شناسه خبر : 21221 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به وضعیت تامین اجتماعی

سه کارکرد مغفول‌مانده

صندوق‌های بیمه اجتماعی و در راس آنها سازمان تامین اجتماعی که در حال حاضر ۵۵ درصد از مردم ایران را تحت پوشش دارد سه کارکرد مهم دارند. کارکرد اول اینکه با حمایت از نیروی کار به رشد و فعالیت اقتصادی کمک می‌کنند. کارکرد دوم این صندوق‌ها به نتیجه رساندن سیاست‌های اجتماعی دولت است.

index:1|width:45|height:45|align:right محمد شریف‌زادگان/اولین وزیر رفاه جمهوری اسلامی ایران

صندوق‌های بیمه اجتماعی و در راس آنها سازمان تامین اجتماعی که در حال حاضر 55 درصد از مردم ایران را تحت پوشش دارد سه کارکرد مهم دارند. کارکرد اول اینکه با حمایت از نیروی کار به رشد و فعالیت اقتصادی کمک می‌کنند. کارکرد دوم این صندوق‌ها به نتیجه رساندن سیاست‌های اجتماعی دولت است. در اداره کشور برای آنکه توسعه در کشور اتفاق افتد سیاست اقتصادی در کنار سیاست‌های اجتماعی معنا پیدا می‌کند. مهم‌ترین و مدرن‌ترین سیاست اجتماعی نیز بیمه‌های اجتماعی است. کارکرد سوم تامین اجتماعی نیز این است که آثار خارجی به دنبال دارد. آثاری همچون فقر و نابرابری و کاهش قدرت خرید مردم را ایجاد می‌کند که این آثار می‌تواند توسط سیاست اجتماعی پوشش داده شود؛ که مهم‌ترین سیاست اجتماعی در پوشش آثار خارجی سیاست‌های اقتصادی بیمه‌های اجتماعی است.
در کنار سه کارکرد اصلی تامین اجتماعی، مدیریت سازمان اهمیت ویژه‌ای دارد. این بیمه‌ها در ایران توسط خود مردم و با حمایت دولت برپا شده است. در پرداخت حق بیمه‌ها دولت سهم سه‌درصدی دارد و 97درصد باقی‌مانده توسط مردم پرداخت می‌شود. این در حالی است که دولت‌ها از قبل از انقلاب تاکنون در پرداخت سهم خود به سازمان تامین اجتماعی تعلل کرده‌اند. همین امر سبب شده بدهی دولت‌ها به این بخش به حدود 50 هزار میلیارد تومان برسد. البته برخلاف آنکه گفته می‌شود سازمان تامین اجتماعی یک سازمان ورشکسته و ناکارآمد است به نظر می‌رسد در کنار تمامی مشکلات مدیریتی موجود در سازمان نمی‌توان مدعی شد بیمه‌های اجتماعی کارکرد مناسبی در جامعه ندارند. با اینکه سازمانی با کارکرد سازمان تامین اجتماعی نباید در منازعات سیاسی وارد شود و همواره پرچم سفید آن بالا باشد اما با ورود سازمان به منازعات سیاسی در طول هشت سال گذشته مشکلات مدیریت در این سازمان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت طوری که با تغییر پی در پی مدیران سازمان در دو دولت گذشته به تدریج ثبات از سازمان تامین اجتماعی رخت بر‌بست و لطمات زیادی به سازمان وارد شد.تغییرات مدیریتی متعدد در چند سال اخیر در سازمان در حالی اتفاق می‌افتاد که مدیریت سازمانی همچون سازمان تامین اجتماعی باید کارکرد‌های چند‌جانبه اجتماعی، اقتصادی، فنی و حرفه‌ای داشته باشد.
در سال 92 با تغییر دولت و انتصاب مدیریت جدید در سازمان تلاش می‌شود این سازمان به مرور به ثبات برسد و در نقطه صفر قرار گیرد تا بتواند از این نقطه حرکات بعدی خود را آغاز کند. پس از شروع مدیریت اقتصادی و اجتماعی با‌ثبات، ایجاد سرمایه‌‌‌گذاری‌های مطمئن گام بعدی سازمان تامین اجتماعی خواهد بود. علاوه بر مشکلات مدیریتی سازمان، یکی از مشکلات موجود در سازمان‌های بیمه‌ای، خدمات اجتماعی است که از سوی این سازمان‌ها ارائه می‌شود.
از جمله این خدمات اجتماعی حق بازنشستگی و مستمری است که باید با تورم تناسب داشته باشد. بیمه خدمات درمانی نیز یکی دیگر از خدمات اجتماعی این سازمان است که باید کارآمدی خود را هم در کیفیت خدمات و پوشش خدمات نشان دهد. در کنار آن سرانه پرداختی است که افراد از جیب خود برای خدمات بیمه پرداخت می‌کنند و در حال حاضر به 70 درصد رسیده است و موجبات نارضایتی مردم را در خدمات درمانی به وجود آورده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها