شناسه خبر : 20716 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با علی سرتیپی، تهیه‌کننده شهرموش‌ها ۲

رکوردشکنی با نوستالژی دهه شصت

علی سرتیپی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان مطرح سینمای ایران است. او تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون ورود آقایان ممنوع، پل چوبی، شهرموش‌ها و…، پخش‌کننده فیلم‌هایی چون درباره الی، جدایی نادر از سیمین، گذشته، جرم، گشت ارشاد و… بوده است.

علی سرتیپی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان مطرح سینمای ایران است. او تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون ورود آقایان ممنوع، پل چوبی، شهرموش‌ها و...، پخش‌کننده فیلم‌هایی چون درباره الی، جدایی نادر از سیمین، گذشته، جرم، گشت ارشاد و... بوده است. شهر‌موش‌ها 2 جدیدترین فیلمی است که علی سرتیپی به همراه منیژه حکمت تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است. فیلمی که این روزها همه رکوردها را در سینمای ایران شکسته است. آقای سرتیپی معتقد است اکران شهر‌موش‌ها یک اتفاق در سینمای ایران است و نقطه عطفی در تاریخ سینما محسوب می‌شود. او می‌گوید: اینکه بخش خصوصی بیاید فیلمی به این شکل و پرهزینه بسازد و جواب بگیرد این می‌تواند یک الگو و اتفاق برای سینمای ایران باشد. شهرموش‌ها در روزهای معمولی روزی صد میلیون تومان می‌فروشد و در روزهای تعطیل نیز گاهی استقبال از این فیلم به حدی می‌رسد که روزی 200 میلیون تومان می‌فروشد. به نظر می‌رسد برنده اصلی شهر‌موش‌ها 2، سینماداران هستند. سینمادارانی که به گفته آقای سرتیپی، در سال‌های اخیر حالشان اصلاً خوب نبود مثلاً سینمایی مثل ناهید در جنوب شهر، در اکران‌های معمولی خود فقط ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان فروش داشته است ولی با اکران شهر‌موش‌ها، این سینما، روزانه سه میلیون تومان فروش دارد. سینماهایی که در طول چند ماه گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها بارها خبر از احتمال تعطیلی‌شان داده بودند چندین سانس پیاپی صندلی‌هایشان پر است، بعد از سال‌ها صف بلیت فروشی سینما قدس به خیابان می‌آید و می‌توان خانواده‌ها را دید که با هم برای تماشای فیلمی به سینما آمده‌اند. با علی سرتیپی گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌‌خوانید.



‌آقای سرتیپی مثل اینکه استقبال از فیلم شهرموش‌ها بسیار خوب بوده است...
بله، ما در روز اول، تنها 75 میلیون تومان فروختیم و در روزهای عادی هم، هم‌اکنون نزدیک به صد میلیون فروش داریم.

‌کلاه‌ قرمزی در روز اول چقدر بوده است؟ به نظر می‌رسد شما همه رکوردها را شکسته‌اید.
کلاه قرمزی روز اول 42 میلیون فروش داشته است البته روز اول آن پنجشنبه بوده است.

‌خودتان پیش‌بینی چنین فروشی را می‌کردید؟
بله، در مصاحبه‌ای که قبلاً انجام داده بودم تقریباً پیش‌بینی چنین فروشی را می‌کردیم.

‌مثل اینکه پیش‌بینی کرده بودید که این فیلم 15 میلیارد تومان می‌فروشد.
حالا 15 میلیارد تومان که نه... البته اگر فروش این فیلم، روند طبیعی‌اش را طی کند پیش‌بینی می‌شود بین 12 تا 15 میلیارد تومان فروش کند.

‌آیا فکر می‌کردید در جامعه، شهر‌موش‌ها پس از چند دهه، با چنین استقبالی مواجه شود؟ آیا نظرسنجی کرده بودید؟ تحقیقی انجام داده بودید؟
حسی که وجود داشت و نوستالژی که همیشه وجود داشت و فکر می‌کردیم که قطعاً موفق می‌شود، با وجودی که 30 سال از اکران نسخه قبلی این فیلم گذشته بود. وقتی که آی‌فیلم یا شبکه دو، اقدام به پخش مجدد مدرسه موش‌ها کرده بودند بیشترین استقبال از مدرسه موش‌ها صورت گرفت. برای همین من مطمئن بودم شهرموش‌ها فیلمی خواهد بود که متفاوت است و از آن استقبال می‌شود.
البته از نظر ساخت به هیچ وجه فکر نمی‌کردیم هزینه ساخت این فیلم اینقدر زیاد شود. ما در ابتدا این فیلم را یک فیلم دو میلیارد تومانی دیده بودیم. زمانی هم که برای ساخت شهرموش‌ها 2 به سراغ خانم برومند رفتیم در ابتدا با مخالفت ایشان مواجه شدیم. می‌گفتند یک نوستالژی وجود دارد و ما اگر بخواهیم آن را به هم بزنیم اتفاق خوبی نیست. نهایتاً با به میدان آمدن خانم منیژه حکمت، خانم برومند راضی به ساخت این فیلم شدند. ما نهایتاً فیلم را روی 2 الی 5/2 میلیارد بسته بودیم ولی در نهایت از لحاظ هزینه بیش از هفت میلیارد تومان هزینه آن شد و هفت ماه فیلمبرداری آن طول کشید و دو سال کار نگارش فیلمنامه و ساخت دکور و فیلمبرداری آن انجام شد. مجموعه عواملی دست به دست هم داد که فیلم شهرموش‌ها2 ساخته شود و مجموعه عواملی باعث شد تا یک فروش خوب برای سینمای ایران بگیریم. اما اصل قضیه همان نوستالژی بود که در فیلم شهرموش‌ها وجود داشت و در واقع ما سوار بر نوستالژی فیلمی ‌شدیم که در دهه 60 محبوب بچه‌ها بود.

‌شما خودتان اکران فیلم شهرموش‌های یک یادتان هست؟
بله، من اکران فیلم شهرموش‌های یک دقیقاً یادم هست و دیدم که چیزی حدود 10 میلیون نفر فیلم را دیدند و در آن زمان، یک رکورد بی‌نظیر محسوب می‌شد. البته شرایط جامعه در آن زمان بسیار متفاوت بود. منتها الان مهم‌ترین تماشاگران فیلم شهرموش‌ها 2، همان تماشاگران دهه شصتی فیلم هستند و همان‌ها می‌آیند، یا با بچه‌هایشان یا تنها منتها خانم‌ها و دخترخانم‌ها با بچه‌هایشان بیشتر می‌آیند و با فیلم ارتباط خوبی برقرار می‌کنند همان‌طور که قسمت اول فیلم را هم دوست داشتند و با کپل و سرمایی و نارنجی و... همذات‌پنداری می‌کردند.

‌به نظر می‌رسد فروش شهر‌موش‌ها به فیلم‌های دیگر هم کمک می‌کند.
قطعاً. من فکر می‌کنم فروش یک فیلم به رونق فیلم‌های دیگر هم کمک می‌کند. من اولین چیزی که از پخش فیلم، در ابتدای کارم یادم هست، فیلم سرزمین آرزوهای آقای قاری‌زاده در حال اکران شدن بود. من آن موقع دستیار کارگردان بودم و با آقای صدرعاملی داشتم می‌رفتم به میدان ولی‌عصر و مردم جلوی سینما صف بسته بودند برای فیلم سرزمین آرزوها... فیلم بعدی این سینما، فیلم پاییزان رسول صدرعاملی بود و قرار بود بعد از این فیلم، فیلم ما اکران شود، آقای صدرعاملی که آن صف را دید خیلی خوشحال شد. آقای صدرعاملی می‌گفت کسانی که آمده‌اند این فیلم را ببینند قطعاً برای دیدن فیلم ما هم خواهند آمد. همین که مردم عادت کنند برای دیدن فیلم و رفتن به سینما، از خانه بیرون بیایند برای دیدن دیگر فیلم‌ها هم خواهند آمد. همین اتفاق افتاد و بعداً پاییزان هم خیلی خوب فروخت. به نظرم رونق سینما و اینکه مردم را عادت بدهیم که از خانه بیرون بیایند به هر دلیلی این خودش یک حرکت مثبت است.

‌به نظر می‌رسد شهرموش‌ها مثل فردین شده است چون مثل فردین باعث رونق سینماها شد...
بله، تعدادی از سینماها که قبلاً بسته شده بودند با اکران شهرموش‌ها سینمای خود را باز کرده‌اند یا باز خواهند کرد. در زاهدان و ایلام و... سینماهایی بوده‌اند که از قبل تعطیل بوده‌اند و به خاطر فیلم شهرموش‌ها سینماهای خود را باز کرده‌اند.

‌درباره سانس‌های اضافه این فیلم هم توضیح می‌دهید؟
با اینکه فیلم کودک، فیلمی است که سانس اضافه ندارد و کودکان ساعت 12 شب می‌خوابند و نمی‌شود به آنها گفت که بیایید 2 صبح بروید سینما، با این وجود سینما آزادی سانس 2 یا 4 صبح هم گذاشته است و این نشان می‌دهد بزرگ‌ترها مشتری اصلی فیلم هستند تا بچه‌ها. ولی از آن طرف سانس‌های صبح سینماها برای شهرموش‌ها خیلی خوب بوده است. با توجه به اینکه اکثر سینماها، سانس صبح ندارند ولی از این فیلم در سانس‌های صبح استقبال خوبی صورت گرفته است.
با توجه به اینکه فیلم شهرموش‌ها فیلم خوبی درآمده است و مردم فیلم را دوست دارند، فکر نمی‌کنم روند استقبال از این فیلم کاهش یابد و فکر می‌کنم روند صعودی خواهیم داشت.

‌نکته خوشحال‌کننده‌ای که درباره استقبال از شهرموش‌ها وجود دارد رونق کم‌نظیر سینماها با اکران این فیلم است. مثلاً سینما قدس که سال گذشته تعطیل کرده بود الان با چراغانی بیرون محوطه سینما به استقبال از اکران این فیلم رفته است.
بله، فیلم شهر‌موش‌ها در سینما قدس فروش بسیار خوبی داشته که برای این سینما خیلی خوب است.

‌البته سینما قدس سینمای درجه یکی محسوب نمی‌شود...
بله، با توجه به فیزیک خود سینما و فیزیک محیط سینما و فیزیک داخل خود سینما، فروش فوق‌العاده‌ای داشته است. مثلاً فروش شهرموش‌ها در سینمای تازه‌تاسیس کوروش هم فوق‌العاده بوده است و فروش این فیلم در این سینما، یک اتفاق عجیب و غریب است.

‌از مدتی قبل این بحث مطرح بود که اکران شهرموش‌ها ممکن است به فروش بقیه فیلم‌ها لطمه بزند و حتی در بانی فیلم خبری منتشر شده بود که معاونت سینمایی تاکید کرده که اکران شهرموش‌ها نباید به سینمای فیلم‌های دیگر لطمه وارد کند.
یک قانونی شورای صنفی گذاشته است و ما خودمان هم به عنوان صاحبان فیلم داریم این مساله را رعایت می‌کنیم که این اتفاق نیفتد. منتها هر 30 سال یک بار چنین اتفاقی می‌افتد ولی به نظرم اکران شهرموش‌ها به فیلم‌های دیگر هم کمک می‌کند. ما همین الان به خیلی از شهرستان‌ها فیلم را نفرستاده‌ایم، به این خاطر نفرستاده‌ایم که به فیلم‌های دیگر لطمه وارد نشود. ما خودمان تا آنجایی که می‌توانیم داریم رعایت می‌کنیم. منتها فیلم‌های موجود هم یک ظرفیت‌هایی دارند که به نظرم اکران شهرموش‌ها یک اتفاق است و باید همه ما کمک کنیم تا این به یک نقطه عطف در سینمای ایران تبدیل شود. اینکه بخش خصوصی بیاید فیلمی به این شکل و پرهزینه بسازد و جواب بگیرد این می‌تواند یک الگو و اتفاق برای سینمای ایران باشد. می‌تواند سینماداران ما را برای ادامه راهشان شارژ کند. ما برای یک مساله کوچک نیاییم کلیت یک مساله‌ای را زیر سوال ببریم.

‌اسپانسرهای این فیلم چگونه در ساخت فیلم شهرموش‌ها 2 کمک کردند؟
بانک گردشگری درصدی از فیلم را شریک شد و خیلی به ما کمک کردند و اگر بانک گردشگری نبود واقعاً نمی‌توانستیم هزینه فیلم را تامین کنیم. از این نظر می‌توان گفت شهرموش‌ها یک محصول صنعتی بود که توانسته به خوبی از اسپانسرها استفاده کند و به فیلم لطمه‌ای وارد نشده است. در کنار این موضوع ما ارزش افزوده‌ای را هم برای شهرموش‌ها تعریف کرده‌ایم و در کنار اکران این فیلم، عروسک‌های فیلم و لوازم‌التحریر فیلم شهرموش‌ها و بازی‌های رایانه‌ای و... عرضه شده است.

‌آیا فروش فیلم در همه جای شهر یکسان است؟
در ابتدای اکران، سینماهای بالاشهر وضعیت بهتری داشت ولی در ادامه اکران نیز با انجام تبلیغات بیشتر و جا افتادن فیلم، فروش سینماهای پایین‌شهر نیز افزایش یافت.

‌در شهرستان‌ها چطور است؟
در شهرستان‌ها هم فروش خوب است ولی برای اینکه به اکران فیلم‌های دیگر لطمه‌ نخورد در سینماهای کمتری شهرموش‌ها اکران شده است.

‌اکران فیلم‌های جدید، به نظرتان چه تاثیری در فروش شهر‌موش‌ها خواهد داشت؟ اکران فیلم‌هایی مثل آتش‌بس 2 یا فیلم‌های جیرانی یا فیلم آرایش غلیظ نعمت‌الله؟
من امیدوارم که این فیلم‌ها هم از فروش خوبی برخوردار باشند و در اکران موفق شوند. ان‌شاءالله فیلم آقای جیرانی هم موفق خواهد بود و فیلم آتش‌بس 2 هم از فیلم‌های موفق خواهد بود و این فیلم‌ها به نظرم پررونق خواهد شد.

‌پیش‌بینی شما که درباره اکران فیلم «امروز» رضا میرکریمی درست از آب درآمد اگرچه گویا عده‌ای به شما اعتراض کرده بودند که چرا چنین حرفی زده‌اید. برای خود آقای میرکریمی و دیگر عوامل این فیلم هم چنین فروشی غیرمنتظره بود. البته شما گفته بودید که این فیلم یک میلیارد تومان می‌فروشد و دقیقاً هم یک میلیارد تومان فروخت، به نظر شما فیلم امروز، فروش خوبی داشت؟
بله، به نظرم فروش خوبی داشت. با توجه به نوع فیلم، فروش خوبی داشت و به نظرم اکران موفقی داشت. ما امیدواریم همه فیلم‌ها بفروشد. با توجه به اینکه حال سینمادارها تا پیش از این بد بوده، فروش هر فیلمی به نفع سینماست. اتفاقاتی که برای فیلم شهرموش‌ها افتاده است عملاً سینما را تبدیل به یک صنعت کرده است. به نظرم در ادامه اکران شهرموش‌ها باید از ابعاد مختلف فروش بی‌نظیر این فیلم و استقبال گسترده مردم از آن بررسی شود.

‌به نظر می‌رسد برنده اصلی فیلم شهرموش‌ها، سینمادارها هستند؟
قطعاً برنده اصلی این فیلم سینمادارها هستند...

‌البته فیلم‌های سال گذشته جشنواره هم فیلم‌های خاص و روشنفکری بودند و همین نگرانی‌هایی را در زمینه اقتصاد سینما به وجود آورده بود.
بله، جشنواره پارسال، خیلی جشنواره امیدوارکننده‌ای نبود.

‌آماری که به تازگی آقای ایوبی داده، این بوده که فروش پنج ماه اخیر سینمای ایران با فروش کل سینمای ایران در سال گذشته برابر بوده و این آمار خوبی است.
بله، خوشبختانه امسال سال خوبی برای سینمای ایران بوده است.

‌آیا اکران فیلم‌هایی مثل شهرموش‌ها باعث نخواهد شد که سینماهایی در جنوب شهر باز شود؟
من امیدوارم که پرفروش‌ شدن فیلم‌هایی مثل شهرموش‌ها، روی ساخت پردیس‌های سینمایی تاثیر بگذارد. در جایی مثل میدان خراسان، در جنوب شهر، به نظرم دیگر سالن سینما جواب نمی‌دهد بلکه باید پردیس سینمایی در چنین جاهایی ایجاد کرد.

اگر در میدان خراسان مثلاً سینمایی ایجاد شود با توجه به وجود سینمایی مثل سینما شکوفه در میدان شهدا، آیا فروش خوبی خواهد داشت؟ آیا میدان خراسان پتانسیل داشتن پردیس سینمایی را دارد؟
چرا ندارد؟ الان پردیس سینمایی کوروش که به تازگی باز شده است نزدیک پردیس زندگی است. زندگی شبی 9 میلیون فروخته و سینمای تازه‌تاسیس کوروش هم 12 میلیون فروخته است. مردم اگر ببینند یک پردیس سینمایی شیک وجود دارد و از صدا و تصویر و امکانات خوبی برخوردار است حتماً به آنجا می‌روند.

‌پس شما معتقدید که جنوب شهر پتانسیل داشتن پردیس سینمایی را دارد؟
الان پردیس‌هایی مثل کیان و تماشا در جنوب شهر هستند که پردیس‌های خیلی خوبی هستند و البته این ظرفیت وجود دارد که پردیس‌های بیشتری در جنوب شهر باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها