شناسه خبر : 19551 لینک کوتاه

شیرین‌کاری جدید تتلو

بهترین شهر ایرانی برای سکونت؟

ر اساس تحقیق سازمان ملل روی وضع شهرهای جهان که نتیجه آن در مجله الکترونیکی این سازمان منتشر شده است، تبریز به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران معرفی شده است.

حمیده حق‌پرست
فکر می‌کنید بهترین شهر ایرانی برای سکونت چه شهری است. در روزهای میانی مهرماه «تابناک» در گزارشی به این سوژه پرداخت و نوشت: «‌بر اساس تحقیق سازمان ملل روی وضع شهرهای جهان که نتیجه آن در مجله الکترونیکی این سازمان منتشر شده است، تبریز به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران معرفی شده است. شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، قم و ارومیه در ردیف‌های بعدی این لیست قرار دارند. وجود ساختمان‌های مدرن و زیبای فـراوان، خطوط هواپیمایی پیشرفته، طبیعت بکر و جذاب، غذاهای لذیذ، مساجد زیبا، اماکن و ابنیه تاریخی متعدد از جمله شاخص‌ها و معیارهای اعلام‌شده در این انتخاب بوده است.» بدون شک یکی از خبرهای مهم غیر‌سیاسی در هفته پیش مرگ ناگهانی کاپیتان تیم پرسپولیس بود. «شرق» در این باره نوشت: ... بامداد 9 مهر اتفاقی در ورزش کشور افتاد که همگان، مخصوصاً هواداران پرسپولیس را شوکه کرد.
هادی نوروزی، کاپیتان این فصل سرخ‌پوشان پایتخت، در ۳۰‌سالگی بر اثر سکته قلبی در خواب دار فانی را وداع گفت. رساندن او به بیمارستان آتیه تهران هم فایده‌ای نداشت و این بازیکن بااخلاق به دیار باقی شتافته بود. خیلی زود این خبر منتشر شد و جامعه ورزش را تحت ‌تاثیر قرار داد. بسیاری از فوتبال‌دوستان و اهالی فوتبال خود را به بیمارستان آتیه و منزل نوروزی رساندند. باشگاه‌ها، نهادها و شخصیت‌های مختلف پیام‌های تسلیت منتشر کردند. همچنین کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی، بعد از شنیدن خبر درگذشت هادی نوروزی صبح روز پنجشنبه در حین تمرین تیم ملی در دوبی خطاب به ملی‌پوشان گفت: «آقایان! امروز روز ناراحت‌کننده‌ای برای همه ماست. روز بسیار غمگین و جان‌گدازی برای تک‌تک ماست. یک دوست، یک برادر و یک هم‌تیمی خوب‌مان را از دست دادیم. از شما می‌خواهم به احترام هادی بایستید و یک دقیقه سکوت کنید و برای آمرزش او دعا کنید. از خداوند بزرگ عاجزانه درخواست می‌کنیم که این دوست عزیز، این پسر گل، این برادر عزیز و این پدر مهربان را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد.» مرگ این ورزشکار در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت.
وضعیت زیست‌محیطی کشور این روزها کمتر در رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال در روزهای آغازین هفته پیش دو خبر بار دیگر نگاه‌ها را به این بخش معطوف کرد. «شهروند» در گزارشی خبر داد: «ورود موج تازه‌ای از گرد و غبار هوای استان ایلام و بخشی از شهرهای واقع در مرزهای غربی کشور را تحت ‌تاثیر قرار داد، بر اساس آمار دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، میزان گرد و غبار در هوای شهر ایلام شش برابر حد مجاز گزارش شده است. احمد کرمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام می‌گوید، شدت گرد و غبار واردشده به این منطقه به‌حدی بوده که در نهایت ستاد مدیریت بحران تصمیم گرفته همه مدارس استان را تعطیل کند. غلظت ذرات معلق در برخی شهرها به ۳۳ برابر حد مجاز رسیده است.»
در هفته پیش استاندار تهران به شهروندان پایتخت خبری خوش داد. وعده‌ای که در صورت وقوع می‌تواند بسیاری از مشکلات تهران را حل کند. به گزارش «ایسنا» حسین هاشمی استاندار تهران اعلام کرد کارتن‌خواب‌ها و معتادان تا دو ماه دیگر جمع‌آوری می‌شوند. او درباره ساماندهی میدان شوش و جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادها گفت: در اوایل دولت یازدهم، استان تهران تنها ظرفیت نگهداری ۴۰۰ نفر از معتادان و کارتن‌خواب‌ها را داشت که در حال حاضر به بالای سه هزار نفر رسیده و در آینده‌ای نزدیک به شش هزار نفر می‌رسد... در جنوب شرق تهران محلی برای اسکان سه هزار نفر از معتادان و کارتن‌خواب‌ها در حال احداث است که با تکمیل آن، چهره نازیبای تهران با حضور کارتن‌خواب‌ها عوض می‌شود.
بحث دانش‌آموزان افغان با توجه به فرا رسیدن ماه مهر این روزها بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد. «مهر» در هفته پیش گفته‌های معصومه‌ آباد عضو شورای شهر تهران را منتشر کرد. در این خبر آمده بود که آباد از روند ثبت‌نام دانش‌آموزان افغان در مدارس ایرانی گلایه کرد. معصومه آباد دراین‌باره گفت: «تنها ۳۵ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ثبت‌نام شده‌اند.»
او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ثبت‌نام کودکان افغان حتی بدون داشتن برگه هویتی گفت: «انتظار داشتیم با توجه به فرمایشات رهبری شاهد رشد ثبت‌نام کودکان افغان باشیم که رشد ۱۲درصدی را در حوزه ثبت‌نام کودکانی که دارای کارت هویت هستند شاهد بودیم اما متاسفانه هنوز هم کودکانی که فاقد کارت هستند، از تحصیل بازمانده‌اند. وظیفه انسانی ما حکم می‌کند که نگذاریم این کودکان از تحصیل بازبمانند.»

حریق در ۵۰ هکتار از پارک ملی گلستان به دست شکارچیان
در روزهای اخیر باز خبری نگران‌کننده علاقه‌مندان به محیط زیست ایران را نگران کرد. بنا به گزارش اسماعیل مهاجر مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست گلستان آتش‌سوزی اخیر پارک ملی گلستان عمدی بوده و از طرف شکارچیان رخ داده بود. با تاکید بر اینکه حدود ۵۰ هکتار از پارک ملی گلستان دچار حریق شده است که بیشتر این آتش‌سوزی مربوط به بخش مرتعی و قسمت کمتری در مناطق جنگلی رخ داده است. درختانی که در این آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند؛ شامل درختان بلوط، ارس، درختچه آلوچه، زرشک، گلابی وحشی و... می‌شوند که برخی دچار آسیب‌دیدگی سطحی و برخی دچار آسیب‌دیدگی‌های عمیق شده‌اند، همچنین اراضی مرتعی که بیشتر پوشش گیاهی علفی داشتند نیز کاملاً سوخته‌اند. این آتش‌سوزی به صورت عمدی توسط شکارچیان رخ داده است که یکی از آنها شناسایی شده و از دستگاه قضا درخواست کرده‌ایم که با شدت با این متخلفان برخورد کنند تا بیش از این شاهد چنین حرکت‌های ضد‌بشری نباشیم. ان‌شاءالله شاهد برخورد مناسب با این تخلف که به صورتی اقدام علیه منافع و سرنوشت همه مردم ایران است، باشیم.

کارت پایان خدمت به شرط تناسب اندام!
علی مجد‌آرا رئیس ورزش همگانی اعلام کرده است، طرحی از سال آینده اجرایی خواهد شد که بر اساس آن سربازان در پایان خدمت دوره ضرورت، برای دریافت کارت پایان خدمت خود حتماً باید از آمادگی جسمانی برخوردار باشند. به این ترتیب سربازان در ابتدای ورود به دوران خدمت، سنجش وزن و BMI بدنی می‌شوند و در صورت داشتن اضافه‌وزن و نداشتن آمادگی جسمانی، در طول دو سال خدمت باید این ایرادها را جبران کنند. وی توضیح نداد که اگر پس از دو سال گذراندن سربازی، مشکل اضافه‌وزن مشمولان حل نشد، چه سرنوشتی در انتظار آنان خواهد بود.

شیرین‌کاری جدید تتلو
ماجرا از این قرار است که چند روز پیش خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها که برای گزارش دادگاه میلیاردر نفتی به دادگاه انقلاب رفته بود در آنجا امیر مقصودلو یا همان امیر تتلو یا به قولی تتل را می‌بیند و خبر این حضور روی خط خبرگزاری می‌رود. «فرهیختگان» در این‌باره نوشت کمی قبل از انتشار خبر، امیر تتلو عکسی از خود به همراه دوستش با لباس رسمی روی اینستاگرام گذاشته و نوشته بود: «کار اداری داشتیم که فعلاً تموم شد.» بعد از انتشار خبر تتل که گاهی ممکن است در یک روز حتی تا 10 پست روانه صفحه اینستاگرامش کند، پستی در این‌باره روی اینستاگرامش گذاشت و نوشت: «رفته بودم به پاره‌ای از سوالات جواب بدم و هر وقت احضار بشم حتماً حاضر میشم چون قصد من حل کردن مشکل و مفید بودن برای کشورم و موندن در ایران است.» او یک روز بعد عکسی از یک پیانو روی اینستاگرامش فرستاد و از قاضی پرونده‌اش تشکر کرد که دستور بازگرداندن پیانواش را داده است.
او همچنین در این پست خبر از ممنوع‌الخروجی خود داده و آرزو کرده این مشکل او نیز حل شود. اما در این میان گاهی سایت‌ها خبر از بازداشت تتلو هم می‌دادند تا اینکه تتل دیروز این عکس را روی صفحه اینستاگرامش فرستاد و زیر آن نوشت: «دوستان هفته ناجا هست و باز یه عده از خدا بی‌خبر و ضد ایران میخوان نیروی انتظامی رو خراب کنن و چهره نظام رو خراب کنن و به همین خاطر خبر دستگیریه مارو پخش کردن! خواستم بگم که این فقط یک شایعه هست و اتفاقاً نیروی انتظامی لطف کرد و پیانوی مارو هم پس داد که عکسش رو هم براتون گذاشتم، پس به جای این حرفا و این شایعه‌ها این هفته رو تبریک بگیم و خسته نباشید بگیم به عزیزان زحمتکشی که واقعاً واسه امنیت کشور زحمت میکشن و عشق رو تو کشورمون جاری کنیم و برای مهربانی ایجاد انگیزه کنیم. روز خوبی داشته باشین.» این‌گونه تتلو هفته نیروی انتظامی را به یک میلیون و 800 هزار کاربر خود تبریک گفت.

نیمی از طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد است
هر ساعت، ۱۹ طلاق و سالانه بیش از ۱۶۰ هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود که به گفته انوشیروان محسنی‌بندپی؛ رئیس‌ سازمان بهزیستی کشور، نیمی از طلاق‌های ثبت‌شده به دلیل اعتیاد همسران است. معنای ساده این هشدار این است که سالانه، کانون زندگی بیش از ۸۰ هزار زوج -‌۱۶۰ هزار نفر‌- به دلیل اعتیاد یکی از طرفین متلاشی می‌شود در حالی که ۸۰ هزار نفر از این جمع، دچار اعتیاد هستند. بندپی که هشدار خود را در سومین کارزار سراسری رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد مطرح کرد همچنین ادامه داد که ۲۵ درصد از موارد همسرآزاری و کودک‌آزاری هم به دلیل اعتیاد همسر یا یکی از والدین است. این ارقام، آمار ثبت‌شده است. به این معنا که قربانیان غیرمستقیم اعتیاد، حاضر به مراجعه به مراجع قضایی یا مشاوره، اعلام و ثبت شکایت و توضیح درباره مشکل خود شده‌اند.
در حالی که روی دیگر سکه، خانواده‌هایی هستند با فرزندان گرفتار اعتیاد، زوجینی که مدارا با شریک معتاد را به متلاشی شدن کانون خانواده ترجیح می‌دهند یا کودکانی که آزار آنها در هیچ مرجعی گزارش و ثبت نمی‌شود که قطعاً تعداد قابل توجهی از این موارد، از چشم متولیان مقابله با اعتیاد هم پنهان می‌ماند. از سوی دیگر، جزییات تصویر کلی علت جرائم در کشور به گفته بندپی حاکی از آن است که امروز، ۱۲۰ هزار معتاد در سراسر کشور، بی‌پناه و سرگردان‌اند و ۳۵ درصد جرائم ناشی از اعتیاد مجرم بوده در حالی که بر اساس گزارش‌های دریافتی از خط ملی اعتیاد، کمپ‌های درمان اعتیاد و مراکز کاهش آسیب اعتیاد، هشدارها، همچنان بر بالا بودن شیوع مصرف شیشه و افزایش تعداد زنان معتاد تمرکز دارد.

فیلمی که از ایرانیان دریغ شد
طبق گزارش رسانه‌ها اکران «رستاخیز» اثر احمدرضا درویش در عراق مورد استقبال شیعیان قرار گرفته است و جشنواره فیلم بغداد نیز مهم‌ترین جایزه خود را در هفته پیش به این فیلم اختصاص داد. «تابناک» درباره توقیف این اثر سینمایی در ایران نوشت: ...پس از گذشت حدود دو ماه از توقیف فیلم «رستاخیز»، این فیلم در جشنواره فیلم «بغداد» به نمایش درآمد و استقبال زیادی هم از آن شد. بسیاری از تماشاچیان هنگام تماشای فیلم به خصوص هنگام شهادت حضرت عباس گریسته‌اند، حال آنکه یکی از مواردی که مانع از اکران این فیلم در ایران شده، نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) است... اما پرسشی که مطرح می‌شود این است، چگونه فیلمی که در ایران ساخته شده از ترس واکنش منفی مردم، نمی‌تواند به نمایش عموم درآید اما همان فیلم در کشوری با شرایط فرهنگی و دینی مشابه به نمایش درمی‌آید، بدون آنکه موجب بروز مشکلی شود و اتفاقاً مردم با آن ارتباط احساسی برقرار می‌کنند... آیا دلیل واقعی توقیف این فیلم، ترس از اخلال در اذهان عمومی مردم است یا مساله، موضوع دیگری است که عنوان نمی‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها