاره‌های سرشناس و سالن‌های تئاتر ایجاد می‌کنند مخاطبان جدیدی را به دنیای تئاتر ایران دعوت کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها