شناسه خبر : 2174 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درمان ارزان، راهبردی برای آینده

دکتر دوی شتی دو قهرمان دارد که عکس هر دو را در اتاق کارش آویخته: مادر ترزا و ماهاتما گاندی. اما شتی خود اینک به قهرمانی بدل شده که با ارائه خدمات جراحی ارزان‌قیمت به هزاران بیمار هندی مشکل هزینه‌های سنگین پزشکی را برای مردم فقیر هند آسان کرده است.

حمیدرضا فتاحی
دکتر دوی شتی دو قهرمان دارد که عکس هر دو را در اتاق کارش آویخته: مادر ترزا و ماهاتما گاندی. اما شتی خود اینک به قهرمانی بدل شده که با ارائه خدمات جراحی ارزان‌قیمت به هزاران بیمار هندی مشکل هزینه‌های سنگین پزشکی را برای مردم فقیر هند آسان کرده است. اشتباه نکنید این جراح تحصیل‌کرده لندن صرفاً یک نیکوکار که با هدف خیر به دنبال درمان مردم باشد، نیست. او به معنی واقعی کلمه یک کاپیتالیست است که با هدف کسب سود و البته درمان مردم فقیر دست به ابداع زده و با تاسیس 21 مرکز جراحی در سراسر هند خدمات جراحی قلب و عروق را که تخصص خود او نیز در این زمینه است به بیماران ارائه می‌کند. شتی در مصاحبه با خبرنگار فوربس آو ایندیا از رویای خود برای دهه آینده سخن گفته است. او می‌خواهد هزینه جراحی قلب باز را طی یک دهه آینده تا 800 دلار کاهش دهد. رویایی که سرینات ردی رئیس بنیاد جهانی قلب نیز آن را خیلی دور از دسترس نمی‌داند. رئیس بنیاد جهانی قلب حتی بر این باور است که متد منحصر به فرد شتی می‏تواند مدل تجاری نظام درمانی جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
در کشورهای در حال توسعه کاهش هزینه‌ها تا بدین اندازه می‌تواند منجر به تغییر نگرش مردم به نظام درمانی شود. زیرا این سیستم طیف متنوعی از گزینه‌های درمانی را به روی میلیون‌ها بیمار فقیر در این کشورها باز می‌کند. ردی معتقد است با افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان و حرکت همه کشورها به سوی پوشش بهداشت عمومی (universal health coverage) تامین این‌گونه خدمات با هزینه‌های قابل قبول و پایین به چالشی جدی برای این کشورها بدل خواهد شد. او بر این باور است که آمریکا، کشوری که معضل خدمات بهداشتی و درمانی در آن دردسری بزرگ برای دولت‌ها به شمار می‌رود می‌تواند بیش از دیگران از راهبردهای دکتر شتی بیاموزد. منبع: مدیکال دیلی

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها