شناسه خبر : 19163 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوان انتشارات دنیای اقتصاد

دغدغه دارکوب

مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوان دارکوب یکی از زیرمجموعه‌های انتشارات دنیای اقتصاد است که از سال ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده است.

امیلی امرایی

مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوان دارکوب یکی از زیرمجموعه‌های انتشارات دنیای اقتصاد است که از سال 1394 کار خود را آغاز کرده است. انتشارات دنیای اقتصاد طی سال‌های اخیر بر حوزه‌های اقتصاد و مدیریت و بازرگانی تمرکز داشت؛ اما از آغاز امسال ادبیات، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و کتاب‌های کودک و نوجوان را نیز به حوزه فعالیت خود افزوده است.
مجموعه دارکوب برای گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان آثاری در قالب آموزش مفاهیم زندگی، داستان و سرگرمی منتشر می‌کند. مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوان دارکوب تلاش می‌کند با انتخاب و ترجمه برترین آثار داستانی و آموزشی که در چهارگوشه جهان برای نسل‌های تازه از راه رسیده منتشر می‌شود، پنجره‌ای به زندگی کودکان بگشاید تا با دنیایی که سنگ‌بنایش را مفاهیمی همچون صلح، نوع‌دوستی، محیط‌زیست و دنیای بدون جنگ و نابرابری نژادی می‌سازد، از همان سال‌های اول زندگی آشنا شوند.
طی یک دهه اخیر وضعیت تیراژ و افزایش عنوان‌ها در حوزه کتاب کودک امیدوارکننده است، هر چند در بازار کتاب بزرگسال مدت‌هاست که تیراژهای 500تایی به‌جان ناشران افتاده است، اما هنوز در زمینه ادبیات کودک میانگین تیراژها از 1500 نسخه تا 2 هزار نسخه است. با این حال از میان 11 هزار مجوز نشری که تقریباً 170 تا 200 مجوز مربوط به حوزه کودک می‌شود تعداد ناشرانی که به ارائه و انتشار محتوای با کیفیت می‌پردازند به عدد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.
به نظر می‌رسد بخش اعظمی از ناشرانی که در این حوزه کار می‌کنند همچنان در زمینه آموزش مفاهیمی همچون برابری جنسیتی، آگاهی‌بخشی، حقوق مدنی و دیگر آموزه‌هایی از این دست با گونه‌ای از ناآگاهی عمل می‌کنند. در سال‌های اخیر همچنان بخش اعظمی از آثاری که در این زمینه تولید می‌شوند همان محتوای تکراری و نخ‌نمایی است که با آنچه امروز در دل کتاب‌های کودک با استانداردهای جهانی گنجانده می‌شود فرسنگ‌ها فاصله دارد.
با این همه برای بخش کوچکی از مخاطبان 20‌میلیونی این جامعه مخاطب کتاب‌های با کیفیت و محتوای درخور تولید می‌شود. با این همه ظرفیت این بازار برای تولید محتوای باارزش که در نهایت به آموزش و نهادینه کردن زندگی خوب منجر می‌شود، هنوز بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه را امیدوار نگه داشته است. هر چند که بخش اعظمی از محتوای تولید‌شده با تکیه بر کتاب‌های ترجمه است، با این همه شاید تولید محتوا در حوزه ادبیات کودک بر اساس نسخه‌های خارجی راهی باشد برای بهبود کیفیت آموزش و آگاهی‌بخشی به کودکان امروزی ایران.
مجموعه دارکوب سعی دارد در فعالیت‌های آتی خود با تکیه بر همین اصل کتاب‌هایی با محوریت آموزش و احترام به محیط زیست و کتاب‌های آموزشی در حوزه اقتصاد، مدیریت، سیاست‌های صلح‌طلبانه و انسان دوستانه، فاصله گرفتن از باورهای نادرست را در برنامه کاری‌اش قرار دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها