شناسه خبر : 2942 لینک کوتاه

۲ / ۵۱ درصد دانش‌آموزان تهرانی قلیان می‌کشند

پاسخ وزیر بهداشت به منتقدان «تحول»

علیرضا دبیر در این جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به کاهش بودجه دفتر شهردار تهران گفت: شهرداری تهران ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به اشخاص حقیقی درخواست کرده بود که کمیسیون برنامه و بودجه این رقم را به ۴۰ میلیارد تومان کاهش داد.

حمیده حق‌پرست
این روزها در حالی که مجلس تعطیل است و لاجرم لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق خاک می‌خورد، اعضای شورای شهر پایتخت حسابی فعال هستند تا لایحه بودجه شهرداری تهران را بررسی کنند. «اعتماد» در این باره در گزارشی نوشت: ...در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که با حضور محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران و معاونان او برگزار شد، لایحه بودجه سال 13۹۵ شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید. جلسه‌ای که در آن با پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران، بودجه سال 13۹۵ شهرداری ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید.
بودجه‌ای که ۱۱ هزار میلیارد آن نقد و بیش از شش هزار میلیارد تومان آن غیر نقد است. علیرضا دبیر در این جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به کاهش بودجه دفتر شهردار تهران گفت: شهرداری تهران ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به اشخاص حقیقی درخواست کرده بود که کمیسیون برنامه و بودجه این رقم را به ۴۰ میلیارد تومان کاهش داد. همچنین بودجه ۱۲۰ میلیارد‌تومانی اعتبارات پیش‌بینی‌نشده در اختیار شهردار در بخش سرمایه‌ای به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. اما از دیگر مواردی که در بودجه پیشنهادی شهرداری کاهش پیدا کرده بود، بودجه پاداش‌های اتفاقی بود. به گفته دبیر، ۱۵ میلیارد تومان نیز برای کمک به موسسات عمومی، ۴۰ میلیارد تومان برای پاداش‌های اتفاقی و ۳۵ میلیارد تومان برای اعتبارات پیش‌بینی‌نشده در اختیار شهردار در بخش هزینه‌ای پیشنهاد شده است. دبیر سرجمع اعتبارات حوزه شهردار را ۲۱۱ میلیارد تومان دانست و گفت: هر سال بودجه در اختیار شهردار افزایش پیدا می‌کرد اما امسال این بودجه کاهش پیدا کرده است. سال بعد هم باید این اختیارات کمتر شود که شهرداری در چارچوب برنامه عمل کند.
از دیگر اخبار هفته پیش می‌توان به برگزاری مراسم خواهرخواندگی دو شهر ایران و ایتالیا اشاره کرد. به گزارش «ایسنا» این مراسم با حضور جمعی از فعالان و متخصصان گردشگری دو کشور و ایرانیان مقیم ایتالیا در میلان برگزار شد و لوح خواهرخواندگی دو شهر قشم و «ویمودرون» (Vimodrone) نیز رونمایی شد.
در حوزه سلامت نیز ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در روزهای پایانی بهمن‌ماه به ارائه آماری از ابتلا به ایدز در کشور پرداخت و افزود: تاکنون ۳۰ هزار و ۱۸۳ نفر حامل ویروس HIV در کشور شناسایی شده‌اند که از این میان 7378 نفر فوت شده‌اند و همچنین در حال ‌حاضر 9394 نفر در مرحله بالینی و تحت درمان هستند.
اگر به صفحات غیرسیاسی روزنامه‌ها توجه کنیم آرام‌آرام شاهد استقبال رسانه‌ها از بهار و سال نو هستیم. در این زمینه نشریات سبک زندگی زودتر از بقیه به انتظار بهار نشسته‌اند.

پاسخ صریح وزیر بهداشت به منتقدان «تحول»
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در پاسخ به منتقدان برنامه‌های فعلی وزارت بهداشت و متهم کردن این وزارتخانه به «درمان‌محوری» گفت: چون فضا، فضای انتخابات است، حرف نیز زیاد زده می‌شود و از آنجا ‌که حرف هزینه‌ای ندارد، حرف مفت نیز زده می‌شود، به‌خصوص در حوزه سلامت، خیلی‌ها که پیش ‌از این سمت داشتند و خود نیز سابقاً مسوول وزارت بهداشت بوده‌اند و در دو سال گذشته می‌توانستند دست ما را بگیرند؛ اما به جای آنکه دست ما را بگیرند، پایمان را گرفتند. ما متهم شدیم که به بهداشت اهمیت نمی‌دهیم، چون جراح هستیم و فکر می‌کنیم درمان مقدم بر پیشگیری است. اما هدف ما در این دولت در حوزه سلامت، منفعت مردم توام با رضایت بود. روزی که به اجبار برای کسب رای اعتماد به مجلس رفتم، درباره پزشک خانواده توضیح دادم و گفتم که اجرای آن ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد. ما قول بیجا نمی‌دهیم.
اگر درست پیش برویم، حدود ۱۲ سال کار داریم که مشروط به کمک دولت، مجلس و مسوولان نظام است. در جمهوری اسلامی تا زمانی که کار می‌کنید، پاکدست و مشروع هستید ولی بعد از ترک خدمت، همه‌چیز علیه شما می‌شود. به گزارش «اعتماد» او در ادامه تصریح کرد: «من تا زمانی که مسوول هستم، صحبت می‌کنم و بعد از مسوولیت به حرفه خود می‌پردازم و اگر حرفی هم داشته باشم، نه در ملاءعام، بلکه در خفا بر زبان می‌آورم. منتقدان واقعاً خجالت نمی‌کشند که در تلویزیون می‌گویند ما نظام ارجاع را قبول نداریم؟ از یک طرف اعلام می‌کنند ۹۰ درصد خدمات دهان و دندان خصوصی است، اما توجه ندارند که بیمارستان دهان و دندان در کشور نداریم. کجا در مسیر حمایت از مردم در حوزه بیمه خدمات دهان و دندان قدم برداشتند؟»

رجزخوانی اوباش گلستان برای اشرار مازندران
چهار شرور گلستانی که با انتشار فیلم‌هایی در تلگرام برای اشرار تلگرامی مازندران رجزخوانی کرده بودند، در شهرستان بندر گز دستگیر شدند. به گزارش «جام‌جم»، ماجرای رجزخوانی اشرار در تلگرام از یک ماه قبل و با انتشار فیلم چند نفر از اشرار مازندران آغاز شد. در این فیلم‌ها شش نفر از اشرار مازندران برای یکدیگر رجزخوانی می‌کردند و یکی از اشرار معروف به «شاه مازندران» نیز با قمه مردی را کتک می‌زد.پس از انتشار این فیلم‌ها، پلیس مازندران در عملیات‌هایی اشرار را دستگیر و دادستان بابل هم اعلام کرد اتهام شاه مازندران، محاربه است. در حالی که ماجرای رجزخوانی اشرار مازندران پایان یافته بود، ماموران فتای استان گلستان هنگام رصد در فضای مجازی مشاهده کردند که چهار مرد جوان تصاویر و فیلم‌هایی از خود تهیه کرده و در حال انتشار آن در تلگرام هستند. این افراد که بدن‌شان پر از خالکوبی بود، قدرت‌نمایی و شرارت‌های خود را به نمایش گذاشته و به رجزخوانی برای اشرار مازندران پرداخته بودند.

استعفای مسوولانه
شهردار منطقه۲ در پی حادثه کارواش سعادت‌آباد استعفا داد. عزیزالله نظری، شهردار منطقه۲ در نامه‌ای به شهردار پایتخت، ضمن ابراز تاسف از اتفاق پیش‌آمده در خصوص کارواش سعادت‌آباد و عذرخواهی از شهروندان، استعفایش را تقدیم محمدباقر قالیباف کرد. به گزارش ایسنا، در بخشی از نامه عزیزالله نظری به شهردار تهران آمده است: «زمین کارواش دریا بنا به دلایل حقوقی و فقهی که به صورت مجزا در گزارش فنی سازمان بازرسی آمده و همزمان با این نامه خدمت شما در شورای محترم شهر ارائه شده است، متعلق به مسجد و وقفی نیست و اقدام شهرداری در فروش زمین و رفع تصرف غیرقانونی این ملک پس از تلاش‌های دوساله برای جلب رضایت هیات امنای مسجد کاملاً قانونی و در جهت احقاق حق مالک و اقدام مسجد در فروختن سه دانگ زمینی که به قول خود هیات امنا وقفی است، غیرقانونی و غیرشرعی است.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: در تاریخ ۱۷ بهمن، ماموران اجرای احکام منطقه مجدداً، در معیت ماموران انتظامی، برای پلمب واحد مذکور مراجعه نمودند که متاسفانه با مقاومت کارگران کارواش روبه‌رو شدند. کارگران با در دست داشتن چماق و سنگ اقدام به ضرب و جرح ماموران اجرای احکام کردند که این امر موجب آسیب‌دیدگی ماموران شهرداری و شعله‌ورشدن آتش احساسات بین طرفین دعوا شده است. متاسفانه و به‌صورت کاملاً عامدانه و از پیش طراحی‌شده، فیلمی که تنها بخش دوم ماجرا را آن هم فقط از یک زاویه نشان می‌دهد، در رسانه‌ها منتشر شده است. در پایان این نامه، تاکید شده است: «در هر صورت، باوجود غیرقانونی بودن اقدامات متصدیان کارواش و هیات امنای مسجد بنده به‌عنوان بالاترین مسوول اجرایی در منطقه، ضمن ابراز تاسف در این حادثه پذیرش قصور در مدیریت صحن عملیات و عرض پوزش خدمت شما و همین‌طور خانواده بزرگ شهرداری تهران که اتفاق اخیر موجب شکل‌گیری موجی از تخریب این جمع در شهرداری تهران شده است و مسوولیت این واقعه را بر گردن گرفته و به این وسیله استعفای خویش را به اطلاع می‌رسانم.»

۲ /۵۱ درصد دانش‌آموزان تهرانی قلیان و ۳۱ درصد سیگار می‌کشند
علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت آمار مصرف قلیان و سیگار میان دانش‌آموزان تهرانی را به ترتیب ۲ /۵۱ و ۳۱ درصد اعلام کرد. او در نشست معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به بررسی درباره میزان شیوع مصرف دخانیات میان دانش‌آموزان تهران گفت: این آسیب‌ها جدی است، ۹۰ درصد کسانی که معتاد به سیگار هستند مصرف آن را از سنین کمتر از ۱۸ سال شروع کرده‌اند. ایسنا با اعلام این خبر به بخش‌های دیگری از سخنان سیاری پرداخت. این مدیر بهداشتی در خصوص پیگیری عدم صدور مجوز قلیان نیز گفت: ما با مراکزی که بدون مجوز، قلیان عرضه می‌کنند، برخورد خواهیم کرد. همچنین برنامه‌هایی در خصوص اطلاع‌رسانی به مردم و دانش‌آموزان طراحی شده است. در برخی مراکز عرضه قلیان مواد روان‌گردان در قلیان‌ها دیده شده که ما گزارش آن را به قوه قضائیه داده‌ایم و منتظر پیگیری آن هستیم.

احتمال قطع توزیع شیر در مدارس
بعد از تمام اما و اگرها درباره وضع توزیع شیر در مدارس، حالا مشاور اجرایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از احتمال قطع توزیع شیر در مدارس به دلیل اختصاص نیافتن بودجه خبر داده است. منصور مجاوری با بیان اینکه آموزش‌وپرورش به کارخانجات لبنیات بدهکار است، دراین‌باره گفت: «درباره ادامه یا ادامه نیافتن توزیع شیر در مدارس، کمیته ملی شیر تصمیم‌گیری خواهد کرد.» به گزارش شهروند او با اشاره به اینکه دولت در ابتدای سال، بودجه خوبی را برای شیر مدارس مصوب کرد، گفت: «اما از محل هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد، تاکنون اعتباری داده نشده است. البته از بودجه عمومی، ۷۵ درصد بودجه‌ای که قرار بود به توزیع شیر مدارس اختصاص یابد، تخصیص داده شده است. با ۱۵۰ کارخانه شیر قرارداد داریم و زمانی که اعتبار اختصاص نیابد، نمی‌توانیم پاسخگوی کارخانجات باشیم اما باید بگویم با توزیع ۵۰۰ میلیون پاکت شیر از ابتدای مهر ۹۴ در مدارس بی‌سابقه‌ترین برنامه توزیع شیر را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.»
افزایش اختلالات روان در کودکان افزایش پیدا کرده است
محمدرضا محمدی، دبیر علمی ششمین همایش «سلامت روان و رسانه» در نشست خبری این همایش گفت: نتایج مطالعاتی که طی سه سال گذشته در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد روی نمونه آماری ۱۰ هزارنفری انجام شده است، نشان می‌دهد که اختلالات روان در کودکان نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش خبرآنلاین او نتایج این مطالعات را برای جامعه روانپزشکی کشور هم شوکه‌کننده توصیف کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود مشکلات اجتماعی و اقتصادی که جامعه، طی سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده است، سلامت روان جامعه و کودکان را تحت تاثیر قرار داده است. او خانواده و آموزش و پرورش را دو نهاد بسیار تاثیرگذار در پیشگیری و کنترل اختلالات روان کودکان دانست و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با آگاه کردن جامعه در خصوص بیماری‌های روان و از سویی ممانعت از انتقال اطلاعات غلط در جامعه، به این دو نهاد اطلاعات مورد نیاز برای پیشگیری از اختلالات روان کودکان را ارائه کنند.

کمک مردم و رسانه‌ها برای نجات یک ورزشکار
عضو ۲۲ساله تیم ملی راگبی کشورمان که چندی پیش دچار سانحه رانندگی شد، بعد از حدود یک ماه بالاخره سلامتی نسبی‌اش را به دست آورد و از بیمارستان آسیا مرخص شد. البته به دلیل شدت آسیب‌دیدگی این دختر ورزشکار قرار است او حدود یک ماه نیز در یک بیمارستان دیگر بستری شود و به فیزیوتراپی بپردازد. در این مدت به همت ورزشکاران، هنرمندان،‌ مسوولان و مردم که با پخش اطلاعیه‌های مختلف باعث شدند خیلی از اقشار برای کمک به این جوان آسیب‌دیده بشتابند، مقداری از هزینه‌های درمان او توسط افراد خیر پرداخت شد. با این حال خانواده سارا عبدالملکی انتظار کمک بیشتری را دارند چون از نظر مالی خیلی در وضع مناسبی به سر نمی‌برند و معتقدند هزینه‌های درمان دخترشان تا چند سال ادامه خواهد داشت. مادر سارا عبدالملکی در این‌باره به «شهروند» گفت: «بالاخره با نظر پزشکان سارا از بیمارستان مرخص شد، اگرچه او را به یک مرکز دیگر انتقال دادیم تا کارهای فیزیوتراپی روی او انجام شود. وزارت ورزش نیز به ما لطف داشت و تقریباً نیمی از هزینه‌های بیمارستان را پرداخت کرد. البته هزینه‌های زیادی در این مدت برای ما تراشیده شده که با کمک‌های مردمی توانستیم آن را بپردازیم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها