شناسه خبر : 16001 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه رونمایی از ۱۲ قلم داروی ایرانی

شفادهندگان ایرانی

سیدحسن هاشمی در مراسم معرفی از ۱۲ محصول دارویی جدید یک شرکت دارویی گفته است که این محصولات دارویی با ۲۰ شکل دارو توسط هشت شرکت دارویی معرفی شده است. او که تولید فرآورده‌های دارویی را کاری سخت و پرحاشیه می‌داند گفته است تلاش برای کاهش واردات همچنان ادامه دارد تا تولیدات داخلی افزایش یابد.

نگار میرکریمی
در هفته گذشته ۱۲ قلم داروی جدید ایرانی برای بیماران ام‌اس، سرطان و دیابت معرفی شد. داروهایی که به گفته وزیر بهداشت و درمان قرار است در مسیر صادرات قرار گیرند و صادرات آنها حتی تا مرز 500 میلیون دلار در دولت یازدهم برسد. این در حالی است که تاکنون بیشتر داروهای بیماران خاص وارداتی بوده و انگار این بار ایران می‌خواهد قدم‌های خودکفایی تولید دارو را محکم‌تر بردارد.
سیدحسن هاشمی در مراسم معرفی از 12 محصول دارویی جدید یک شرکت دارویی گفته است که این محصولات دارویی با 20 شکل دارو توسط هشت شرکت دارویی معرفی شده است. او که تولید فرآورده‌های دارویی را کاری سخت و پرحاشیه می‌داند گفته است تلاش برای کاهش واردات همچنان ادامه دارد تا تولیدات داخلی افزایش یابد. این در حالی است که باید حمایت از تولیدکنندگان از سوی دولت ایجاد شود به گونه‌ای که هنگام تجویز پزشک به بیمار، پزشک داروی خارجی را تجویز می‌کند در حالی که باید مدل ایرانی آن نیز در بازار در اختیار بیماران باشد.
هاشمی که مسوولیت تولید داروی ایرانی و کم شدن واردات دارو را بر دوش خود می‌داند، گفته است مسوولیت این موضوع با بنده است چرا که دسترسی به دارو شرط اول است و نباید به بهانه کاهش واردات، دسترسی مردم به دارو کم شود و مردم به رنج بیفتند. حاشیه‌هایی که در این زمینه به مجموع خانواده غذا و دارو مربوط است سازمان غذا و دارو موظف است آن را بی‌جواب نگذارد زیرا سلامت مردم شوخی‌بردار نیست و در جاهایی که جریاناتی بخواهند حاشیه بسازند از ابزارهای مناسب این حوزه استفاده خواهیم کرد. حال این‌گونه برآورد می‌شود که در صورتی که دولت بخواهد از این تولیدکنندگان حمایت کند باید تا چه اندازه این حمایت پیش رود و اینکه نقش دولت در تولید داروهای وارداتی کم نیست.
با این حال هاشمی بر این باور است که با تولیدات داروهای داخلی در کشور، باید به خارج از مرزها هجرت کرد و سرمایه‌گذاری اصلی در آنجا باشد چون اطمینان مردم تقویت می‌شود که این داروها در خارج از کشور استقبال می‌شود، باعث سودآوری و اشتغال خواهد شد و استانداردهای تولیدات داخلی نیز ارتقا می‌یابد.
اما بر اساس تازه‌ترین آمار از میزان واردات دارو به کشور، میزان واردات دارو به کشور کم نیست و هنوز ایران راه طولانی در مسیر تولید داروهای های‌تِک و خاص دارد. به تازگی نیز رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از واردات سالانه یک میلیارد دلار دارو به کشور صحبت کرده و گفته است که عمده واردات دارو به کشور شامل داروهای های‌تک و داروهای مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی است. ناصر ریاحی در این باره گفته است بخشی از واردات داروی کشور نیز مربوط به داروهای مشابه تولید داخل هستند که تولید آنها به اندازه کافی نیست یا هنوز کیفیت مورد انتظار را پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل برای تامین نیاز بازار اقدام به واردات می‌شود. ریاحی بر این باور است که رشد صنعت داروسازی کشور مدیون واردات است و بسیاری از داروهای تولید داخل در ابتدا وارد کشور شده‌اند و پس از مدتی تولید آنها در داخل شکل گرفته است. رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو کل ارزش بازار داروی کشور شامل داروهای وارداتی و تولید داخل را بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها