شناسه خبر : 4128 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شب پرستاره فروشنده در فرانسه

جایزه‌ای برای امید

درست از یکشنبه عصر در تمام شبکه‌های اجتماعی اتفاق‌نظری عجیب شکل گرفته بود، تو گویی که تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی باشد.

امیلی امرایی

درست از یکشنبه عصر در تمام شبکه‌های اجتماعی اتفاق‌نظری عجیب شکل گرفته بود، تو گویی که تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی باشد. اغلب کاربران داشتند از آرزوی موفقیت تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی می‌نوشتند، بازی و وجهه اجتماعی و لباس‌های ترانه علیدوستی را ستایش می‌کردند و از بازی‌ها و کارنامه شهاب حسینی می‌گفتند. از چند روز پیشتر هم که فیلم فروشنده در جشنواره کن اکران شد، خبرها و کامنت‌های مثبت منتقدان به فارسی ترجمه شده بود و امیدی جمعی شکل گرفته بود. امیدی که باعث می‌شد یک‌بار دیگر ایران نه برای اخبار سیاسی بلکه از زاویه فرهنگ صدرنشین خبرهای جهان بشود و البته این بار پای بازیگرانی در میان بود که محبوبیت عمومی دارند و کارگردانش به واسطه کارنامه‌اش تنها مورد توجه منتقدان اندک سینمای هنری نبود، بلکه مردم برای تماشای فیلم‌هایش صف می‌کشیدند. و همه اینها در یکشنبه‌شب به اوج خودش رسید، وقتی شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر مرد و اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. اصغر فرهادی که جایزه‌اش را از دست لاسلو نمش، کارگردان مجارستانی دریافت کرد، روی صحنه گفت: «فیلم‌های من معمولاً شاد نیستند ولی خوشحالم که با جایزه‌هایی که امشب گرفتم، توانستم بخشی از مردم کشورم را خوشحال کنم.»
شهاب حسینی هم جایزه‌اش را به مردم ایران تقدیم کرد. فروشنده این بار هم روی طبقه متوسط جامعه ایران تمرکز کرده است. فیلمی که فرهادی آن را تا اندازه‌ای برگرفته از داستان گاو غلامحسین ساعدی دانسته است. در فروشنده دو بازیگر تئاتر عماد و رعنا مشغول تمرین تئاتری بر اساس نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر هستند. اما قبل از اجرای نمایش، آنها مجبور می‌شوند به خاطر فروریختن بنای ساختمان محل زندگی‌شان، آنجا را تخلیه کرده و موقتاً به آپارتمان دیگری که همکار تئاتری‌شان بابک (با بازی بابک کریمی)، در اختیار آنها گذاشته نقل مکان کنند. امسال زن‌های ایرانی حضور چشمگیری در جشنواره کن داشتند. کتایون شهابی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده مستقل سینمای ایران به عنوان عضو هیات داوران در جشنواره حاضر بود. او پس از لیلا حاتمی دومین زن ایرانی است که در هیات داوران کن حضور داشت. سحر دولتشاهی، بازیگر فیلم وارونگی نیز، از بازیگران زن ایرانی حاضر در جشنواره بود که در این فیلم، نقش زن جوانی را بازی می‌کرد که برای خانواده‌اش ایثار کرده و از حق انسانی خود می‌گذشت. علاوه بر این بازیگران، دو فیلمساز جوان زن ایرانی نیز با فیلم‌هایشان در جشنواره کن امسال شرکت داشتند. فرشته پرنیان با فیلم آرام در بخش سینه فونداسیون کن که مختص فیلم‌های کوتاه دانشجویی است شرکت داشت و فرنوش صمدی نیز به همراه همکارش علی عسگری با فیلم سکوت در بخش اصلی فیلم‌های کوتاه کن شرکت کرده بود اما هیچ‌کدام از این فیلم‌ها جوایزی دریافت نکرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها