شناسه خبر : 19673 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امین تارخ از رقم دستمزد بازیگران سینما گفت

چند می‌گیری بازی کنی؟

میزان دستمزد بازیگران سینمای ایران همیشه نامعلوم بوده، برخلاف آنچه در سینمای جهان مرسوم است، بیشتر بازیگران ایرانی علاقه‌ای به اعلام رقم دستمزدشان ندارند.

میزان دستمزد بازیگران سینمای ایران همیشه نامعلوم بوده، برخلاف آنچه در سینمای جهان مرسوم است، بیشتر بازیگران ایرانی علاقه‌ای به اعلام رقم دستمزدشان ندارند. هر‌چند هر از گاه مطرح شدن شایعات و شنیده‌ها سروصدای بسیاری در این زمینه به پا می‌کند. بسیاری معتقدند با افزایش تعداد فیلم‌ها و سریال‌های فاخر که با بودجه‌های دولتی ساخته می‌شوند قراردادهای سینمایی بازیگران مطرح دچار جهشی در رقم دریافتی شده است. چندی پیش خبر دریافت دستمزد چندرقمی فریبرز عرب‌نیا در سریال مختارنامه چنان خبرساز شد که او در یک برنامه تلویزیونی مجبور به توضیح و دفاع از رقم دریافتی‌اش شد؛ او در برنامه هفت گفت: من پنج سال در سریال مختارنامه حضور داشتم و هیچ نقش دیگری را در هیچ سریال و فیلمی نپذیرفتم. در این مدت به‌طور میانگین ماهانه 10 میلیون تومان به عنوان دستمزد دریافت کردم که در مجموع پنج سال حدود 600 میلیون تومان می‌شود. حال آنکه در این مدت دو بار هم با مرگ دست و پنجه نرم کردم و با مشکلات زیادی از جمله کار در بیابان و حیوانات مختلف روبه‌رو بودم. با این حال این دستمزدی است که یک مربی لیگ برتر فوتبال برای یک فصل دریافت می‌کند و با مرگ هم روبه‌رو نمی‌شود.
مطرح شدن این دستمزدها در حالی اتفاق می‌افتد که چند سال پیش قرارداد میلیاردی محمدرضا گلزار با دست‌اندرکاران یک پروژه سینمایی به ممنوع‌الفعالیت شدن وی منجر شد و افشای دستمزد ۸۰۰‌میلیونی وی برای بازی در سریال «قلب یخی» که البته تایید یا تکذیب نشد از پر‌سر و صداترین خبرهای سینمای ایرانی در سه، چهار سال پیش بود.
کاظم راست‌گفتار تهیه‌کننده قدیمی سینما چندی پیش در یادداشتی انتقادی درباره دستمزدهای بازیگران سینمای ایران نوشت: «ما از یک سو با بخش دولتی که بودجه‌های میلیاردی وارد سینما می‌کنند روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر با تهیه‌کنندگانی که من آنها را خصوصی‌نما نام می‌گذارم، طرف هستیم که دغدغه‌شان اساساً تولید فیلم نیست و صرفاً برای اینکه یک عکس یادگاری مثلاً با ناصر ملک‌مطیعی بگیرند حاضرند دو میلیارد تومان هم در یک فیلم سرمایه‌گذاری کنند.»
به تازگی امین تارخ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ایده دیگری را درباره مساله دستمزد بازیگران مطرح کرده است، او سعی کرده است سویه دیگری از این ماجرا را نشان دهد. امین تارخ معتقد است بسیاری از مطالبی که درباره دستمزد بالای بازیگران مطرح می‌شود، هیاهویی برای هیچ است.
رئیس انجمن بازیگران سینما درباره وضعیت امنیت شغلی صنف خود در آستانه روز سینما، ضمن انتقاد از مطالب و شایعاتی که درباره دستمزد بازیگران مطرح می‌شود، بیان کرد: شاید این طور گفته شود که بازیگران در مجموعه تولیدات سینمایی یا تلویزیونی، بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند، اما واقعیت این است که هیچ کس فکر نمی‌کند تعداد ماه‌های بیکاری یک بازیگر و عمر حرفه‌ای او چقدر است. این همه حرف و حدیث درباره دستمزدهایی که به کلان معروف شده و البته کلان هم نیستند،‌ مگر چند نفر از 550 عضو صنف بازیگران را دربر می‌گیرد؟ آن هم در شرایطی که دستمزدها بر اساس عرضه و تقاضا پرداخت می‌شوند. او افزود: وقتی یک بازیگر برای حضور در پروژه‌ای 80 میلیون تومان می‌گیرد، باید در نظر داشت که چند ماه بیکاری داشته یا چند ماه بیکار خواهد بود تا سراغ کار دیگری برود. پس با توجه به این موضوع که معمولاً بازیگران مطرح و سوپراستار سالی یک یا دو فیلم بیشتر بازی نمی‌کنند،‌ اگر برای بازی در فیلمی 60 میلیون تومان دستمزد بگیرند رقم زیادی نخواهد بود، چون اگر این رقم را برای دو فیلم حساب کنیم، می‌شود 120 میلیون، یعنی ماهی 10 میلیون تومان. آیا این رقم برای کسی که به عنوان سوپراستار، نقش اول یک فیلم را بازی می‌کند زیاد است؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها