شناسه خبر : 20420 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

تهاجم بقایی بدتر از حمله اسکندر بود
به نقل از خسرو پوربخشنده، یک باستان‌شناس پیشکسوت نوشت: ایران چهار بار مورد تهاجم نظامی قرار گرفت که آخرین تهاجم از سوی نسل فعلی، بدتر از تهاجم‌های گذشته است. در این‌باره نامه مفصلی به محمدشریف ملک‌زاده (آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت دهم) جانشین آقای بقایی نوشتم که ایران چهار بار مورد تهاجم نظامی قرار گرفته بود، نخستین بار اسکندر حمله کرد که متاسفانه ما در کتاب‌های درسی از آن به عنوان اسکندر کبیر یاد می‌کنیم، در حالی که او نمی‌تواند برای ایرانی‌ها کبیر باشد. همچنین پس از حمله مغول، آخرین تهاجم از سوی نسل فعلی در دوره حمید بقایی صورت گرفت که بدتر از تهاجم‌های گذشته است؛ چون برخی از اسناد گم‌شده‌ دست‌نویس بوده‌اند و ما دیگر به آنها دسترسی نخواهیم داشت.

چند درصد دختران ایرانی قلیان می‌کشند؟
به نقل از محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نوشت: 18 درصد دختران ایرانی قلیان می‌کشند که رقم قابل تاملی است... بر اساس مطالعه‌ای، 43 درصد دختران و 64 درصد پسران گفته‌اند که گاه گاهی قلیان مصرف می‌کردند که به احتمال زیاد برخی از آنها به دام اعتیاد می‌افتند. اغلب توتون قلیانی که در ایران مصرف می‌شود از توتون‌های بی‌کیفیت سیگار تهیه می‌شود که باید معدوم شود، اما آنها را پس از ترکیب با مواد افزودنی مختلف در اختیار مردم قرار می‌دهند... در ایران حدود 22 درصد مردان و سه درصد خانم‌ها سیگار مصرف می‌کنند... 15 درصد پسران دبیرستانی گفته‌اند روزانه سیگار مصرف می‌کنند...

1000 میلیارد تومان هزینه درمان اختلالات روان
نوشت: علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، در همایش بزرگداشت روز روانشناسی گفت: مردم سالانه 1000 میلیارد تومان هزینه درمان اختلالات روانی می‌کنند. شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی چهار استراتژی دارد که شامل دسترسی مردم به خدمات، بهره‌مندی از خدمات، عدالت در سلامت و حفاظت مالی از مردم است. راه حفاظت مالی از مردم در بخش روان این است که مردم با مراجعه به شبکه بهداشتی، این نیازها را مرتفع کنند. بر همین مبنا شبکه بهداشتی کشور در طرح تحول سلامت از روستاها به شهرها کشیده شد و هم‌اکنون برای هر دو تا سه هزار نفر جمعیت یک کارشناس مراقب سلامت قرار داده‌ایم که ابتدا افراد را پایش می‌کند و در صورت نیاز آنها را در سطح بالاتر به کارشناس روان و پزشک ارجاع می‌دهد.

انتقاد از گشت نامحسوس
در مطلبی از طرح گشت نامحسوس امنیت اخلاقی انتقاد کرد. این روزنامه درباره گشت نامحسوس پلیس نوشت: برخوردهای انتظامی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نه‌تنها موثر نبوده بلکه باعث شدت آسیب نیز شده است در حالی که باید اطلاعات صحیح، به موقع و شفاف به مردم داده شود تا بتوانند خوب و بد را تشخیص دهند و در جهت کاهش آسیب یا جلوگیری از آن اقدام کنند. اگر فقط و فقط این گشت‌ها برای تذکر و ارشاد یا نظارت باشد می‌تواند مفید و موثر در حفظ نظم اخلاقی در جامعه واقع شود. ولی اگر بنای چنین گشت‌هایی دخالت در کار‌ها و ورود به حریم خصوصی شهروندان باشد، نتیجه‌بخش نخواهد بود جز آنکه اضطراب اجتماعی را افزایش می‌دهد و نوعی احساس عدم امنیت را برای شهروندان ایجاد می‌کند.










دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها