شناسه خبر : 4119 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روی پرده نقره‌ای چه می‌گذرد

آرایش غلیظ در سینمای ایران

سینمای ایران روزهای خوشی را پشت سر می‌گذارد، تابستانی که هم برای سینمای کودک و هم سینمای بزرگسال و هم سینمای روشنفکری ایران روزهای خوشی را تجربه می‌کند.

سینمای ایران روزهای خوشی را پشت سر می‌گذارد، تابستانی که هم برای سینمای کودک و هم سینمای بزرگسال و هم سینمای روشنفکری ایران روزهای خوشی را تجربه می‌کند. بعد از مدت‌ها گروه سینمایی «هنر و تجربه» ایران فعال شده است، و برنامه اکران فیلم‌هایی با مخاطب خاص با استقبالی بیش از آنچه انتظار می‌رفت روبه‌رو شده است و حالا به زودی چهار فیلم بحث‌برانگیز که در جشنواره‌های خارجی دیده شده‌اند به گروه این اکران اضافه می‌شوند.
«پرویز» ساخته مجید برزگر، «از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، «آفتاب، مهتاب، زمین» ساخته علی قوی‌تن و «بیداری برای سه روز» به کارگردانی مسعود امینی تیرانی به زودی در این گروه اکران می‌شوند. فیلم پرویز ساخته مجید برزگر طی یکی، دو سال گذشته در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی اکران شده است و جایزه ویژه بخش فیلمنامه جشنواره جهانی سن سباستین را به خود اختصاص داده است.
این فیلم زندگی روزانه مردی ۵۰‌ساله به نام «پرویز» را روایت می‌کند که تمام زندگی‌اش با پدرش در شهرکی زندگی کرده و کارهای پدر و ساکنان شهرک را انجام داده است، اما پدرش که قصد ازدواج دارد از او می‌خواهد برای زندگی به جای دیگری برود. پرویز که سرخورده شده قصد دارد به پدر و اهالی شهرک بفهماند که به این آسانی نمی‌توانند او را از زندگیشان حذف کنند. «لوون هفتوان»، «حمیرا نونهالی»، «محمود بهروزیان» و «علی رامز» در این فیلم بازی می‌کنند. «آفتاب، مهتاب، زمین» یک ملودرام اجتماعی درباره دختر دانشجویی است که بخشی از خاطرات کودکی خود را مرور می‌کند. این روزها فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. فیلم‌های سینمایی «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری، «اشیا آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» به کارگردانی نرگس آبیار، «پوسته» به کارگردانی مصطفی آل‌احمد، «تابور» به کارگردانی وحید وکیلی‌فر و «دختر... مادر... دختر» به کارگردانی پناه‌بر‌خدا رضایی دیگر آثار سینمایی هستند که قرار است در این گروه سینمایی اکران شوند.
جدای از اینها جریان اکران اصلی سینمای ایران هم حال و روز خوبی دارد، پنج فیلم روی پرده سینماها هستند که با وجود استقبال گسترده از شهر موش‌ها فیلم‌های دیگر زیر سایه این اثر نوستالژیک قرار نگرفته است. یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های این روزها در سینمای ایران آخرین ساخته رضا میرکریمی است، فیلمی که بعد از 40 روز نمایش نزدیک به 900 میلیون تومان فروش داشته است، همچنین فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ساخته بهروز افخمی در کنار «کلاشینکف» به کارگردانی سعید سهیلی و فیلم پرحاشیه فرشته‌ها با هم می‌آیند به کارگردانی حامد محمدی از پرفروش‌ترین‌های سینمای امروز محسوب می‌شوند. این در حالی است که در ادامه این موج موفق قرار است به زودی فیلم «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت‌الله هم به گروه فیلم‌های در حال اکران بپیوندد. آرایش غلیظ سومین فیلم سینمایی حمید نعمت‌الله است، از او پیشتر فیلم‌های موفقی همچون بوتیک و بی‌پولی اکران شده است. حمید نعمت‌الله برای این فیلم جایزه ویژه هیات داوران جشنواره سی و دوم فیلم فجر را دریافت کرد. همچنین این فیلم در رشته‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد (حامد بهداد)، بهترین موسیقی، بهترین تدوین و... کاندیدا شده بود. خواننده تیتراژ پایانی این فیلم سینمایی همایون شجریان است. او این بار نوع جدیدی از خواندن را تجربه کرده است که به حال و هوای فیلم شباهت دارد. جوانی بار قاچاق ترقه و فشفشه‌های چهارشنبه‌سوری یکی از دوستانش را بالا می‌کشد و از طریق دختری که دوستش دارد تلاش می‌کند آنها را بفروشد، اما ماجرا به جاهای باریکی می‌کشد.
همچنین در کنار آرایش غلیظ، فیلم‌های «خانوم» ساخته تینا پاکروان، «آتش‌بس 2» به کارگردانی تهمینه میلانی و «خواب‌زده‌ها» ساخته فریدون جیرانی در پایان شهریور‌ماه جای فیلم‌های در حال اکران را می‌گیرند و به نظر می‌رسد با حضور دو فیلم آرایش غلیظ و آتش‌بس 2 جدول فروش رکوردشکنی قابل توجهی در درآمد گیشه داشته باشد.
فیلم سینمایی «آتش‌بس 2» با بازی بهرام رادان، میترا حجار، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، مهرانه مهین‌ترابی، پژمان جمشیدی، دانیال عبادی، فلور نظری و رایان جواهریان، درباره یک زوج جوان و تحصیل‌کرده است که عازم سفری به خارج از کشور هستند. آنها پس از سال‌ها مشاور خانواده خود را به طور اتفاقی در فرودگاه ملاقات می‌کنند و در مدت زمانی که منتظر پرواز خود هستند، اتفاقات سال‌هایی از زندگی خود را در مدتی که مشاور آنها در خارج از کشور بود، مرور می‌کنند.
«شهر موش‌ها 2» به کارگردانی مرضیه برومند در مدت 9 روز نمایش در 35 سالن سینما به فروش یک میلیارد و پنج میلیون تومانی دست یافته است. این فیلم داستان زندگی همان موش‌هایی است که در دهه 60 به مخاطبان سینما و تلویزیون معرفی شدند. حالا شهر موش‌ها شکل و شمایلی پیدا کرده و بچه‌های قدیمی خود ازدواج کرده‌اند و بچه دارند و کودکان و نوجوانان و البته بزرگسالان امروز داستان شخصیت‌های جدید قصه برومند را دنبال می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها