شناسه خبر : 21163 لینک کوتاه

تصمیم گرفتن با وجود شرایط عدم اطمینان

ریسک در حالت عدم اطمینان

با وجود هیاهویی که رسانه‌ها برای عمل جراحی ماستکتومی آنجلینا جولی به راه انداختند، من فکر می‌کنم که می‌توان درس‌های بزرگ‌تری از عمل شجاعانه این بازیگر معروف گرفت که ربطی به سرطان سینه نیز ندارند.

ترجمه علی درویشان
با وجود هیاهویی که رسانه‌ها برای عمل جراحی ماستکتومی آنجلینا جولی به راه انداختند، من فکر می‌کنم که می‌توان درس‌های بزرگ‌تری از عمل شجاعانه این بازیگر معروف گرفت که ربطی به سرطان سینه نیز ندارند. چه شما با سرطان سینه روبه‌رو شده باشید و چه احتمال ابتلا به این بیماری را داشته باشید، ما در زندگی خود با تصمیماتی رو به رو هستیم که باید در شرایطی اتخاذ شوند که احتمالاتی وجود دارند که هیچ‌گاه قطعی نمی‌شوند. معمولاً ما هر چه سعی کنیم که این عدم اطمینان‌ها را نادیده بگیریم، باز هم با تعداد زیادی عدم اطمینان و ابهام در زندگی و روابط روزانه خود درگیر هستیم، چه در ارتباط با سلامتی، چه در ارتباط با شغل و چه در ارتباط با مسیر زندگی ما که همه این اتفاقات و عدم اطمینان‌ها هستند که زندگی ما را می‌سازند. در دنیای کنونی که مسائل علمی بسیار پیشرفت کرده‌اند و ما به مقدار بسیار زیادی اطلاعات دسترسی داریم که شاید تا مدتی پیش این دسترسی ممکن نبود، ما به دنبال یک دستورالعمل مشخص برای انجام فعالیت‌های خود هستیم و همیشه سعی می‌کنیم تا ابهام را از تصمیم‌گیری‌های خود حذف کنیم. احتمالاً بارها اتفاق افتاده است که هم آرزو کرده‌ایم ‌ای‌کاش موضوعات مشخص‌تر و قابل تمیز‌تر بودند تا اینکه ما بتوانیم به سادگی تصمیم‌گیری کنیم. شاید منتظریم که برخی کارشناسان نقاط خاکستری را از تصمیم‌گیری‌های ما خارج کنند تا ما بتوانیم به سادگی و با قطعیت تصمیم‌گیری کنیم.
اما هیچ گاه تصمیمات جدی زندگی به حالت احتمالات آماری و یا روند‌های مرحله به مرحله در‌نمی‌آیند؛ و این موضوع اهمیت خود را زمانی نشان می‌دهد که ما مجبوریم در وضعیت عدم اطمینان با توجه به ریسک‌ها تصمیم‌گیری کنیم و شاید در این میان درباره زندگی خود نیز باید تصمیم‌گیری کنیم. تعداد بسیار کمی تصمیم وجود دارند که می‌توان آنها را به سادگی اتخاذ کرد، بلکه بیشتر تصمیمات در زندگی نیازمند در نظر داشتن فاکتورها و سبک و سنگین کردن‌های زیاد هستند که در انتها نیز ما را به قطعیت 100 درصد نمی‌رساند. هر چند من دقیقاً نمی‌دانم هنگامی که آنجلینا جولی این تصمیم را می‌گرفت در ذهنش چه می‌گذشت، اما می‌توانم تصور کنم که این تصمیم برای او بسیار سخت و پیچیده بود. عملی که او انجام داد عمل ساده‌ای نبود و بسیاری از کسانی که این موضوع را می‌شنوند، ممکن است تصور کنند که انجام این عمل در برابر بسیاری از اعمال جراحی دیگر ممکن است ساده و بی‌اهمیت به نظر بیاید، اما باید در نظر داشت که در هر عمل جراحی ریسک‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است زندگی هر کسی را در زمان خود مورد تهدید قرار دهد. البته باید در نظر داشته باشیم که این موضوعات به این معنی نیستند که ما نباید برای تصمیم‌گیری دیدی کلی داشته باشیم، بلکه باید برای هر تصمیمی از نهایت توان خود برای تحلیل استفاده کنیم. اما باید بدانیم که نباید در تحلیل گیر کنیم و به صورت مردمی در‌آییم که سال‌ها در حالت عدم اطمینان می‌مانند. تصمیم نگرفتن همیشه یک گزینه است، اما باید بدانیم که این گزینه نیز مانند دیگر گزینه‌ها هزینه‌ها و منافع مخصوص به خود را دارد. باید بدانیم که در بسیاری از مواقع، ما باید تصمیمی بگیریم که گمان می‌کنیم برای ما مفید است، هر چند که ممکن است این تصمیم از دید دیگران چندان منطقی به نظر نرسد. همان‌گونه که گفتم، هیچ تصمیمی نیست که بتوان گفت 100 درصد درست و ایمن است و هیچ‌گونه عواقب و ریسکی متوجه ما نیست. امروزه این تصمیمات بیشتر شده‌اند و ما هر روزه با تصمیماتی روبه رو هستیم و دنیا احتمالات آماری زیادی در برابر ما قرار می‌دهد و در بسیاری موارد، تصمیم‌گیری سریع و ساده بسیار بهتر از تصمیم‌گیری‌های طولانی و پیچیده خواهند بود و نتایج بهتری به بار خواهند آورد.
منبع: فوربس

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها