شناسه خبر : 31303 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیپلماسی مواد مخدر

کشورهای غربی مسوول مستقیم عواقب اختلال در مبارزه با مواد مخدر هستند

دیپلماسی مواد مخدر

مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در حالی هفته پیش با حضور رئیس قوه قضائیه، وزیر امورخارجه و مقامات انتظامی و برخی چهره‌های بین‌المللی برگزار شد، که ایران بعد از اخلال در توافق برجام از سوی آمریکا و اهمال اروپا، تاکید کرده هزینه مقابله با ورود مواد مخدر به غرب را به تنهایی نمی‌تواند پرداخت کند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این مراسم گفت: مشکل ما نبود یک عزم جهانی برای مبارزه با مواد مخدر است. عزم جدی جهانی در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد. وی افزود: تنها کشور مصمم در رابطه با مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران است. موضوع مبارزه با مواد مخدر نیاز به یک کرسی دیپلماسی دارد. همچنین وزیر امور خارجه نیز گفته است: مواجهه با پدیده تولید مواد مخدر و قاچاق آن، اگر یکپارچه در سطح جهان انجام شود به برد همگان می‌انجامد اما اگر گروهی فکر کنند مشکل متعلق به منطقه خاصی است آن گروه از تبعات خطرناک این پدیده در امان نخواهد بود.

محمدجواد ظریف گفت: تاریخ ملل متحد روزهایی را در تقویم خودش دارد برای دستیابی به ایده‌آل‌های نوع بشر مثل جهان عاری از سلاح هسته‌ای، فقر، گرسنگی، بی‌سوادی و... . همه اینها بر مبنای اصول سه‌گانه صلح و امنیت، حقوق بشر و توسعه بنا شده است.وی افزود: امروز ایران پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر است. اقدامات چشمگیر ایران در این عرصه و تحمل هزینه‌های بی‌شمار معنوی و مادی که یک شهید ما ارزش همه دنیا را دارد، پیشگام رسیدن به جهان عاری از مواد مخدر است. علاوه بر ۳۸۸۲ شهید و ۱۲ هزار جانباز هزینه‌های غیرقابل جبرانی که کسی نمی‌تواند آن را جبران کند سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در این زمینه در ایران هزینه می‌شود. ظریف اظهار کرد: اقدامات ما دارای تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی است. سال گذشته یک میلیارد دلار پروژه انسداد مرزی را در مرزهای شرقی اجرا کردیم و ایران الان نزدیک به ۸۰ درصد کشفیات تریاک دارد که بالغ بر ۸۰۰ تن بوده است.

وی گفت: حل مساله مواد مخدر بدون توجه به زیرساخت‌ها و نیازها و توسعه پایدار تقریباً ناممکن است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها