شناسه خبر : 19235 لینک کوتاه

نشتی آزادی امسال هم ترمیم نشد

تصویب طرح عفاف و حجاب در اماکن عمومی پایتخت

رایزنی‌ها و پیگیری‌های میراثفرهنگی و شهرداری برای تخریب طبقات ساختمان مشهور به ساختمان عشرت‌آباد به نتیجه رسیده باشد چرا که به گفته اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، از هفته گذشته تخریب طبقات اضافی پروژه میدان سپاه، با نظارت دو عضو شورای شهر تهران آغاز شده است.

حمیده حق‌پرست
این روزها پرپایی جشنواره‌های مختلف فجر بخش‌های غیرسیاسی رسانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است و برخی از رسانه‌ها به همین مناسبت ویژه‌نامه‌هایی را منتشر کرده‌اند و صفحاتی را به این رویدادهای مهم فرهنگی کشور اختصاص داده‌اند.
در هفته پیش شورای شهر پایتخت وارد بررسی لایحه بودجه این شهر شد. طبق اعلام رسانه‌ها این شورا کلیات بودجه عظیم ۱۷‌ هزار و ۸۰۰‌ میلیارد‌تومانی شهرداری را تصویب کرد. باید دید در زمان بررسی جزییات عدد این بودجه چه تغییراتی خواهد کرد.
در روزهای میانی بهمن‌ماه سخن از افزوده شدن «کلاس برجام» به مدارس متوسطه به میان آمد. به گزارش «اعتماد» این خبر از سوی وزارت آموزش و پرورش اصلاح شد. مسعود سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «کلاس برجام» که شامل چهار ساعت مطالعه و تحقیق با موضوع برجام است به عنوان فوق برنامه یا فعالیت‌های مکمل درس تاریخ در مدارس دوره متوسطه دوم برگزار خواهد شد. به گفته او دراین مرحله جدید از تاریخ انقلاب اسلامی که موسوم به پسا‌تحریم است، توطئه‌های دشمن همچون آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه به ویژه رژیم اشغالگر قدس متناسب با شرایط جدید ادامه خواهد داشت.
پیش از این علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم زنگ انقلاب که در دبستان پسرانه ائمه اطهار شهرری برگزار شد، گفت: «مبحثی درباره برجام ضمیمه درس تاریخ شده و به مدت چهار ساعت ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان با برجام آشنا شوند.» هرچند که مطمئناً این طرح‌ها با نیت خیر مطرح می‌شود، با نگاهی به تجارب گذشته از جمله داستان نامه محمود احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده و پیشنهاد احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان برای تدریس آن در مدارس، در این‌باره می‌توان گفت ورود دولت‌ها در این قبیل مباحث تجربه‌ای مبارک نبوده است. بهتر است بگذاریم زمان در دهه‌های بعد خود عامل ورود رویدادهای جدید به تاریخ شود.
از دیگر خبرهای هفته پیش می‌توان به ماجرای دنباله‌دار مصائب آزادی اشاره کرد. به گزارش «مهر» احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از حل ‌نشدن مشکل نشت آب برج آزادی خبر داد. او در تذکر پیش از دستور در جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از بازسازی نادرست برج آزادی گفت: «جلسات زیادی در خصوص تعمیرات اساسی این برج برگزار کردیم و قرار شد بازسازی اساسی این برج تا دی‌ماه به اتمام برسد، اما مجدداً شاهد هستیم که احتمال ترک ‌برداشتن کارهای انجام‌شده وجود دارد و مشکل نشت آب حل نشده است. بار دیگر دهه فجر آمد و کار بازسازی برج تمام نشده، از بس دوباره‌کاری انجام ‌شده، مردم به موضوع حساس شده‌اند. قرار است طی دوماه بررسی بودجه در دستور کار شورا قرار گیرد و بر اساس قانون حداقل سه روز در هفته و با حضور شهردار می‌توان جلسات فوق‌العاده برگزار کرد، پیشنهاد می‌شود شهردار تهران حتماً درجلسات حضور داشته باشد.»

تصویب طرح عفاف و حجاب در اماکن عمومی تهران
لایحه «عفاف و حجاب» هفته گذشته در دستور کار شورای شهر قرار گرفت که گرچه جزییات آن چندان مطرح نشد و به چالش کشیده نشد و تنها کلیات آن به تصویب رسید، اما می‌توان با اطمینان اعلام کرد در صورت علنی شدن بندهای مختلف آن می‌تواند به یکی از چالش‌برانگیزترین لوایح شورا و شهرداری در روزها و هفته‌های آینده بدل شود. پیش از این نیز اخباری در ارتباط با اجرای طرح‌های تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران منتشر شده بود که خبرساز شدند اگرچه در نهایت شهرداری اجرای چنین طرح‌هایی را رد کرد. به گزارش «شهروند» در مقدمه لایحه جدید عفاف و حجاب از سوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر آمده است: در راستای اجرای ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه جامع عفاف و حجاب برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۲ /۷ /۱۳۹۳ شورای شهر و همچنین مفاد ماده ۱۰۲ برنامه مصوب پنج‌ساله دوم شهرداری تهران، برنامه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران به شرح بندهای زیر تدوین می‌شود. بر اساس این برنامه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با رویکرد ترویجی، آموزشی و تبلیغی، مناسب‌سازی فضاهای شهری و توسعه اماکن و زیرساخت‌ها در زمینه عفاف و حجاب، حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، کانون‌ها و گروه‌های همیار اجتماعی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی در زمینه عفاف و حجاب و بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های اجتماعی و اقدامات نهادی و بین‌بخشی به عنوان راهبردها مشخص شده است.»
در جریان بررسی این لایحه محمدمهدی تندگویان با اشاره به ‌بندی از این لایحه که بر اساس آن «مناسب‌سازی اماکن در این لایحه با اشاره به اینکه ایجاد فضاهای اختصاصی برای بانوان در پارک‌ها، اماکن ورزشی و فرهنگی» آورده شده است، گفت: خوب است که این فضاهای اختصاصی در اماکن تجاری نیز در نظر گرفته شود یا حتی می‌توانیم پاساژ ویژه بانوان نیز داشته باشیم. ولی این پیشنهاد با واکنش محسن سرخو روبه‌رو شد، چنانچه او در پاسخ تندگویان گفت: اینکه فضای اختصاصی در اماکن ورزشی و پارک‌ها برای زنان احداث شود، کار خوبی است ولی اگر این مساله به فضاهای تفریحی و تجاری نیز تعمیم داده شود، از آن برداشت تفکیک جنسیتی خواهد شد. نباید چنین برداشتی شود که قرار است مراکز تجاری ویژه بانوان و مراکز تجاری ویژه آقایان تاسیس شود.
اما این تمام لایحه عفاف و حجابی نیست که در شورای شهر به تصویب رسید. این لایحه از چهار جدول پیوست راهبردی تشکیل شده است که در حقیقت نقشه راه اجرای این طرح هستند. هر یک از جداول پیوست شامل پیشنهادهایی است؛ به عنوان مثال در جدول راهبرد شماره یک یعنی جدول بخش‌های ترویجی، آموزشی و تبلیغی مقرر شده در سال ۹۵، ۱۵ نمایشگاه، در سال ۹۶، ۲۰ نمایشگاه و در سال ۹۷، ۲۳ نمایشگاه مد و لباس اسلامی توسط شهرداری در تهران برگزار شود. همچنین شهرداری موظف شده هرساله ۲۲ همایش و در سه سال آتی به ترتیب ۵، ۷ و ۱۰ جشنواره را نیز برگزار کند. در بخش راهبردهای حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، کانون‌ها و همیاری‌های اجتماعی در زمینه عفاف و حجاب نیز که از چهار بند تشکیل شده است، به توزیع محصولات فرهنگی مرتبط در سه سال آینده اشاره شده است، به‌طوری‌که اداره کل فرهنگی شهرداری باید برای سال آینده ۳۵۴ هزار بسته، برای سال ۹۶، ۴۰۰هزار بسته و برای سال ۹۷، ۵۰۰ هزار بسته فرهنگی با موضوع حجاب و عفاف را تهیه و توزیع کند. همچنین معاونت اجتماعی، فرهنگی شهرداری موظف شده علاوه بر برگزاری جشنواره، همایش و نمایشگاهی که در راهبرد یکم آمده است در سال ۹۵، از ۲۲ نمایشگاه و جشنواره و همایش، در سال ۹۶ از ۴۴ و در سال ۹۷ از ۶۶ نمایشگاه و همایش و جشنواره «حمایت» کند.
همچنین در قسمت دیگری از این طرح، شهرداری‌های مناطق موظف شده‌اند در سال آتی، ۸۳ پارک، مرکز ورزشی، کتابخانه ویژه بانوان و... را احداث کنند که این تعداد باید در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب به ۸۶ و ۹۰ مرکز افزایش پیدا کند.
بدین‌ترتیب، به نظر می‌رسد، باید به زودی شاهد اجرای طرح‌هایی گسترده و همه‌جانبه در راستای جداسازی فعالیت بانوان و به خصوص بانوان شاغل در شهرداری تهران باشیم. گرچه این اقدامات به قدری کلی و پرابهام است که تا زمانی که جزییات آنها اعلام یا اجرا نشود، نمی‌توان در مورد کارشناسی بودن یا اجرایی بودن آن اظهارنظر قطعی کرد.

کاهش مرگ مادران باردار در پایتخت
از ابتدای امسال چهار مادر باردار در تهران جان باخته‌اند. آمارها حکایت از کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار در پایتخت دارد؛ به طوری که بر اساس اعلام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال گذشته تا بهمن ماه، ۱۰ زن باردار جان‌شان را از دست داده بودند. در کل سال ۹۳ هم ۱۳ زن باردار جان باختند که ۱۲ مورد از آنها در تعریف استاندارد مرگ مادر باردار قرار می‌گرفتند، چرا که یک نفر از آنها بر اثر تصادف جان باخته بود. این توضیحات را محمد شریعتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری خود داد و گفت: «مرگ مادران باردار یکی از موضوع‌های نگران‌کننده بود که قبلاً با چالش‌های مختلفی در این زمینه مواجه بودیم؛ حالا هم برای ما مهم است و ریشه و علت آن را به صورت جدی بررسی می‌کنیم.» او درباره مرگ این مادران توضیحات بیشتری داد: «برخی از مادران باردار فوت شده افغان بودند که دسترسی به بیمارستان نداشته یا به دلیل نداشتن بیمه اقدام به موقع برای زایمان نکرده بودند که ریاست دانشگاه دستور داد خدمات به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد تا در خطر مرگ قرار نگیرند.» به گفته او با اجرای طرح تحول در حوزه بهداشت تمام مناطق تهران خدمات مراقبت از مادران باردار را انجام می‌دهند.

آغاز تخریب طبقات اضافی ساختمان عشرت‌آباد
بالاخره به نظر می‌رسد رایزنی‌ها و پیگیری‌های میراث فرهنگی و شهرداری برای تخریب طبقات ساختمان مشهور به ساختمان عشرت‌آباد به نتیجه رسیده باشد چرا که به گفته اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، از هفته گذشته تخریب طبقات اضافی پروژه میدان سپاه، با نظارت دو عضو شورای شهر تهران آغاز شده است. به گزارش «اعتماد» به گفته اقبال شاکری، هفته گذشته و با حضور پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در محل پروژه فرآیند تخریب طبقات اضافی آن عملاً آغاز شد... با توجه به اینکه اسکلت پروژه مقاوم و مستحکم است، عملیات تخریب به‌تدریج و به آهستگی در حال انجام است. چرا که باید به گونه‌ای عمل شود که به سایر طبقات آسیبی نرسد. لازم به یادآوری است، این بنا که در پادگان ولیعصر میدان سپاه قرار گرفته، در ۱۴ طبقه و در مقابل ساختمان تاریخی کلاه فرنگی بنا شده و از آنجا که دید و نمای این عمارت را کور کرده، بر اساس قانون باید کوتاه شود. با وجود این از حدود دو سال قبل و با وجود فشارهای رسانه‌ای و تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران، سپاه به عنوان مالک این بنای عظیم زیر بار تخریب طبقات اضافی آن نمی‌رفت تا اینکه در توافقی مقرر شد سه طبقه از تعداد طبقات آن کم شود. اما با تمام این تفاصیل، تا امروز این امر محقق نشده بود تا اینکه به گفته اعضای شورای شهر، گویا سپاه بالاخره عملاً تخریب طبقات اضافی را آغاز کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها