شناسه خبر : 2636 لینک کوتاه

ویلاسازی در محدوده جنگل‌ها و منابع طبیعی ممنوع شد

تفریح به شرط تخریب

همه‌روزه بخش بزرگی از جنگل‌ها، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی به عنوان شریان‌های حیاتی کشور و مردم تخریب و تبدیل به ویلا می‌شود، غافل از اینکه این بناها با گسترش روزافزون خود راه تنفس مردم را تنگ‌تر می‌کند.

همه‌روزه بخش بزرگی از جنگل‌ها، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی به عنوان شریان‌های حیاتی کشور و مردم تخریب و تبدیل به ویلا می‌شود، غافل از اینکه این بناها با گسترش روزافزون خود راه تنفس مردم را تنگ‌تر می‌کند. هر‌روزه ساخت‌وسازها در کشور بیشتر می‌شود و حال چند سالی است که مردم به جان طبیعت افتاده‌اند و سعی دارند با خرید و ساخت در جنگل‌های شمال کشور آرامشی برای خود بخرند در صورتی که آرامش را از طبیعت می‌گیرند و حق زندگی حیات‌وحش و جنگل‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. در سال‌های اخیر این معضل به‌قدری روند افزایشی به خود گرفته است که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار اخیرش با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به حفظ منابع طبیعی و لزوم برخورد جدی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست با این پدیده شوم تاکید کردند که این خود بیانگر اهمیت و نقش این منابع بر زندگی و پیشرفت و آبادانی کشور است. از نگاه کارشناسان نیز عوامل متعددی همچون زیاده‌خواهی دلالان و زمین‌خواران، به‌صرفه نبودن کشاورزی و شرایط سخت زندگی روستاییان در این امر دخیل است، اما بی‌توجهی مسوولان و نبود حمایت و حفاظت لازم از کشاورزی و منابع طبیعی، می‌تواند اصلی‌ترین عامل تحقق چنین فرآیندی باشد.
در این میان رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخشنامه‌ای به ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور خواستار برخورد جدی با هرگونه تصرف غیرقانونی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی شده است. در این بخشنامه نقش جنگل‌ها در زندگی بشر از جنبه‌های اقتصادی و اکولوژیک انکارناپذیر است به طوری‌ که حدود 60 درصد اکسیژن مصرفی انسان‌ها در جنگل تولید شده و این منابع باارزش قادرند تا 40 برابر بیش از محیط‌های غیر‌جنگلی آب را جذب کنند و منبع اصلی کاهش آلودگی و ترسیب کربن محسوب می‌شوند. کشور ایران به دلایل مختلف با سرانه حدود دو هکتار جنگل در مقایسه با سرانه هشت هکتار جهانی جزو کشورهای با پوشش کم جنگلی است که بر اساس شاخص فائو با سطح جنگل کمتر از 25 درصد مساحت کل کشور از نظر محیط زیست انسانی در وضعیت بحرانی قرار دارد. اهمیت حفاظت و توسعه اراضی جنگلی در کشور بیش از پیش ملموس است و این سازمان در کنار برنامه‌های توسعه جنگل و افزایش کارکردهای اکولوژیک، اکوتوریسمی و اقتصادی آن و تثبیت مالکیت قطعی دولت بر اراضی ملی و دولتی با بهره‌گیری از دانش بومی و فناوری نوین، عزم جدی در برخورد با هرگونه تصرف غیرقانونی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی دارد.
بنابراین ادارات کل منابع طبیعی با استفاده از ابزارهای قانونی موجود و توان نیروهای یگان حفاظت و بهره‌گیری از مشارکت مردم بیش از پیش در حفاظت از عرصه‌های ملی و به منظور حفاظت و صیانت انفال برخورد با هرگونه ساخت‌وساز در این اراضی برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اند. رئیس سازمان جنگل‌ها در بخشنامه ارسالی به ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها از یگان حفاظت منابع طبیعی خواسته است ضمن هماهنگی لازم با دادگستری و تقویت گشت و مراقبت، از هرگونه ساخت‌وساز و تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی ملی و به ویژه جنگل‌ها جلوگیری و همزمان با توقف عملیات تغییر کاربری نسبت به رفع تصرف و اعاده به وضع سابق عرصه با انجام مراحل قانونی ذی‌ربط اقدام کنند. در این باره نیز خداکرم جلالی گفته است که هرگونه مجوز تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز از سوی دستگاه یا سازمانی از طریق مراجع قضایی تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

  • پایان تلخ جنگل

    بررسی مشکلات ساخت و ساز بی‌رویه در جنگل‌ها در گفت‌وگو با هادی کیادلیری

    پایان تلخ جنگل

  • ماتم سبز

    وقتی آجر، ‌ جایگزین درخت می‌شود

    ماتم سبز

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها