شناسه خبر : 1935 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جزییات آگهی‌های شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای فیلم‌های سینمایی

زلزله هفت ریشتری در تهران چند قربانی می‌گیرد؟

حمیده حق‌پرست
جامعه ایرای هفته پیش روزهای پرجنب و جوشی را پشت سرگذاشت. دو مناسبت روز کارگر و روز معلم سبب شده بود که برنامه‌های زیادی در تجلیل از مقام این دو قشر تاثیرگذار جامعه از سوی نهادهای مختلف از دولتی‌ها گرفته تا مردم‌نهادها برگزار شود. برخی اعتراضات درباره وضعیت معیشت بخش‌هایی از این دو قشر نیز در رسانه‌ها منتشر شد. جمعی از اعضای این دو قشر نیز به مناسبت روزهای کارگر و معلم در دو برنامه جداگانه به دیدار مقام معظم رهبری شتافتند. آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این جلسات نظرات خود را درباره مسائل مرتبط با این دو قشر بیان کردند. ایشان در جمع معلمان تاکید کردند: «البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسوولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم، هر هزینه و بودجه‌ای که در آموزش و پرورش صرف می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاری است.» مقام معظم رهبری در ادامه با تبیین راهبردهای کلان آموزشی کشور که باید مبتنی بر تربیت دانش‌آموزان مستقل باشد، بر ترویج زبان بومی تاکید وتصریح کردند: «... متاسفانه در برخی مواقع به‌جای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می‌شود و اکنون کار به‌جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است... این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.» ایشان در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختی‌ها برای ترویج زبان فارسی در برخی از کشورهای غربی، تاکید کردند: «در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی‌دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می‌کنیم، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟... این سخنان به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم.» روزنامه‌ها هم در هفته پیش به مناسبت روز معلم مطالب متعددی را به این روز اختصاص دادند.

افتتاح بیست ونهمین نمایشگاه کتاب
بیست ونهمین نمایشگاه کتاب تهران در روزهای میانی هفته پیش با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مکان جدید آن-شهر آفتاب- برگزار شد. با توجه به انتقال این نمایشگاه به حومه پایتخت نگرانی‌هایی درباره نوع استقبال شهروندان از نمایشگاه مطرح شده است که باید منتظر ماند و دید در پایان برگزاری چه میزان از این نگرانی‌ها بجا بوده است. «شهروند» در این‌باره نوشت: «... در حالی که نمایشگاه کتاب به دلایل گوناگون پرمخاطب‌تر و البته به لحاظ مکانی متمرکز است و به همین دلیل رفت‌وآمد به آن یکی از مشکلات مهم در بازه زمانی نمایشگاه است. هنگامی که نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شد، تقریباً تمام بزرگراه‌های منتهی به نمایشگاه به حالت بسته درمی‌آمد و مردم به‌ویژه کسانی که از آنجا باید عبور می‌کردند، دچار مشکل می‌شدند. چند سالی بود که نمایشگاه به محل مصلی آمده بود که این نیز مشکلات خاص خود را داشت؛ هم از حیث تناسب محیط با نمایشگاه و هم از جهت رفت‌وآمد؛ تا اینکه شهر آفتاب به‌عنوان یک محل مناسب برای نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شد؛ اگرچه این محل به لحاظ ساختار کلی برای نمایشگاه بسیار مناسب است و اصولاً با همین هدف ساخته شده است، ولی در عین حال به علت آنکه نخستین سالی است که نمایشگاه در آنجا برگزار می‌شود، ممکن است واجد مشکلاتی باشد. مشکل عمده دیگر آن رفت‌وآمد و خدمات عمومی در محل نمایشگاه است. اگر خطوط ۶ و ۷ مترو تاکنون راه افتاده بود، می‌توانستیم با اطمینان بیشتری اظهارنظر کنیم که از حیث رفت‌وآمد به شهر آفتاب نه‌تنها مشکلی وجود ندارد، بلکه به احتمال فراوان از دسترسی به دو محل قبلی راحت‌تر است. با این حال اگر تعداد قطارهای شهری برای بازه زمانی نمایشگاه به اندازه کافی در دسترس باشد، هنوز هم می‌توان امیدوار بود که رفتن به این نمایشگاه ساده‌تر از رفتن به نمایشگاه بین‌المللی باشد؛‌ حداقل اینکه انتظار داریم سخت‌تر نباشد. به‌علاوه رفت‌وآمد به شهر آفتاب برای کسانی که از شهرستان‌ها می‌آیند بسیار راحت‌تر است. ولی مساله‌ خدمات دیگر نمایشگاه محل سوال است؛ این خدمات شامل سرویس‌های بهداشتی، تغذیه و آب، اینترنت، فضای استراحت، پست، سالن‌های گوناگون برای ارتباط میان نویسندگان و مخاطبان و جلسات جنبی، مساله‌ تهویه و هوای سالم و مطبوع و محیط مناسب و... ممکن است در حد انتظار نباشد و این نیز دور از انتظار نیست زیرا هنوز نمایشگاه به‌طور کامل راه‌اندازی نشده ‌است و با همکاری و همراهی بازدیدکنندگان و مسوولان نمایشگاه می‌توان این مشکل را در حد ممکن کاهش داد. خاطره‌ای که از نخستین نمایشگاه در ذهن بازدیدکنندگان باقی خواهد ماند اثرات زیادی بر ادامه کار شهرآفتاب و نمایشگاه کتاب خواهد گذاشت.

زلزله احتمالی هفت ریشتری در تهران چند قربانی می‌گیرد؟
بحث زلزله در پایتخت کم وبیش همواره در رسانه‌ها مطرح بوده و همیشه سوژه مهمی برای رسانه‌ها بوده است. «ایسنا» هفته پیش این موضوع را با محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد. او در این باره تصریح کرد: «... طبق شبیه‌سازی‌های صورت‌گرفته اگر زلزله‌ای به بزرگی بیش از هفت ریشتر در تهران اتفاق بیفتد، چند صد هزار کشته به‌جای می‌گذارد، لذا باید بتوانیم بخشی از تلفات احتمالی را کاهش دهیم. در اطراف تهران گسل‌های متعددی وجود دارد که این شهر را مستعد وقوع زلزله کرده، در ماه‌های قبل تحقیقاتی را در مورد زلزله و مدرسه، زلزله و بیمارستان و غیره داشتیم که در نظر داشتیم در ماه جاری مساله‌ زلزله تهران و بافت فرسوده را مورد مطالعه قرار دهیم.» باید منتظر ماند و دید با بررسی‌های بافت فرسوده تهران، تعداد قربانیان احتمالی به چند نفر خواهد رسید؟

ناکامی برای اخلال در کنسرت موسیقی در کرج
تلاش خودسرها در کرج برای لغو یا اخلال در کنسرت حمید عسگری ناکام ماند و این برنامه هنری با نظم و امنیت و به‌طور کامل برگزار شد. به گزارش «عصر ایران» از دقایقی پیش از شروع کنسرت که در سالن سینما -‌ تئاتر ارشاد در بوستان دکتر چمران کرج و با مجوز رسمی اداره کل ارشاد استان البرز برگزار می‌شد جمعیت 50 نفری تجمع کرده و خواستار لغو کنسرت شدند. مدیر کل ارشاد و رئیس حراست اما بلافاصله در محل حاضر شدند و اعلام کردند مجوزهای قانونی صادر شده و ضوابط رعایت می‌شود و دولت و مردم نمی‌توانند خود را با سلیقه آنان هماهنگ کنند. تجمع‌کنندگان ابتدا زیر بار نرفتند و گمان می‌کردند با فشار می‌توانند در برنامه اخلال ایجاد کنند اما در نهایت ناگزیر از ترک محل شدند هر چند تهدید کردند نوبت بعد به گونه‌ای دیگر برخورد خواهند کرد.

جزییات آگهی‌های شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان
فروش قابل توجه فیلم‌های سینمایی در اکران نوروز، دلایل متعددی داشت که نمایش دو کمدی در این نوبت اکران و نقش شخص رضا عطاران به عنوان جذاب‌ترین کاراکتر کمیک فعلی سینمای ایران در این فروش، از دیگر علل پررنگ‌تر است؛ اما عوامل دیگری نیز در افزایش چشمگیر فروش برخی فیلم‌ها تاثیرگذار بودند. مهم‌ترین این دلایل که توسط برخی متولیان این حوزه نیز بدون پرده‌پوشی بیان شده، تبلیغات گسترده یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای این فیلم‌هاست. این تبلیغات بر خلاف تبلیغ ۱۰ تا ۳۰‌ثانیه‌ای تلویزیون، از زمان بالایی برخوردار بود و شمارش تعداد تبلیغات برای فیلم‌های روی پرده -که تقریباً شامل همه فیلم‌ها می‌شد-‌ از توان ناظران خارج بود و ظاهراً با توجه به ضریب بالای نفوذ ماهواره، این تبلیغات به افزایش فروش و تقویت سینمای ملی ایران منجر شد! تنها فیلم سینمایی که از ظرفیت تبلیغات ماهواره‌ای استفاده نکرد، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بود که در عوض تنها فیلم دارای تبلیغات گسترده و مکرر در تلویزیون بود. البته لزوماً تبلیغات به منزله فروش قطعی نیست، کما اینکه برخی فیلم‌ها با وجود تبلیغات گسترده ماهواره‌ای، به واسطه اینکه فضای کمیک و سرگرم‌کننده‌ای نداشتند، نتوانستند فروش قابل توجهی داشته باشند، ولی تاثیر این تبلیغات غیرقابل انکار است. در روزهای اخیر، برخی موضع‌گیری‌ها حاوی این گزاره بود که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، تبلیغات رایگان برای این فیلم‌های سینمایی پخش کرده‌اند؛ اما بنا بر اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط «تابناک» از منابع خبری موثق، این شبکه‌ها در ازای حجم وسیع تبلیغات برای فیلم‌های روی پرده سینماهای ایران، رقم‌هایی دریافت کرده‌اند و این تبلیغات به هیچ عنوان مجانی نبوده است. مطابق با اطلاعات «تابناک»، حداقل دریافتی شبکه اصلی پخش‌کننده این آگهی‌ها برای آغاز پخش آنونس‌های فیلم‌های سینمایی، 15 میلیون تومان بوده و فیلم دارای بیشترین تبلیغات در این شبکه، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات پرداخت کرده که واقعاً در قیاس با تعرفه‌های تبلیغات داخل ایران رقم بسیار اندکی به نسبت میزبان تاثیرگذاری در جذب مخاطب برای این فیلم‌هاست. برای درک اندک بودن این رقم باید توجه کرد که رقم اجاره یک‌ماهه برخی جایگاه‌های تبلیغاتی مهم در تهران نزدیک میدان هفتم تیر تهران ارزان‌تر از کل مبلغ تبلیغات برخی از این فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای نیست و در مقابل ۱۰ درصد اثر تبلیغاتی در این شبکه‌های تبلیغاتی فارسی‌زبان را ندارد. بنابراین تهیه‌کنندگان برای نجات فیلم‌های روی پرده‌شان سراغ تاثیرگذارترین و در عین حال ارزان‌ترین تبلیغات فرهنگی رفته‌اند و اتفاقاً از این طریق سود قابل توجهی نیز داشته‌اند.

تایید خبری که تکذیب شد
این روزها صفحات حوداث روزنامه‌ها بیشر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، از پیگیری‌ها درباره قتل ستایش-دختر بچه شش‌ساله افغانستان- گرفته تا انتشار خبری درباره تعرض یک معلم به دختر بچه 9‌ساله یکی از روستاهای زنجان.
ماجرای حادثه هولناک قزوین در سال پیش نیز پس از تکذیب‌های فراوان تایید شد. به گزارش «فرهیختگان» حکم اعدام چهار متهمی که در باراجین قزوین مرتکب سرقت و تجاوز شده بودند، در حالی از سوی جمال انصاری، رئیس دادگستری استان قزوین تایید شد که آبان سال گذشته موضوع تجاوز از سوی دادگستری قزوین، تکذیب شده بود. جمال انصاری، رئیس کل دادگستری استان قزوین ششم آبان 94 در واکنش به گزارشی با عنوان «بازداشت بی‌سر و صدای 10 متجاوز در قزوین» که چهارم آبان پارسال در «فرهیختگان» منتشر شده بود، با تکذیب موضوع تجاوز گروهی به عنف در بوستان باراجین و منطقه زرشک قزوین گفته بود: «هیچ پرونده‌ای با موضوع تجاوز به عنف در بوستان باراجین و منطقه زرشک در دستگاه قضایی قزوین تشکیل نشده است.»
این در حالی است که هفته پیش جمال انصاری به خبرگزاری‌ها خبر داد: «بر اساس رای صادره چهار تن از متهمان از حیث اتهام یک فقره زنای به عنف به اعدام با چوبه دار در محوطه زندان مرکزی قزوین محکوم شدند و برای سایر متهمانی که در آدم‌ربایی سرقت مقرون به آزار و سرقت‌های دیگر مشارکت داشتند احکام حبس و شلاق و دیه با اشد مجازات صادر شد.»
در این خبر که با تیتر «چهار عامل تجاوز به عنف به اعدام محکوم شدند» همچنین آمده است: «پرونده متهمان به اتهام زنای به عنف و اکراه، مشارکت در آدم‌ربایی، مشارکت در سرقت مقرون به اذیت و آزار، مشارکت در سرقت موضوع ماده 651 قانون مجازات اسلامی، سرقت، معاونت در سرقت موضوع ماده 651 قانون مجازات اسلامی، مشارکت در ایراد ضرب و جرح تخریب و تهدید بررسی شد.» دادگاه پرونده را بر اساس شواهد و قرائن، شکایت شاکیان، اعتراف متهمان و سایر موارد مورد بررسی قرار داد که درنهایت دادگاه با توجه به مراتب واقع در پرونده و با توجه به اظهارات متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی دادگاه و اظهارات هر یک از متهمان با اظهارات شکات پرونده، درخصوص ارتکاب یک فقره زنای به عنف از سوی چهار تن از متهمان درخصوص یکی از شاکیان، به اطمینان رسید. آبان پارسال و پس از رسانه‌ای شدن خبر «آزار و اذیت در باراجین قزوین» از سوی «فرهیختگان»، مسوولان مربوطه استان واکنش نشان دادند و خبر تجاوز را تکذیب کردند. همان زمان، «فرهیختگان» به دلیل انتشار گزارش درباره تجاوز در باراجین مجبور به عذرخواهی شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها