شناسه خبر : 3527 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قهرمان سیل تیرماه

هشدار درباره مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز

حمیده حق‌پرست
حاشیه‌های سیل روزهای پایانی تیرماه و خسارت‌های آن در هفته پیش نیز مورد توجه ویژه صفحات مختلف روزنامه‌های کشور قرار گرفت. رویدادی که اگر درست خبررسانی می‌شد، احتمالاً دست‌کم شاهد این میزان خسارت جانی نبودیم. طبق گزارش رسانه‌ها مردم سه استان درگیر در سیل هفته گذشته کماکان منتظر شنیدن پاسخ مسوولان سازمان مدیریت بحران کشور هستند.
اگر هنوز درباره مقصران این رویداد نظرات متفاوتی مطرح می‌شود، اما درباره قهرمان این ماجرا کمتر شکی وجود دارد. این روزها معصومه طباطبایی به قهرمان روستای خود بدل شده است. از قرار معلوم دوراندیشی معصومه طباطبایی، دهیار ۳۶‌ساله روستای سیجان در جاده چالوس که هفته گذشته در سیل تابستانی خسارات فراوانی دید، به کمک اهالی این روستا آمده است. طباطبایی که بیشتر از پنج سال است در این سمت حضور دارد، سال گذشته از محل بودجه دهیاری، خانه هر کدام از اهالی روستا را به مبلغ ۱۵ هزار تومان بیمه حوادث کرده بود. این مدیر روستایی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «من آبان سال گذشته یعنی سال ۹۳ خانه‌ها را بیمه کردم که این بیمه تا آبان سال ۹۴ اعتبار دارد، طبق بیمه‌نامه، این بیمه هم شامل حوادثی مانند سیل، آتش‌سوزی، صاعقه، طغیان آب و زلزله است. برای بیمه کردن خانه‌ها هم کسی به من پیشنهاد نداد و تنها وقتی برگ بیمه و مبلغ آن را که برای یک سال فقط ۱۵ هزار تومان بود دیدم، کنجکاو شدم که آن را در روستا اجرا کنم. بسیاری از اهالی روستا هم تا همین روزهای اخیر که سیل آمد نمی‌دانستند خانه‌هایشان بیمه حوادث است و می‌توانند خسارت آن را تا 50 میلیون تومان دریافت کنند.»

هشدار درباره مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز
مسوولان وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت اقدام به ارائه آماری از مصرف مشروبات الکلی کردند که در نوع خود تامل‌برانگیز بود. علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، با اشاره به مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در جامعه، اپیدمی بیماری‌های واگیر و همه‌گیری‌هایی را که هر از چندگاهی از این رهگذر در کشور اتفاق می‌افتد، متذکر شد و گفت: گستره این بیماری‌ها بسیار زیاد است. به گزارش «شرق» ارائه این آمار از سوی معاون وزیر بهداشت در شرایطی است که روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یادداشتی با طرح این سوال که آیا ایرانیان سالی ۴۲۰ میلیون لیتر الکل مصرف می‌کنند؟ توضیحاتی دراین‌باره ارائه کرد. او در یادداشت خود نوشت: «شاخص مصرف الکل در جهان معمولاً به‌صورت مصرف سرانه افراد بالای ۱۵ سال بیان می‌شود.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مصرف سرانه جهانی الکل برای افراد بالای ۱۵ سال بین ۶ تا ۷ لیتر است. در این ‌میان برخی کشورها نظیر لهستان، پرتغال، روسیه، مجارستان، آلمان، استونی و جمهوری چک با مصرف سرانه بیش از ۱۲ لیتر بالاترین میزان مصرف الکل را در جهان دارند، اما در کشورهای مسلمان عموماً میزان مصرف سرانه الکل بین نیم تا ۵ /۲ لیتر (برای افراد بالای ۱۵ سال) است. با این وصف، طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد در جمهوری اسلامی ایران هم به‌عنوان کشوری که ۹۸‌ درصد از مردم آن مسلمان هستند، میزان سرانه مصرف الکل حداقل مانند سایر کشورهای مسلمان باشد.» کردونی با اشاره به اینکه ارائه این آمار از سوی وزارت بهداشت صحت ندارد، اعلام کرد: «در این میان، اگر عدد اعلام‌شده توسط معاون وزیر بهداشت برای میزان مصرف الکل را مبنا قرار دهیم (۴۲۰ میلیون لیتر در سال) و با توجه به اینکه جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال کشور حدود ۵۲ میلیون نفر هستند، میزان سرانه مصرف الکل در کشور برای افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال، بیش از ۸ لیتر خواهد شد که این رقم دو لیتر بالاتر از متوسط جهانی است
... این آمار به هیچ عنوان با واقعیت‌های اجتماعی کشور تطابق ندارد‌...» کردونی با اعلام آمارهای بین‌المللی در این‌باره گفت: «سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است میزان مصرف سرانه الکل در ایران کمی بیش از یک لیتر برای جمعیت ۱۵ سال به بالاست. این نسبت تقریباً مشابه سایر کشورهای اسلامی است.»
همزمان، سعید صفاتیان مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه وزارت کشور و مشخصاً معاونت اجتماعی آن مسوولیت مقابله، پیشگیری و درمان الکل را بر عهده دارند، گفت: در جدول میزان مصرف الکل، ایران اصلاً وضعیت خوبی ندارد و در حالی که روسیه رتبه ۳۰ و آمریکا رتبه ۱۰۴ را دارند، ایران در رتبه ۱۹ قرار گرفته است. وی دلیل این امر را این‌گونه توضیح داد که طبق تقسیم‌بندی‌ها سه دسته نوشیدنی الکلی وجود دارد که اولین آن شراب، دومین آب‌جو و سومی سایر مشروبات الکلی است که در دنیا شراب با ۸ تا ۱۴درصد الکل، بیشترین میزان مصرف را دارد و بعد از آن آب‌جو با پنج تا هشت درصد الکل قرار دارد و سپس سایر مشروبات الکلی که بین ۳۵ تا ۵۰ درصد الکل دارند. در کشورهای خارجی مصرف الکل از آب‌جو، که درصد پایینی الکل دارد، آغاز می‌شود و کم‌کم مصرف‌کننده به سمت مشروبات الکلی با درصد ۳۵ به بالا می‌رود؛ اما متاسفانه شروع مصرف در ایران به دلایل مختلف با «عرق دست‌ساز» است که میزان الکل آن بالای ۴۰‌ درصد است... در نتیجه مصرف‌کنندگان ایرانی بعد از یکی، دو سال دچار مشکلاتی می‌شوند که یک خارجی پس از سال‌ها مصرف دچار آن می‌شود. به نظر می‌آید آمار سعید صفاتیان نیز تا حدود زیادی بدبینانه و دور از واقعیت باشد.

بهره‌برداری‌های عجیب از یک قتل
هنوز دقایقی از قتل پزشک اردبیلی در روزهای ابتدایی مردادماه نگذشته بود که سیل بزرگ شایعات شبکه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌های خبری اینترنتی را تحت ‌تاثیر خود قرار داد. شایعاتی از قبیل قتل یک پزشک در بیمارستان به دست یکی از همراهان بیمار، قاتل 15ساله است و... «اعتماد» در یادداشتی به این مساله پرداخت و نوشت: «...در این فضا به یکباره موجی نیز علیه سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت به راه افتاد. در این پروژه با قرار دادن او در کنار مهران مدیری کارگردان سریال طنزی که چندی پیش کمی با پزشکان شوخی کرده بود، آنان را از الهام‌بخشان اصلی قاتل در ارتکاب قتل اعلام کردند. پس از آن هم اخباری درباره اقدامات پیشنهادی جمعی از پزشکان در اعتراض به این جنایت در فضای مجازی منتشر شد. با گذشت زمان و روشن شدن زوایای این پرونده آشکار شد، قتل نه در مرکز درمانی که در منزل مسکونی رخ داده است، قاتل 23‌ساله بوده و اصولاً با بیماران پزشک اردبیلی نسبتی نداشته است، از آن مهم‌تر انگیزه این قتل چیز دیگری بوده است... با توجه به حجم اطلاعات نادرستی که در ساعات اولیه پس از وقوع این حادثه انتشار یافت، حق بدهید که نتوان باور کرد که همه این اطلاعات تصادفی کنار هم قرار گرفته باشد.
هرچند که شاید کمی دایی‌جان ناپلئونی به نظر آید، اما از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که نوعی گروه فشار در صنف پزشکی در حال نضج‌گیری است. گروه فشاری که در حال حاضر بر پایه از دست دادن برخی منافع صنفی، فارغ از وابستگی‌های سیاسی و جناحی در کنار هم قرار گرفته‌اند. با توجه به اقدامات دو سال اخیر وزیر بهداشت که اتفاقاً رضایت بسیاری از شهروندان را نیز به همراه داشته است، بسیاری از منافع پزشکان به‌ویژه در بخش‌های غیر‌دولتی محدود شده است. طبیعی است که این گروه متنفذ و ثروتمند برای تامین منافع خود مقاومت‌هایی در مقابل اقدامات وزیر از خود نشان دهند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به او فروگذار نکنند. مطمئناً ماجراهایی از قبیل قتل تلخ یک پزشک متخصص جوان می‌تواند محمل مناسبی برای فشار بر وزیر بهداشت به‌شمار آید.»

بازداشت شش‌ساعته جراح زن
پزشکان و به‌طور کلی جامعه پزشکی در حالی در هفته پیش برای دومین‌بار تیتر اخبار می‌شوند که این‌بار پزشک زن، آن‌گونه که شاهدان می‌گویند، به خاطر انجام دادن وظیفه‌اش، بازداشت شده است. به گزارش «فرهیختگان» عصر یکشنبه پیش خبر بازداشت یک پزشک زن در استان فارس توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. فروغ رزمجویی که تمایلی ندارد در این‌باره با رسانه‌ها گفت‌وگو کند، با انتشار یک کلیپ دودقیقه‌ای از خود، آنچه را برایش اتفاق افتاده بازگو کرد. عصر یکشنبه، چهارم مرداد زنی را به اورژانس بیمارستان ممسنی در فارس بردند که به وسیله چاقو مجروح شده بود. به گفته پرسنل اورژانس این بیمارستان، فروغ رزمجویی وی را ویزیت کرد و پس از اطمینان از اینکه وضعیت مساعدی دارد سراغ بیماران دیگر خود رفت. هنوز چند دقیقه از ویزیت این زن نگذشته بود که بازپرس این پرونده به بیمارستان آمد و به دیدن زن مجروح رفت. وقتی بازپرس متوجه شد کسی بر بالین این بیمار نیست از دکتر رزمجویی خواست که همان لحظه به دیدن بیمار بیاید. این جراح نیز به بازپرس اطمینان داد که وضعیت این بیمار مناسب است و تحت درمان است، این در حالی است که بازپرس پرونده بازهم به جراح دستور داد بیمار را بار دیگر ویزیت کند و این‌بار رزمجویی به او تاکید کرد نباید در وظیفه پزشکی او مداخله کند و همین صحبت آغازی بود برای شروع این بحث که اگر جراح به صورت اختصاصی درمان آن بیمار را بر عهده نگیرد بازداشت خواهد شد.
رزمجویی نیز با یادآوری وظیفه‌اش و اینکه تنها جراح اورژانس است اعلام کرد باید به بیماران دیگر نیز سرکشی کند. به گفته این جراح، بازپرس بلافاصله پس از این حرف وی را بازداشت کرد و ماموران او را به کلانتری انتقال دادند. فروغ رزمجویی در ادامه این فیلم توضیح می‌دهد: «از ساعت شش عصر من را به کلانتری بردند و ساعت 10 و نیم شب مادرم همراه با فرزند سه‌ساله‌ام به کلانتری آمد.» او ادامه داد: «از آنجا که کودکم بی‌تابی می‌کرد او را در آغوش گرفتم ولی خانمی به نام ... از ماموران کلانتری گفت نمی‌توانی بچه را بغل کنی و باید بروند. هرچه پرسیدم مگر چه کار کرده‌ام که نباید بچه‌ام را آرام کنم، گوش نداد و بچه را از بغلم بیرون کشید.» این جراح با بیان اینکه در برابر جدا شدن از فرزندش در حالی که کودک گریه می‌کرده مقاومت کرده است، ادامه داد: «این مامور زن درنهایت چند سیلی به صورتم زد و کودکم را از بغلم بیرون کشید. وقتی مادرم به دفاع از من پرداخت او را نیز کتک زدند.» رزمجویی در ادامه این فیلم مچ دست چپ خود را که زخمی بود به دوربین نشان داد و گفت: «این زن با چنگ و ناخن به دست‌های من نیز آسیب رساند.»
در ادامه همین ماجرا، صبح دوشنبه پزشکان در حیاط یکی از بیمارستان‌ها تحصن کرده و خواستار رسیدگی وزیر بهداشت به این موضوع و به‌طور کلی بی‌احترامی به پزشکان شدند. پزشکان با در دست داشتن پلاکاردهایی که نام فروغ رزمجویی و شعارهایی روی آن نوشته شده بود از حقوق این جراح دفاع کردند. «شهروند» نیز در این باره نوشت: سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت در گفت‌وگوی تلفنی با آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواهان برخورد جدی و پیگیری حقوقی با خاطیان این اقدام شد. هاشمی تاکید کرد: «مامور خاطی به‌منظور اجرای انجام فرآیند بازپرسی از بیمار مصدوم وارد بیمارستان شده و حین انجام ارائه اقدامات درمانی اورژانس توسط پزشک معالج به بیمار، ضمن ممانعت از ادامه انجام فعالیت پزشک در جهت مداوای بیمار، اقدام به دستگیری همکار خانم جراح عمومی کرده است.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «این در حالی است که پزشک جراح تنها بر اساس رسالت حرفه‌ای خود در برابر اقدام غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی مامور مورد نظر مقاومت کرده بود و این‌گونه مورد بی‌احترامی قرار گرفت.» وزیر بهداشت همچنین در اینستاگرام خود از خدمات این جراح فعال در بیمارستان ممسنی تشکر کرد. وزیر بهداشت در مطلبی با عنوان «برای خانم دکتر رزمجویی» در اینستاگرامش آورده است: «حسن حضور در شبکه‌های اجتماعی این است که با سرعت شگفت‌انگیزی در جریان اخبار و متاسفانه گاهی هم شایعات قرار می‌گیریم. سرعت بالا در اطلاع‌رسانی نقطه مثبت این شبکه‌هاست. باید فکری هم برای دقت و صحت کنیم. این البته کار متخصصان حوزه ارتباطات است.» یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیر بهداشت و رئیس دستگاه قضایی «میزان» در خبری از قدردانی قاضی‌زاده هاشمی از اقدام سریع قوه قضائیه در این پرونده خبر داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها