شناسه خبر : 20960 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وضعیت بهداشت ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان چگونه است؟

به سلامتی بهداشت

نخستین بار روز جهانی بهداشت در سال ۱۹۴۹ و در روز ۲۲ جولای نام‌گذاری شد، در آن تاریخ ۶۱ کشور منشور سازمان بهداشت جهانی را امضا کردند.

محمد علی‌نژاد

نخستین بار روز جهانی بهداشت در سال 1949 و در روز 22 جولای نام‌گذاری شد، در آن تاریخ 61 کشور منشور سازمان بهداشت جهانی را امضا کردند. اسناد موجود در سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد هدف این رویداد در ابتدا کمتر در خصوص افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشتی بوده و به قول بروک کیشولم اولین رئیس WHO، بیشتر در جهت تشویق علایق عمومی برای حمایت از اهداف سازمان بهداشت جهانی بوده است.
دفتر مرکزی سازمان بهداشت جهانی در ژنو، اطلاعاتی را در مورد موفقیت اولیه سازمان در مبارزه با مالاریا در ایتالیا و یونان، فراهم ‌کردن واکسن سل در هند و پاسخ به شیوع تیفوس در افغانستان ارائه داده است.
از سال 1950 به بعد سازمان تصمیم گرفت تا هر سال در هفتم آوریل روز جهانی بهداشت جشن گرفته شود. روز جهانی بهداشت به عنوان فرصتی برای سازمان به منظور جلب توجه جهانیان به موضوعات مهم سلامت و بهداشت جهانی شناخته می‌شود. WHO با توجه به موضوعات مهم هر ساله رویدادهای بین‌المللی،‌ منطقه‌ای و محلی را در این روز انتخاب می‌کند. روز جهانی بهداشت یکی از هشت کمپین رسمی بهداشت عمومی مشخص‌شده توسط WHO در کنار روز جهانی سل، هفته جهانی ایمن‌سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی بدون تنباکو، روز جهانی اهدای خون، روز جهانی هپاتیت و روز جهانی ایدز است.
در سال 2008، در حدود 347 میلیون نفر در دنیا با مشکل دیابت مواجه بودند و شیوع آن به ویژه در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط در حال رشد است. در سال 2012، این بیماری به طور مستقیم باعث مرگ 5 /1 میلیون نفر شد که بیش از 80 درصد از آنها در کشورهای با درآمد متوسط و کم‌درآمد رخ داده بود. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرد که دیابت در سال 2030 به عنوان هفتمین عامل مرگ‌ و میر در دنیا شناخته خواهد شد.
در سال‌های گذشته، روز جهانی بهداشت روی موضوعات مختلفی تمرکز کرده است. سال گذشته محوریت این روز در مورد امنیت مواد غذایی،‌ سال 2014 بیماری‌های منتقل‌شونده و سال 2013 سلامت قلب و فشار خون بوده است.
سازمان بهداشت جهانی سال 2016 روی دیابت تمرکز کرده است چرا که شیوع دیابت در بسیاری از کشورها به سرعت در حال رشد است و شواهد نشان می‌دهد این موضوع در کشورهای کم‌درآمد و با در آمد متوسط بسیار شدیدتر بوده است. از سوی دیگر کسر بزرگی از موارد دیابت قابل پیشگیری است. اقدامات ساده در سبک زندگی در به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شروع دیابت نوع دوم بسیار موثر خواهد بود. دلیل سوم نام‌گذاری روز جهانی بهداشت 2016 با عنوان دیابت این است که این بیماری قابل درمان است. تلاش‌ها برای پیشگیری و درمان دیابت به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار جهانی بسیار مهم خواهد بود.
به دلیل ضعف داده‌های تجربی بنیادی در بسیاری ‌از کشورها، تعداد شاخص‌های ارائه‌شده به سازمان بهداشت جهانی با عدم قطعیت همراه است. اما سازمان بهداشت جهانی همه ساله برای اطمینان از شفافیت آماری و در دسترس قرار دادن آمار برای کاربران از روش‌هایی برای کم کردن عدم قطعیت استفاده می‌کند. به بهانه روز جهانی بهداشت، در این پرونده به وضعیت کنونی بهداشت جهان، و جایگاه ایران در نقشه بهداشت جهانی پرداخته‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها