شناسه خبر : 19097 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها

خیزش سرطان از خشکی گاوخونی
index:1|width:60|height:20|align:right نوشت: خشکی گاوخونی لطمات جبران‌ناپذیری نه‌تنها به محیط زیست که بر انسان‌ها وارد می‌کند. ریزگردهای سمی که در بستر خشک این تالاب وجود دارند توسط باد به شهرها و روستا می‌آیند و امراضی همچون سرطان ریه را به همراه دارند. متاسفانه طبق آماری که در رسانه‌های محلی منتشر شده است، در دو سال اخیر بیش از 70 نفر در شهرستان ورزنه (نزدیک‌ترین شهر به گاوخونی) دچار انواع سرطان‌ها شده‌اند و این در حالی است که پیش از آن سرطان در این منطقه بسیار نادر بود. به همین خاطر برخی از کارشناسان سلامت و محیط زیست اعلام کرده‌اند اگر خشکی تالاب گاوخونی به همین صورت ادامه پیدا کند، در 10 سال آینده 10 هزار نفر سرطانی در یزد و 35 هزار سرطانی در اصفهان بر اثر ریزگردهای گاوخونی خواهیم داشت.

کاهش ۳۰‌درصدی پیامک‌ها
index:2|width:60|height:20|align:right نوشت: براساس آمار سایت الکسا و دیگر سایت‌های جهانی، در واتس‌آپ بیش از شش میلیون ایرانی عضو هستند و همچنین در وایبر بیش از ۲۸ میلیون ایرانی عضویت دارند. بنابراین می‌توان متوجه این مساله شد که همانند دیگر کاربران نقاط مختلف جهان ارسال پیامک از طریق پیام‌رسان‌های رایگان بیشتر مورد پسند مردم قرار دارد. امسال وایبر، واتس‌آپ، تانگو و مانند آن در نوروز بیش از ۱۰ میلیارد پیامک را از جیب مخابرات بیرون کشیدند. تا دو سال گذشته روند ارسال پیامک‌ها با رشد همراه بوده است تا جایی که در نوروز ۹۳ نسبت به نوروز ۹۲ این آمار بالغ بر ۶۵ درصد بود. اما در سال جاری، وایبر با استیکرهای تازه فارسی‌اش آمد و دیگر پیام‌رسان‌ها هم رونق بیش از پیش پیدا کرده‌اند و نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد اپراتورها کاهش داشته‌اند.

مرگ ناشی از سرطان در کودکان ایرانی بالاست
index:3|width:60|height:20|align:right نوشت:‌ محمداسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طبق آخرین بررسی‌ها ۱۴درصد سرطان‌ها در کشور مربوط به سرطان کودکان می‌شود و متاسفانه مرگ ناشی از آن در کشور بسیار بیشتر از کشورهای غربی است.... شکل سرطان در کودکان کشورمان و در کشورهای منطقه شبیه به هم است و خیلی متفاوت نیست، چرا که سرطان در کودکان بیشتر به ژن و عامل وراثت مربوط می‌شود... سرطان کودکان تقریباً در همه جای دنیا مانند هم بوده و اختلافی که وجود دارد در درمان آن است... متاسفانه در کشور ما مرگ کودکان در اثر سرطان بسیار بیشتر از کشورهای غربی است و دلیل آن، این است که برای درمان و معالجه دیر مراجعه می‌کنند و گاهی نیز به اندازه کافی درمان نمی‌شوند.

ویژگی‌های انتقاد مطلوب
index:4|width:60|height:20|align:right یادداشتی از محمود سریع‌القلم از استادان دانشگاه درباره فرهنگ انتقاد کردن منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «...هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهمیدن و دقیق فهمیدن یک موضوع است. ... هدف از نقد و انتقاد، نزدیک کردن یک فکر و نظریه به fact است. ... اظهار نظر با نقد متفاوت است: اولی مخاطب خاصی ندارد اما دومی برای اصلاح فکر و سخن و عمل دیگری است. ... منتقد تا می‌تواند باید در متن انتقادی خود، سوال‌ها و زوایای جدید طرح کند. ...نقد شفاهی از نظر مکتوب، بی‌اعتبار است... در مسائل فکری و علمی، مبنای نقد بر واقعیات، آمار و fact‌هاست. جایگاه تخیلات و توهمات در مدارهای علمی نیست... در جامعه‌ای نقد اعتبار پیدا می‌کند که افراد متخصص در حوزه تخصصی خود نقادی کنند.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها