شناسه خبر : 20484 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زنان موتورسوار

کنسرت می‌خواهی؟ از مشهد برو

حمیده حق‌پرست
هفته پیش بخش‌های غیرسیاسی رسانه‌ها به‌شدت تحت‌ تاثیر رویدادهای المپیک بود. مسابقاتی که دست‌کم تا چهارشنبه هفته پیش روی خوش به کاروان ایران نشان نداد. ماجرای بهداد سلیمی نیز حسابی کاروان ایران را عصبانی کرد. به گزارش «انتخاب»، پس از ناداوری‌های آشکار علیه وزنه‌برداری ایران که موجب ناکامی بهداد سلیمی و در نتیجه پیروزی لاشا تالاخادزه‌ گرجستانی در دسته فوق سنگین شد، خبرگزاری رویترز به طرح ادعاهایی علیه ایران پرداخت. رویترز مدعی شد که پس از واکنش‌های خشونت‌آمیز سرمربیان ایرانی نسبت به پیروزی تالاخادزه ‌گرجستانی، نیروهای امنیتی به سالن برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری آمدند. طبق شنیده‌ها احتمالاً ایران با محرومیت‌هایی در این باره مواجه خواهد شد. هفته پیش خبر رسید اکران فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی از دهم شهریورماه آغاز خواهد شد. این اثر فرهادی با نقش‌آفرینی شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی و فرید‌ سجاد‌ی‌حسینی یکی از شانس‌های اصلی نمایندگی ایران در اسکار به شمار می‌رود. این اثر به سبب حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی و قطری می‌تواند به عنوان نامزد این دو کشور نیز در اسکار حضور یابد. علی جنتی وزیر ارشاد اگرچه وعده داده بود «فروشنده» بدون ممیزی روی پرده خواهد رفت، اما از قرار معلوم بخش‌هایی از این فیلم نیز با تغییرات در ایران نمایش داده خواهد شد. به نظر نمی‌رسد حاشیه‌های برنامه «دورهمی» مهران مدیری پایان بیابد. در روزهای اخیر توهین مجری این برنامه به دو تن از صحابه کبار مورد انتقاد بسیاری از دلسوزان کشور قرار گرفت. در مجلس نیز نمایندگان اهل سنت به این برنامه اعتراض کردند. در همین زمینه در پی تذکر محمد‌قسیم عثمانی نماینده بوکان به صدا‌وسیما در صحن مجلس، علی مطهری که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، گفت: توهین به افراد اهل سنت کار زشتی است و صدا و سیما باید عذرخواهی کند. هفته پیش بار دیگر اعلام شد که نسل ما یک رکوردشکنی جدید دیگر را تجربه کرده است. به گزارش «شهروند» براساس آخرین اطلاعات ناسا ماه جولای ۲۰۱۶ (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد) با ادامه دادن به روند شکسته‌شدن رکورد ماهانه دما، رکورد گرم‌ترین جولای تاریخ را که تنها یک سال پیش شکسته شده بود، شکست. ۹ ماه قبلی هم رکورد ماه خودشان را شکسته بودند و این روند برای دهمین‌بار پی‌درپی ادامه پیدا کرد. این رکوردشکنی توسط ماه جولای براساس اطلاعاتی است که از سال ۱۸۸۰ تاکنون وجود دارد. اطلاعاتی مشابه از اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا هم نشان می‌دهد که ۱۴ ماه گذشته رکوردهای ماهانه خود را شکسته‌اند. خدا آخروعاقبت ما را به‌خیر کند.

کنسرت می‌خواهی؟ از مشهد برو
اظهارات امام‌جمعه مشهد یکی از پرمناقشه‌ترین مباحث هفته پیش رسانه‌ها بود. سیداحمد علم‌الهدی ضمن توصیه به مردم مشهد که اگر کنسرت می‌خواهید بروید جای دیگر زندگی کنید از آنان پرسید: «چرا برای زندگی باید یک شهر زیارتی را انتخاب کنید؟» او این توصیه‌ها را در خطبه‌های نمازجمعه بیان کرده بود. او با بیان اینکه «مشهد شهر زیارت است و شهر گردشگری نیست که ما بخواهیم مراکز عیاشی یا تفریحی را در آن توسعه دهیم، اینجا باید روی مدیریت زیارتی تمرکز کرد نه مدیریت گردشگری» پرسید: «چرا توریست فاسق باید به این شهر بیاید؟» علم‌الهدی از منتقدان جدی برگزاری کنسرت در شهر مشهد است، او گفت:‌ «باید بدانیم که در شهر امام رضا (ع) زندگی می‌کنیم، در شهر امام رضا‌(ع) نمی‌شود کنسرت برگزار کرد و دیگر نباید سر این موضوع با مردم یا برخی مسوولان کوته‌فکر چانه‌زنی کرد.» او با اظهار اینکه «هرروز کمپین جدیدی برای کنسرت راه می‌اندازند» گفت: «اینها اردوکشی در مقابل امام رضا‌(ع) است.» امام‌جمعه مشهد با تاکید بر اینکه «در یک جلسه باید تکلیف این شهر مشخص شود» اعلام کرد: «همه مدیران و ساکنان بدانند این شهر آنقدر دلداده و عاشق دارد که نمی‌گذارند شما در برنامه‌ریزی و عیاشی آزاد باشید.» علم‌الهدی تاکید کرد:‌ «همه طراحان ورود توریست که می‌خواهند توریست خارجی جذب کنند، دور این شهر خط قرمز بکشند، این شهر متعلق به امام رضا‌(ع) است، آنهایی که اینجا می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند باید بدانند که اینجا جای این کارها نیست. آیا در خانه امام رضا‌(ع) ما نباید بتوانیم اینها را رعایت کنیم؟ باید چانه بزنیم که کنسرت باشد یا خیر؟»‌ به گزارش «انتخاب» پس از این اظهارات علی‌رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بعضی از تولیداتی که برای تلویزیون‌های آن سوی آبی فرستاده می‌شود در مشهد ساخته می‌شود، عنوان کرد: «باید دید چرا جوانان ما استعداد خود را در این راه نشان می‌دهند؟ به این دلیل است که ما حتی محدودیت‌هایی را برای موارد مشروع هم قرار داده‌ایم. ما باید ظرفیت‌های مشروع را باز کنیم تا حرکت‌های زیرزمینی به تخلف تبدیل نشود.» سرانجام پس از چند روز بحث، علی جنتی وزیر ارشاد اعلام کرد: «دیگر در مشهد مجوز کنسرت صادر نمی‌شود.»

اعتیاد بار چهارم بیماری‌ها را در ایران دارد
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفته پیش خود از مرگ روزانه هشت نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در کشور خبر داد. ایرج حریرچی ضمن اعلام این آمار با استناد به گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: «اعتیاد در کل کشور رتبه چهار را از لحاظ بار بیماری‌ها، پس از حوادث و تصادفات، بیماری‌های قلبی و عروقی و افسردگی دارد و در مردان ۱۸ تا ۳۰ سال، دومین عامل بار بیماری است. ۵۰ درصد ورودی زندان‌ها مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند و ۶۵ درصد کسانی که تاکنون عفونت HIV در آنها شناسایی شده معتاد تزریقی هستند ضمن آنکه ۵۰ درصد معتادان تزریقی، مبتلا به هپاتیت C و ۱۴ درصد آنها مبتلا به ایدز هستند.» به گزارش «اعتماد» حریرچی همچنین در مورد وضعیت سوءمصرف الکل در کشور گفت: «طبق آمارهای اعلام‌شده ۸۰ درصد الکل مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود، البته اگرچه نسبت به کشورهای دیگر سرانه کل مصرف الکل در ایران پایین است ولی سرانه مصرف معتادان الکل در ایران بیشتر از سایر کشورهاست.» حریرچی همچنین با انتقاد از بالا بودن هزینه خدمات دندانپزشکی به دلیل فقدان پوشش‌های بیمه‌ای گفت: «حدود ۹۷ درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی ارائه می‌شود و بیش از ۲۳ درصد هزینه‌های سلامت مردم به خدمات دندانپزشکی مربوط است. واقعیت این است که ۸۰ درصد مردم توان رفتن به دندانپزشکی را ندارند یا اگر به مطب دندانپزشکی می‌روند، دچار زحمت و هزینه‌های کمرشکن می‌شوند و بسیاری از مردم با هزینه‌های دندانپزشکی اگر در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد، بیش از۴۰ درصد درآمدشان را صرف این خدمات می‌کنند و دچار هزینه‌های کمرشکن کاتاستروفی می‌شوند.»

زنان موتورسوار
درحالی‌که در چند دهه گذشته چالش دوچرخه‌سواری بانوان با تعارف و رودربایستی حل شده و به قولی حل‌نشده باقی مانده، در این روزها با صدور مجوز موتورسواری ورزشی برای بانوان، موج دیگری از تقاضا برای موتورسواری راه افتاده است. موتورسواریِ ورزشی و مجوزهای آن هیچ ارتباطی به موتورسواری در داخل شهر ندارد؛ اما توجه، مطالبه و تقاضای موجود در جامعه درباره دوچرخه و موتور از سوی بانوان، انکارنشدنی است. «شرق» در این‌باره نوشت: «... دوچرخه‌سواری و موتورسواری برای خانم‌ها مانند بسیاری از ممنوعه‌های اجتماعی و شغلی دیگر برای بانوان لزوماً ممنوعیت قانونی و حتی شرعی ندارد؛ اما عرف و سنت‌های اجتماعی همیشه در مقابل آنها بوده است. با وجود این در سال‌های اخیر خود مردم و به‌ویژه زنان اقداماتی نرم و ریشه‌دار را برای بهره‌مندی از این امکان شروع کرده‌اند؛ اقداماتی که گاه بدون خبر و خودجوش و مردمی بوده و گاه با شلوغ‌کاری و جنجال و گاهی سیاسی‌کاری همراه شده و اکنون هرکدام این حرکت‌ها به شکلی به بار نشسته است و یک حرکت خودجوش مردمی برای استفاده‌نکردن از خودرو و جایگزینی دوچرخه یا حمل‌ونقل عمومی در یک روز خاص به ۱۵۰ شهر تسری پیدا کرده و از سوی دیگر نهادهای دولتی با مشاهده درخواست‌های متعدد برای ورزش موتورسواری بانوان، مجوز آن را هم صادر کرده‌اند؛ حرکت‌هایی که می‌توانند یک شروع خوب باشند. در مورد دوم یعنی موتورسواری بانوان با محمود صیدانلو، رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی صحبت کردیم. او این اتفاق را مهم و کارگشا می‌داند و می‌گوید: در همه این سال‌ها در جریان سفرهای استانی و بازدید از پروژه‌ها در جریان تقاضاهای متعدد برای موتورسواری بانوان قرار می‌گرفتیم و مراجعات و درخواست‌ها به‌طور شفاهی و مکتوب به دست ما می‌رسید. در نهایت هم با نگاه مثبت وزارت ورزش و جوانان و تایید رعایت همه ارزش‌ها و شعائر اسلامی درباره این رشته ورزشی، درخواست ما پذیرفته شده است. او می‌گوید درباره این مجوز محدودیت و ممنوعیت وجود نداشته و وقتی وزارت ورزش چنین مجوزی را صادر می‌کند؛ یعنی تمام مراحل برای صدور مجوز طی شده است.» در روزهای اخیر تصاویر موتورسواری بانوان محجبه نیز در خیابان‌های اصلی پایتخت منتشر شد. تصاویری که نشان می‌دهد دیگر موتورسواری تابویی برای بانوان به شمار نمی‌آید.

دست در دست هم به سوی مرگ
ساعت ۴:۴۵ دقیقه شنبه هفته پیش سیما و آیدا دو دختر نوجوان یکی ۱۳ و دیگری ۱۴ ساله در حالی که دست‌های همدیگر را گرفته بودند خودشان را از طبقه ششم ساختمان به پایین پرتاب کردند و همانجا جان سپردند. به گزارش «اعتماد» بازپرس می‌گوید که آنها قبل از مرگ با دوربین گوشی‌های‌شان دوتایی سلفی گرفته‌اند. تیم بازپرسی و پزشکی قانونی بالای سر جسدها مشغول انجام کارهای‌شان هستند. دست‌های دو جنازه روی هم افتاده و صورت‌های‌شان رو به همدیگر است. انگار با چشم‌های بسته همدیگر را تماشا می‌کنند. این خودکشی در هفته پیش در اکثر رسانه‌های ایران پژواک زیادی داشت.

احتمال گذر از چمران
شورای شهر چهارم تهران، روزهای پایانی سال سوم را پشت سر می‌گذارد و دو هفته دیگر تکلیف آخرین هیات‌رئیسه این دوره مشخص می‌شود؛ هیات‌رئیسه‌ای که بنا بر گمانه‌زنی‌ها بی‌ارتباط با طیف برنده انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران نیست و به نظر می‌رسد این بار ورق به نفع اصلاح‌طلبان برگردد. به گزارش «فرهیختگان» بسیاری بر اساس نتایج انتخابات هفتم اسفند پارسال، برندگان دوره پنجم انتخابات شورای شهر را منتسب به لیست اصلاح‌طلبان می‌دانند که حتی باعث می‌شود تا دو هفته دیگر برخی از اعضای فعلی، مهدی چمران را رها کنند و پشت سر گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست شورا بایستند. در این میان عملکرد ضعیف مهدی چمران، رئیس فعلی شورای شهر تهران در موضع ریاست شورا که گاه حتی به درگیری‌های لفظی نیز کشیده شد، شانس او را برای تمدید جایگاه ریاستش کمتر کرده است و مستقل‌ها شاید این بار به گزینه‌ای به غیر از چمران رای دهند. با این حال اردوی اصلاح‌طلبان شورا هنوز جنب‌وجوشی برای انتخابات هیات‌رئیسه از خود نشان نداده و در این میان تعطیلات یک‌هفته‌ای شورا نیز مزید بر علت بوده است. اما گویا قرار است، در هفته جاری اولین جلسه فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا برای تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری به منظور گزینه‌های مطرح در انتخابات هیات‌رئیسه برگزار شود. محمد حقانی، از اعضای اصلاح‌طلب و رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در رابطه با انتخابات هیات‌رئیسه می‌گوید: «از جناح مقابل خبری ندارم؛ اما اصلاح‌طلبان هنوز تصمیمی در رابطه با انتخابات هیات‌رئیسه نگرفته‌اند.» به گفته حقانی، اصلاح‌طلبان قطعاً برای تمام جایگاه‌های هیات‌رئیسه شورای شهر کاندیدا خواهند داشت. او در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان گزینه‌ای به غیر از احمد مسجدجامعی را برای ریاست معرفی می‌کنند، می‌افزاید: ‌«این امکان وجود دارد؛ اما باید بررسی‌های لازم انجام‌ شده و به جمع‌بندی برسیم.» به اعتقاد او، پیروزی در انتخابات مجلس نباید باعث شود ما خود را پیروز نهایی انتخابات دور پنجم بدانیم و اینکه برخی از اعضا به این دلیل به گزینه اصلاح‌طلبان رای دهند، فقط یک احتمال است. به گفته او، مردم عملکردها را می‌بینند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. برای بهتر شدن وضعیت فعلی مدیریت شهری که هرروز در حال محدود شدن است، نیاز به تغییر تفکر و عملکرد رفتاری در شورا به ویژه هیات‌رئیسه داریم. به همین دلیل باید پایشی در عملکرد چندین ساله چمران، به عنوان رئیس چندین ساله شورا انجام شود. حقانی می‌گوید: ‌«اگر شهر پیشرفت داشته و خوب اداره شده یا در این چند سال پیشرفتی نداشته است باید گفت مهدی چمران، به عنوان رئیس شورا نقش بسزایی در این باره داشته است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها