شناسه خبر : 15946 لینک کوتاه

مرگ ماهیان و مرغان وحشی

زمین در جنوب تهران فرونشست

صبح روز شنبه ۲۷ آذر در جنوب شهر تهران زمین فرونشست. حادثه در کوچه غفاری واقع در خیابان مولوی، حد فاصل چهار‌راه مولوی و میدان محمدیه، رخ داد؛ حادثه‌ای که هرچند مورد مصدوم یا فوتی از آن گزارش نشد، اما جزئیاتی که در پی آن درباره وضعیت خاک و زمین این خیابان ارائه شد، نگران‌کننده بودن آن را نمایان کرد.

صبح روز شنبه 27 آذر در جنوب شهر تهران زمین فرونشست. حادثه در کوچه غفاری واقع در خیابان مولوی، حد فاصل چهار‌راه مولوی و میدان محمدیه، رخ داد؛ حادثه‌ای که هرچند مورد مصدوم یا فوتی از آن گزارش نشد، اما جزئیاتی که در پی آن درباره وضعیت خاک و زمین این خیابان ارائه شد، نگران‌کننده بودن آن را نمایان کرد. طبق اظهارات جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، که در خبرگزاری‌ها منعکس شد، در پی این حادثه بخشی از کوچه غفاری به مساحت حدود 40 تا 50 متر مربع به عمق تقریبی سه تا چهار متر نشست کرده است. گفته شده محل حادثه در مجاورت هواکش کارگاه مترو بوده و در پی نشست زمین، شفت سقف نیز تخریب شده و خاک به عمق حدود 12 متری ریزش کرده است. در پی وقوع این حادثه ساکنان سه ساختمانی که در مجاورت این گودال قرار داشته‌اند، از خانه‌های خود خارج و در هتل اسکان داده شده‌اند. روزنامه شهروند در گزارشی از این واقعه نوشت: «بیش از ٤٠ خانوار با ترس و صورت‌های ناراضی حوالی ساعت ٧ و ٨ صبح د‌‌‌یروز خانه‌های خود‌‌‌ را ترک کرد‌‌‌ه و از سوی شهرد‌‌‌اری د‌‌‌ر هتل‌های حافظ و پرشیا اسکان د‌‌‌اد‌‌‌ه شد‌‌‌ند‌‌‌. هنوز علت اصلی حاد‌‌‌ثه مشخص نیست، اما برخی ساکنان محله، شهرد‌‌‌اری و حفاری مترو را مقصر می‌د‌‌‌انند‌‌‌.» در گزارش شهروند به نقل از یکی از ساکنان کوچه آمده است‌‌‌: «ساعت ٧ صبح بود‌‌‌ که کارگران ساختمانی ما را صد‌‌‌ا زد‌‌‌ند‌‌‌ تا از خانه‌های د‌‌‌ر حال ریزش بیرون بیاییم. مسوولان شهرد‌‌‌اری و مترو مقصرند‌‌‌. اهالی محل از د‌‌‌و ماه قبل گفته بود‌‌‌ند‌‌‌ که اینجا قنات‌هایی هست و احتمال ریزش وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ اما آنها گوش نکرد‌‌‌ند‌‌‌. یک ماه قبل که د‌‌‌ر حفاری‌ها به سرد‌‌‌اب رسید‌‌‌ند‌‌‌، متوجه این موضوع شد‌‌‌ند‌‌‌ اما به کار خود‌‌‌ اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌ند‌‌‌. هواکش‌های متروی خط سعاد‌‌‌ت‌آباد‌‌‌ د‌‌‌رست پشت خانه ما د‌‌‌ر کوچه ذکایی قرار د‌‌‌ارد‌‌‌. هفته قبل د‌‌‌ر حفاری‌ها به قنات می‌رسند‌‌‌ و آن را پر می‌کنند‌‌‌ اما صبح د‌‌‌وباره نشست می‌کند‌‌‌. حالا تونل د‌‌‌ر حد‌‌‌ود‌‌‌ ٧٠ تا ٨٠ متر پایین آمد‌‌‌ه و همه خانه‌های مشرف به تونل را پلمب کرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌.» هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت مترو، نیز جزئیات نگران‌کننده‌ای درباره این حادثه ارائه کرده است: «در مجاورت محل حادثه، یک ساختمان نوساز قرار دارد که پس از فرونشست زمین در ۷ متری عمق ساختمان دو آب‌انبار کشف شده است. دور تا دور پروژه مترو ساختمان‌هایی است که نمی‌دانیم بستر چه حفره و آب‌انبارهایی هستند، در حد مقدورات و امکانات خود سعی کرده‌ایم با دقت زیاد این پروژه ساخت مترو در خیابان مولوی را پیش ببریم اما به دلیل جنس خاک ما با حفره‌ها و مغاره‌هایی روبه‌رو هستیم که به دلیل تعدد حفره‌ها مجبور هستیم کار را با دقت بیشتری پیش ببریم تا با نشست روبه‌رو نشویم.» مدیر عامل شرکت مترو درباره نجات اهالی کوچه و کارگران در روز حادثه گفته است: «در روز حادثه ۲۸ کارگر در محدوده شفت هواکش، مشغول فعالیت بودند که با توجه به جنس خاک مطالعه تغییر رفتار خاک را در دستور کار قرار داده بودیم که در روز حادثه دستگاه‌های متعدد تغییر رفتار خاک را نشان دادند و بر همین اساس بلافاصله در عرض یک ربع، ۲۸ کارگر که مشغول به کار بودند و همچنین ۸۶ نفر از اهالی را از محدوده خارج کردیم و برای اولین بار انشعابات آب و گاز نیز بسته شد تا حادثه، ابعاد مختلفی پیدا نکند.»

خطر بلعیده شدن محله‌ها
اعضای شورای شهر تهران پس از بازدید از محل فرونشست زمین در خیابان مولوی به گفت‌وگو با اهالی و کسبه پرداخته و آن‌طور که ایسنا گزارش داد، به آنها قول داده‌اند که در اسرع وقت نسبت به جبران خسارات آنها اقدام خواهد شد. اما مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران، یادآوری کرده است: «سال گذشته مدیرعامل مترو در صحن علنی شورا گزارشی ارائه کرد که در آن گزارش قید شده بود که مغاره‌هایی به اندازه یک زمین فوتبال در زیر خاک مولوی کشف شده است که باید حواس مسوولان نسبت به خطرات این مغاره‌ها و حفره‌های ناشناخته جمع باشد. باید این مغاره‌ها از قبل شناسایی شود تا حادثه بزرگی رخ ندهد. اگر یک مغاره ریزش کند، یک محله را می‌بلعد و باید قبل از آنکه این اتفاق رخ دهد، مطالعات بیشتری صورت گیرد، چراکه حیثیت شهرداری در هر حادثه زیر سوال می‌رود.»

مرگ یک میلیون ماهی
هفته گذشته مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مرگ یک میلیون ماهی به خاطر آلودگی نفتی در منطقه «سرخون» خبر داد. لوله انتقال نفت هفته دوم آذرماه در منطقه سرخون شهرستان اردل بر اثر بارش شدید باران و رانش زمین شکسته و موجب آلودگی نفتی در این منطقه شده بود. هفته گذشته خبرگزاری مهر به نقل از شهرام احمدی، مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری، نوشت: یک میلیون ماهی به خاطر آلودگی نفتی در پی شکستگی خط لوله نفت منطقه سرخون چهارمحال و بختیاری تلف شدند. احمدی گفت: «در سال‌های ۶۸، ۹۰ و ۹۵ در منطقه سرخون و سال ۸۴ خط انتقال چلوان سامان دچار مشکل شد و مشکلات ایجاد‌شده این خط لوله موجب آلودگی اکوسیستم و بحران زیست محیطی در این استان شده است. از روز ۱۲ تا ۱۵ آذرماه شاهد تخلیه نفت مناطق آلوده بودیم که مناطق سرخون و گندم‌کار به شدت آلوده بودند. ۶۰۰ کامیون خاک آلوده از محل آلوده به نفت را حمل و از محل آلوده دور کردند.» محمد نوذری، فرماندار اردل، نیز با اشاره به اینکه موضوع اجتماعی در این منطقه به موضوع امنیتی تبدیل شده است، گفت: «در پی این آلودگی حدود ۵۰۰ نفر از مردم این منطقه به خاطر از دست دادن زندگی، کار و معیشت تجمع و اعتراض کردند. بسیاری از مردم به سبب مشکلات ایجاد‌شده برای تامین معیشت محل زندگی خود را ترک و مهاجرت کردند.»

مهمانی مرگ در تالاب میقان
اخیراً تعداد زیادی از پرندگان تالاب میقان نیز تلف شدند. تالاب میقان در استان مرکزی قرار دارد و بیش از 50 هزار گونه پرنده از جمله درناهای خاکستری، غاز، مرغابی آبی، فلامینگو، خروس کولی، عقاب دشتی و خوتکا در فصل‌های مختلف سال در آن سکونت دارند. ایلنا به نقل از سیامک مسعودی، رئیس گروه بیمارى‌هاى حیات وحش سازمان محیط زیست، از تلف شدن ۲۸۰ پرنده بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان خبر داد. روزنامه شهروند نیز به نقل از مسعودی، هشدار داد که مردم از تماس با لاشه‌ها خودداری کنند و همچنین نوشت: «شمار تلفات پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک که تا هفته گذشته بیشتر از ٣٠ قطعه نبود، اکنون به ٢٨٠ رسیده است. چند روزی است که وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در هفت استان تایید شده و گروه‌های دولتی و مردمی برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری و جمع‌آوری لاشه‌ها دست به کار شده‌اند.»

گاوخونی چشمه گردوغبار می‌شود
هفته گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، سفرهایی به استان‌های کاشان و اصفهان داشت. او در سفر به اصفهان درباره خطرات احیا نشدن تالاب گاوخونی هشدار داد و گفت: «بحران گرد و غبار برخاسته از تالاب گاوخونی در صورت عدم احیا، در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگزین بحران‌های آلودگی‌های صنعتی خواهد شد.» آن‌طور که خبرگزاری‌ها هفته گذشته گزارش دادند، ابتکار همچنین تاکید کرد: «دغدغه مردم اصفهان قومی و ملیتی نیست، همین دغدغه را مردم نسبت به دریاچه بختگان یا جازموریان و هامون دارند. فکر نکنیم بلایی که سر زاینده‌رود آمده است قومیتی و منطقه‌ای است، کارون هم حال خوشی ندارد. هورالعظیم در ابتدای دولت خشک و بی‌جان بود. اگر مشکلات آب جهانی نبود 145 کشور توافق پاریس را امضا نمی‌کردند.» رئیس سازمان محیط زیست هشدار داد: «قومی و منطقه‌ای دیدن مشکلات آب یک خطر بزرگ است. نسبت به هیچ قوم و گروهی نباید اجحاف شود اما مشکلات زیست محیطی درد همه مردم است. به جز با همدلی، همکاری و همفکری مشکلات حل نخواهد شد.» او همچنین یادآوری کرد: «از 14 تالاب استان فارس 12 تالاب خشک و بی‌جان هستند، پس مساله‌ بحران آب یک مساله‌ ملی و فراملی است و تنها راه مقابله با این بحران‌ها اصلاح الگوی مصرف در همه بخش‌های آب‌بر است. نه‌تنها در مصارف شهری بلکه در مصارف کشاورزی و صنعتی نیز باید اصلاح صورت گیرد.»

مردودی دوزبانه‌ها در دبستان
هفته گذشته همایشی با عنوان توسعه عدالت آموزشی با محور «پیش‌دبستانی زیربنای عدالت آموزشی پایدار» برگزار شد. در این همایش میثم هاشم‌خانی، مدیر موسسه مطالعاتی حامیان فردا، با بیان اینکه حدود 67 درصد مردودی‌های اول و دوم دبستان در 9 استان دوزبانه کشور متمرکزند، گفت: از این میزان 22 درصد در استان سیستان و بلوچستان متمرکز هستند. آمار بالای مردودی‌های دبستانی در استان‌های دوزبانه کشور واکنش و توجه کاربران فضای مجازی را برانگیخت. اما طبق گزارش شرق، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، که از دیگر سخنرانان این همایش بود، بر اهمیت آموزش زبان فارسی در عین بلامانع بودن آموزش زبان و ادبیات محلی تاکید و اظهار کرد: «مطابق قانون اساسی، خط و زبان رسمی کشور فارسی است و البته آموزش زبان و ادبیات محلی در کنار زبان فارسی بلامانع است. ما معتقد هستیم که باید هم به زبان‌های محلی توجه کنیم و هم باید زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی مد نظر قرار داد. هیچ‌کدام از این دو زبان نباید عرصه را بر دیگری تنگ کند. زبان فارسی به عنوان هویت ملی عامل همبستگی ما محسوب می‌شود و امروز تفاهم ملی ما را ممکن می‌کند.» پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، از دیگر حاضران در این همایش بود که درباره آموزش زبان‌های محلی اظهار کرد: «چرا ما نباید زبان‌های کردی و ترکی را در کنار دیگر زبان‌ها آموزش دهیم؟ اگر شما به هر خرده‌فرهنگی ارزش و اعتبار بدهید، آن خرده‌فرهنگ با شما تعامل می‌کند و به سرمایه اجتماعی‌تان اضافه می‌شود.» این فعال بخش خصوصی درباره اثرات ضعف نظام آموزشی بر سایر بخش‌های کشور نیز سخن گفت و اظهار کرد: «عیب و ایراد نظام آموزشی باعث بسیاری از مشکلات کشور می‌شود. واقعیت این است که نظام آموزشی ما شهروندان هزاره سوم را تربیت نمی‌کند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها