شناسه خبر : 21076 لینک کوتاه

به بهانه درگذشت عبدالرحیم جعفری بنیانگذار نشر امیرکبیر

وزنه نشر ایران

اتفاقی که در نشر امیرکبیر در مورد آقای جعفری افتاد از جمله مسائلی است که تا از آنها اطلاع کامل نداشته باشیم نمی‌توانیم درباره‌شان اظهار نظر کنیم.

محمود آموزگار/رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان

اتفاقی که در نشر امیرکبیر در مورد آقای جعفری افتاد از جمله مسائلی است که تا از آنها اطلاع کامل نداشته باشیم نمی‌توانیم درباره‌شان اظهار نظر کنیم. اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز در این مورد قدرتی نداشت که بخواهد در تصمیمی که گرفته شده دخالتی انجام دهد. ما حالا ایشان را از دست داده‌ایم که شخصیت مهم و موثری بودند. وقتی به انتشارات امیرکبیر و عملکرد ایشان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ایشان در کنار آقای همایون صنعتی‌زاده دو فرد بسیار مهم در صنعت نشر بودند. به این جهت که این دو شخصیت نقش تعیین‌کننده‌ای در گذر صنعت نشر کشور از یک مرحله سنتی به مرحله‌ای حرفه‌ای داشتند. نتیجه‌ای که طی تلاش‌های آنها در دوران اوج فعالیت‌شان یعنی اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 حاصل شد و نتیجه کار و زحمت آنها بیش از دو هزار عنوان کتابی است که منتشر کرده‌اند. همایون صنعتی‌زاده زمینه انتشار این کتاب‌ها را فراهم کرد و عبدالرحیم جعفری این کتاب‌ها را منتشر کرد. همچنین فقط کمیت کتاب‌های این انتشارات نبود بلکه کیفیت کتاب‌ها از نظر افراد متخصصی که در انتشار کتاب‌ها با آنها همکاری داشتند هم مطرح است. در بین دو هزار عنوان کتاب انتشارات امیرکبیر که در دوره مسوولیت ایشان بیرون می‌آید، امیرکبیر با استادان بزرگی چون استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب و استاد محمد معین از کسانی هستند که کتاب‌هایشان در این انتشارات توسط آقای جعفری منتشر شد. به این ترتیب ایشان وضعیتی را ایجاد می‌کند که به طور کلی باعث می‌شود نشر ایران وارد مرحله حرفه‌ای شود. تمایزی که با همایون صنعتی‌زاده داشتند این بود که آقای جعفری از کف نشر بالا آمده بود و از مشاغل پایین پله به پله تجربه اندوخته و رشد کرده بود. ویژگی دیگر فعالیت ایشان سمت و سوی فرهنگی‌شان بود که در انتخاب آثاری که منتشر کردند به وضوح دیده می‌شود. همین استادانی که از آنها نام برده شد و در انتشارات امیرکبیر دوره ایشان زمینه انتشار آثارشان فراهم شد، حکایت از شأن فرهنگی ایشان دارد. به طور کلی اشتغالی در صنعت نشر ایجاد می‌کند که این صنعت را به عنوان یک شاخه اقتصادی مطرح می‌کند. برای درک این مساله باید به وضعیت نشرمان در این روزها توجه کنیم و در نظر بگیریم که امروز وضعیت نشرمان متکی به حمایت‌های دولت است. همین حالا اگر دولت حمایت‌هایش را از نشر بردارد این صنعت توان پیشروی ندارد. در حالی که در دوران فعالیت آقای جعفری در انتشارات امیرکبیر، ایشان و دوستان دیگری در این صنعت باعث شدند که نشر تبدیل به یک فعالیت حرفه‌ای شود که در آن هم اشتغال به وجود بیاید و هم سودآور باشد. چنین تلاش‌هایی را نمی‌توان در مورد این شخصیت نادیده گرفت.
آقای جعفری در صنعت نشر دارای تجارب بسیاری بودند. همچنین شاهد هستیم که خاطرات ایشان تحت عنوان «در جست‌وجوی صبح» منتشر شده است و خواندن این کتاب و آشنا شدن با تجارب این فرد متخصص در حوزه نشر برای هر کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند، لازم است. چه از لحاظ نگاه اقتصادی و حرفه‌ای درباره صنعت نشر و چه در زمینه قلم و نویسندگی و خواندن یک اثر مهم، فردی که در حوزه نشر فعالیت می‌کند از مراجعه به این کتاب و مطالعه آن بی‌نیاز نیست. در کنار این کتاب، کارهای فراوان دیگری درباره تجارب ایشان منتشر شده است. این نکته بسیار مهم است که بسیاری از ناشران برجسته به شاگردی ایشان افتخار می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها