شناسه خبر : 4764 لینک کوتاه

بررسی میزان املاح در آب شرب تهران در گفت‌وگو با معاون وزیر نیرو

نیترات می‌نوشیم؟

آب تهران در میان کلانشهرهای کشور آب سالمی است. میزان املاح موجود در آب بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی است. علیرضا دائمی معتقد است همواره درصدی از املاح در آب کلانشهرها موجود است، بنابراین ممکن است با کمبود آب میزان این املاح بیشتر شود، اما هرگز از میزان تعریف‌شده و بر اساس شاخص‌ها عبور نمی‌کند.

آب تهران در میان کلانشهرهای کشور آب سالمی است. میزان املاح موجود در آب بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی است. علیرضا دائمی معتقد است همواره درصدی از املاح در آب کلانشهرها موجود است، بنابراین ممکن است با کمبود آب میزان این املاح بیشتر شود، اما هرگز از میزان تعریف‌شده و بر اساس شاخص‌ها عبور نمی‌کند. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در گفت‌وگو با تجارت فردا بر این باور است که میزان نیترات موجود در آب تهران کنترل شده است و از سال ۲۰۱۰ تاکنون بر اساس شاخص‌های اعلام‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی این میزان املاح در آب کشور کنترل شده است. در ادامه گفت‌وگوی تجارت فردا با وی آمده است. با توجه به خبرهای شنیده‌شده در مدت اخیر درباره کیفیت آب تهران و وجود نیترات در آب، وزارت نیرو چه اقداماتی در این زمینه ارائه کرده است و اینکه آیا میزان نیترات در آب تهران کنترل شده است یا خیر؟
آب تهران یکی از باکیفیت‌ترین آب‌های کلانشهرهاست. این در حالی است که در مدت اخیر وجود املاحی همچون نیترات در آب اعلام شد، اما همواره به دلیل مصرف بالا در کلانشهرها املاح طبیعی در آب وجود دارد. در تهران نیز این املاح به میزان مجاز و طبیعی در آب شرب وجود دارد. این در حالی است که به تازگی وزیر بهداشت و درمان اعلام کرده است نیترات موجود در آب تهران به اندازه استاندارد است. همواره آب طبیعی دارای املاحی است. این املاح بر اساس معیارها و شاخص‌های بین‌المللی و محدودیت‌های لازم اعمال می‌شود. به‌طور مثال میزان این مواد در آب شهرها توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌شود. بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی میزان نیترات در آب نباید بیشتر از ۵۰ میلی‌گرم باشد. اما گاهی می‌تواند این میزان تا سقف ۱۰۰ میلی‌گرم آن هم با رعایت برخی شرایط موجود باشد.
اما در آب تهران خوشبختانه با توجه به میزان آب در مخازن سدها میزان نیترات‌ کمتر از حد مجازی است که در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته شده است و از این لحاظ نگرانی وجود ندارد. البته باید متذکر شد که شاخص اصلی کیفیت و شاخص‌های سلامتی در آب وزارت بهداشت که وزیر بهداشت اعلام کرده است همه این شاخص‌ها رعایت می‌شود و عامل دیگری که مطرح می‌شود میزان نیترات موجود است. در تهران نیز نیترات آب در آزمایشگاه‌ها ۵۰ میلی‌گرم اعلام شده و از این لحاظ آب تهران دارای شاخص‌های بین‌المللی سلامت آب است.

اما در چند ماه گذشته و با وجود کمبود آب در شهرهای کشور، وجود املاح بیشتری در آب‌ها مطرح شد به گونه‌ای که به تازگی گفته شد در شرق تهران میزان آلودگی و املاح موجود در آب بیشتر شده است. آیا وجود این املاح در آب تهران را تایید می‌کنید؟
در شبکه آبی تهران آب با نیترات غیراستاندارد وجود ندارد. گاهی ممکن است در مناطقی از چاه‌های غیر‌مجاز و بخش‌های خصوصی در مناطقی که تحت پوشش شبکه نیست این اتفاق رخ دهد اما کیفیت آب کشور به ویژه تهران دائماً توسط وزارت نیرو و وزارت بهداشت کنترل می‌شود. تاکنون هم مواردی از آلودگی شدید آب و وجود املاح بیش از حد استاندارد وجود نداشته است.

گفته می‌شود افزایش املاح در آب مصرفی کلانشهرها ارتباط مستقیمی با کمبود آب دارد که در مدت اخیر تهران هم از این قاعده مستثنی نبوده است و مدام شنیده شده که دلیل وجود املاح در آب تهران همین کمبود آب بوده است. آیا چنین موضوعی امکان دارد؟
اینکه گفته می‌شود منشاء نیترات و وجود املاح در آب تهران کمبود آب است،‌ درست است. به‌طور طبیعی هنگام کمبود آب این مورد طبیعی است. اما میزان وجود این املاح در آب تهران کنترل‌شده است. اما منشاء نیترات بیشتر در آب‌های زیرزمینی و استفاده از کودهای شیمیایی نیترات‌ده است که از وجود فاضلاب‌های شهری است و خوشبختانه آنچه در سدهای کشور موجود است دارای کمترین املاح و نیترات است.
حتی به تازگی آقای هاشمی -‌وزیر بهداشت-‌ هم به این موضوع اشاره کرد. آب تهران به لحاظ شرب مشکلی ندارد و کمتر کلانشهرهایی هستند که جمعیت‌های ۱۰ میلیون نفر دارند و آب باکیفیت مدیریت می‌شود. تهران هم جزو یکی از شهرهایی است که آب باکیفیت دارد.

پس شما کمبود آب و وجود املاح در آب را تایید می‌کنید؟ حال با شروع فصل بارش آیا زمستان پربارشی خواهیم داشت و با وجود بارش‌ها از ابتدای فصل تاکنون چه میزان از کمبود آب در کشور جبران شده است، آیا این کمبود آب با این بارش‌ها جبران‌پذیر است؟
قطعاً همه نیاز آب در کشور با این میزان بارش‌ها جبران نمی‌شود، اما هر بارشی می‌تواند این خشکسالی را به تعویق اندازد. این بارش‌ها می‌تواند تا حدودی کمبود آب سدها را به تاخیر اندازد. با وجود مشکلات کمبود آب در تهران امیدواریم با تداوم بارش‌ها تا پایان فصل بارش‌ها - مهر تا
اردیبهشت-‌ اندکی جبران شود. امیدواریم در این زمان مخازن آبگیری شوند و مشکلات کمبود آب کاهش یابد. در آخرین آمار شرایط به گونه‌ای بوده که شرایط بارش‌ها تا میزان اطمینان‌پذیری تامین شود.
این در حالی است که در حال حاضر کمبود آب در کلیه شهرهای کشور وجود دارد. این امر هم به دلیل خشکسالی است که حدود ۱۵ سال است گریبان کشور را گرفته است.
ایران در منطقه خشک دنیا قرار دارد و این خشکسالی در کشور ادامه‌دار است و در حال حاضر از مردم خواسته می‌شود مصرف آب را کنترل کنند. در این زمان تلاش می‌شود تا با وجود منابع محدود مصارف خانگی و شرب تامین شود.

میزان بارش‌ها از ابتدای فصل بارش امیدوار‌کننده بوده است؟
تاکنون از ابتدای پاییز بارش‌ها مناسب بوده است و این وضعیت تداوم دارد. بر اساس اطلاعات هواشناسی، سال بارشی پیش‌رو که از مهرماه آغاز شده است سال خوبی خواهد بود و تا حدودی کمبود آب را به تعویق می‌اندازد. در این مدت در اکثر مناطق کشور میزان بارش‌ها افزایش داشته است و در مواردی بیشتر از حد نرمال بوده است و تداوم آن اندکی حاشیه ایمنی را افزایش می‌دهد.

گرچه وزارت بهداشت در مورد نیترات موجود در آب به مردم اطمینان خاطر داده است، در این میان وزارت نیرو که تولیدکننده و توزیع‌کننده آب شرب است چه میزان اطمینان خاطر می‌دهد تا مردم با خیال راحت از آب شرب استفاده کنند؟
ابتدا باید مردم همکاری بیشتری در مصرف آب داشته باشند. وقتی به زمان کم‌آبی نزدیک می‌شویم طبیعتاً میزان استفاده از نیترات و املاح بیشتر می‌شود اما از حد مجاز عبور نمی‌کند و یکی از کارهایی که باید در شهر تهران رعایت شود این است منابعی را که در معرض آلودگی نیترات است از مدار خارج کنیم و آب‌های دیگری را جایگزین کنیم و دشواری کار هم همین است. اکنون نیز حداقل در اطراف تهران کمبود آب نداریم، ‌ بلکه کمبود آب سالم داریم به دلیل اینکه تهران ابرشهر شده است و میزان فاضلاب زیادی در آن تولید می‌شود. در حال حاضر در تهران به دلیل کمبود منابع و آب‌های زیرزمینی مجبور هستیم از مناطق دورافتاده‌تر همچون سد امیرکبیر و سد طالقان آبگیری تهران را انجام دهیم.

اواخر تابستان امسال بود که کمبود آب در تهران به مرز هشدار رسید و گفته شد برای برخی مصارف از پساب استفاده خواهد شد، اکنون این طرح در چه مرحله‌ای است؟
اساساً استفاده از آب فاضلاب برای کشاورزی ممنوع است. کسانی که این کار را انجام می‌دهند مجاز نیستند و استفاده از این کار هم نباید صورت گیرد. اما زمانی که این آب‌ها تصفیه می‌شود و استفاده از آن آب به صورت پساب می‌شود و میکروب‌ها از بین می‌روند و آبی قابلیت استفاده مجدد پیدا می‌کند موضوع فرق می‌کند. در آن زمان است که استفاده از پساب برای برخی مصارف مجاز می‌شود. استفاده از پساب تعریف‌شده است و اشکالی ندارد از پساب در مصارف آبیاری فضای سبز استفاده شود و می‌توان برای آبیاری گیاهان غیر‌مثمر نیز از آن استفاده کرد. اما استفاده از پساب برای برخی محصولات کشاورزی ممنوع و برای برخی مجاز است.

با این وجود میزان استفاده از پساب در شهر تهران را اعلام می‌کنید؟
در حال حاضر تصفیه‌خانه جنوب شهر تهران بخش عمده فاضلاب را جمع‌آوری می‌کند. این تصفیه‌خانه آب فاضلاب شهری را تصفیه و به صورت پساب وارد کانال مربوطه می‌کند که این میزان در سال حدود ۱۴۰ میلیون متر‌مکعب می‌شود و می‌تواند در مصارفی همچون آبیاری فضایسبز شهری استفاده شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها