شناسه خبر : 33485 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یادبود آتش‌نشان

سه سال پس از آتش‌سوزی ویرانگر، پلاسکو جدید قد می‌کشد

ساختمان پلاسکو، ساختمانی تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول است که از آن به عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد. این ساختمان ۱۷ طبقه با ۴۲ متر ارتفاع و با اسکلتِ فلزی در سال ۱۳۴۱ توسط حبیب‌الله القانیان، مالک بزرگ‌ترین کارخانه‌های صنایع پلاستیک‌سازی ایران ساخته شد. این بنا یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود.

یادبود آتش‌نشان

ساختمان پلاسکو، ساختمانی تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول است که از آن به عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد. این ساختمان ۱۷ طبقه با ۴۲ متر ارتفاع و با اسکلتِ فلزی در سال ۱۳۴۱ توسط حبیب‌الله القانیان، مالک بزرگ‌ترین کارخانه‌های صنایع پلاستیک‌سازی ایران ساخته شد. این بنا یکی از مهم‌ترین مراکز تولید و فروش پوشاک در تهران بود. بعد از انقلاب اسلامی مالکیت پلاسکو به بنیاد مستضعفان واگذار شد. ساختمان پلاسکو در روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت، بر اثر آتش‌سوزی فروریخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد. ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷، شورای شهر تهران از صدور پروانه ساخت پلاسکو جدید خبر داد و اینک ساختمان جدید پلاسکو در حال ساخت است.

هفته گذشته برنامه‌ای به مناسبت سومین سالگرد آتش‌سوزی پلاسکو و درگذشت تعدادی از آتش‌نشانان و کسبه برگزار شد و رئیس بنیاد مستضعفان گفت: نباید با هر بحثی مانع ساخت پلاسکو شویم، بگذارید کارمان را بکنیم، اگر به خاطر پارکینگ و عوارض نیز بحثی است، مانع ساخت نشویم و این بحث‌ها را با مذاکره حل کنیم. باید هر کاری که لازم است برای خانواده شهدای آتش‌نشان انجام داد، پلاسکو اکنون در حال ساخته شدن است، با افتخار می‌گویم پلاسکو را می‌سازم و منتی بر کسی نمی‌گذاریم. فتاح تصریح کرد: آن زمان که میدان داغ بود همه ترحم می‌کردند اکنون که فضا سرد شده، همه مطالبه می‌کنند، باید سهم خود را ایفا کنیم، ما پلاسکو را می‌سازیم چون افتخار تهران است.

فتاح عنوان کرد: در طبقه همکف و ورودی می‌خواهیم برای شهدای آتش‌نشان یادبودی طراحی کنیم و این را به خانواده شهدای آتش‌نشان قول دادم، سعی می‌کنیم از نظر یادمان کم نگذاریم، اگر مانعی نباشد دور از دسترس نیست که نیمه دوم سال آینده پلاسکو ساخته شود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها