شناسه خبر : 34027 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تخت‌های ICU پر شده است

نمکی: اگر برای رونق اقتصادی، سلامت را فراموش کنیم تاوان سنگینی می‌پردازیم

تخت‌های ICU پر شده است

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر کشور در شرایط سنگین اقتصادی است، اما اگر بخواهیم برای رونق اقتصادی اولویت سلامت را فراموش کنیم، تاوان‌های سنگینی می‌پردازیم. به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی اظهار کرد: در مرحله اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا توانستیم ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را رصد کنیم و افرادی را که علائم بیماری داشتند ایزوله کرده و بار بیمارستان‌ها را کاهش دهیم. وی با بیان اینکه درحال حاضر هدف ما فاصله‌گذاری هوشمند است، گفت: ما در شرایط سنگین اقتصادی هستیم. فعالان بخش اقتصادی و کسبه ما روزهای سختی را گذرانده‌اند البته دولت برحسب مقدورات خود کمک‌هایی را به افراد آسیب‌پذیر خواهد کرد. وزیر بهداشت تاکید کرد: ما مجبور هستیم برای آنکه چرخ اقتصادی کشور به تحرک بیفتد با اجرای دستورالعمل‌هایی کسب و کار مردم را از رونق نیندازیم. در گام اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا افرادی که علائم بیماری داشتند شناسایی شدند. در گام دوم طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا افراد بدون علائم شناسایی می‌شوند که منشأ عفونت هستند و علائم بیماری ندارند اما آن را به دیگران منتقل می‌کنند. نمکی اظهار کرد: برخی‌ها می‌گویند در دولت اختلاف نظرهایی برای اعمال محدودیت‌هایی در جهت مقابله با بیماری کرونا وجود دارد. من این اطمینان را می‌دهم که در دولت هیچ‌گونه ناهماهنگی و عدم همکاری در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: نظرات کارشناسی همکاران من که از دریچه سلامت به موضوع نگاه می‌کنند این است که باید محدودیت‌هایی برای کنترل بیماری اعمال شود، اما همخوانی و هماهنگی نظرات کارشناسی با نظرات دیپلماتیک، اقتصادی و اجتماعی نیاز به زمان دارد. اعتقاد ما این است که مزمن شدن بیماری بزرگ‌ترین آفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. نمکی در ادامه گفت: اگر بخواهیم برای صرفه‌جویی و رونق اقتصادی اولویت سلامت را فراموش کنیم تاوان‌های سنگینی می‌پردازیم. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما در کشوری هستیم که محدودیت‌های شدید اقتصادی داریم تصریح کرد: برای پرداخت یارانه‌ها نیازمند یکسری درآمدهایی هستیم. همچنین برای نگرفتن مالیات و... باید به خزانه کشور نگاه کنیم. من مجبور هستم همکارانم را قانع کنم که بر اساس ضرورت‌های کشور مسائل سلامت را مورد بازنگری قرار دهند.

ظرفیت تخت‌های ICU کشور تقریباً پر شده است!

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های ICU تقریباً پر شده است، گفت: ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خالی است؛ کرونا می‌تواند این فرصت را ایجاد کند که با یک رویه جدید ارائه خدمات و از خدمات نسخه‌نویسی الکترونیک بهره بگیریم. به گزارش تسنیم، دکتر قاسم جان‌بابایی با بیان اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خالی است، اظهار کرد: میزان ماندگاری بیماران بدحال در ICU افزایش یافته است و ظرفیت ICU تقریباً پر شده است؛ اورژانس‌های ما تقریباً خلوت شده است و مردم مراعات کردند؛ حدود چهار هزار تخت آی‌سی‌یو برای بیماران در نظر گرفتیم که تقریباً همه آنها پر است؛ در کنار کاهش نسبی مراجعات به بیمارستان‌ها، روند ترخیص ما در حال افزایش است و با رعایت مردم و اقدامات ستاد ملی مبارزه با کرونا به سمت مهار حرکت می‌کنیم البته هنوز وارد فاز مهار نشده‌ایم. وی افزود: نگرانی در بستری در بیمارستان‌ها در کشور دیده نمی‌شود و در 40 روز گذشته 300 تخت ICU به بیمارستان‌های ما اضافه شده است و الان نگرانی برای اقلام محافظتی در بیمارستان‌ها نداریم؛ در اکثر بیمارستانها خیرین مستقر شده‌اند و کارهایی مانند خرید تجهیزات سرمایه‌ای و توزیع مواد غذایی انجام می‌دهند و در برخی بیمارستان‌ها شاهد حضور گروه‌های جهادی هستیم که به این موضوع افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با کمک‌هایی که از صندوق ذخیره ارزی می‌شود، بخش‌هایی را تقویت کنیم، ادامه داد: توسعه بخش‌های ویژه در اولویت وزارت بهداشت است و توسعه بخش‌های ایزوله منفی و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و توسعه شش هزار تخت بیمارستانی در دستور کار افتتاح قرار دارد که امیدواریم به بهره‌برداری برسانیم. جان‌بابایی تصریح کرد: رسیدن به مهار بیماری در اردیبهشت مشروط به این است که دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی رعایت شود اما هرگونه تغییر رفتار اجتماعی ممکن است این مهار را به تعویق بیندازد.

سفر «ایران» به منطقه «توران» و پاسخ‌های محیط زیست

«ایران» یکی از سه یوزپلنگ در اسارت پارک پردیسان در حالی به منطقه حفاظت‌شده «توران» منتقل شد که واکنش‌های زیادی درباره نحوه انتقال آن تا شفاف نبودن برنامه‌های تکثیر در اسارت را به دنبال داشت. روز یکشنبه ۱۷ فروردین‌ماه خبرهایی از پارک پردیسان تهران مبنی بر انتقال یوزپلنگ‌های در اسارت آن به منطقه حفاظت‌شده توران در استان سمنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. هر چند طی ماه‌های اخیر موضوع انتقال یوزها به زیستگاه‌شان برای تکثیر در اسارت مطرح بود اما عدم انتشار جزئیات مشخصی از این برنامه، هدف آن، شیوه‌های تکثیر در اسارت و... سبب شد که انتقال یوزها با ابهامات و انتقاداتی از سوی فعالان محیط زیست و برخی کارشناسان همراه شود. در نهایت سازمان حفاظت محیط زیست طی این روز «ایران» -یکی از سه یوزپلنگ موجود در اسارت- را به توران منتقل کرد اما در جریان این انتقال برخی کارشناسان حیات وحش در زمینه‌های مختلفی از جمله روش بیهوش‌سازی یوزها، باکس نگهداری آنها، نوع انتقال و استرس وارده به یوزها انتقاد کردند. با وجود اینکه سازمان حفاظت محیط زیست قصد داشت در این روز «کوشکی و ایران» -دو یوزپلنگ دیگر پارک پردیسان- را به منطقه حفاظت‌شده توران منتقل کند اما کوشکی به‌رغم پرتاب دارت بیهوش نشد. ایمان معماریان -دامپزشک حیات وحش که مدتی پزشک پردیسان بود- به ایسنا می‌گوید: پیش از این نیز یوزهای پردیسان بارها برای انجام معاینات مختلف در بازه زمانی مشخص با پرتاب دارت بیهوش شده بودند و نیاز نبود که برای این کار حیوان را ساعت‌های طولانی در معرض استرس قرار داد. برای مثال در بازه زمانی دو تا سه ساعته هر سه یوز موجود در قرنطینه را بیهوش می‌کردیم و معاینات خود را انجام می‌دادیم.

فوت 25 نفر در حوادث جوی اخیر در کشور

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که در حوادث جوی اخیر 25 تن جان خود را از دست دادند. به گزارش ایسنا، مجتبی خالدی گفت: براساس حوادث جوی سه هفته گذشته که در ۱۵ استان رخ داد، ۱۰ استان نیاز به خدمات پیش‌بیمارستانی و امدادرسانی سلامت داشتند که در مجموع تعداد کشته‌شدگان و مصدومان در این استان‌ها به ۶۳ نفر رسید. سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: از مجموع ۶۳ نفر حادثه‌دیده در 17 روز گذشته، ۳۸ مصدوم مربوط به استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، همدان، قم، خراسان رضوی و خوزستان بوده است که هرمزگان بیشترین آمار مصدومان را داشته است. به گفته وی، ۲۵ نفر فوتی حوادث جوی اخیر مربوط به استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، خراسان رضوی و خوزستان بوده است که فارس با ۱۱ فوتی بیشترین آمار را داشته است. خالدی در پایان در خصوص شرایط جوی در مناطق یک و 2 شهر تهران نیز گفت: با توجه به بارش باران و هوای مه‌آلود در مناطق شمالی شهر تهران، نیاز است تا شهروندان با رعایت احتیاط کامل علی‌الخصوص در تقاطع‌ها رانندگی کنند. در این روزها که مراکز درمانی در حال خدمت‌رسانی به مبتلایان به کرونا ویروس هستند، حفظ سلامت و رعایت نکات بهداشتی برای کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها ضروری است.

نحوه پرداخت پاداش بازنشستگی کارکنان دولت اعلام شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی در مورد پرداخت پاداش پایان خدمت مواردی را ابلاغ کرد. محمدباقر نوبخت در این بخشنامه اعلام کرد که این دستورالعمل برای کلیه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی قوای مجریه، مقننه و قضائیه، نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات دولتی نهادهای انقلاب اسلامی به منظور پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان، مانده مرخصی و وجوه بازخریدی به منظور پرداخت به موقع مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۳۹۹، ردیف‌های درآمدی ۲۱۰۲۱۸ با عنوان «درآمد حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دستگاه‌های اجرایی بابت بازخریدی و پاداش پایان خدمت» و ۲۱۰۲۲۱ با عنوان «منابع حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول و مازاد دستگاه‌های اجرایی» و متقابلاً ردیف‌های هزینه‌ای ۲۸- ۵۳۰۰۰۰ با عنوان «اعتبارات بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان از محل فروش اموال مازاد» و ۵۷-۵۵۰۰۰ با عنوان «مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان» پیش‌بینی شده است. طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه در این بخشنامه آمده است که از هم‌اکنون تدابیر لازم برای فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد و تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده اتخاذ شود تا در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آن دستگاه تاخیر یا وقفه‌ای ایجاد نشود. مبلغ واریزی به هر یک از ردیف‌های درآمدی ذی‌ربط عیناً به آن دستگاه ابلاغ، تخصیص و پرداخت خواهد شد.

انتقاد سخنگوی قوه قضائیه از اظهارات رئیس پلیس

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ادعای فرمانده انتظامی تهران مبنی بر افزایش سرقت به خاطر آزادی و مرخصی زندانیان را بررسی کردیم که معلوم شد منطبق بر واقعیت نبوده است. بررسی‌ها نشان داد در ۴۵ روز گذشته سرجمع سرقت کاهش داشته است. به گزارش تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در ادامه نخستین نشست خبری خود در سال 99 در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر پس از اعطای مرخصی‌های ویژه کدام دسته از زندانیان در زندان هستند اظهار کرد: قوه قضائیه تمایل دارد که همه زندانیان در چارچوب و ضوابط قانونی از تسهیلات و امتیازات مناسب برخوردار شوند. وی گفت: سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و عفو در زندان باقی ماندند. یک گروه زندانیان مرتکب جرائم خشن بودند و در این برهه از زمان تشخیص مسوولان قضایی این بود که به جهت حفظ امنیت جامعه و شهروندان، این گروه فعلاً نباید به مرخصی بروند. گروه دوم زندانیانی هستند که ضوابط و مقررات دستورالعمل شامل حالشان بود اما استفاده از آن نیازمند اقداماتی از ناحیه خود زندانی مانند سپردن تامین مناسب بود. البته از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده کمیته‌ای در استان‌ها تشکیل و نسبت به این گروه دوم از تامین‌های سبک‌تر استفاده شود. گروه سوم زندانیان تحت قرار هستند و هنوز حکم نگرفته‌اند و به طور طبیعی شامل مرخصی نمی‌شوند زیرا مرخصی برای محکومان است. سخنگوی قوه قضائیه افزود: درباره این دسته از افراد نیز تاکید شد که کمیته مربوطه بررسی کنند تا در صورت داشتن شرایط لازم بتوانند با تبدیل قرار بازداشت آزاد شوند. وی درباره پرونده‌های شهرداران در سیل سال گذشته گفت: سال گذشته در همین ایام وقوع سیل در استان‌های مختلف را داشتیم. ترک فعل برخی مقامات و مسوولان در شهرداری‌ها در سیل‌های سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...