شناسه خبر : 29711 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مخالفت مجلس با منع کودک‌همسری

تصویب انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی

مجلس شورای اسلامی چهارم مهرماه سال جاری یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تصویب کرد که در تبصره این طرح حداقل سن ازدواج در دختران ۱۶ و پسران ۱۸ سال تعیین شده بود، اما این طرح با مخالفت کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رد شد.

طرح معروف به «کودک همسری» که در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برای افزایش حداقل سن ازدواج تدوین شده بود، در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رد شد. این طرح در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از ازدواج دختران کم‌سن و سال تدوین شده بود. مجلس شورای اسلامی چهارم مهرماه سال جاری یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تصویب کرد که در تبصره این طرح حداقل سن ازدواج در دختران ۱۶ و پسران ۱۸ سال تعیین شده بود، اما این طرح با مخالفت کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رد شد. روزنامه «ایران» در گزارشی درباره این موضوع نوشت: «طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس، با اظهار تاسف از رد این طرح می‌گوید: پس از دو سال تلاش‌های مستمر فعالان حقوق زنان و کودکان در جهت کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از ازدواج دختران با سنین پایین این طرح رد شده و مطالبات به وجود آمده از دست رفت. سیاوشی به ماده 1041 قانون مدنی اشاره کرده و می‌افزاید: در این قانون سن قانونی ازدواج دختران 13 سال تمام قرار داده شده مگر اینکه ولی قهری یا دادگاه صالحه اجازه ازدواج دهد ما به دنبال اصلاح این ماده قانون مدنی بودیم زیرا این قبیل ازدواج‌ها به دلیل فقر خانوادگی یا اعتیاد پدر انجام می‌شود و به هیچ عنوان شرایط احراز بلوغ کودک در نظر گرفته نمی‌شود. کودکان ناراضی از ازدواج‌های اجباری بدون اراده در شرایط سخت زندگی مشترک قرار می‌گیرند. ازدواجی که در بیشتر موارد با مردی با اختلاف سنی بالا یا اتباع بیگانه است. او در ادامه با اشاره به گفت‌وگو با یکی از مردانی که با دختری 11ساله ازدواج کرده بود می‌گوید: این فرد پس از ازدواج با دختر کم‌سن دچار سختی‌های زیاد ناشی از بزرگ کردن دختر شده و به هیچ عنوان از ازدواج خود راضی نبود. ازدواج‌هایی از این دست برای دو طرف سختی‌های زیادی به دنبال دارد. مورد دیگری از ازدواج‌های اجباری دختران در سن پایین سال گذشته در مشهد بود که قرار بود دختر 9ساله‌ای به عقد مردی با سن بالا درآید. البته خوشبختانه با مخالفت معاونت قضایی استان خراسان رضوی از این ازدواج جلوگیری به عمل آمد. سیاوشی دلیل رد طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال را رای کمیسیون قضایی مجلس ذکر می‌کند و توضیح می‌دهد: کمیسیون قضایی این طرح را برخلاف شرع تشخیص داده و آن را رد کرد. این در حالی است که ما فتوایی از آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی داشتیم مبنی بر اینکه بلوغ باید بلوغ عقلی هم باشد. از آنجایی که ما فقه پویایی داریم و در مجلس ششم سن ازدواج از 9 سال به 13 سال ارتقا پیدا کرده بود باز هم بر اساس مقتضیات زمان امکان اصلاح ماده قانونی فوق‌الذکر وجود داشت. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به رای‌گیری دوباره و مطرح شدن طرح در مجلس وجود دارد یا خیر پاسخ می‌دهد: باید منتظر باشیم تا گزارش رد طرح به صحن علنی مجلس بیاید اما گمان می‌کنم که در کمال تاسف در این مجلس نمی‌توان طرح را دوباره مطرح کرد.»

کشف هشت چمدان داروی قاچاق سقط جنین

نیروی انتظامی به‌تازگی هشت چمدان داروی قاچاق سقط جنین کشف کرده است. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، با اعلام این خبر درباره آمار سقط جنین در کشور و نحوه نظارت بر مراکز مرتبط با این موضوع نیز گفت: «گاهی متخلفانی هستند که لباس همکاران ما را پوشیده‌اند و گاهی هم برخی متخلفان با لباس خودشان تخلف می‌کنند. بر این اساس برخی سقط را انجام می‌دهند، اما نه ماما هستند و نه پزشک. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب یک میلیون و ۴۷۸ هزار و یک میلیون و ۵۴۰ هزار زایمان در کشور داشته‌ایم و کل جواز سقطی که در کل کشور صادر شده هفت هزار مورد بوده است. آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، حریرچی با تاکید بر اعمال سختگیرانه‌ترین بررسی‌ها برای ارائه مجوز سقط جنین، اظهار کرد: متاسفانه سقط غیرقانونی در برخی موارد انجام می‌شود. به هر حال انجام سقط غیرقانونی مانند قاچاق سوخت یا هر کار غیرقانونی دیگری است. ما در یک کشور ۸۰میلیونی زندگی می‌کنیم و سقط جنین هم می‌تواند در یک زیرزمین انجام شود. در عین حال دست و پای کسی را نمی‌بندند تا جنینش را سقط کنند. بنابراین تقاضا هم وجود دارد. البته وزارت بهداشت نظارت‌های بسیار شدیدی در این حوزه دارد به‌طوری‌که احتمال انجام سقط غیرقانونی در مراکز قانونی مانند بیمارستان صفر و در مراکز مطبی نزدیک به صفر است.

نوبت اینستاگرام ایرانی است

ابلاغیه جدید سازمان تنظیم مقررات رادیویی این شبهه را ایجاد کرده که مقدمات فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال اجراست. روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «نوبت اینستاگرام ایرانی است» نوشت: دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی از درخواست مذاکره با شبکه اجتماعی اینستاگرام برای حفاظت از اطلاعات کاربران ایرانی خبر داده است: «ما از اینستاگرام خواسته‌ایم که با آنها صحبتی داشته باشیم اما هنوز صحبتی صورت نگرفته است. مکاتبات اولیه صورت گرفته ولی هنوز قراری نگذاشته‌ایم. ما دنبال این هستیم که جایگزینی برای این شبکه داشته باشیم و باید گفت که جایگزین مشابه داخلی شکل گرفته است.» ابوالحسن فیروزآبادی برای اینکه به عمق این نگرانی از فعالیت آخرین شبکه اجتماعی در ایران اشاره کند، بحث فنی را پیش کشیده: «من معتقدم باید پلت‌فورم بهتر و کامل‌تری بدهیم؛ چون پلت‌فورمی مثل اینستاگرام متعلق به ۱۰ سال قبل است که تازه به نتیجه رسیده است. در عین حال چیزی که ما الان ارائه کنیم، سه‌ سال دیگر به نتیجه می‌رسد و بالغ می‌شود؛ لاجرم تا آن زمان چیزی که ما ارائه کنیم، نسبت به اینستاگرام خیلی بهتر خواهد بود.» این اینستاگرام قدیمی و پرایراد به نوعی آخرین شبکه فیلترنشده جهانی در ایران است. پس از تعیین تکلیف پیام‌رسان‌های خارجی و با این اظهارنظر رسمی، حالا هدف تازه متولیان فضای مجازی مشخص شد و باید در سالگرد نخستین فیلتر تلگرام، شاهد بحث‌هایی درباره توقف فعالیت اینستاگرام در ایران باشیم؛ اتفاقی که با پیشنهاد ارائه اینترنت بدون اینستاگرام آغاز شد، با حرف‌های فیروزآبادی شکل جدی‌تری به خود گرفت و تنها یک تلنگر مانده تا این شبکه ارتباطی محبوب و کارآفرین هم به جمع فیلترشده‌ها بپیوندد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی درباره احتمال تکرار سرنوشت تلگرام برای اینستاگرام نوشت: «سازمان تنظیم مقررات رادیویی در ابلاغیه‌ای به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دستور داد زمینه عرضه بسته‌های اینترنتی بدون امکان اتصال به اینستاگرام را فراهم کنند. برخی این دستور را زمینه‌ساز فیلترینگ اینستاگرام می‌دانند و اعتقاد دارند سرنوشت تلگرام برای این شبکه اجتماعی نیز تکرار می‌شود. اما مقام‌های رسمی اظهار می‌کنند ابلاغیه ارتباطی با فیلترینگ ندارد، بلکه امکانی است برای خانواده‌هایی که می‌خواهند بسته‌های بدون امکان اتصال به شبکه‌های اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام بخرند.»

در همین حال محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، به نقل از متخصصان، این ابلاغیه سازمان تنظیم را اساساً بی‌فایده توصیف کرده است: «در جلسه‌ای که با متخصصان بخش ارتباطات داشتم، نظرشان بر این بود که این ابلاغیه سازمان تنظیم عملاً بی‌فایده است چراکه اولاً باعث ترویج بیشتر فیلترشکن‌ها می‌شود و ثانیاً هدف از طریق ترویج نرم‌افزارهای مدیریت والدین بهتر محقق می‌شود. نظر درستی بود و لازم است این ابلاغیه اصلاح شود.»

وزارت ارشاد: رسانه ملی ایران تلگرام است

هفته گذشته درحالی‌که بحث درباره فیلتر کردن اینستاگرام هنوز ادامه داشت، یکی از مدیران وزارت ارشاد اذعان کرد که در واقع رسانه ملی ایران تلگرام است و اینستاگرام نیز رسانه دوم مجازی کشور است. مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سمینار تخصصی اظهار کرد: مرجعیت رسانه‌ای در کشور از رسانه داخلی به رسانه‌های خارجی تغییر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سه گروه نخبگان جامعه، یعنی نخبگان سیاسی، فکری و سرمایه‌ای مخاطب رسانه خارجی هستند. گروه دوم طبقه متوسط هستند، رسانه غالب طبقه متوسط جامعه فضای مجازی است و طبقات پایین‌دستی از رسانه‌های ما استفاده می‌کنند هرچند که ماهواره هم دارند. آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، حمیدرضا ضیایی‌پرور گفت: در حوزه رسانه‌های مجازی هم بالغ بر ۶۰ درصد از مردم به اینترنت دسترسی دارند؛ چیزی حدود ۵۵ میلیون نفر که از این تعداد، بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر از تلگرام استفاده می‌کنند و در واقع رسانه ملی ایران تلگرام است. به همین دلیل فیلتر کردند و سیاست انقباضی تشکیل دادند اما مردم ترکش نکردند. اینستاگرام رسانه دوم مجازی ایران است و توئیتر رسانه سوم کشور است با ۱۰ میلیون نفر؛ اکثراً افراد فعال در حوزه سیاسی در توئیتر حضور دارند، توئیتر رسانه گروه نخبگانی است که گروه مرجع هم هستند.

قیمت بلیت مترو واقعی نمی‌شود

اظهارات یکی از اعضای شورای شهر درباره قیمت واقعی بلیت مترو انتقاداتی به دنبال داشت. محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، گفت: من فکر می‌کنم بر اساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت واقعی بلیت مترو در تهران حدود 10 هزار تومان تمام می‌شود. آن‌طور که سایت خبری راه دانا نقل کرده، میرلوحی اظهار کرد: طبق قانون باید یک‌سوم هزینه تمام‌شده بلیت مترو را مصرف‌کننده، یک‌سوم دیگر را شهرداری و یک‌سوم را دولت تامین کند. مترو تهران قیمت واقعی بلیت را ندارد. در حال حاضر تنها با توجه به هزینه‌های بهره‌برداری و آن هم تنها هزینه‌های جاری عدد اعلامی 2300 تومان است که بر اساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت بلیت در تهران چیزی در حدود 10 هزار تومان تمام می‌شود. هیچ جای دنیا در حمل‌ونقل این‌طور عمل نمی‌شود. این روشی که شهرداری پیاده می‌کند نتیجه‌اش 56 هزار میلیارد تومان بدهی است که البته در این مدت پنج تا شش هزار میلیارد آن را پرداختیم وگرنه این رقم الان بیشتر از این بود. این شیوه قابل دوام نیست. در پی انتقاداتی که از این اظهارنظر میرلوحی مطرح شد، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران توضیح داد: منظور ایشان قیمت تمام‌شده بلیت بود نه اینکه از مردم 10 هزار تومان بابت بلیت بگیریم و ما برنامه‌ای برای گران کردن بلیت نداریم. هاشمی همچنین اعلام کرد که در جلسه روز دوم دی‌ماه شورای شهر تهران برای اولین‌بار تحقیق و تفحص از موسسه همشهری در شورای شهر تهران مطرح شده و اعضای شورا پس از ماه‌ها تحقیق و تفحص در مورد موسسه همشهری نظرات خود را بیان کرده‌اند. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، هاشمی در پاسخ به این سوال که نتیجه تحقیق و تفحص چه می‌شود، گفت: یا باید به سازمان تخلفات اداری ارجاع داده شود یا موضوع برای پیگیری بیشتر به قوه قضائیه ارجاع شود. او همچنین از تصویب کلیات انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی خبر داد و اعلام کرد: 2000 میلیارد تومان این اوراق به مترو و 1000 میلیارد تومان به اتوبوس اختصاص داده می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها