شناسه خبر : 2668 لینک کوتاه

آکادمی مداحی برای نوگلان در سیما

پایتخت میزبان پرندگان مهاجر

در حالی که در سال‌های اخیر به اخبار بد زیست‌محیطی عادت کرده‌ایم، شنیدن خبری خوب در این زمینه برای بسیاری از مخاطبان به آرزویی دور و دراز بدل شده‌ است. با این حال این روزها پایتخت میزبان مهمانان تازه‌واردی است که تا پیش از این هیچ‌گاه علاقه‌ای برای نشستن در این شهر خاکستری نداشتند.

حمید‌‌‌‌‌ه حق‌پرست
این روزها بسیاری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی اخباری را می‌شنوند که اگر یک‌دهم آن هم واقعی باشد، باید دودستی بر سر خود بکوبند. سازمانی که قرار بوده ‌است از پس‌انداز دسترنج کارمندان و کارگران، زندگی قابل قبول و توام با کرامتی را برای دوران پیری آنان فراهم کند، عرصه تاخت و تاز عناصری شده بود که پس‌اندازهای آنان را به مثابه غنیمت جنگی از کافر حربی دانسته و هرگونه که میل‌شان کشیده از آن بهره برده‌اند، از معامله عجیب 17 هزار میلیاردی با جناب راننده سابق گرفته تا پول‌توجیبی به 37 نماینده یا به قول متهم اصلی 150 نماینده. این روزها پرسش‌های بسیار مهم و اساسی مانند خوره ذهن بسیاری از مردم نجیب و همیشه در صحنه کشور را می‌خورد. پرسش‌هایی قابل تامل و مهم. اگر دولت جناب احمدی‌نژاد با ریاست مشایی و... ادامه می‌یافت آیا امکان این افشاگری‌ها وجود داشت؟ آیا تا سال 1400 دیگر چیزی از تامین اجتماعی برای بذل و بخشش باقی مانده بود؟ آینده کارمندان و کارگران چه می‌شد؟ از دیگر اخبار این هفته می‌توان به نصب بیلبوردهای جدید شهرداری برای ترغیب خانواده‌ها به ازدیاد نسل اشاره کرد. بیلبوردهایی عاری از هرگونه خلاقیت که بیشتر به کاریکاتورهایی در نهی زاد و ولد می‌ماند تا ترغیب برای افزایش جمعیت. با توجه به اینکه جناب شهردار اصولاً در همه فعالیت‌های خود برنامه‌ای دقیق دارند که قاعدتاً ما بصیرت درک آن را نداریم، باید منتظر نتایج این برنامه تبلیغی که قاعدتاً هزینه‌های فراوانی نیز داشته ‌است باشیم. برای سنجش موفقیت این طرح اما احتیاج به فناوری خاصی نیست. کافی است نرخ زاد و ولد در 9 ماه آینده را بررسی کرده و میزان موفقیت سردار قالیباف را به نظاره بنشینیم. در همین هفته تیم ملی فوتبال ایران نیز به خوبی و خوشی رقبای خود را در جام ‌جهانی شناخت. طبق قرعه‌کشی صورت‌گرفته در برازیلیا که به قول عادل فردوسی‌پور به سبب منشوری بودن پوشش خانم مجری برنامه، هموطنان نتوانستند آن را مشاهده کنند، ایران با آرژانتین، بوسنی و نیجریه هم‌گروه شد. هنوز دقایقی از این رویداد نگذشته بود که پیج فیس‌بوک جناب مسی به صحنه‌ای برای فحاشی برخی کاربران ایرانی به این ورزشکار بدل شد. پیش از این پیج بازیکنان تیم ملی والیبال ایتالیا، ملک عبدالله و... نیز مورد حملات فحاشانه کاربران ایرانی قرار گرفته‌ بود. اتفاقی که نشان می‌دهد بسیاری از ما با همه شعارهای اخلاقی متاسفانه در درون لمپن‌های فحاشی داریم که در صورت وجود آب شناگران خوبی به شمار می‌آییم. طبق آخرین اخبار مجری زن مراسم قرعه‌کشی، در مقابل سیل فحاشی‌های کاربران ایران پیج فیس‌بوک خود را از دسترس خارج کرده‌ است. در کنار این اخبار، در حوزه بانوان در هفته گذشته شاهد رخدادی مبارک بودیم. به گزارش ایرنا سامیه بلو‌چ‌زهی از بانوان اهل سنت ایران به عنوان نخستین شهردار زن در استان سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرد. وی مسوولیت شهرداری شهرستان سرباز واقع در جنوب این استان را بر عهده گرفته است. باید دید این خانم شهردار می‌تواند با اقدامات خود تابوی حضور زنان در مسندهای مدیریتی را در این بخش به شدت مردسالار کشور بشکند؟ این پرسشی است که در آینده پاسخ آن را خواهیم یافت.

دریاچه «چیتگر» میزبان صدها پرنده مهاجر
در حالی که در سال‌های اخیر به اخبار بد زیست‌محیطی عادت کرده‌ایم، شنیدن خبری خوب در این زمینه برای بسیاری از مخاطبان به آرزویی دور و دراز بدل شده‌ است. با این حال این روزها پایتخت میزبان مهمانان تازه‌واردی است که تا پیش از این هیچ‌گاه علاقه‌ای برای نشستن در این شهر خاکستری نداشتند. شرق در این باره در گزارشی آورده است: «... تهران دریا ندارد، درست! اما این همه مرغ دریایی که تن‌های سفیدشان را ول داده‌اند توی هوا اینجا چه می‌کنند. کنار آسمانخراش‌های منطقه 22 تهران. این مرغ‌های دریایی مهمانان جدید تهران هستند، مهمانانی که حدود یک ماه است به پایتخت دود و جمعیت آمده‌اند. آن‌طور که یک پرنده‌شناس به شرق گفته این پرنده‌ها مهاجرانی از اروپای شرقی و شمال سیبری هستند که برای زمستان‌گذرانی مثل همیشه به ایران آمده‌اند و رهسپار تالاب‌های فارس و خوزستان بودند اما سر راهشان به جنوب بیخ گوش تهران با پهنه آبی بزرگی مواجه شده‌اند که سال قبل اینجا نبود. دریاچه چیتگر را از آسمان دیدن همانا و فرمان فرود از سوی سردسته همان. نتیجه آن شد که حالا تهران میزبان این پرنده‌های زیبای مهاجر است. فراز و فرودشان در آسمان و روی آب دریاچه چیتگر تصویر زمخت برج‌های بلند‌مرتبه منطقه 22 که مثل علف هرز از هر گوشه و کناری بالا رفته‌اند و جرثقیل‌های غول‌پیکر روی سرشان را قابل تحمل کرده است. تصویری که تا چندی پیش حتی تصورش در تهران هم محال بود...اما مرغ‌های دریایی تهران با جیغ‌های خفیف‌شان به شما رویای دریا می‌دهند، چشم‌هایتان را ببندید انگار که دریایی را از جایی دور بار زده باشند تا تهران.»

دلایل ۹۰ هزار طلاق در سال جاری
این روزها اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت میزان ازدواج و طلاق در کشور منتشر می‌شود. آماری که بسیاری از جامعه‌شناسان را نسبت به آینده جامعه ایرانی نگران کرده ‌است. در همین زمینه احمد تویسرکانی معاون قوه قضائیه در هفته گذشته آمار تازه‌ای از میزان طلاق و ازدواج در کشور منتشر کرد. وی در این آمار از کاهش پنج‌درصدی ازدواج و افزایش شش‌درصدی طلاق خبر داد و گفت: «در هفت‌ماهه سال جاری 467 هزار و 242 مورد ثبت واقعه ازدواج و 90هزار و 653 مورد ثبت واقعه طلاق در کشور داشته‌ایم.» وی در ادامه آمار تفکیکی دلایل طلاق در این مدت را نیز منتشر کرد و گفت: «حدود هشت درصد طلاق‌ها به سبب ترک زندگی توسط یکی از زوجین، شش درصد به سبب اعتیاد، سه درصد بر اثر ضرب و شتم، 15 درصد در اثر محقق نشدن شروط ضمن عقد و... بوده ‌است. ازدواج مجدد، دخالت خانواده‌ها، خیانت، اختلالات جنسی و... نیز از دیگر عوامل مهم طلاق در ایران به شمار می‌رود.»

دختران شین‌آبادی درس سوختن و ساختن آموختند
حدود یک سال از فاجعه شین‌آباد می‌گذرد. شرق در سالروز این حادثه گزارشی را به این امر اختصاص داده است. این روزنامه می‌نویسد: «... حالا یک سال از آن داستان می‌گذرد، همه دانش‌آموزان ایرانی که نه! همه مردم؛ شین‌آباد و دانش‌آموزان و معلم آن را می‌شناسند. حتی دوستی می‌گفت که دایی‌ام از هلند عکس بچه‌ها را برایم فرستاده و ناراحت‌شان بوده است. دخترکان شین‌آبادی که امسال کلاس پنجم هستند، یک ‌پایشان در مدرسه است و یک ‌پایشان در بیمارستان‌های تهران. این را پدر سیما شادکام می‌گوید و گلایه می‌کند که دختران‌مان را به بیمارستان‌های 15 خرداد و ساسان در تهران فرستادند، از پزشک‌شان راضی بودیم، روند درمانی‌شان هم خوب بود اما به یکباره اعلام کردند که هزینه‌های درمان‌شان بالاست و باید به بیمارستان محب منتقل شوند...با اینکه اصلاً راضی نبودیم اما بالاخره پذیرفتیم، پرونده 12 نفر از بچه‌ها به آنجا رفت، آنها را معاینه هم کردند اما با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز هیچ خبری به ما نداده‌اند که ادامه روند درمانی چگونه است... بیشتر عمل جراحی بچه‌ها تا به امروز روی دست‌هایشان بوده و هنوز جراحی صورت آنها شروع نشده است... بعضی از خانواده‌ها از پس هزینه‌های دارویی برنمی‌آیند و واقعاً نیاز به کمک دارند، البته آموزش ‌و پرورش کمک می‌کند اما باید دائم پیگیری کنیم. به غیر از سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده که امروز در مزار شین‌آباد خفته‌اند، 26 دانش‌آموز دیگر در آتش سوخته‌اند که 14 نفر آنها وضعیت بهتری دارند و با دریافت دیه توانسته‌اند روند درمان‌شان را طی کنند اما 12 نفر دیگر آنها یعنی فریده امیدوار، آمنه راک، نادیا صالح، مبینا پرکم، آمنه اسماعیل‌پور، مهناز محمدپور، سیما شادکام، سیما مرادی، آرزو طاهرآبادی، شادی ابراهیمیان، اسرین معروفی و اسمعه دروی هنوز تحت درمان هستند و تا راه بهبودی فاصله زیادی دارند.»

آکادمی مداحی نوگلان حسینی در تلویزیون!
در حالی که خبر می‌رسد برنامه پر‌سر و صدای آکادمی خواننده مشهور خارج از کشور امسال بنا به دلایلی نامعلوم امکان برگزاری نیافته است مسوولان داخلی به نظر می‌رسد به شدت در حال بومی‌سازی برنامه‌های این شبکه هستند. پس از بومی‌سازی برنامه بفرمایید شام و «چرا که نه» عزیزان سیما در حال تولید برنامه‌ای جدید هستند که به نظر می‌رسد حتی نام آن را نیز از برنامه‌ای در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان وام گرفته باشند. به گزارش ایسنا مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو از تولید یک برنامه جدید با عنوان آکادمی مداحی نوگلان حسینی خبر داد. وی تاکید کرد: «با مشارکت فرهنگسرای اندیشه در حال تدارک برنامه‌ای جدید برای بچه‌هایی که مداحی دوست دارند هستیم. این برنامه با عنوان نوگلان حسینی قرار است روز اربعین حسینی (ع) به مدت چندین ساعت از شبکه دو به روی آنتن برود... نوگلان حسینی یک برنامه اختصاصی برای مداحان کوچک یا به نوعی یک آکادمی مداحی برای بچه‌هاست که ضبط آن از چند روز دیگر آغاز می‌شود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها