شناسه خبر : 1776 لینک کوتاه

خدمات ویژه پیشگیری از ایدز برای قربانیان تعرض جنسی

جدال خوزستان با عامل ناشناخته

باران بار دیگر خوزستانی‌ها را راهی بیمارستان کرد. یک هفته پس از بارشی که نفس ۱۰ هزار خوزستانی را تنگ کرده بود، بارش پاییزی بار دیگر، ‌ هزار نفر از خوزستانی‌ها را به بیمارستان کشاند.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش یک اشتباه یا بدسلیقگی در صدا وسیما، فضایی را به وجود آورد، که برخی از بدخواهان این مرز و بوم تلاش کنند، از آب گل‌آلود‌شده ماهی بگیرند. طبق اخبار رسیده در برنامه تلویزیونی شبکه دوم سیما با نام «فیتیله» آیتمی روی آنتن قرار گرفت که به زعم برخی توهین به یکی از اقوام این کهن‌دیار تفسیر شد. هرچند که مسوولان سیما در همان ابتدا از پخش این برنامه عذرخواهی کردند و حتی دستور قطع این برنامه قدیمی و اتفاقاً پربیننده را صادر کردند، اما به نظر می‌رسید که برخی‌ها علاقه‌مند بودند که با ایجاد برخی تنش‌ها فضای مناطق آذری‌زبان کشور را به‌هم بریزند. با این حال در پایان هفته با مدیریت مناسب دولتمردان و همچنین درایت شهروندان این مناطق این نقشه عملاً شکست خورد و تنها چند گزارش از چند تجمع اعتراضی محدود در این مناطق منتشر شد.
در حوزه ورزش نیز هفته پیش شاهد اخبار خوب برای ورزش بانوان بودیم. در حالی که اعلام شده‌بود، تیم فوتسال بانوان ایران به دلیل کمبود اعتبار امکان حضور در جام بین‌قاره‌ای را ندارد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری شخصاً گام به میدان نهاد و دستور رفع مشکلات این تیم را صادر کرد. این دستور با واکنش مثبت اهالی ورزش مواجه شد. علی دایی کاپیتان اسبق تیم ‌ملی فوتبال در صفحه اینستاگرام خود در این زمینه با انتشار عکسی نوشت: «باید غیرفوتبالی‌ها را آرام‌آرام از فوتبال بیرون کرد. متحد باشیم، جلوی منافع غیر‌فوتبالی‌ها را می‌گیریم. چرا باید در این موقع حساس، کی‌روش درگیر جواب دادن به آدم‌هایی باشد که پست‌های حساسی در فدراسیون دارند اما خودشان تیم ملی را به حاشیه می‌برند؟ باید از داوران حمایت شود، اما نه کورکورانه. فضای فعلی فوتبال طراحی شده است تا بعضی‌ها به منافع‌شان برسند. از دکتر روحانی بابت اهمیت دادن به تیم فوتسال بانوان تشکر می‌کنم. فوتبالیست‌هایی خیلی بهتر از علی دایی داریم که می‌توانند در اروپا موفق باشند؛ فقط باید حمایت شوند.» فرشته کریمی، بهترین بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان نیز پس از انتشار این خبر در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «روحانی مچکریم».
هفته پیش در حوزه حوادث نیز شاهد خبرهای عجیبی بودیم. به طور مثال به گزارش «میزان» در بازدید سرزده امین ناصری سرپرست دادسرای امنیت تهران از سفره‌خانه‌ای در پایتخت، دستور پلمب این سفره‌خانه صادر شد. در بازدید از این سفره‌خانه که در حوزه پایگاه هفتم دادستانی تهران قرار داشت، مقادیر قابل توجهی سلاح سرد، یک قبضه اسلحه کمری جنگی، دو عدد بی‌سیم و یک گاز اشک‌آور کشف و ضبط شد. همچنین این سفره‌خانه به عرضه قلیان نیز اقدام می‌کرد و اجاره‌بهای ماهانه آن 170 میلیون تومان بود!

جدال خوزستان با عامل ناشناخته
باران بار دیگر خوزستانی‌ها را راهی بیمارستان کرد. یک هفته پس از بارشی که نفس ۱۰ هزار خوزستانی را تنگ کرده بود، بارش پاییزی بار دیگر،‌ هزار نفر از خوزستانی‌ها را به بیمارستان کشاند. «شهروند» در این‌باره نوشت: عامل ناشناخته، سه سالی می‌شود که با هر بارش راه بیمارستان را نشان خوزستانی‌ها می‌دهد و آنها را برای چند ساعت یا چند روز میهمان مراکز درمانی می‌کند. جمعه هم همین اتفاق افتاد، باران به جای آنکه هوا را برای اهوازی‌ها تلطیف کند و آسمانی را که دیگر عادت کرده خاک گرفته باشد رنگ آبی بزند، راه بیمارستان را نشان مردم داد. هرچند نه شدت باران همچون دفعه قبل بود و نه تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان، اما به هر روی، حال نفس خوزستانی‌ها خوب نیست و حالا هم باران سلامتی‌شان را تهدید می‌کند و هم گرد و غبارهای محلی و خارجی. سه سال پیش که داستان تازه شروع شده بود،‌ سال پایانی دولت دهم بود. روزهایی که باران اسیدی، متهم تنگ آمدن نفس خوزستانی‌ها بود و می‌گفتند باران آلودگی‌ها را روی سر مردم شسته است. از آن سال به بعد، باران چندین بار آرامش را از زندگی مردم جنوب غربی کشور گرفت. این بار می‌گویند، بررسی‌ها نشان داده باران اسیدی نیست و عامل آلودگی آن ناشناخته است، شاید هم گیاه وارداتی «کنوکارپوس» باشد که ۱۰ سالی می‌شود در حاشیه اهواز کاشته شده است. این را احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان می‌گوید. او هفته پیش در روزی که ۱۰هزار خوزستانی راهی بیمارستان شدند، به «شهروند» گفته بود که «زمان گل‌دهی این گونه گیاهی، آبان و آذرماه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرده این گیاه، حساسیت‌زاست و در کنار سایر آلایندگی‌ها، تنفس مردم را با مشکل مواجه کرده است». حالا یک هفته گذشته است و هنوز مشخص نیست عامل تنگی نفس چه بوده؛ آلودگی کارخانه‌ها، گرد و غبار، سوزاندن مزارع نیشکر یا گیاه وارداتی ۱۰‌ساله. هرچند عامل ناشناخته است اما همچنان کار خود را می‌کند و مردم را به بیمارستان می‌کشاند.

خدمات ویژه پیشگیری از ایدز برای قربانیان تعرض جنسی
۳۱ بیمارستان دانشگاهی در ۳۱ استان کشور موظف به اجرای مراقبت و درمان‌های پیشگیری از انتقال ایدز برای قربانیان تعرض جنسی شدند. در حالی که این الزام بر اثر ابلاغ دستورالعمل «مدیریت مواجهه غیرشغلی با HIV» شکل گرفته، مسوولان بیمارستان‌های دانشگاهی در تمام استان‌ها توجیه شده‌اند که به محض مراجعه قربانیان تعرض جنسی و در صورتی که بنا بر اظهارات قربانیان و تشخیص مشاوران ایدز، از زمان تعرض بیش از ۴۸ الی ۷۲ ساعت نگذشته باشد، درمان‌های پیشگیرانه را برای قربانیان آغاز کرده و به مدت ۲۸ روز این درمان‌ها را ادامه دهند.
این دستورالعمل که از سوی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ شده، ویرایش سوم از تمهیدات لازم برای کاهش انتقال ایدز از طریق خشونت‌های جنسی است که مرداد‌ماه سال گذشته نهایی شده و عباس صداقت؛ رئیس‌ اداره ایدز وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید بنا بر پیش‌بینی‌ها، اجرای دقیق این دستورالعمل در زمان طلایی پس از وقوع تعرض و به شرط رعایت دستورات مراقبتی طی زمان تعیین‌شده، می‌تواند خطر انتقال ایدز به قربانی را حتی تا کمتر از دو درصد کاهش دهد. ابلاغ این دستورالعمل یکی از اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش خطر انتقال ایدز از طریق روابط جنسی بوده که فعالان رصد وضعیت بیماری، بر اساس تغییرات نمودار علت ابتلای مبتلایان شناسایی‌شده، نخستین نشانه‌های هشدار این تغییر الگوی بیماری را از نیمه‌دوم دهه ۸۰ مشاهده کرده بودند. در حالی که بنا بر مراودات محرمانه‌ای که مسوولان وزارت بهداشت و مراجع قضایی و انتظامی داشته‌اند، افزایش یا کاهش نیافتن موارد تعرض‌های جنسی در طول سال‌های گذشته، یک علامت هشدار نسبت به پررنگ بودن احتمال ابتلای قربانیان تعرض‌ها به ایدز بوده، تدوین این دستورالعمل یک اقدام پیشگیرانه و حمایتی برای قربانیان تجاوز در کشور است که علاوه بر تلاش برای تابوشکنی از ایدز، باید به آینده‌نگری در جهت کاهش هزینه‌های تحمیل‌‌شده بر دوش دولت از محل ابتلای بیمارانی که اغلب، از بیمار شدن خود آگاه نیستند، تعبیر شود که بر اساس برآوردها ابتلای هر فرد به اچ‌آی‌وی ایدز، ماهانه حدود ۵۰۰ دلار برای دولت هزینه ایجاد می‌کند که با ورود بیمار به فاز پیشرفته بیماری و ایجاد مقاومت‌های دارویی، این هزینه به ۱۰ برابر هم افزایش می‌یابد.
اما مسوولان وزارت بهداشت صرفاً قربانیان تعرض را به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر و در معرض تهدید جدی ابتلا به ایدز در نظر نداشته‌اند و کارکنان مشاغل خاص هم به عنوان یکی از گروه‌های در معرض ابتلا شناسایی شده‌اند که دستورالعمل «مدیریت مواجهه شغلی با اچ‌آی‌وی، ویروس هپاتیت B و C» هم که آبان ۱۳۸۹ توسط مرکز مدیریت بیماری‌های معاون سلامت وزارت بهداشت، در یک ویرایش تدوین و برای تمام مراکز درمانی کشور ابلاغ شده قدم دیگری در جهت کاهش خطر ابتلای افراد در معرض تهدید بوده است.

مشکل ممنوع‌الکاری محمدرضا شجریان برطرف شده است؟
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات حرف‌های جالبی زد؛ حرف‌هایی که هرچند می‌توان از آن این برداشت را داشت که زمینه فعالیت هنری برای هنرمندی چون محمدرضا شجریان موجود است، اما همان طور که می‌دانیم به دلیل وجود مشکلات در بخش‌های دیگر امکان عملی شدن این ادعا وجود ندارد. جنتی در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد: ما در بخش موسیقی سنتی اصلاً مشکلی با عنوان ممنوع‌الکاری نداریم و در مورد موسیقی‌های پاپ هم مشکل ممنوع‌الکاری نداریم. منتها برخی از گروه‌ها هستند که احیاناً ممکن است در خارج از کشور، برخی از موسیقی‌های مبتذلی را اجرا کرده باشند یا در داخل کشور -‌به‌رغم تذکراتی که به آنها داده می‌شود‌-‌ باز هم رعایت برخی اصول را نمی‌کنند.
«تابناک» در این باره نوشت: پرسش این است که آیا می‌توان بخش نخست حرف‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را دلیلی بر این ادعا دانست که محمدرضا شجریان، مهم‌ترین هنرمند حوزه موسیقی سنتی ایران، مشکلی برای فعالیت در ایران ندارد؟ محمدرضا شجریان نزدیک به شش سال است اجازه اجرای موسیقی روی صحنه را نیافته و در سال‌های اخیر هر بار مطرح شدن موضوع فعالیت‌های هنری‌اش با حاشیه‌های فراوانی همراه شده است. حرف‌های جنتی در حالی بیان می‌شود که محمدرضا شجریان، بارها قضیه ممنوعیت خود را عنوان کرده است. او در همایشی که اردیبهشت امسال برای نکوداشت حافظ برگزار شد، در پاسخ به درخواست حاضران برای خواندن گفت: «من در کشوری زندگی می‌کنم که چند سال است حق خواندن برای مردم خودم را ندارم.»

حمله گروهی به کارتن‌خواب‌های پارک «حقانی»
در روزهای میانی هفته پیش رسانه‌ها از حمله به کارتن‌خواب‌ها در پایتخت خبر دادند. «اعتماد» در گزارشی در این‌باره خبر داد: کارتن‌خواب‌ها گفتند ساعت ۱۰ صبح تعدادی مرد با چوب و آجر آمدند بالای سرشان. کارتن‌خواب‌ها گفتند مردها فریاد کشیده‌اند و فحش‌های رکیک داده‌اند. کارتن‌خواب‌ها گفتند مردها آنهایی را که خواب بودند با لگد از خواب پراندند و آنهایی را که بیدار بودند، تاراندند. کارتن‌خواب‌ها گفتند مردها پیت‌های بنزین به دست داشتند و وسایل کارتن‌خواب‌ها را کپه می‌کردند و بنزین می‌ریختند و کبریت می‌زدند و کپسول گاز فندک داخل آتش می‌انداختند... به سمت شرق پارک حقانی (دروازه‌غار) که بروی، در فاصله‌ای که حتی نمای ساختمان‌های همسایه پارک به سختی دیده می‌شود، بوی تلخ و غلیظ چوب و پلاستیک سوخته می‌آید. مامور درجه‌دار نیروی انتظامی در پارک راه می‌رود. او هم تعجب کرده که چرا کارتن‌خواب‌ها؟ «ما هم دلمان برای کارتن‌خواب‌ها می‌سوزد. آدم‌های بی‌پناهند. اما اگر کارتن‌خوابی جرم است نیروی انتظامی مسوول جمع‌آوری این جرم نیست. باید یک راه اساسی پیدا شود. یک سوله درست کنند همه بروند آنجا که این‌طور هم آزار نبینند.»

دستگیری بیش از ۱۷۰ مدیر گروه‌های شبکه‌های اجتماعی موبایلی
بیش از ۱۷۰ نفر از مدیران گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی موبایلی از سوی سپاه دستگیر شدند. این افراد به واسطه اقدامات ضدامنیت اخلاقی بازداشت شده‌اند. به گزارش «تسنیم» این افراد که در حوزه ضدامنیت اخلاقی فعالیت می‌کردند، در یک عملیات فنی اطلاعاتی پیچیده شناسایی و دستگیر شدند. مهم‌ترین اقدامات این افراد که منجر به دستگیری آنها شده، موارد زیر است: 1- تسهیل شیوه دستیابی کاربران به محتویات مستهجن و مبتذل از طریق راه‌اندازی گروه در شبکه‌های ارتباطی موبایلی 2- انتشار متون مبتذل و مستهجن در قالب «داستان متنی و تصویری»، «طنز، مشاوره جنسی و...»، «‌تصاویر مبتذل و مستهجن ایرانی و خارجی‌» 3- تشویق افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت در راستای قبح‌زدایی و عادی‌سازی این جرائم (انتشار شماره تلفن افراد به منظور برقراری ارتباط نامشروع و...) 4- و انتشار متون توهین‌آمیز به قومیت‌ها و مسوولان و چهره‌های شاخص ملی.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها