شناسه خبر : 5599 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حلقه ازدواج چند قدم مانده به حلقه‌دار

بازگشت قایق‌ها به دریاچه ارومیه

حمیده حق‌پرست
در حالی که شهروندان تهران و بسیاری از مناطق ایران در روزهای میانی فروردین‌ماه هوایی دل‌چسب را وارد ریه‌های خود می‌کنند، هفته پیش خبر رسید که میهمان ناخوانده آسمان خوزستان پس از چندماه بازگشته و ساکنان برخی از مناطق این استان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. به گزارش «فارس» در روزهای میانی هفته پیش گرد و خاک شدید تمام مراکز آموزشی خرمشهر در نوبت ظهر را تعطیل کرد.
در هفته پیش با توجه به رویدادهای ورزشی کشور، تب فوتبال نیز در بسیاری از رسانه‌ها بالا گرفت. از سویی رقابت شانه به شانه دو تیم قرمز و آبی پایتخت نگاه بسیاری از رسانه‌ها را به دربی آخر هفته معطوف داشته بود. از سوی دیگر نتایج قرعه‌کشی رقابت‌های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا اعلام شد. طبق این قرعه‌کشی ایران با کره جنوبی، ازبکستان، چین، قطر و سوریه همگروه شد. با توجه به اینکه از هر گروه دو تیم مستقیم به جام‌ جهانی روسیه خواهند رفت، بسیاری از شهروندان با اطلاع از نام همگروه‌های ایران، بسیار امیدوار شدند که شاگردان کارلوس کی‌روش با خیال آسوده‌تری از سایر تیم‌ها می‌توانند به فکر بستن چمدان‌ها برای سفر به روسیه باشند.
این روزها حال اهالی سینمای ایران هم خوب است و به نظر می‌رسد که کبک‌شان حسابی خروس می‌خواند. طبق گزارش‌ها ثبت فروش 16 میلیارد و 420 میلیون‌تومانی برای سینمای ایران در تعطیلات نوروزی، اتفاقی شگفتی‌آور برای کارشناسان سینمای ایران بود و قریب به اتفاق ایشان در خوش‌بینانه‌ترین برآوردهایشان نیز چنین پیش‌بینی نداشتند. «تابناک» پیش از این به شیوه تحلیل فروش نوروزی اشاره‌ای کوتاه داشته و مهم‌ترین دلیل این میزان فروش را قرار گرفتن دو کمدی (به عنوان انتخاب اصلی تماشاگر سینمای ایران در این دوران) در مجموع شش فیلم اکران نوروزی قلمداد کرد و اینکه از مجموع 16 میلیارد و 420 میلیون تومان فروش نوروزی، فروش دو فیلم «من سالوادر نیستم!» و «50 کیلو آلبالو» دو برابر کل فروش سایر آثار به نمایش درآمده در اکران نوروزی بود، همین مساله را تایید می‌کند. با توجه به این روند برخی رسانه‌ها از احتمال فروش صدمیلیاردی سینمای ایران در سال 1395 خبر می‌دهند. در صورت وقوع این رکوردشکنی باید گفت سینما می‌تواند نخستین هنری باشد که پایان دوران رکود اقتصادی را در کشور نوید خواهد داد.
یکی از رویدادهای تلخ هفته پیش درگذشت منوچهر ستوده، جغرافیدان، پژوهشگر ادبی و از مفاخر ملی ایران، پس از یک دوره بیماری ناشی از عفونت ریه، در سن ۱۰۳‌سالگی بود. فهرست کتاب‌های ستوده ۵۲ جلد بود.
از دیگر خبرهای هفته می‌توان به عزم جزم شهرداری پایتخت برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهرآفتاب در جنوب تهران اشاره کرد. اتفاقی که در صورت وقوع قاعدتاً فضای نمایشگاهی تهران را تا حدود زیادی تغییر خواهد داد به ویژه اینکه شهرداری تاکید کرده است که دیگر به هیچ یک از نمایشگاه‌های عمومی اجازه برگزاری در محل‌های سابق را نخواهد داد.

خیابان‌فروش‌هایی با روزی ۳۰ میلیون تومان درآمد
ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران، در حاشیه نشست خبری هفته پیش به پرسش‌های «شهروند» درباره معضلی به‌ نام خیابان‌فروشی در تهران پاسخ داد. او در این گفت‌وگو تصریح کرد: «تعداد کسانی که خیابان‌فروشی می‌کنند، عدد قابل توجهی است. ما در بررسی‌های خود، ۲۰ منطقه را به‌عنوان مکان‌های ویژه شناسایی کرده و متوجه شده‌ایم که در هر منطقه حدود ۵ تا ۱۵ نفر اقدام به خیابان‌فروشی می‌کنند، اینها کسانی بودند که به‌عنوان افراد پشت‌پرده خیابان‌فروشی فعالیت می‌کردند. بررسی‌های ما از درآمد این افراد در شب عید به‌ویژه در منطقه و محدوده ۱۵ خرداد، روزی ۳۰ میلیون تومان بود. البته در همین ارتباط ۱۵ نفر شناسایی و تحویل مراجع قضایی داده شدند. در میان این افراد کسانی هم که نیازمند بودند، به بازارچه‌هایی که از سوی شهرداری راه‌اندازی شده، هدایت شدند.»

بازگشت قایق‌ها به دریاچه ارومیه
خبرهای خوش از دریاچه ارومیه روزبه‌روز از راه می‌رسد. بعد از خبرهایی که در روزهای گذشته درباره بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه منتشر شد، حالا خبر رسیده که بعد از چهار سال باز هم قایق‌سوارها به این دریاچه بازگشته‌اند. خبر را «بهزاد شیرپنجه»، رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه اعلام کرد. او گفت که دو فروند از قایق‌های گشت و کنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب دریاچه ارومیه انداخته شدند. او در این‌باره گفت: «در نتیجه این اقدام، مسیر پنج‌ساعته بندر گلمان‌خانه تا جزیره کبودان در عرض ۴۵ دقیقه طی شد. قبلاً به علت باتلاقی بودن، این مسیر با خودروهای کمک‌دار طی می‌شد.» به گزارش «مهر» به گفته او، هم‌اکنون به علت بارش‌های مکرر و نیز رهاسازی حق‌آبه دریاچه ارومیه، وضع مطلوبی بر دریاچه حاکم است: «هم‌اکنون با بالا آمدن آب دریاچه ارومیه به راحتی تردد توسط قایق‌ها در جاده شهید کلانتری، کاظم داشی و جزیره اردو شاهی انجام می‌شود. بخش غربی دریاچه نیز دارای آب شده و محل زیست فلامینگوها از وضع مطلوبی برخوردار است.»
پارک ملی دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰۰ کیلومتر وسعت است که با بیش از ۱۰۲ جزیره یکی از زیستگاه‌های مهم انواع خزندگان، پرندگان، قوچ و میش و گوزن زرد محسوب می‌شود. از ۱۸ سال گذشته این پارک ملی رو به خشک شدن گذاشته است. روند احیای آن از دو سال قبل با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به صورت جدی آغاز شد. در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده و شرایط دریاچه با ورود 5 /1 میلیارد مترمکعب آب بهبود یافته است.
دریاچه ارومیه از ۲۰ سال پیش با روند کاهش میزان آب و سطح تراز روبه‌رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و ۴۱ سانتیمتر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است. تراز دریاچه ارومیه در آخرین اندازه‌گیری صورت‌گرفته به 85 /1270 متر رسیده که ۱۶ سانتیمتر بیشتر از سال گذشته است.
افزایش دورقمی تراز آبی دریاچه ارومیه در این موقع از سال در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به‌عنوان پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

حلقه ازدواج چند قدم مانده به حلقه‌دار
این روزها در صفحات حوادث روزنامه‌ها بیش از گذشته شاهد اخبار عجیب هستیم. به طور مثال هفته پیش روزنامه‌ها خبر از درخواست دختری جوان برای ازدواج با قاتل محکوم به قصاص که حکم او در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است، داده‌اند. قاضی محمد شهریاری، رئیس دادسرای جنایی تهران با تایید این خبر به «فرهیختگان» گفت: «موضوع ازدواج این دختر با محکوم به اعدام در حال بررسی است.» به گزارش این روزنامه صبح یکشنبه دختر جوان با حضور در دادسرای جنایی تهران به رئیس این دادسرا گفت: «برادرم در یکی از زندان‌های اطراف تهران در حال گذراندن محکومیت خود است. او یک هم‌بندی دارد که به خاطر یک جفت کفش و به صورت ناخواسته مرتکب قتل شده و حالا از این کار پشیمان است. حسن هیچ‌کس را ندارد که پیگیر کارهایش باشد و رضایت اولیای دم را بگیرد. من وقتی شرایط خاص و بحرانی او را دیدم، تصمیم گرفتم با او ازدواج کنم تا به او کمک کنم. به همین دلیل می‌خواهم با درخواست من موافقت کنید.» رئیس دادسرای جنایی تهران درباره حکم اعدام این محکوم، پس از ازدواج گفت: «حکم که ثابت و بلاتغییر است، اما اگر آن خانم بتواند رضایت اولیای دم را بگیرد می‌تواند از اجرای حکم جلوگیری کند.» به گفته شهریاری، چنین موردی تاکنون رخ نداده یا حداقل او چنین چیزی ندیده است.

استخدام همسرمعلم فداکار
استخدام همسر داغدیده‌ای که باید دست تنها دو یادگار قهرمان فراموش‌ناشدنی کشورمان را بزرگ کند، همه تقدیر مسوولان از خانواده معلم فداکار است. به گزارش «تابناک»، به فاصله چند روز از جانفشانی «حمیدرضا گنگوزهی»، معلم روستای نوک‌جو در منطقه صفر مرزی کشورمان با پاکستان، علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان از استخدام همسر او به دستور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش کشورمان خبر داد. این در حالی است که بنا بر اخبار منتشره، معلم فداکار در حالی جان باخت که به صورت خرید خدمت در این منطقه محروم به کار مشغول بود و تدریس او از ابتدای سال تحصیلی تا زمان جان باختن او، هیچ عایدی برای او نداشت، زیرا حقوق ماهانه 450 هزار تومان این معلمان پرداخت نشده بود. البته این تنها روایت تلخ از زندگی معلمی که چند روزی است نامش بر میدانی در شهر خاش قرار گرفته، نبود و آن گونه که همکار مجروح او گفته، ایشان مجبور بودند برای رفت و آمد به مدرسه واقع در روستای نوک جو، هر روز از مرز کشورمان عبور کرده و وارد خاک پاکستان شوند و با پیمودن مسیری، به خاک کشورمان بازگشته و به کلاس درس برسند در مجموع، هر چند که این اقدام وزارت آموزش و پرورش شایسته تقدیر است، اما باید گفت که به نظر نمی‌رسد این اقدام برای تامین آینده خانواده این معلم فداکار کافی باشد. ان‌شاءالله که در این زمینه نیز چاره‌ای اندیشیده شده باشد.

حکم نهایی بخیه‌کشی در بیمارستان خمینی‌شهر
ماجرای پرونده بخیه‌کشی صورت کودکی توسط کادر درمانی در بیمارستان که با انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی به یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌ای در نیمه ابتدایی سال پیش بدل شده بود، به مراحل پایانی وارد شد. به گزارش «خبرآنلاین» احمد خسروی‌وفا رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان در این باره تصریح کرد: حکم متهمان حادثه بیمارستان خمینی‌شهر در دادگاه تجدیدنظر استان طرح و منتهی به تصمیم نهایی قضات آن شد؛ این حکم پس از صدور در دادگاه بدوی دادگستری شهرستان خمینی‌شهر با اعتراض متهمان آن به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال و پس از رسیدگی منتهی به تصمیم نهایی و صدور حکم قطعی شد. حبس صادره از سوی دادگاه بدوی برای هر سه متهم این پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان تایید ولیکن نسبت به متهم ردیف اول و دوم شش ماه از 24 ماه قابلیت اجرا داشته و 18 ماه آن به مدت یک سال تعلیق شد و در خصوص متهم ردیف سوم نیز سه ماه از 9 ماه حبس او تایید و شش ماه دیگر به مدت یک سال مورد تعلیق قرار گرفت. متهمان این پرونده در ایام تعلیق مجازات حبس هر یک موظف به ارائه خدمات پزشکی و پرستاری روزانه حداقل به مدت چهار ساعت در یکی از مراکز بهداشتی و درمانی یا درمانگاه‌های وابسته به طرف قرارداد کمیته امداد یا سازمان بهزیستی ترجیحاً در شهر خمینی‌شهر و در بخش کودکان این مراکز به صورت رایگان شده و همچنین موظف شدند گزارش عملکرد خود را نیز به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای مجری حکم (خمینی‌شهر) ارائه کنند.»

کاهش پنج‌درصدی مراجعان نزاع به پزشکی قانونی
انتشار آمار جدید سازمان پزشکی قانونی کشور از دیگر خبرهای خوب هفته پیش بود. این نهاد از کاهش 3 /5درصدی مراجعان نزاع به ادارات پزشکی قانونی سراسر کشور در ۱۱‌‌ماهه سال 13۹۴ نسبت به سال قبل خبر داد. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، از کل مراجعین نزاع در این مدت ۳۵۹ هزار و ۹۳۶ نفر مرد و ۱۶۱ هزار و ۵۱۳ نفر زن بودند. بر پایه این گزارش، در این مدت استان‌های تهران با ۹۲ هزار و ۴۸۹، خراسان رضوی با ۴۳ هزار و ۵۳۲ و اصفهان با ۳۷ هزار و چهار نفر بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با 3072، ایلام با 3170 و سمنان با 4166 نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته‌اند. بر اساس آمارهای موجود در ۱۱‌ماهه سال گذشته، بیشترین آمار مراجعان نزاع با ۵۸ هزار و ۱۷۷ مربوط به مردادماه و کمترین آن با ۳۵ هزار و ۹۳۱ نفر مربوط به آذرماه بوده است. این کاهش می‌تواند به صورتی نمایانگر افزایش روحیه رواداری در شهروندان ایرانی به شمار آید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها