شناسه خبر : 1862 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیمه زنان خانه‌دار بخشی از مهریه

تراز گردشگری کشور مثبت شد

از ابتدای این هفته مصلی تهران میزبان نمایشگاه مطبوعات است. نمایشگاهی که پس از یک سال وقفه برگزار می‌شود و دولت یازدهم از اولین برگزارکنندگان آن است. این رویداد سبب شده بود که هفته گذشته بسیاری از رسانه‌های کشور بخش‌هایی از مطالب خود را به این مساله اختصاص دهند.

حمیده حق‌پرست
از ابتدای این هفته مصلی تهران میزبان نمایشگاه مطبوعات است. نمایشگاهی که پس از یک سال وقفه برگزار می‌شود و دولت یازدهم از اولین برگزارکنندگان آن است. این رویداد سبب شده بود که هفته گذشته بسیاری از رسانه‌های کشور بخش‌هایی از مطالب خود را به این مساله اختصاص دهند. در کنار این خبر طبق روال ماه‌های گذشته بخش عمده مطالب صفحات اجتماعی روزنامه‌ها به مسائل زیست‌محیطی اختصاص داشت. به ویژه اینکه معضل سال‌های اخیر پایتخت در هفته گذشته با تاخیری چند روزه مجدداً عیان شد. اعتماد دراین‌باره نوشت: «...بارندگی‌ها تمام شد و باز تهران را ذرات خاکستری دربر گرفت. شاخص آلودگی هوا از 100 بالاتر رفت و هوا بازهم ناسالم شد. حذف سوخت آلوده از چرخه سوخت کشور، اتمام مهلت به خودروسازان برای رسیدن به استاندارد جهانی در خودروسازی، محدودیت‌های شهری و پلیسی برای تردد خودروها همه تمهیداتی است که سازمان‌های متولی برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته‌اند و همواره می‌کوشند با شدت بخشیدن به این محدودیت‌ها از غبارآلود شدن هوای پایتخت جلوگیری کنند، محدودیتی که از نگاه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا راهکار نیست و معتقد است همکاری نکردن خودروسازان برای کنترل آلودگی هوا دلیل اصلی آلودگی است.» در این زمینه شنیده می‌شود دولت طرح‌های جدیدی برای کاهش آلودگی هوا به ویژه در پایتخت تهیه کرده است. در هفته گذشته با باز کردن دریچه‌های سدهای روی زاینده‌رود این رود پس از یک سال و نیم مجدداً جان گرفت و شهروندان اصفهانی را سر ذوق آورد و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به مدد تصاویر تهیه‌شده توسط شهروندان اصفهانی لحظه لحظه جان گرفتن مجدد زاینده‌رود را به نظاره نشستند. با این ‌حال برخلاف وعده مسوولان با گذشت بیش از یک هفته از رهاسازی آب در این رود، تالاب گاوخونی نتوانسته ‌است بر خوان نعمت زاینده‌رود بنشیند.
در حوزه شبکه‌های اجتماعی این روزها کمتر خبر امیدوارکننده‌ای به گوش می‌رسد، اما در هفته گذشته محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور درباره آخرین تصمیمات در مورد فیلتراسیون و پالایش شبکه‌های اجتماعی و پیام رسانه‌ای موبایلی از جمله وایبر اخبار امیدوارکننده‌ای به مخاطبان داد. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام رسانه‌ای موبایلی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی پیشنهاد شد ولی رای نیاورد و به تصویب نرسید.
با توجه به ایام سوگواری سالار شهیدان و حضور بیشتر مردم در اماکن زیارتی اخبار مرتبط این مناسبت نیز بیشتر در رسانه‌ها منعکس می‌شود. دراین‌باره روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به حضور خیل بانوان در اماکن زیارتی نوشت: «...خادمان حرمین مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و دیگر اماکن مقدسه به زنان و دختران فاقد حجاب برتر چادرهایی امانت می‌دهند تا ایشان با چادر به زیارت بروند. چادرهای به ودیعه سپرده‌شده پس از زیارت به دربانی‌ها تحویل داده می‌شوند.» این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «آیا بهتر نیست نهادهای فعال در زمینه فرهنگی بخشی از بودجه خود را صرف تهیه چادرهای نماز کرده و به زائران فاقد حجاب برتر هدیه بدهند؟ هدیه چادر در اماکن متبرکه آن هم به زائرانی که دارای حجاب برتر نیستند، یکی از زیباترین انواع امربه‌معروف و تبلیغ حجاب است.»

بیمه زنان خانه‌دار بخشی از مهریه
بحث بیمه زنان خانه‌دار در چند سال اخیر به دغدغه بسیاری از فعالان حقوق زنان بدل شده است. هفته پیش پیشنهادی در این زمینه مطرح شد که می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد. شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به خبرآنلاین گفت: «این بیمه سال گذشته در قانون بودجه مشابه سال 92 لحاظ شده بود برای اینکه 20 هزار زن دیده بودند با 100 میلیارد بودجه که یک ریال آن هم اختصاص پیدا نکرد. برآوردی که وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی داشت یک مبلغ نجومی بود که عملی نشد. در بودجه سال 93 هم عین همان بودجه را تنظیم کردیم. شورای نگهبان ایرادی که گرفته بود این بود که این قانون باید دائمی شود و سال به سال در قانون بودجه و آن را رد کرد ما معتقد بودیم تامین اجتماعی باید مجاب شود و در ارائه لایحه با ما مشارکت داشته باشد تا ما در مرحله اجرا با مشکل مواجه نشویم و جلسات متعددی را برگزار کردیم... ولی نظر من بیشتر روی ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه است. بیمه‌های چند‌لایه و نهایتاً تحقق نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که همه آنها زمانبر است. ما با توجه به مطالباتی که هست و به وی‍ژه اصراری که مجلس و خانم‌های نماینده دارند که هرچه زودتر این لایحه ارائه شود یک لایحه‌ای در چهار قالب پیشنهاد دادیم که هر کدام به نتیجه رسید و مورد توافق اعضای کمیسیون اجتماعی دولت و هیات دولت قرار گرفت همان هدف را برآورده می‌کند... از طرف دیگر به موازات این لایحه بحث شرط ضمن عقد شدن این موضوع را داریم مطرح می‌کنیم که در عقدنامه‌ها با مشارکت قوه قضائیه بتوانیم آن را اجرایی کنیم که یا جایگزین مهریه شود یا بخشی از آن را بپوشاند. این مساله هم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که امیدواریم بتوانیم با کمک متخصصان و کارشناسان و اهل فن آن را جا بیندازیم. این مساله کاملاً داوطلبانه است که زوج باید متعهد ‌شود. زمان آن هم می‌توانند در موقع ازدواج و هم پس از ازدواج در دفترخانه آن را ثبت کنند.»

حاشیه‌های اظهارات عجیب استاندار اردبیل
بعضی از خبرگزاری‌ها در هفته گذشته از پیشنهاد عجیب استاندار اردبیل خبر دادند. طبق ادعای خبرگزاری مهر مجید خدابخش استاندار اردبیل خواهان ارائه طرح ارائه دیپلم زودرس به دختران به نهادهای متولی شده بود. او در جلسه بررسی وضعیت استخدام نیروهای فارغ‌التحصیل تاکید کرده بود: «در برخی حوزه‌ها از جمله آموزش و پرورش کشور استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کند... این مهم در حوزه آموزش و پرورش خروجی مطلوبی نداشته و به تفاوت بلوغ جسمی دختران و پسران توجه نمی‌شود... بلوغ جسمی دختران پنج الی شش سال زودتر از پسران بوده و بر همین اساس ترخیص از تحصیل نیز باید متفاوت باشد... امروز اتمام تحصیلات و اخذ دیپلم به اشتباه بلوغ دختر حتی برای ازدواج معنی می‌شود. باید به دختران زودتر از پسران دیپلم ارائه شود. تا کلاس نهم دختران می‌توانند دیپلم خود را دریافت کنند و لازم نیست بسیاری از آموزش‌ها از جمله فیزیک و ریاضی که فردا در زندگی به درد دختر نمی‌خورد به وی ارائه شود.» این اظهارات با واکنش تند کاربران در فضای مجازی مواجه شد. دو روز بعد روابط عمومی استانداری اردبیل خبر منتسب به استاندار اردبیل درباره اعطای مدرک دیپلم به دختران پس از سن بلوغ را که در فضای مجازی منتشر شده است تکذیب کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده‌ بود: «به اطلاع می‌رساند خبر منتسب به استاندار اردبیل مبنی بر اعطای مدرک دیپلم به دختران پس از سن بلوغ که از مفاد سخنان ایشان در شورای اداری سیزدهم مهرماه به صورت ناقص و گزینشی برداشت گردیده تکذیب می‌شود.» امیدواریم متن کامل سخنرانی این عزیز منتشر شود تا با مطالعه آن ان‌شاءالله دروغ کذابان آشکار و سیاهی به زغال بماند.

تراز گردشگری کشور مثبت شد
مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، از افزایش گردشگران ورودی به کشور در مقایسه با گردشگران خروجی در تابستان سال جاری برای نخستین بار پس از انقلاب خبر داد. شرق دراین‌باره نوشت: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در تابستان سال 1393 تراز گردشگران ما به نفع گردشگر ورودی مثبت شد. سلطانی‌فر با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با رغبت و اشتیاق ورود گردشگران خارجی به‌خصوص اروپایی برای سفر به ایران مواجه شدیم، گفت: تعداد گردشگران اروپایی که با تور وارد کشور شدند در مقایسه با شش ماه مشابه سال گذشته حدود 200 درصد رشد داشته است. وی ورود دو قطار گردشگری اروپایی به کشور را بیان‌کننده امنیت بسیار بالا در کشور دانست و افزود: هرچند بر اساس آمار سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) ایران هفدهمین کشور از نظر امنیت است ولی در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که ناامنی در کشورهای حاشیه بسیار بالاست و چهار گروه از گردشگران از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، آلمان، کانادا و... به دلیل امنیت موجود در ایران با دو قطار وارد کشور شدند؛ این در حالی است که گردشگری با قطار، گردشگری گران است. او در خصوص افزایش صدور ویزا به گردشگران خارجی برای سفر به ایران گفت: بر اساس آمار، در سال 1392 حدود هفت هزار ویزا برای گردشگران چینی برای سفر به ایران صادر شده و از ابتدای سال 93 تاکنون هفت هزار ویزا صادر شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 15 هزار ویزا برسد، در آلمان در پنج‌ماهه اول سال 1392 حدود دوهزار و 800 ویزا صادر شد و این رقم در سال جاری به 10 هزار ویزا رسید. همچنین بر اساس اعلام کنسول ایران در کربلا، سال گذشته 231 هزار ویزا صادر شده است و امسال پیش‌بینی می‌شود بالای 320 هزار ویزا صادر شود. در اسپانیا نیز در پنج‌ماهه نخست امسال ویزای صادرشده برای سفر به ایران دو برابر سال گذشته بوده است. وی در خصوص وضعیت هتل‌های کشور برای گردشگران خارجی گفت: در حال حاضر هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره که مورد استفاده گردشگران خارجی است در اکثر شهرهای بزرگ مثل اصفهان، تهران، شیراز و یزد بین 90 تا 100 درصد ضریب اشغال دارند.
وی تاکید کرد گردشگری در ایران با توجه به نرخ برابری دلار و ریال برای گردشگران خارجی ارزان است و ایران از نظر ارزان بودن گردشگری نخستین کشور دنیا شناخته ‌شده است. مجموع رتبه ایران بر اساس شاخص رقابت‌پذیری سفر در سال 2012 در بین 140 کشور 114 و در سال 2013 این رتبه 98 بوده است که امیدواریم این رتبه در سال 2014 به زیر 80 برسد.

خودکشی برادر قربانی اسیدپاشی
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ، از خودکشی برادر آمنه بهرامی -قربانی اسیدپاشی در 10 سال پیش- و سقوط وی از طبقه بیستم ساختمانی در تهران خبر داد. وی به مدت ۴۵ روز در یکی از بیمارستان‌های روانی بستری بوده و یک هفته پیش از این بیمارستان مرخص شده بود. بر مبنای این گزارش، محمد بهرامی ۳۵‌ساله و مجرد به دلیل نامعلومی اقدام به خودکشی کرده است. روزنامه شهروند در این باره نوشت: آمنه بهرامی که از خودکشی برادرش شوکه است، گفت: «از روزی که آن اتفاق برای من افتاد، برادرم افسردگی گرفت. نمی‌توانست من را با صورت سوخته ببیند. همیشه می‌گفت می‌خواهم چشم‌هایم را به تو بدهم. امروز هم از صبح اضطراب داشت. نگرانش بودیم. می‌خواستیم با خودرو برادرم او را به دکتر برسانیم که در یک لحظه از خانه خارج شد. اما کسی او را ندیده بود. اطراف را گشتیم که ناگهان متوجه شدیم محمد خودش را از داخل راهرو ساختمان به طبقه پایین پرتاب کرده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها