شناسه خبر : 30917 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یک بام و دو هوا

مجلس به وزیر آموزش و پرورش کارت زرد داد

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

یک بام و دو هوا

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ داد. فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، در طرح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به رشد بی‌رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتاب‌های کمک‌آموزشی که حداقل استانداردهای لازم را ندارند، چه اقداماتی برای جلوگیری از این تهدیدها و همچنین هدایت آموزش و پرورش در مسیر درست آن و حذف مافیای کنکور صورت گرفته است؟ سیاست یک بام و دو هوا را دنبال نکنید. تناقض آشکار در عملکرد آموزش و پرورش وجود دارد؛ مولفان کتاب‌های درسی هم با موسسات و انتشارات کمک‌آموزشی همکاری می‌کنند زیرا خود نقص کارشان را می‌دانند. خلأها را ایجاد می‌کنند تا کتاب‌های آموزشی به کتاب‌های کمک‌آموزشی نیاز داشته باشد. طبق گزارش ایرنا، بطحایی در پاسخ به ذوالقدر گفت: یکی از بخشنامه‌های ابلاغ‌شده، ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون در مدارس است. از اوایل سال 97 جلوی برگزاری این آزمون‌ها گرفته شد. این بخشنامه به منظور کاهش سیطره کتاب‌های کمک‌درسی بود و خط آخر آن بر نظارت تکلیف کرده است. اگر تخلفی از سوی همکاران صورت گیرد، حقوقی و اداری است و به هیات تخلفات اداری ارجاع می‌شود.

 وزیر آموزش و پرورش درباره کتاب‌های کمک‌آموزشی نیز توضیح داد: بر اساس بخشنامه‌ای که صادر کردیم از مولفان و گروه‌های آموزشی و مدیران مدارس گرفته تا معاونان به صورت مستقیم و غیرمستقیم حق مداخله در این کار را ندارند. این نخستین بخشنامه‌ای است که در راستای تعارض منافع صادر شده است. او در ادامه گفت: آموزش و پرورش ما از سال‌های گذشته تاکنون به خاطر سیطره‌ای که کنکور و کتاب‌های کمک‌درسی بر آن انداخته از مسیر خود منحرف شده است و امروز در مدرسه مجال فعالیت به مربی پرورشی داده نمی‌شود. خانواده‌ها می‌گویند بچه‌های ما را فقط برای کنکور آماده کنید، به آموزش مهارت‌های زندگی کاری نداشته باشید. وزارت آموزش و پرورش با تمام قوا در حال حرکت است؛ در مدارس ابتدایی هرگونه آزمون و کتاب‌های کمک‌درسی را ممنوع کردیم. پس از پاسخ وزیر آموزش و پرورش، ذوالقدر اعلام کرد که از این پاسخ قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با 114 رای مخالف، 83 رای موافق و 9 رای ممتنع، پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش را قانع‌کننده ندانستند و به او کارت زرد دادند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها