شناسه خبر : 1959 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دلجویی پلیس از کودکانی که عروسک‌هایشان در بازرسی‌ها تخریب شد

فاجعه پزشکی در خمینی‌شهر

هر چه مسوولان تاکید دارند موضوع شیوع آنفلوآنزا در کرمان، موضوعی غیرمعمول نیست و حتی تلفات بر جای مانده از آن نیز طبیعی است، نگرانی‌ها در این خصوص آنقدر اوج گرفته که ستاد مدیریت بحران استان در نشستی فوق‌العاده، با اعلام «وضعیت زرد»، تدابیر خاصی برای مقابله با شیوع این بیماری اتخاذ کرده است.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی دمای هوای بخش عمده کشور کاهش یافت و بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران سلام زمستان را با تمام وجود حس کردند. آثار برف هنوز در پایتخت و بسیاری از شهرهای شمال غربی ایران مشاهده می‌شود. با همه این احوال، این سرما موجب نشده است، شکارچیان دست از سر پرندگان مهاجر بردارند. «شهروند» در گزارشی به این ماجرا پرداخت و نوشت: آشوراده ناامن شد. هفته پیش ۱۶۰ قایق به همراه تعداد زیادی شکارچی به منطقه شکار ممنوع آشور در آشوراده هجوم آوردند و چلنگر، مرغابی و باکلان شکار کردند. شکارچیان که ابتدا وارد منطقه شکار آزاد در منطقه شده بودند، با ورود به منطقه شکار ممنوع جزیره، آرامش آشوراده را به هم زدند و جزیره را برای پرندگان ناامن کردند.
به گفته حر منصوری عبدالملکی مدیر دیده‌بان میانکاله، «شکارچیان ابتدا وارد منطقه شکار آزاد در نزدیکی منطقه شکار ممنوع آشور در شمال شرقی جزیره شدند و شروع به تیراندازی کردند. با آغاز تیراندازی، پرندگان به غرب فرار کردند و شکارچیان با تعقیب آنها وارد منطقه شکار ممنوع شدند.» ورود آنها به منطقه شکار ممنوع آشور، محیط‌بانان حاضر در منطقه را غافلگیر کرد، زیرا تعداد محیط‌بانان بسیار کم بود و آنها در مقابل تعداد بالای شکارچیان غافلگیر شدند. منصوری گفت: «تعداد شکارچیان بسیار زیاد بود، به نظر می‌رسید شکارچیان بومی نبودند و از شهرهای مختلف مازندران به این منطقه آمده بودند. این در حالی بود که محیط‌بانان تنها شش نفر بودند و با این هجوم و تعداد زیاد شکارچیان غافلگیر شدند اما با وجود اینکه منطقه به میدان تیر شکارچیان تبدیل شده بود وارد عمل شده و جلوی ادامه شکار را گرفتند. محیط‌بانان، با وجود کم بودن تعدادشان در مقابل شکارچیان، موفق به دستگیری ۲۲ نفر شکارچی غیرمجازی شدند که وارد منطقه شکار ممنوع آشور شده بودند. پرونده تخلف این شکارچیان در منطقه به مراجع قضایی ارسال شده است.» خدا را شکر در این ماجرا عزیزان محیط‌بان پیش از وقوع حادثه‌ای غیر قابل جبران، ماجرا را فیصله دادند.
از دیگر خبرهایی که تا حدودی عجیب به نظر می‌رسید، ماجرای کشف شپش در خوابگاه دانشجویان دکترای یکی از دانشگاه‌های پایتخت بود. به گزارش «پارسینه» هفته گذشته، شیوع عجیب و بی‌سابقه شپش در خوابگاه دختران یکی از دانشگاه‌های فنی-مهندسی مطرح تهران، این خوابگاه را به تعطیلی کشاند، این اتفاق در سال‌های اخیر سابقه نداشته است...مسوولان خوابگاه ابتدا به دانشجویان شپش زده، شامپوی مخصوص دادند که افاقه نکرد و حتی وضع را بدتر کرد، بعد از بی‌فایده بودن این شامپو، مسوولان تصمیم به تعطیلی کامل خوابگاه و سم‌پاشی کامل آن گرفتند. به دانشجویان هم اعلام شد تا اتمام سمپاشی خوابگاه، می‌توانند به منزل مراجعه کنند و غیبت‌هایشان موجه خواهد بود. شرط ورود مجدد به خوابگاه، معاینه تک‌تک دانشجویان عنوان شده است!

تاخت ‌و تاز ویروس آنفلوآنزا در کرمان
هر چه مسوولان تاکید دارند موضوع شیوع آنفلوآنزا در کرمان، موضوعی غیرمعمول نیست و حتی تلفات بر جای مانده از آن نیز طبیعی است، نگرانی‌ها در این خصوص آنقدر اوج گرفته که ستاد مدیریت بحران استان در نشستی فوق‌العاده، با اعلام «وضعیت زرد»، تدابیر خاصی برای مقابله با شیوع این بیماری اتخاذ کرده است. به گزارش «تابناک»، هرچه تاکنون درباره فراگیر شدن موج بیماری‌های مرگباری چون جنون گاوی و مرس در دیگر کشورها شنیده و خوانده بودیم، شاید باور نمی‌کردیم روزی نوبت خودمان شود؛ اما متاسفانه این‌گونه شد؛ جان باختن 28 تن از هموطنان‌مان که هرچند نشان از فراگیر شدن موج مرگ ناشی از سرایت ویروس آنفلوآنزای نوع A در کشورمان دارد، هنوز به کرمان و برخی شهرهای جنوب شرقی کشورمان محدود مانده و از این روی، باید تدابیر ویژه‌ای برای مهار آن به کار بندیم. بر این اساس است که می‌بینیم اوضاع در کرمان به شرایط اضطراری رسیده و تدابیر پیشگیرانه فراوانی برای ممانعت از سرایت این ویروس خطرناک در دیگر شهرها به کار بسته شده است که البته اغلب در قالب اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌هایی است که خطاب به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صادر شده و علاوه بر آنها، اماکنی همچون مدارس هم در صف مخاطبان آنها قرار دارد. اما ماجرا از کجا شروع شد؟ این پرسش یکی از سخت‌ترین سوالاتی است که در این خصوص می‌توان پرسید، چرا تا چند روز پیش کمتر کسی می‌دانست که پای آنفلوآنزای H1N1 که در سال‌های قبل از کشنده بودنش بسیار شنیده بودیم، به کشورمان باز شده و البته جان تعدادی از هموطنان‌مان را هم گرفته است.
بدین ترتیب زمانی که شنیدیم شمار جان‌باختگان آنفلوآنزا در کرمان به 16 تن رسیده، نمی‌دانستیم با شایعه‌ای عجیب مواجهیم یا واقعیتی باورناپذیر و مشکوک! این رویداد سبب اعلام وضعیت زرد در این استان شد. «شهروند» نیز در گزارشی دراین‌باره نوشت: یک روز پس از اعلام وضع زرد در کرمان به دلیل شیوع آنفلوآنزا، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت تاکید کرد: «این بیماری در کشور در کنترل است. آمارهای رسمی از مرگ ناشی از آنفلوآنزا تا روز دوشنبه، ۳۳ نفر اعلام شد، بیشترین قربانیان هم با ۲۸ مورد، مربوط به استان کرمان است، مواردی هم در سیستان ‌و بلوچستان گزارش شد. حالا در شرایطی که نگرانی از شیوع این بیماری نه‌تنها در این دو استان، در هفت استان دیگر ازجمله تهران ایجاد شده است...همه چیز در رابطه با آنفلوآنزا در کشور تحت کنترل درآمده است.» او که در همایش تجلیل از سه دهه مدیریت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت صحبت می‌کرد، توضیحات بیشتری داد: «نوعی آنفلوآنزا ایجاد شده که در حال حاضر مشکلاتی را در برخی استان‌ها ایجاد کرده، به هر حال این بیماری از سال 13۶۵ وجود داشته و هرساله موجی از آن تشکیل و سپس فروکش می‌کند.» او این توضیح را هم داد که علت نهایی فوت قربانیان آنفلوآنزا، بیماری‌های زمینه‌ای بوده است: «اگر نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد، خودم اعلام خواهم کرد و در عین حال روز سه‌شنبه برای چهارمین ‌بار یک تیم در کرمان تشکیل و شورای‌عالی سلامت و امنیت غذا وضع را در کرمان بررسی می‌کند. من نیز در این جلسه حضور خواهم داشت.» او از رسانه‌ها خواست در این زمینه نگرانی ایجاد نکنند: «نیاز به واکسن برای همه افراد نیست و ایجاد موج نگرانی از طرف رسانه‌ها می‌تواند منجر به افزایش استفاده از واکسن شود.»

فاجعه پزشکی در خمینی‌شهر
خبر خیلی عجیب بود. پزشک در واکنش به عدم استطاعت مالی والدین کودک چهارساله برای پرداخت هزینه بخیه صورت فرزندشان به پرستار دستور می‌دهد، بخیه را از روی صورت کودک ببرد. پرستار نیز اجرای حکم می‌کند. حتی به ذهن مهران مدیری و نویسنده‌های او در سریال طنز در حاشیه نیز نمی‌رسید که پزشکی در مقابل بیمار این‌گونه رفتار کند. این ماجرا در کمتر از چند ساعت در کل کشور منتشر شد. علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اتفاق رخ‌داده در بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان را فاجعه خواند و از تعلیق پزشک و پرستار متخلف این پرونده خبر داد. به گزارش «ایسنا» او درباره حادثه پزشکی اصفهان گفت: این موضوع حادثه نیست، فاجعه‌ای است که فکر می‌کنم به دلیل کم‌اندیشی و بی‌خردی کادر درمان اتفاق افتاده است؛ آن هم در بیمارستان دولتی... حتی در بیمارستان خصوصی هم پزشک در درمانگاه و اورژانس هیچ رابطه مالی با بیمار ندارد.
در این فاجعه نیز این موضوع جزو ابهامات قضیه است. از طرف دیگر این موضوع درسی می‌شود تا به سمتی حرکت کنیم که رابطه مالی بیمار با موسسات پزشکی، مطب‌ها و پزشک قطع شود. باید به سمت بیمه‌هایی رویم که آنچنان قوی باشند تا رابطه مالی بیمار با موسسات پزشکی را قطع کنند...هیچ موسسه‌ای حق ندارد، بیمار اورژانسی را به دلیل نداشتن پول نپذیرفته و خدمتی به وی ارائه ندهد؛ هر چند که اورژانس تعریف خاص خود را دارد اما از دید خانواده بیمار، شکاف چانه کودک اورژانس تلقی می‌شود. وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه در صورت محرز شدن تخلف، حکم چه خواهد بود؟ گفت: «حداقل حکمی که در این صورت صادر می‌شود محرومیت است. البته مدت محرومیت را باید قاضی نظر بدهد. 10 سال است که در حوزه انتظامی مشغول فعالیتم. در تمام دوره فعالیتم، شاهد چنین فاجعه‌ای نبوده‌ام. برای اولین بار است به موضوعی برخورد می‌کنم که کاری انجام و نهایتاً هم ضایع می‌شود.» ان‌شاءالله شاهد برخوردی با متخلفان باشیم که دیگر در این زمینه شاهد تکرار آن نباشیم.

دلجویی پلیس از کودکانی که عروسک‌هایشان در بازرسی‌ها تخریب شد
در هفته پیش شاهد اتفاق جالبی بودیم که می‌تواند باعث ارتباط بهتر پلیس و مردم شود. در پی انتشار شایعه وجود مواد منفجره در تعدادی از عروسک‌هایی که زائران از کشور عراق در ایام اربعین حسینی به عنوان سوغات به داخل کشور آورده بودند، بسیاری از شهروندان با مراجعه به ناجا این عروسک‌ها را تحویل این ارگان دادند. حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران دراین‌باره گفت: با مراجعه شهروندان به کلانتری‌ها و حضور تیم‌های چک و خنثی‌سازی و بررسی عروسک‌ها، باعث شد خسارتی به بعضی از عروسک‌ها وارد شود که باعث ناراحتی کودکان عزیزمان شد... ما بر آن شدیم برای رفع ناراحتی این عزیزان از طرف پلیس تهران هدیه‌ای اهدا شود. والدین می‌توانند در همان کلانتری که قبلاً مراجعه کرده بودند حضور یافته و با ارائه کارت شناسایی، هدیه‌شان را تحویل بگیرند چرا که اسامی قبلاً ثبت شده است. بازرسی از اسباب‌بازی‌ها به دلیل خبری بود که در روز جمعه مبنی بر وجود مواد منفجره در شماری از اسباب‌بازی‌های مسیر بغداد کشف شده بود.
این مواد منفجره که زوار اربعین را هدف قرار داده بودند در این عروسک‌ها جاسازی شده بود که کشف شد. در این راستا ۱۸ بمب که در عروسک‌های بچگانه جاسازی شده بود در مسیر ارتباطی بغداد به استان دیالی کشف و خنثی شد. طرز کار این عروسک‌های حاوی مواد منفجره به این صورت بود که یک تله انفجاری در داخل بدن عروسک‌ها تعبیه شده که با قرار دادن باتری و فشار دادن شاسی مربوط به آن عروسک فعال شده است و بعد از چند دقیقه منفجر می‌شود. همچنین در مرز مهران چند مورد از اسباب‌بازی‌هایی که مواد خطرناک در آن جاسازی شده بود کشف شد. پلیس مرزبانی و مسوولان انتظامی مهران از زوار حسینی خواسته بودند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک از این عروسک‌ها مراتب را به نزدیک‌ترین پایگاه انتظامی اطلاع و جهت خنثی‌سازی تحویل دهند.

حذف رشته علوم انسانی در مدارس دولتی
مسوولان آموزش‌وپرورش هفته پیش از یکی دیگر از طرح‌های خود رونمایی و اعلام کردند: از سال آینده مدارس دولتی رشته علوم انسانی نخواهند داشت و در تهران تنها ۱۲ مدرسه فرهنگ دانش‌آموزان این رشته را ثبت‌نام می‌کنند. با حذف رشته علوم انسانی محدودیت‌های زیادی در انتظار بچه‌ها و خانواده‌های آنهاست و این چیزی نیست که مسوولان آموزش‌وپرورش از آن بی‌خبر باشند و دقیقاً به همین دلیل است که اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تهران به خانواده‌ها هشدار داد که: «خانواده‌ها بدانند که ورود به رشته‌های ادبیات انسانی دیگر برای دانش‌آموزان سهل و ساده نیست...بر اساس تصمیم‌گیری‌های جدید در ورود به رشته علوم انسانی محدودیت‌هایی خواهیم داشت و در سال تحصیلی 1396-1395 هیچ مدرسه دولتی عادی نمی‌تواند دانش‌آموزان را در رشته ادبیات و علوم انسانی ثبت‌نام کند.» این تصمیم با انتقادات زیادی در رسانه‌ها مواجه شده است. باید دید مسوولان آموزش و پرورش برای این انتقادات چه پاسخی خواهند داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها