شناسه خبر : 17977 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها

مرگ ۴۳درصد زنان ایرانی به خاطر بیماری‌های قلبی
نوشت: علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت اشاره‌ای به نتایج مطالعات در زمینه سلامت زنان ایرانی کرد. بر اساس اعلام او، روند امید به زندگی زنان در سال 13۷۵، ۸ /۶۹، در سال 13۸۵، ۱ /۷۳ و در سال 13۹۰ به ۶ /۷۴ سال رسیده و میزان مرگ‌ومیر آنها از ۴۲ هزار در سال 13۹۰ به ۴۴ هزار افزایش یافته است.... طبق آمار نظام ثبت مرگ وزارت بهداشت در سال 13۹۰، میزان مرگ‌ومیر زنان به دلیل بیماری‌های قلبی-عروقی ۱ /۴۳ درصد، سرطان‌ها ۸ /۲۳ درصد، بیماری‌های تنفسی ۷ /۵ درصد و دیابت ۱ /۶ درصد بود. به‌طورکلی نقش این بیماری‌ها در مرگ ‌و میر زنان در سال 13۹۰، ۷ /۷۸درصد اعلام شده است. به گفته او، ۵ /۲۶ درصد زنان ایرانی دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند؛ این در حالی است که متوسط ابتلا به این بیماری‌ها در کشور ۶ /۲۳ درصد است.

نابغه ایرانی در میان نخبگان جهان
نوشت: در سال‌های اخیر تحقیقات دانشمندان ایرانی در عرصه بین‌المللی مطرح شده و گاه مورد ستایش قرار گرفته است. یکی از این دانشمندان، جوانی 34‌ساله متولد تهران است. او تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساند و در سال 1384 موفق به کسب مدرک دکترا از موسسه مطالعات پیشرفته در تریسته ایتالیا شد. در شماره اخیر نشریه «ساینس‌نیوز» نظرسنجی‌ای با عنوان «10 تحقیق برتر از نگاه 30 برنده جایزه نوبل» صورت گرفت. یکی از این تحقیقات متعلق به یاسر رودی بود. رودی در حال حاضر در موسسه Kavli و مرکز محاسبات عصبی دانشگاه علوم و فناوری نروژ، موسسه مطالعات پیشرفته بنیاد Starr در پرینستون و مرکز بین‌المللی تحقیقات فیزیک نظری عبدالسلام در ایتالیا مشغول فعالیت است.

شهرداری برای مگس‌های سفید آب ندارد
نوشت: مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از پیگیری حل معضل مگس‌های سفید خبر داد و گفت: شهرداری آب کافی برای شست‌وشوی معابر در اختیار ندارد. مقابله با مگس‌های سفید یک کار علمی است که باید گیاه‌شناسان و متخصصان علمی وارد این کار و مقابله با آن شوند. این کار شورای شهر نیست. البته ما در شورای شهر نیز پیگیر این مساله هستیم. شهرداری با سازمانی که مسوول بررسی این پدیده است صحبت کرده تا قراردادی برای مقابله با آنها امضا و راه‌حل مبارزه پیدا شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران راهکار مقطعی برای حل معضل «مگس سفید» تا پیدا کردن راهکار علمی آن در جهت پایان دادن به این مشکل را تنها آب دانست.

ایران رتبه اول «تنش آبی» در جهان
نوشت: معصومه ابتکار با حضور در کرمان، بررسی احیای تالاب جازموریان را در دستور کار خود قرار داد و به برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد و با بررسی جایگاه آب و خاک ایران در مقیاس جهانی گفت: در رده‌بندی دنیا در بحث آب و خاک در جایگاه خوبی قرار نداریم و متاسفانه در تنش آبی نیز در دنیا در رتبه اول قرار داریم و مصر با ۲۵ درصد فاصله در برداشت از سفره‌های زیرزمینی از ایران در رتبه دوم قرار دارد که آماری نگران‌کننده است... اگر بخواهیم زیست بومی ما ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم قوانین طبیعی و الهی را تغییر بدهیم و باید به نگاه اکوسیستمی برگردیم و پیوند بین آب سطحی، آب زیرزمینی، مرتع و حفاظت از خاک و... را رعایت کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها